hoofdrem cilinder zx9R

richard3

Die hard MF'er
9 okt 2006
558
3
nijmegen
ik ben in het bezit van eenzx9r en ben die nu een beetje aan het verbouwen.
zit al een jaar met een rempomp die niet het bijterige gevoel gevoel geeft wat je graag wilt. hij voelt een beetje sponsig aan, maar bij hard doorremmen. wordt er wel fatsoenlijk geremd.

toch zou ik hier graag een andere pomp op willen monteren, waar dien ik op te letten?
wat past er zo op een 94er? alles is natuurlijk passend te maken.. :z maar heeft niet de voorkeur
 
Ik denk dat het ook een beetje is wat je gewend bent...
Dacht altijd dat ik behoorlijk remmende motoren had, tot ik een keer op een Bimota reed, alsof je tegen een betonnen muur aanreed, wat een remgeweld..
Ik ben van de ZX9R overgestapt naar de Fazer 1000 , en die blauwe van yamaha is ook heel anders, terwijl de Z echt niet slecht remde hoor, met stalen leidingen en radiale pomp...
Maar standaard is de ZX9R echt niet sponsig, dan heb je iets niet goedzitten
 
Oorzaken sponzig remmen :

Lucht.
Versleten (rubber) leiding.
Oude O ringen in de remklauw.
Vuil in/ op de rem zuigers.
Half versleten remblokken.
Remklauw is iets scheef gaan staan t.o.v. de schijf.
Schijf is (bijna) versleten.
Schijf zit tegen de tolerantie krom.
Verkeerd type remblok.
Verkeerd type remschijf.
Vuil en vocht in de remvloeistof.
Lek op de afdichting o ring rempomp.

Meer .....

Succes met zoeken.
 
Laatst bewerkt:
zoals aangegeven vermoed ik de rempomp omdat ik eigelijk al het andere al een x vervangen of gereviceerd. ik kan nu aan een setje van die nissin klauwen komen van een gsxr inc pomp. past die pomp ook zo op mijn motor? dan zet ik namelijk die hele set over. anders zou ik puur gaan kijken naar een 2e hands pomp en dat zit bijna op de helf van wat ik voor die set moet betalen. dus vond het wel een aardige deal.
 
Vermoedelijk moet je een GSX remhendel installeren, en de remlichtschakelaar. Stuurdiameter zal wel 22 [mm] zijn, dus ik denk dat het past. En natuurlijk is het gunstig om zowel de pomp als de klauwen over te zetten, dan heb je de gehele GSX configuratie. :Y
 
morgen een setje klauwen plus pomp ophalen :) ga het morgen avond monteren en dan horen jullie de afloop, ga et weekend ff blokken scoren als ik precies weet welke klauwen ik heb. en zal dan voor de gesinterde blokken gaan en dan hoop ik dat het nu lijkt alsof ik een anker uit gooi ;)
 
Mijn excuses, ik heb een foutje gemaakt.

Ik zei Nissin maar ik bedoel Tokico 4 zuiger remklauwen van een 600 SRAD van 1998 passen 1 op 1.
De afstand tussen de ophang bouten dient 90mm te zijn en dat is het geval bij deze klauwen.

Het probleem bij de 6 zuiger remklauwen van een ZX-6/9R is dat ze zou lang zijn en de onderste 4 zuigers veel vuil opvangen en deze na verloop van tijd niet echt meer naar behoren functioneren.
Ik heb mijn klauwen destijds gereviseerd maar dat gaf mij ook niet het gewenste resultaat, ik kwam toen het Suzuki verhaal tegen op een Engels forum en toen 2 gereviseerde Tokico klauwen op de kop getikt voor ik meende €100,-

Let wel, de GSX-R 1000 heeft eveneens 6 zuiger klauwen, je moet die van een 600 hebben!

Na het installeren van de remklauwen had ik eindelijk harde remmen, net zoals die van de ZX-636R van 2004 die ik daarna kocht en die eveneens 4 zuiger remklauwen heeft, kan geen toeval zijn lijkt me ;)

Succes!

Edit: even gegoogled,


Klikkerdeklik!


Klikkerdeklik!
 
Laatst bewerkt:
gisteren heb ik mijn nieuwe klauwen en hoofdrem cilinder opgehaald. ik kwam daar binnen en op de toonbank lagen 2 klauwen met 4 zuigers van het merk tokico.
de beste man had ook zijn research gedaan. hij gaf aan de de nissins niet zouden passen maar deze set mogelijk wel paste.
toen ik dus het boveste verhaal vertelde, zei hij dat deze idd die klauwen waren.
ik ga ze vanavond monteren, met mijn eigen stalen leidingen, de banjobouten zijn namelijk het zelfde.
jullie horen meer van mij dit weekend.
dirty damian, super bedankt voor de tip!
 
gisteren heb ik mijn nieuwe klauwen en hoofdrem cilinder opgehaald. ik kwam daar binnen en op de toonbank lagen 2 klauwen met 4 zuigers van het merk tokico.
de beste man had ook zijn research gedaan. hij gaf aan de de nissins niet zouden passen maar deze set mogelijk wel paste.
toen ik dus het boveste verhaal vertelde, zei hij dat deze idd die klauwen waren.
ik ga ze vanavond monteren, met mijn eigen stalen leidingen, de banjobouten zijn namelijk het zelfde.
jullie horen meer van mij dit weekend.
dirty damian, super bedankt voor de tip!

Geen dank, ben benieuwd naar je bevindingen!
 
Dr zit toch fabriek af 4 pistons tokico op de zx9?

Ja klopt daarom hebben we er ook al een heel topic over...

6 zuigers eraf, 4 erop:

maxresdefault.jpg



Als je even had gelezen had je gezien dat dit al voorbij gekomen is..
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt daarom hebben we er ook al een heel topic over...

6 zuigers eraf, 4 erop:

[afbeelding]


Als je even had gelezen had je gezien dat dit al voorbij gekomen is..


hij heeft wel gelijk, op de zx9R van 94 zitten 4 zuigers op..

ik heb geen plaatjes ;( de klauwe die ik meegekregen heb paste niet.
de offset van de remschijft klopt niet( scheeld 3mm)
en bouten van mijn klauwen zijn m10 ipv m8 van de nieuwe

ik ga maandag of dinsdag dus even terug. en kijken wat er fout gegaan is.want het zou dus 1 op 1 moeten passen.

Edit: Heb hier nu sterk mijn twijfels over, alles wat ik kan vinden zijn voor een later model zx9R dus dan zou ik die spacers moeten laten maken.( geen probleem opzich) maar wil het even zeker weten voordat ik nu iets doe wat dus niet hoeft misschien.

remcilinder heb ik wel gemonteerd. en deze voelt iig al 200% beter als de oude. veel meer gevoel terug. moest wel een steuntje maken voor het remvloeistofpotje. maar dat is nu gedaan misschien dat ik morgen wel even een foto maak van de remcilinder maar de klauwen houden jullie dus nog even te goed
 
Laatst bewerkt:
ik was nog de links die hierboven vermeld staan aan het doorlezen,

en jawel hoor: K1/2 gsxr 600/750 Tok's fit the B1/2 zx9R also {62/3mm spacing}

3 mm spacing. dat komt overeen met wat ik meet. vraag me alleen af waar ze op doelen met 62?
ik zit zelf te twijfelen, ik kan die spacers laten draaien, maar zou dan ook nieuwe bouten moeten hebben. die van mij zijn nu m10 ipv m8 ( spacer zou dit verschil in de voorpoot ook op moeten gaan vullen.

Kan ik wel gwn de bouten van die gsxr gebruiken? die 3 mm die de klauw verder naar buiten komt moet met die bouten wel op te vangen zijn? ( heb de bouten nu niet dus kan ze niet na meten) zou dat niet kunnen welke bouten zou ik dan wel moeten gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
nee, mijn zxr is uit 94.
heb besloten dat er spacers gedraaid worden en ook wordt er het juiste schroefdraad getapt in de nieuwe klauwen. vanavond nog een x passen. hopelijk zit het nu wel goed en dan kan ik die alsnog monteren. het is dus niet 1 op 1.
 
Mijn ZX6R was van '98 daar paste het gewoon 1 op 1, net zoals bij de ZX-9 van een vriend van me die eveneens van '98 was.
De klauwen waren van een 600 SRAD van hetzelfde bouwjaar.

Komt iets meer bij kijken in jouw geval dus, maar je hebt straks wel "harde" remmen ;)
 
Laatst bewerkt:
nou, we zijn bijna op het einde hoor!
busjes waren vandaag klaar dus vanavond geprobeerd te passen en te doen.
met 2 gewone ringen tussen de remklauw en de voorvorkpoot komt de remschijf in het midden van de klauw uit.
 
het is al weer een tijdje geleden idd,, ben nog tegen wat problemen aangelopen waardoor ik het nog niet goed heb kunnen testen.

de klauwen zitten er op, rem hendel voelt nog niet super maar vertraging lijkt een stuk beter te zijn.
heb nu problemen met het blok (lager kapot gelopen) maar besloten om gelijk andere remleidingen te bestellen en dan straks alles helemaal goed te hebben.

het staat in iedergeval een heel stuk beter als de oude klauwen!
 
dag oma !


jullie hadden nog een antwoord te goed.

eindelijk heb ik kunnen testen hoe mijn remmen waren
in 1 woord?

Hard!, het remt echt 300x beter, veel meer gevoel en een fatsoenlijke rem vertraging. het is dus zeker wat werk. maar wel de moeite waard. kan het mensen met een 94/95 zx9r zeker aanraden te doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan