Honda VTR1000 vastgelopen startkoppeling

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo,

Ik heb onlangs een Honda VTR1000 gekocht als projectmotor / opknapper omdat deze niet liep. Volgens vorige eigenaar was de startmotor kapot. Die bleek inderdaad kapot te zijn, een nieuwe is inmiddels besteld. Maar daarnaast kan ik het blok niet rondtornen, slechts een slag van 270 graden. Er zit dus ergens iets vast. Mogelijk is daardoor ook de startmotor kaduuk gegaan...
Ik verdacht eerst de NAKS, maar er zitten al nieuwe handmatige NAKS'en op en ik heb het kleppendeksel van de bovenste cilinder eraf gehaald en alles ziet er goed uit. als ik het blok dus een half slagje torn bewegen de kleppen.

Volgens de Honda service manual is het mogelijk de startkoppeling en/of het tandwiel tussen startmotor en krukas. Dat daar iets is vastgelopen.
Om dat te checken moet het vliegwiel er af. De bout is reeds los, maar nu heb ik een vliegwiel trekker en vliegwiel blokkertang nodig.
Honda heeft het volgende aan:


Flywheel holder 07725-0040000
Rotor puller 07733-0020001

Weet iemand hoe ik daar aan kan komen of ergens misschien kan lenen?
Op internet bestellen kost een paar honderd Euro, beetje veel voor eenmalig gebruik....

Misschien heeft iemand nog tips?
Thanks!!
 
Ik hoop voor je dat het bij de kop blijft en de rest oké is.
Met een bougie die er zo uitziet kan je er wel van uitgaan dat het een kromme klep is die dat heeft veroorzaakt,
die zal ook de zuiger geraakt hebben,ben dus bang dat het niet alleen de kop zal zijn.
Hier een oud topic met een zelfde probleem,schade aan de zuiger valt hier nog mee,

 
Laatst bewerkt:
En een kromme inlaatklep als bonus erbij.
Pfff.
Die gebroken klep heeft een buts in de zuiger gemaakt maar niet door.
Zou graag de zuiger laten zitten. Kan dat?
Zie foto's.
F420D492-F1F4-415F-B1A7-918123F0CAB4.jpeg
EB624C22-8E9B-4A13-8941-D73CD7293472.jpeg
F30A7C75-7274-414B-B322-218FABA7AAD6.jpeg
 
Die zuiger durf ik wel aan, maar hoe is het met je lagers, pen en drijfstang?
daar verwacht ik geen problemen. Dit is niet met draaiende motor gebeurd, maar tijdens een start poging.
Ik zou wel even kijken of er geen krassen in de cilinder zitten als de zuiger naar beneden is.

Verder LET OP MET OP TIJD ZETTEN!!!

je maakt erg snel een fout met deze blokken
 
Als ik de kop ga plaatsen, moet ik dan nieuwe kopbouten gebruiken of kan ik de huidige herbruiken? Hoorde wel eens dat je altijd nieuwe moet installeren, maar heb ik bij mijn vorige bike ook niet gedaan en ding bleef jaren goed.
 
Hi. ik ga binnenkort weer verder met de motor. Nu ff nieuwe koppakking bestellen.
Vraagje: is het bij dit probleem ook een grote kans dat de voorste cilinder ook niet goed stond? Ik ga de timing sowieso controleren, maar vraag me af of ik voor de zekerheid ook de kop moet lichten om de kleppen te checken. In dat geval heb ik ook 2 nieuwe koppakkingen nodig.

Of zeggen jullie: de achterste is stuk, ze zullen niet allebei stuk zijn gegaan? Dan kan ik de voorste (na timing checken) lekker laten zitten.
 
Hi. ik ga binnenkort weer verder met de motor. Nu ff nieuwe koppakking bestellen.
Vraagje: is het bij dit probleem ook een grote kans dat de voorste cilinder ook niet goed stond? Ik ga de timing sowieso controleren, maar vraag me af of ik voor de zekerheid ook de kop moet lichten om de kleppen te checken. In dat geval heb ik ook 2 nieuwe koppakkingen nodig.

Of zeggen jullie: de achterste is stuk, ze zullen niet allebei stuk zijn gegaan? Dan kan ik de voorste (na timing checken) lekker laten zitten.
Gewoon timing nakijken,verder kunnen wij ook niet raden of daar wat aan mankeert dat zal je zelf moeten uitvinden,
als de timing goed staat en de compressie oke is dan kan je die dicht laten,eventueel de klepspeling ook controleren.
 
zoals al eerder gezegd, probeer met een borescope erin te kijken, heb je je overtuigd dat alles op tijd staat eerst n paar keer alles met de hand ronddraaien voordat je start.
meet ook compressie eens, zegt al veel..
 
Terug
Bovenaan Onderaan