Honda Shadow 750, kortsluiting dynamo stekker

Guido-

MF'er
6 nov 2020
62
26
Hé rijders,
Helaas gister stil komen te staan met de vt750. Ik reed het mooie Lunteren in en opeens viel mijn snelheidsmeter weg... Twee teller later mijn digitale km teller. Ik kon de motor nog mooi een parkeerplaats van de lokale fietsenmaker op rijden. Na het uitzetten wilde hij niet meer starten.
Bedrading en zekeringen beoordeelt op waterproblemen maar verder niks kunnen vinden.
De ANWB maar laten komen... Na een telefonische abbo wijziging omdat de motor niet verzekerd was bij ze...(200euris verder).
Een fijne man die snel ter plaatse was concludeerde hetzelfde .. geen laadstroom meer en te weinig prik in de accu.
Sleepdienst heeft mij en de motor daarna thuis afgezet.

Nu de boel zelf aan het nakijken en ik kom een beschadigd draad en verbrande stekker tegen de de dynamo/stator...
What tot do... Motor bedrading uit elkaar trekken en nieuwe stekkers maken met amp's of zou er nog meer aan de hand zijn?

Adviezen zijn welkom!
 

Bijlagen

  • 20210810_103121.jpg
    20210810_103121.jpg
    215,2 KB · Weergaven: 45
  • 20210810_103103.jpg
    20210810_103103.jpg
    163,4 KB · Weergaven: 51
  • 20210810_103051.jpg
    20210810_103051.jpg
    176,8 KB · Weergaven: 49
  • 20210810_103044.jpg
    20210810_103044.jpg
    195,9 KB · Weergaven: 45
Vandaag pech met mazzel... Even een willekeurige rit aan het rijden. Random links Rechts... En opeens zie ik mijn teller weer uitvallen en aanspringen... Dit deed hij een paar keer achter elkaar. (zweet op het voorhoofd en stiekem een beetje vloeken in de helm) Op dit moment rij ik op een smal weggetje tussen wat weilanden zonder enig zicht op hulpmogelijkheden.

Gelukkig was het eerste bord wat ik zag Kootwijk, de buurt plaats van Kootwijkerbroek waar mijn motor vorige week is gerepareerd.
Dus licht uit en snel opzoek naar Kootwijkerbroek. 4 km later stond ik bij de garage op dat moment had ik mijn accu leeg gereden en was ik niet veel verder gekomen.

Na bijladen en testen blijkt de nieuwe spanningregelaar ook kapot, hij heeft het gedaan want hij was goed warm en een oorzaak is niet direct vindbaar.
Gellukig konden ze mij meteen helpen en reedt ik een uur later weer naar huis.

Nu wel wat onzeker over de motor en of er geen andere oorzaak is die over een paar honderd km weer voor komt maar dat gaan we zien.
 
Ook gehad met de VT750 shadow , dynamo was half doorgebrand . (Zelf toen gerepareerd met orig 2e handse via MP )
Meet eerst je wisselspanningen eens na op de 3 gele draden , wel spanningsregelaar los halen .
zie how to O-)
 
Helaas net na 50km de motor weer aan de kant moeten zetten.
De garage heeft hem opgehaald en gaat er mee aan de slag...
Vakantie is toch voorbij dus genoeg tijd voor een uitgebreide diagnose. We wachten af
 
Laatst bewerkt:
@Guido- je dynamo is stuk.

Die heeft je sr de 1e keer om zeep geholpen.

Of de 1e keer was je sr defect en die heeft je dynamo om zeep geholpen.

Denk dat als ze de boel openmaken je een aantal goed verbrande laadspoelen kan verwachten.

Dynamo vervangen, sr vervangen.

Accu nakijken en als tie niet bol staat opladen.

Dan monteren en checken hoe alles functioneert bij starten en tijdens lopen van je motor.

Mischien is die niet kapot.

En volgende keer zelf doen of naar een capabele garage brengen die wel alles goed checken.

Als dit gebeurt check je altijd sr, dynamo en accu 🤦‍♂️🤷‍♂️
 
@Guido- je dynamo is stuk.

Die heeft je sr de 1e keer om zeep geholpen.

Of de 1e keer was je sr defect en die heeft je dynamo om zeep geholpen.

Denk dat als ze de boel openmaken je een aantal goed verbrande laadspoelen kan verwachten.

Dynamo vervangen, sr vervangen.

Accu nakijken en als tie niet bol staat opladen.

Dan monteren en checken hoe alles functioneert bij starten en tijdens lopen van je motor.

Mischien is die niet kapot.

En volgende keer zelf doen of naar een capabele garage brengen die wel alles goed checken.

Als dit gebeurt check je altijd sr, dynamo en accu 🤦‍♂️🤷‍♂️

Jupp de heilige 3 eenheid.
 
Tja ik zei in het begin al dat het niet alleen een kwestie van een paar draadjes aan elkaar knopen
zou zijn,maar dan nog ,meten is weten,zomaar onderdelen vervangen zonder te meten heeft geen nut..
 
Ze hebben de boel doorgemeten. Ik heb de eerste keer ook weer een paar honderd km gereden maar eens, er is meer aan de hand dan alleen een kapotte sr en verotte stekker.
Normaal had ik het zelf gedaan. Ben handig genoeg maar lopen nu even andere zaken waardoor ik de focus en het geduld niet heb met sleutelen.
Ik wacht de garage even af. Service is goed ik geef ze nu ook echt even de tijd om alles goed te checken.
 
Ze hebben de boel doorgemeten. Ik heb de eerste keer ook weer een paar honderd km gereden maar eens, er is meer aan de hand dan alleen een kapotte sr en verotte stekker.
Normaal had ik het zelf gedaan. Ben handig genoeg maar lopen nu even andere zaken waardoor ik de focus en het geduld niet heb met sleutelen.
Ik wacht de garage even af. Service is goed ik geef ze nu ook echt even de tijd om alles goed te checken.
Ja goed plan,laat je alleen geen nieuwe dynamo aanpraten,die dingen zijn vaak gewoon te repareren en dat kost meestal
heel wat minder.
 
Je zegt dat 2 de keer de SP heel warm/heet was geworden tijdens uitval. SP moet goed geaard zijn en eventueel koelpasta gebruiken waar hij aan het frame gemonteerd wordt. Mijn V Max had ook het probleem dat SP te heet werd en doorbrandde. Heb nu een verbeterde versie met koelribben gemonteerd.
De drie draden (geel of wit) vanuit de dynamo naar SP moeten een nagenoeg gelijkwaardige waarde hebben op je multimeter met lopende motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan