Hoe makkelijk is een CB500/GS500 tunen?

Ragp

Die hard MF'er
19 sep 2009
399
0
Nu mijn AVD nadert ben ik me aan het richten op m'n eerste motor. Daarbij mik ik op een maxprijs van 2500e en liever wat minder voor een motor die betrouwbaar is en vooral leuk om mee te leren rijden. Ik zit daarbij te denken aan een CB500/GS500/ER500, Fazer of misschien een BMW K75/100 voor wat meer tourrijden.

Nou kan ik mij voorstellen dat ik na één of twee jaar toch wel een beetje het gevoel heb dat er wat meer power bij mag komen. Is het dan nog een reële optie om de 500cc's te tunen? Of ga je dan al snel honderden euro's betalen voor 5-10pk terwijl je dan beter naar een andere motor kan kijken?

Trouwens, andere modellen die leuk zijn om mee te beginnen voor bovenstaande prijs of minder ben ik ook benieuwd naar.
 
Van tunen word je motor niet meer zo betrouwbaar als eerst, daarbij zijn er denk ik buiten ene uitlaat systeempje en een sproeiersetje geen tuningsdelen voor een cb500. Dus moet je naar een tuner en dat is duuuur. Buiten dat is het het gewoon niet waard om zo'n ding te tunen.
 
Tunen heeft niet zoveel nut bij motoren. Maar voor 2500 moet je nog wel een sv650 kunnen vinden. Die zal niet zo heel snel vervelen.
 
Als je een Fazer koopt verveel je je niet vlug :)
Telkens als je 'winterstop' hebt gehad schrik je weer van het vermogen! :P

Nee schrikken is overdreven, maar een leuke schop onder de kont krijg je toch wel! *O*
 
een 500 tunen moet je doen voor de liefhebberij, niet voor shocking resultaten (of je moet er heeeeeel veel geld in pompen). Als je echt meer pk's wil zou ik een andere motor kopen.
 
Laatst bewerkt:
easy zat, gewoon een motor met meer cc kopen...
een GS500 kan je mss wel tunen maar dan heb je nog niet veel in huis op einde van de rit en riskeer je dat sommige componenten (vering/licht wiegframe) niet gaan kunnen volgen...
 
Als je 10pk extra uit een GS500/GB500/ER500/ER-5 of iets dergelijks wilt halen ben je waarschijnlijk wel behoorlijk wat meer kwijt dan €100. Een pk of 5 red je vast wel met een andere uitlaat/luchtfilter en optimale afstelling, dan ben je al minstens €100 kwijt. Als je dan nog wat meer wilt dan moet je gaan denken aan meer inhoud en compressie (uitboren, andere zuigers) of iets dergelijks.
 
*proest...hup terug naar brommer-forum :W tunen...en nog wel een gs500 _O-

ja het is wel te doen...maar verwacht met een ander uitlaatje, open lucht filter, opboren enz geen wonderen. het kost je honderderen euro's en die 10 pk winst ben je na een half uur rijden alweer gewoon :Z
 
CBR600 heb je ook wel voor 2500 euro. hoef je niet te tunen.
 
easy zat, gewoon een motor met meer cc kopen...
een GS500 kan je mss wel tunen maar dan heb je nog niet veel in huis op einde van de rit en riskeer je dat sommige componenten (vering/licht wiegframe) niet gaan kunnen volgen...
+1 , dat zijn 2 waardeloze bikes om te tunen. wil je ECHT verschil merken dan tune je de motor niet maar koop je gewoon een veel snellere..
 
ik voel een turbo project aankomen })
nouw serieus... niet aanbeginnen tis de moeite, tijd, geld niet waard.
beter leg je wat geld bij en koop je gewoon een snelle motor
 
Laatst bewerkt:
Ok lijkt me duidelijk :)

Zit er tussen de Fazer en CB500/GS500 nog iets in mijn prijscategorie? Een Hornet zit al snel boven de 2500e maar een VFR750 of CBR is me alweer teveel een racer voor mijn gebruik.
 
Tunen werkt over het algemeen in "percentages" winst, en is daarom veel aantrekkelijker bij een 2.5 liter mustang dan een 1 liter motorfiets. Economisch het aantrekkelijkst is dus een andere motorfiets kopen.
 
Laatst bewerkt:
Tunen werkt over het algemeen in "percentages" winst, en is daarom veel aantrekkelijker bij een 2.5 liter mustang dan een 1 liter motorfiets. Economisch het aantrekkelijkst is dus een andere motorfiets kopen.

Haha die ken ik nog niet? Zijn ze daar ook al aan het downsizen ;) :9
 
Tunen heeft niet zoveel nut bij motoren. Maar voor 2500 moet je nog wel een sv650 kunnen vinden. Die zal niet zo heel snel vervelen.

Je kunt beter zeggen; Tunen wordt in verhouding niet zoveel gedaan bij motoren.

Je kunt echt wel een hoop tunen aan een motorfiets hoor :) Denk aan de basisdingen zoals een ander uitlaatje, (semi-)open luchtfilter etc, maar je kunt zo radicaal gaan als je zelf wilt. Distributie veranderen, cilinders opboren, hogere zuigers monteren voor meer compressie, evenals de kop vlakken, turbo monteren en ga zo maar door. :+
 
Om mee te beginnen is een GS een hele leuke fiets.

Kosten weinig, verzekering is goedkoop, onderhoud is goed zelf te doen. Als je het niet zelf doet kost het je ook niet de kop door de simpele techniek en het feit dat je overal makkelijk bij kunt.

Leuke stuurfiets, op bochtige wegen kun je de dikkere fietsen prima bijhouden. Ik vermaak me er zelfs na 5 jaar nog goed op.

Als je hem bovendien goed onderhoud is de afschrijving minimaal.

De mijne toen ik hem kocht in 2004:


Nu, 5 jaar later:


Mods:
Bi-xenon
Laser Hotcam open demper
staalomvlochten remleiding voor
Puig kuipruitje
GSX600F achterveer​

Motorisch tunen zou ik niet doen bij een GS. Het kost vrij veel, terwijl het effect niet zo heel groot zal zijn.

Moet ook zeggen dat je merkt dat het frame na de ontwikkeling in 1989 nog nooit is veranderd, als je er heel fanatiek mee de bocht omgaat (zoals in mijn avatar) lijkt het net kauwgom :P .

Dit heeft ook weer te maken met de standaard slappe vering. Achtervering heb ik al vervangen, en zit er over te denken om er progressieve voorveren in te laten zetten. Hoor van andere GS'ers dat dat het gedrag heel erg ten goede komt :Y

Maar een GSje is een prima keuze om 2 of 3 jaar ervaring op te doen :Y
 
Spoelpoorten uitvijlen kan je zo 7 to 9 pk opleveren bij de GS, de CB nog iets meer zelfs. Die hebben hogere compressie olie aanzuigers met stevigere lagers. Op het net wel zat diagrammen van te vinden en een precisie vijltje is ook zo geregeld. Let wel op de afzuiging van het vijlsel.
 
ik voel een turbo project aankomen })
nouw serieus... niet aanbeginnen tis de moeite, tijd, geld niet waard.
beter leg je wat geld bij en koop je gewoon een snelle motor
ach, als je een turbo op een CB500 schroeft dan heb je in ieder geval wel iets speciaals!
 
Spoelpoorten uitvijlen kan je zo 7 to 9 pk opleveren bij de GS, de CB nog iets meer zelfs. Die hebben hogere compressie olie aanzuigers met stevigere lagers. Op het net wel zat diagrammen van te vinden en een precisie vijltje is ook zo geregeld. Let wel op de afzuiging van het vijlsel.

zul er eerst toch een paar spoelpoorten in moeten boren 8-)

Niet aan beginnen in ieder geval, als je voor weinig geld iets snels wil hebben koop je gewoon voor 1500 euro ofzo een oude gsxr1100 oid.
gs500 is best leuk hoor, maar als je er al 10 pk extra uit kan krijgen mag je blij zijn, en dan ben je een berg geld kwijt en rijd je nog steeds op een sloom ding.
 
Laatst bewerkt:
De slappe vering kan ik beamen :X

pk's enz hetzelfde verhaal als bovenstaande.

Van mijn zxr400 die ik later heb gekocht vele malen meer plezier gehad en voor bijna hetzelfde bedrag gekocht. Een echte stuur/bochten fiets.

Nadeel met een 400cc 4 cilinder is wel het hoge toerental op de snelweg enz. (het geluid kan je wel moe maken op lange afstanden)

Ik zou eens verder kijken naar een motor met 60-80 pk bijvoorbeeld.

Edit: sorry teveel racer voor jou zie ik, maar het gaat om het idee.
 
Laatst bewerkt:
idd 75pk zou ik toch wel als minimum grens aanhouden qua motor aanschaf.. en daar kun je je al heel leuk mee vermaken.


CB500 ook hoor alleen die rij je al HEEL snel op zn grens (ik al binnen een dag)
 
Terug
Bovenaan Onderaan