Honda VTR1000 vastgelopen startkoppeling

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo,

Ik heb onlangs een Honda VTR1000 gekocht als projectmotor / opknapper omdat deze niet liep. Volgens vorige eigenaar was de startmotor kapot. Die bleek inderdaad kapot te zijn, een nieuwe is inmiddels besteld. Maar daarnaast kan ik het blok niet rondtornen, slechts een slag van 270 graden. Er zit dus ergens iets vast. Mogelijk is daardoor ook de startmotor kaduuk gegaan...
Ik verdacht eerst de NAKS, maar er zitten al nieuwe handmatige NAKS'en op en ik heb het kleppendeksel van de bovenste cilinder eraf gehaald en alles ziet er goed uit. als ik het blok dus een half slagje torn bewegen de kleppen.

Volgens de Honda service manual is het mogelijk de startkoppeling en/of het tandwiel tussen startmotor en krukas. Dat daar iets is vastgelopen.
Om dat te checken moet het vliegwiel er af. De bout is reeds los, maar nu heb ik een vliegwiel trekker en vliegwiel blokkertang nodig.
Honda heeft het volgende aan:


Flywheel holder 07725-0040000
Rotor puller 07733-0020001

Weet iemand hoe ik daar aan kan komen of ergens misschien kan lenen?
Op internet bestellen kost een paar honderd Euro, beetje veel voor eenmalig gebruik....

Misschien heeft iemand nog tips?
Thanks!!
 
Gewoon timing nakijken,verder kunnen wij ook niet raden of daar wat aan mankeert dat zal je zelf moeten uitvinden,
als de timing goed staat en de compressie oke is dan kan je die dicht laten,eventueel de klepspeling ook controleren.
Hoi, zojuist weer eens verder gegaan met de VTR.
Eerst maar beide radiateurs verwijderd, kan ik een stuk beter bij de voorste cilinder.
Timing voorste cilinder staat gelukkig goed. Kleppen gecheckt, allemaal te strak dus was blijkbaar even geleden. Maar niet mega-grote afwijkingen. Geeft mij genoeg vertrouwen om de voorste kop lekker te laten zitten.

Heb nieuwe pakkingen etc. besteld en als dat binnen is kan de achterste kop er weer op.
Intussen kleppen stellen en beetje poetsen enzo.
Moet goedkomen dit.
 
Hoi, zojuist weer eens verder gegaan met de VTR.
Eerst maar beide radiateurs verwijderd, kan ik een stuk beter bij de voorste cilinder.
Timing voorste cilinder staat gelukkig goed. Kleppen gecheckt, allemaal te strak dus was blijkbaar even geleden. Maar niet mega-grote afwijkingen. Geeft mij genoeg vertrouwen om de voorste kop lekker te laten zitten.

Heb nieuwe pakkingen etc. besteld en als dat binnen is kan de achterste kop er weer op.
Intussen kleppen stellen en beetje poetsen enzo.
Moet goedkomen dit.
Toch vreemd.
Als de timing van de achterste cil niet goed stond hoe kan deze dan verzet zijn?
Als het na het kleppen stellen is gebeurd dan zouden deze toch niet te strak mogen staan.
Of stond de ketting te slap waardoor hij tijdens een startpoging versprongen is?
 
Dat laatste zou kunnen, maar denk het niet. De ketting stond namelijk best strak.
Mijn vermoeden is dat de vorige (helaas niet zo eerlijke) eigenaar er nieuwe handmatige NAKS'en in heeft gezet (ze zien er nl. wel erg nieuw uit) en dat de timing vd achterste cilinder toen niet goed is gezet / is versprongen bij NAKS montage.
Anders zou ik het ook niet weten. Maar hoe dan ook, komt goed.

Net ff de shims opgemeten en in een schema gezet, ik kan er een aantal omwisselen, dus maar 3 nieuwe nodig.
 
Laatst bewerkt:
Zo staat ie er nu bij
05CEB7B3-F036-4375-8243-F8AEA3A3DA05.jpeg
 
Grrrr, hij wil niet.
Startmotor krijgt het blok wel goed rond. Bougies vonken ook.
Misschien carbs vol prut, sproeiers... vanavond de carbs eens aanpakken.
Ding moet het toch gaan doen!
 
Even dit topic weer nieuw leven inblazen...

Korte samenvatting:
Paar kleppen achterste cilinder bleken kapot, waarschijnlijk door verkeerde timing. Vorig jaar nieuwe kop erop gezet en alles 10x gecheckt en gesteld en toen wilde hij niet starten. Daar is het toen bij gebleven....

Nu:
Na een dik jaar de motor opzij te hebben gezet nu weer verder gegaan. Opnieuw een startpoging nadat het vorig jaar niet lukte. Ik kreeg een ingeving dat ik vorig jaar de vacuüm slang niet aan de benzinekraan vd tank had gezet. Dat bleek ook zo te zijn, dus hij kreeg simpelweg geen benzine.
Hele vaccuumslang bleek weg te zijn, wellicht gesneuveld tijdens de kop-operatie.

Hij doet het!
Anyway: even met een leen-accu en een proefopstelling met 2 trechtertjes op de benzineslangen een startpoging gedaan.
Trechtertjes volgegoten met verse benzine en jawel, na wat pogingen liep hij!!!
Wel nog niet lekker, maar het begin is er.
Dat was gisterenavond...

Help, hij doet het niet meer
Net opnieuw gedaan omdat het laat werd gisteren, wil die nu niet!
Achterste bougie bleek zeiknat te zijn van de benzine. Dus vet verzopen.
Maar hoe raar: als ik achterste bougie eruit heb en op startknop druk dan BAM-starten-lopen. Enkel op de voorste cilinder, bom-bom-bom, als een dikke éénpitter. Zodra ik de achterste bougie er weer indraai ho maar, dan weigert 'ie te starten. Ook niet op de voorste cilinder.
Bougie er weer uit en hoppa starten lopen, erin niks...
Andere bougie geprobeerd --> geen verschil.
Bougie vonkt prima.

Maar toch raar dat ie zonder de achterste cilinder met bougie eruit en dus bougiegat open (dus minder compressie) wel meteen aanslaat en met de achterste bougie erin (= hogere, normale compressie) niks wil? Ook niet enkel op de voorste cilinder.
Als ik dan de bougie eruit draai is deze steeds zeiknat vd benzine.
Ik snap er niks van, gisteren liep hij wel gewoon op 2 pitten. Nog gecheckt, beide uitlaatbochten waren loeiheet.

Iemand een idee?
Misschien carbs eraf en reinigen + afstellen?
Maar dan nog snap ik het niet....
 
goede en volle batterij ? met bougie er in moet startmotor harder werken en trekt meer stroom. en dan kan het zijn dat er niet genoeg meer is voor de ontsteking (zelfs al lijkt de statmotor het niet moeilijk te hebben) en die dus niet werkt. accu opladen of hang er eens startkabels bij aan naar een auto-accu
 
Thanks voor het meedenken. Heb ik gedaan, klinkt ook logisch wat je zegt maar helaas....

Wel weer beetje verder misschien....
Mijn theorie:
ik verdenk de vlotternaalden.
Vannacht hebben de trechters met benzine vol gestaan en net waren ze grotendeels leeg. Dus leeggelopen. Langzaam zijn de carbs / vlotterbakken overstroomt en is dat in de kop gelopen, mogelijk door openstaande kleppen vervolgens in de cilinder gekomen. Daardoor dus volop verzuipen steeds.
Klinkt dat logisch?

Beide bougies intussen eruit en beiden zeiknat.
Carbs intussen los en in de koppen ook zeiknat vd benzine.

Ga nu eerste de carbs maar eens aanpakken, sproeiers en vlotters enzo en dan idd met volle accu nogmaals checken.

Zou het nog wat anders kunnen zijn?
 
Zorg ervoor dat je zeker weet dat er geen brandstof op de zuiger staat bij een startpoging, als de boel in de cilinder stroomt en
dit zou vlak voor de compressieslag gebeuren heb je een hoop schade.
Vloeistof in niet te comprimeren namelijk, bij een startpoging kost het je drijfstang of krukas.
 
  • Eens
Waarderingen: Zot
Pas op met de plastik choke-moeren, spul is verouderd en breekt snel af. Als je het niet opmerkt heb je straks weer een vtr welke slecht blijft lopen. Tevens, zorg dat je niet aan de afstelling van synchronisatie gaat lopen draaien als je de carbs demonteerd. Uit sync kan een vtr echt heel beroerd stationair lopen. Carbs synchroniseren is altijd wel een pre na diverse aanpassingen/eerder uitgevoerde werkzaamheden zoals kleppen vervangen.
 
Thanks! Demontage ging goed, vandaag ultrasoon gereinigd en de synch schroef niet aangekomen.
Maar ivm andere kop en kleppen stellen is synchronisatie straks sowieso een goed idee.
👍🏼😉
 
Kort vraagje: vacuüm slangetje vd benzinetank ontbrak. Ik had nog een stukkie slang dus die gebruikt. Klopt het dat die op het spruitstuk onder de carbs vd achterste cilinder/carburateur moet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan