Honda CB550F - Roel'

Goed zo!

Het gerammel zal wellicht op te lossen zijn met een goede afstelling en synchronisatie van de carbs. Een beetje gerammel van de koppeling (wanneer deze niet bediend wordt) is acceptabel bij deze fietsen.
 
Maar weer even een updeet :)

Inmiddels is de CB voorzien van nieuwe pantoffels (BT45).
Ook de remschoenen achter zijn vervangen. Na deze veranderingen ben ik maar eens wat gaan rijden en ik heb er nu alweer 300km opzitten in 1,5 week. Er moet nog wel wat afgesteld worden maar over het algemeen loopt de CB vrij netjes.

Ik moet wel ontzettend wennen aan zo'n oldie. Alles stuurt anders en niets gaat zo soepel als bij mijn vorige motortje (logisch natuurlijk). Nu ik wat beter gewend ben, rij ik de steps regelmatig aan de grond... ofwel de grondspeling is hier een stukje minder als dat ik gewend ben. Ik moet wat meer mijn gemak houden op dit oude beestje :)

Natuurlijk heb ik ook nog een vraag:
Onlangs heb ik ook andere remblokken voor de voorrem gehaald. Nu zijn deze remblokken anders als degene die nu gemonteerd zijn. De remblokken die er nu opzitten hebben een uitstekend pinnetje welke ervoor zorgt dat de remblokken niet kunnen gaan draaien. De nieuwe remblokken hebben dit niet. Heb ik dan een andere remklauw? of wat klopt hier niet?
 
Hallo ik ben ook een CB550F aan het opknappen. Weet iemand waar ik voor niet te veel geld spatborden kan kopen. Evt ook nog andere onderdelen. Grt. Hondy
 
*Stijlloze promotie modus aan*

JV Motors, ga er morgen ook heen, XS650 Scrambler topic staan ze ook in

*Stijlloze promotie modus uit*
 
Hier nog een picje van de verschillende remblokken:

nds8e9.jpg


Heb ik dan een oudere/andere remklauw aan de voorkant?
Of is dit gewoon origineel?
 
Die nieuwe is zoals is in het Haynes boek staat. Je oudere blokje lijken wel van een ander type motorfiets te komen. Mogelijk is ooit de hele remklauw vervangen.

Als je bijvoorbeeld kijkt bij shop.honda4.nl dan zie je dat op de meeste sohc cb's hetzelfde type remblokken past. De enige die ik op die site op jouw ouwe blokje vind lijken zijn van een suzuki gs. Maar dat zou gokken zijn zonder schuifmaat erbij.
 
Volgens mij (maar pin me er niet op vast) is dit....

xfdzjb.jpg


geen Honda SOHC four remklauw.
 
Laatst bewerkt:
Hier even wat close-up foto's van de remklauw in kwestie :):

330790o.jpg

5ev9uc.jpg


De klauw van bovenstaande link lijkt inderderdaad erg veel op mijn remklauw.
 
Ik vind het maar een vreemd iets die remklauw :)
Vandaag koffers aangeschaft voor op de CB! Nog even pasmaken op mijn bagagerek en in combinatie met de bagagerol kan ik dan voldoende bagage meenemen voor de grote trip :)
 
Dat doe ik zodra ik een cb550f remklauw voor mijn fiets gevonden heb. Anders heb ik geen klauw en kan ik helemaal niet rondrijden :). Dus als iemand nog een geschikte klauw heeft... laat je horen :)
 
Blauwe plaat motoren in Utrecht heeft wellicht een net tweedehandsje liggen. Ik denk zelfs dat je je 750 klauw daar wel gewoon kan ruilen tegen een mooie.
 
Nadat de motor economisch totallos verklaard was, zag ik de lange reis met de CB niet meer zitten. Inmiddels is er een shittload aan onderdelen vervangen zodat ik zaterdag samen met 2 vrienden en hun oldtimers a.s. zaterdag toch kan vertrekken naar de dolomieten.

De drie motoren in kwestie lopen vrij aardig al varieert het 'vrij aardig lopen' van een lichte rammel bij stationair lopen tot het constant rammelen van een zak 'bolkers' in het motorblok. Tevens verbruiken alle hokken olie.. al is het bij de een wat drupjes en bij de ander bijna liters :+

We nemen dus een flinke gok, maar we hebben we ontzettend veel zin in!! 8-)

Hieronder een 'klein' lijstje met onderdelen die inmiddels vervangen zijn bij mijn CB: O-)
- Olie
- Oliefilter
- Bougies
- Luchtfilter
- Oliedrukschakelaar
- contactpuntjes
- Condensator x2
- Banden
- Remblokken
- Remschoenen
- Kleppen gesteld
- Ketting/tandwielen
- Gaskabels/koppelingskabel
- Accu
- Spruitstukrubbers
- nog verschillende andere rubbers
- En nog wat andere zooi.

Het is toch een beste lijst geworden..
Mijn cb loopt nu best netjes afgezien van de rammel wanneer ie stationair draait (onder de 1700 toeren). Ik heb geen foto's gemaakt omdat de motor er verder nog precies hetzelfde uit ziet.. maar ik zal aankomende week een foto maken als de CB bepakt is voor vertrek :]
 
Laatst bewerkt:
Is de nokkenas ketting op spanning? Primaire ketting rammelt sowieso als die een eind op leeftijd is. ;)

Ik heb de afgelopen twee weekenden ruim 1200 km gereden op mijn stationaire rammelaar. :P Da's een 400tje maar die is hetzelfde opgebouwd.

P.s. Wel opletten als je aan de bout bezig bent vd kettingspanner. Erg fijne draad in zwak aluminium, oftewel te makkelijk om kapot te draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan