Honda Shadow 750, kortsluiting dynamo stekker

Guido-

MF'er
6 nov 2020
62
26
Hé rijders,
Helaas gister stil komen te staan met de vt750. Ik reed het mooie Lunteren in en opeens viel mijn snelheidsmeter weg... Twee teller later mijn digitale km teller. Ik kon de motor nog mooi een parkeerplaats van de lokale fietsenmaker op rijden. Na het uitzetten wilde hij niet meer starten.
Bedrading en zekeringen beoordeelt op waterproblemen maar verder niks kunnen vinden.
De ANWB maar laten komen... Na een telefonische abbo wijziging omdat de motor niet verzekerd was bij ze...(200euris verder).
Een fijne man die snel ter plaatse was concludeerde hetzelfde .. geen laadstroom meer en te weinig prik in de accu.
Sleepdienst heeft mij en de motor daarna thuis afgezet.

Nu de boel zelf aan het nakijken en ik kom een beschadigd draad en verbrande stekker tegen de de dynamo/stator...
What tot do... Motor bedrading uit elkaar trekken en nieuwe stekkers maken met amp's of zou er nog meer aan de hand zijn?

Adviezen zijn welkom!
 

Bijlagen

  • 20210810_103121.jpg
    20210810_103121.jpg
    215,2 KB · Weergaven: 45
  • 20210810_103103.jpg
    20210810_103103.jpg
    163,4 KB · Weergaven: 51
  • 20210810_103051.jpg
    20210810_103051.jpg
    176,8 KB · Weergaven: 49
  • 20210810_103044.jpg
    20210810_103044.jpg
    195,9 KB · Weergaven: 45
Oxidatie van de contacten, overgangsweerstand en warmteontwikkeling. Zichzelf versterkende kwaal. Stekker verwijderen en draden aan elkaar solderen en afwerken. Dan motor starten en de laadspanning controleren. Die moet bij ca. 3000 t/min tussen de 13,5 en 14,5 V liggen. Bij hoger of lager ook de gelijkrichter/spanningsregelaar vervangen.
 
De lokale motorzaak wilde hem graag hebben om te repareren maar gaven al aan dat ze uit voorzorg waarschijnlijk alles vervangen, spanningsregelaar, dynamo en stekkers...vindt ik zonde van het geld. Als het niet kapot is hoeft het niet vervangen te worden...

Ik kom na meer zoekwerk erachter dat dit vaak gebeurt en idd met oxidatie en slechte contacten te maken heeft .

Ondertussen even provisorisch de draden doorverbonden Onder stekker en ik heb weer laadspanning.

Helaas kreeg ik het zelf niet goed gesoldeerd... Draden werden niet warm genoeg om soldering te smelten dus daar moet ik even hulp voor zoeken.
Maar denk wel hiermee te hebben opgelost.
Ik zal nog ff wat laten weten
 
De lokale motorzaak wilde hem graag hebben om te repareren maar gaven al aan dat ze uit voorzorg waarschijnlijk alles vervangen, spanningsregelaar, dynamo en stekkers...vindt ik zonde van het geld. Als het niet kapot is hoeft het niet vervangen te worden...

Ik kom na meer zoekwerk erachter dat dit vaak gebeurt en idd met oxidatie en slechte contacten te maken heeft .

Ondertussen even provisorisch de draden doorverbonden Onder stekker en ik heb weer laadspanning.

Helaas kreeg ik het zelf niet goed gesoldeerd... Draden werden niet warm genoeg om soldering te smelten dus daar moet ik even hulp voor zoeken.
Maar denk wel hiermee te hebben opgelost.
Ik zal nog ff wat laten weten
Tis een Honda, dus je bent op de juiste weg.
 
Hé rijders,
Helaas gister stil komen te staan met de vt750. Ik reed het mooie Lunteren in en opeens viel mijn snelheidsmeter weg... Twee teller later mijn digitale km teller. Ik kon de motor nog mooi een parkeerplaats van de lokale fietsenmaker op rijden. Na het uitzetten wilde hij niet meer starten.
Bedrading en zekeringen beoordeelt op waterproblemen maar verder niks kunnen vinden.
De ANWB maar laten komen... Na een telefonische abbo wijziging omdat de motor niet verzekerd was bij ze...(200euris verder).
Een fijne man die snel ter plaatse was concludeerde hetzelfde .. geen laadstroom meer en te weinig prik in de accu.
Sleepdienst heeft mij en de motor daarna thuis afgezet.

Nu de boel zelf aan het nakijken en ik kom een beschadigd draad en verbrande stekker tegen de de dynamo/stator...
What tot do... Motor bedrading uit elkaar trekken en nieuwe stekkers maken met amp's of zou er nog meer aan de hand zijn?

Adviezen zijn welkom!
Overslag spanning
 
De lokale motorzaak wilde hem graag hebben om te repareren maar gaven al aan dat ze uit voorzorg waarschijnlijk alles vervangen, spanningsregelaar, dynamo en stekkers...vindt ik zonde van het geld. Als het niet kapot is hoeft het niet vervangen te worden...

Ik kom na meer zoekwerk erachter dat dit vaak gebeurt en idd met oxidatie en slechte contacten te maken heeft .

Ondertussen even provisorisch de draden doorverbonden Onder stekker en ik heb weer laadspanning.

Helaas kreeg ik het zelf niet goed gesoldeerd... Draden werden niet warm genoeg om soldering te smelten dus daar moet ik even hulp voor zoeken.
Maar denk wel hiermee te hebben opgelost.
Ik zal nog ff wat laten weten
Het probleem is dat als een motorzaak gaat repareren dat ze garantieplichtig zijn.
Vandaar dat ze alles willen vervangen.
Maar electra is vaak niet het sterkste punt van motorzaken, monteurs opleidingen zijn doorgaans bedroevend.
Mocht je in de buurt zijn dan wil ik er best even een blik op werpen.
Maar vaak is het niet zo eenvoudig als het lijkt, dynamo, regelaar en accu moeten het alle 3 goed doen, zo
niet maakt het ene de andere stuk
 
Helaas nog niet de juiste fix. Morgen toch maar is bellen met wat garages en kijken voor vervoer... Probleem is groter dan het gepruts van mij kan oplossen
 
Heb er zelfs twee maar kreeg om een of andere reden de draden niet warm genoeg om de soldering te laten smelten en hechten.
Zijn de draden ook zwart uitgeslagen? Dat is ook verbrand/oxidatie en daar hecht soldeer idd niet op. Dat heeft niks te maken met niet heet genoeg. draden GOED schoonmaken/ontvetten/etsen (azijn met zout)
als je er dde ruimte in de kabelboom voor hebt de draden korter afknippen en stukje nieuwe draad tussen zetten.
 
Geef even aan waar je woont.
Tijdelijk zou je het ook met een grote kroonsteen kunnen doen.
Ik heb dat toen ook gedaan om te controleren of alles goed bleef werken.
Iedereen riep toen ook; spanningsregelaar, dynamo. Maar het was alleen maar een verbrande stekker waarbij één draad doorgebrand was. Reparatie was simpel en goedkoop.
 
Heb er zelfs twee maar kreeg om een of andere reden de draden niet warm genoeg om de soldering te laten smelten en hechten.
Je moet de draden zoals eerder gezegd even met flux ondersmeren. Dit is er speciaal voor en zorgt net als lassen er voor dat de verontreiniging word verdreven van de draad en het tin. Het gaat er dan als het ware bovenop liggen, om deze reden kon ik vroeger ook nooit solderen.
 
Ja achteraf denk ik dat ik te weinig van de draden heb afgehaald en eigenlijk nog op verbrand draad probeer te solderen.
De garages in de buurt hebben geen tijd dus ik ga zelf nog een poging wagen
 
Nee twijfel inderdaad of er niet meer aan de hand is anders had ik even iemand gezocht voor het solderen idd. Maar komt goed, hij is in goede handen
 
Geef even aan waar je woont.
Tijdelijk zou je het ook met een grote kroonsteen kunnen doen.
Ik heb dat toen ook gedaan om te controleren of alles goed bleef werken.
Iedereen riep toen ook; spanningsregelaar, dynamo. Maar het was alleen maar een verbrande stekker waarbij één draad doorgebrand was. Reparatie was simpel en goedkoop.
Hé Broos, had dit bericht niet gezien. Anders had ik even gereageerd. Zit zelf in Hoevelaken. Thanks ik heb het ook even geprobeerd met een kroonsteen maar kreeg toen geen laadspanning.
Terwijl ik eerder met knijpkouzen wel spanning had maar niet over alle drie .
Te veel twijfel en even zelf niet de focus om het op te lossen... Dus nu de garage even afwachten.

Maar waardeer alle reacties en het meedenken. Leuke communitie zo!
 
Terug
Bovenaan Onderaan