Honda VTR1000 vastgelopen startkoppeling

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo,

Ik heb onlangs een Honda VTR1000 gekocht als projectmotor / opknapper omdat deze niet liep. Volgens vorige eigenaar was de startmotor kapot. Die bleek inderdaad kapot te zijn, een nieuwe is inmiddels besteld. Maar daarnaast kan ik het blok niet rondtornen, slechts een slag van 270 graden. Er zit dus ergens iets vast. Mogelijk is daardoor ook de startmotor kaduuk gegaan...
Ik verdacht eerst de NAKS, maar er zitten al nieuwe handmatige NAKS'en op en ik heb het kleppendeksel van de bovenste cilinder eraf gehaald en alles ziet er goed uit. als ik het blok dus een half slagje torn bewegen de kleppen.

Volgens de Honda service manual is het mogelijk de startkoppeling en/of het tandwiel tussen startmotor en krukas. Dat daar iets is vastgelopen.
Om dat te checken moet het vliegwiel er af. De bout is reeds los, maar nu heb ik een vliegwiel trekker en vliegwiel blokkertang nodig.
Honda heeft het volgende aan:


Flywheel holder 07725-0040000
Rotor puller 07733-0020001

Weet iemand hoe ik daar aan kan komen of ergens misschien kan lenen?
Op internet bestellen kost een paar honderd Euro, beetje veel voor eenmalig gebruik....

Misschien heeft iemand nog tips?
Thanks!!
 
.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230611_121805_Google.jpg
    Screenshot_20230611_121805_Google.jpg
    181 KB · Weergaven: 21
Thanks, gelukt! Met de vaccuumslang erop werkt benzinekraan goed. Gisteren geprobeerd na de carbs revisie, en nieuwe accu: starten en lopen.
Echter wel enkel op de voorste cilinder. Damn!!!

Mag ik nog om advies vragen?
Het enige wat ik kan bedenken, aangezien de carbs nu goed zijn, er verse benzine vloeit en ik een nette vonk krijg bij achterste cilinder, is het volgende: mogelijk heb ik bij montage van de achterste (nieuwe) kop en de nokkenassen de boel wel goed getimed, maar misschien had ik de krukas 360 graden door moeten draaien, oftewel misschien klopt de timing van kleppen op zuiger wel maar vonkt ie op de uitlaatslag, niet op de compressieslag. Dus op slag 4 ipv 2. Kan dat? Dat zou betekenen als mijn theorie klopt dat de nokkenassen eraf moeten, blok 360 graden tornen en dan weer monteren. Zodat de kleptiming correspondeert met de vonk.
Zou dit kunnen kloppen of denken jullie dat dit onzin is? Het is maar een theorie van mij...
 
Thanks, gelukt! Met de vaccuumslang erop werkt benzinekraan goed. Gisteren geprobeerd na de carbs revisie, en nieuwe accu: starten en lopen.
Echter wel enkel op de voorste cilinder. Damn!!!

Mag ik nog om advies vragen?
Het enige wat ik kan bedenken, aangezien de carbs nu goed zijn, er verse benzine vloeit en ik een nette vonk krijg bij achterste cilinder, is het volgende: mogelijk heb ik bij montage van de achterste (nieuwe) kop en de nokkenassen de boel wel goed getimed, maar misschien had ik de krukas 360 graden door moeten draaien, oftewel misschien klopt de timing van kleppen op zuiger wel maar vonkt ie op de uitlaatslag, niet op de compressieslag. Dus op slag 4 ipv 2. Kan dat? Dat zou betekenen als mijn theorie klopt dat de nokkenassen eraf moeten, blok 360 graden tornen en dan weer monteren. Zodat de kleptiming correspondeert met de vonk.
Zou dit kunnen kloppen of denken jullie dat dit onzin is? Het is maar een theorie van mij...
nope, ik heb het ooit verkeerd gedaan bij zo'n ding en dan loopt hij wel op 2 pitten, maar is het een big beng achtige volgorde, waardoor hij niet zo hard meer liep
 
Hmm, ben er een beetje klaar mee. Wilde 'm goed lopend krijgen maar intussen al vanalles vervangen en vernieuwd, veel kosten gemaakt maar blijft gedoe. Iemand zin in een projectbike of VTR voor onderdelen? Goede banden, remmen, nieuwe gereviseerde carburateurs, nieuwe startmotor, kleppen gesteld etc etc. mag voor €695 weg wat mij betreft.

Link Marktplaats
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan