How-to: HID H4 bi-xenon inbouwen

Schwenneh

MF veteraan
23 okt 2007
27.872
72
Utrecht
How-to: HID H4 bi-xenon inbouwen


Bij deze how-to is gebruik gemaakt van een Honda CBR600F 1999.


Benodigdheden:

Werkplaatshandboek
Kruiskopschroevendraaier
Setje imbussleutels
Combinatietang
2 draadaftakkers (Scotchblokjes)
De nodige hoeveelheid tie-wraps

HPIM1688.JPG


Stap 1: Oude verlichting verwijderen

Demonteer de kuipen dusdanig dat je bij de koplamp kunt en verwijder de halogeenlamp.

HPIM1621.JPG


HPIM1623.JPG


HPIM1625.JPG


Stap 2: Xenonlamp ‘uitpakken’

Verwijder het bovenste kapje van de xenonlamp door deze te unlocken en er voorzichtig af te schuiven. Let op de je de xenonlamp niet aanraakt.

HPIM1627.JPG


HPIM1629.JPG


Stap 3: Rubber afdichtring plaatsen

Verwarm de rubber afdekring op een kachel of iets dergelijks zodat deze wat zachter/flexibeler wordt en schuif deze over de xenonlamp. Schuif vervolgens het bovenste kapje weer terug en lock deze.

HPIM1630.JPG

HPIM1632.JPG


Stap 4: Xenonlamp terugplaatsen

Plaats de xenonlamp nu in de koplamp-unit.

HPIM1635.JPG


Stap 5: De stekkers

Hoe je de stekkers aansluit hangt af van je xenonset. Sommige (vnl de goedkopere sets) vergen wat meer werk. De duurdere sets (oa Pilot) zijn Plug&Play en hier kan niets fout gaan wat betreft aansluiten. Uiteraard gaan deze stekkers op de accu:
HPIM1650_2.JPG

Voor de dummy's: Rood is plus en zwart is min. Zwart kan ook eventueel aan het subframe gemonteerd worden. Zorg er dan wel voor dat het frame en/of de bout roestvrij zijn voor een optimale geleiding.

Probeer deze manier altijd eerst. Werkt je xenon nu niet naar behoren, dan kan je één van de volgende oplossingen proberen.

Oplossing 1:

Sluit de stekkers van de xenonset op elkaar aan, behalve de stekkers die naar de lamp zelf gaan . Dit kan maar op één manier. Je houdt nu de twee accu-stekkers over.

Aansluiten hiervan op de accu kan echter vonken geven en een continu brommende koplamp (dus niet de ballast), ook wanneer het contact uit is. (We hebben het geprobeerd…)
Deze stekkers moeten aangesloten worden op de 3-polige stekker die naar de koplamp loopt. Hiervoor moet je het topje dus afknippen.

De 3-polige stekker bestaat uit de stroomdraad voor je dimlicht(1), de stroomdraad voor je grootlicht(2) en één (of in mijn geval twee) aardedraden(3).

GroteFoto-AA3OLKON_2.JPG


Zoek in het werkplaatshandboek op welke kabeltjes voor jou motor naar het dimlicht gaan cq de aardedraden zijn.

GroteFoto-8K6BXYXZ.jpg


Sluit nu met behulp van de draadaftakkers de rode draad (+) aan op de draad van het dimlicht. De zwarte (-) sluit je aan op (één van de) aardedraad.

GroteFoto-LLOBW3TK.jpg


Uiteraard kan je de draden ook aan elkaar solderen. Dit geeft een betrouwbaardere verbinding die niet los trilt (indien goed gedaan).

Het nadeel van deze manier van aansluiten is dat bij grootlicht de gehele stroom over de diode gaat lopen en deze bij veelvuldig gebruik van grootlicht kapot gaat. Gevolg is dat je grootlicht blijft branden.

Oplossing twee (met dank aan erikje :} ):


Aansluiting van de stekkers is hetzelfde als bij de duurdere sets, dus de accu-stekkers gaan gewoon naar de accu.

De set zoals ie geleverd word af fabriek heeft het volgende schema:

fout-schema.jpg


Hierbij gebeurt hetvolgende zodra je de vast + aansluit op de accu:
Door de connectie op 87a kan de stroom via de diode naar de aansluiting van het Dimlicht, hierdoor zal het relais zich aantrekken waardoor de verbinding op 87a vervalt. Door het wegvallen van de connectie op 87a is ook de spanning op de spoel weg en zal het relais weer terugvallen zodat 87a weer aan de spanning hangt, hierdoor gaat het relais dus continue schakelen.

Door de verbinding op 87a niet op het relais aan te sluiten (door óf 87a van het releas af te breken, of de stekker uit de socket te halen) krijg je het volgende schema:
goed-schema.jpg

nu zal de 12v vanaf de accu niet meer het relais laten schakelen en ben je van het geklapper af.

In normale toestand is het relais nu open (dus je licht uit) zet je nu je dimlicht aan krijgt het relais 12v via de dimlicht leiding en zal het relais aantrekken. De Hi beam leiding blijft spanningsloos dus de magnetische verstelling blijft ook op de dimlicht stand staan. Schakel je nu naar groot licht valt de 12V op de dimlichtleiding weg en komt er alleen op de Hi beam leiding 12 V te staan, deze gaat via de diode naar de spoel van het relais (dus je licht blijft aan) en tevens krijgt nu de magnetische verstelling van de lamp spanning waardoor deze in de groot licht stand gaat staan.

kort door de bocht:
87a moet dus los

Los hiervan was bij mij de diode defect waardoor er dus stroom kon lopen tegen de sperrichting in, hierdoor ging de lamp ten alle tijden in groot licht stand staan (kreeg dus voeding door de verkeerde kan van de diode heen)

(verder hadden ze net zo goed de voeding van de spoel van het relais kunnen halen, al had dan de diode wat meer op z'n donder gekregen :) en nu is de ballast appart afgezekerd met de 20 A zekerering die in die kabel is opgenomen. Let btw op dat je zekeringen zo dicht mogelijk bij de accu monteerd aangezien je anders het risico loopt dat er kortsluiting voor de zekering plaats vindt)


Stap 6: Testen

Uiteraard test je of alles werkt voordat je weer alles in elkaar schroeft.

Stap 7: Wegwerken ballast

Fixeer met de nodige tie-wraps en eventueel ductape de ballast, het relais en de benodigde bekabeling. Let hierbij op de plaats waar de koplamp weer komt te zitten. De stekkers mogen dicht op de kabels blijven zitten, aangezien de stekkers die vanaf de lamp komen lang genoeg zijn.

HPIM1645.JPG



Succes!


HPIM1647.JPG
 
Laatst bewerkt:
Euvel is achterhaald, relais is niet correct bedraad waardoor ie zichzelf wil bekrachtigen met de voeding van de rode draad met het oogje, zal zo ff het schema posten zoals ie geleverd is en zoals is imho zou moeten
 
Ben toch wel benieuwd wat voor setje je er in hebt gepropt...... :X

Ik heb een week terug twee setjes gemonteerd, Pilots.
Behalve een verkeerd stekkertje (mannetje ipv vrouwtje) was het een kwestie van nieuwe lamp er in, ballast vastzetten, alle stekkers op de draadboom aansluiten, overtollige draad vastzetten en de stroom er op.......
 
de set die ik nu aan het inbouwen ben is dezelfde als de set uit de startpost (via de ia van het MF Haarlem topic).

* relais verkeerd bedraad
* groot/dimlicht omgedraaid
* diode naar de klote

:)
 
Hm, zal best goedkoop zijn geweest, maar daar word je toch niet vrolijk van?

Nou ja, klinkt alsof je er wel uit komt, daar niet van.
 
Hmja, ik las iets van 70 Eurie voor twee sets.....

Ik was wel ff meer kwijt.... Aan de andere kant kan ik deze set makkelijk meeverhuizen naar m'n volgende motor (oude bedrading is zo weer aan te sluiten) en lijken me de verschillende onderdelen toch ietsjes degelijker uitgevoerd. Niets zo irritant en onveilig als verlichting die steeds weer uitvalt.
 
Ik durf nu niet meer met zekerheid te zeggen dat groot/dim licht omgekeerd zat :) beetje zitten kloten :P

Maar goed, de set werkt nu zoals bedoeld, voor de mensen die deze set ook hebben, contact 87a op het relais moet niet aangesloten zijn. De diode en de verbinding vanaf de grootlicht connector wel.

Deze constructie is nodig omdat normaal bij grootlicht het dimlicht uitgezet word.

schema.jpg


los van dit schema (dit is puur zorgen dat je het licht uit kan zetten en dat het aan blijft bij groot licht) zit er ook een sturing over grootlicht/gnd voor de magnetische verstelling van de lamp.
 
Laatst bewerkt:
Ik durf nu niet meer met zekerheid te zeggen dat groot/dim licht omgekeerd zat :) beetje zitten kloten :P

Maar goed, de set werkt nu zoals bedoeld, voor de mensen die deze set ook hebben, contact 87a op het relais moet niet aangesloten zijn. De diode en de verbinding vanaf de grootlicht connector wel.

Deze constructie is nodig omdat normaal bij grootlicht het dimlicht uitgezet word.

[afbeelding]

los van dit schema (dit is puur zorgen dat je het licht uit kan zetten en dat het aan blijft bij groot licht) zit er ook een sturing over grootlicht/gnd voor de magnetische verstelling van de lamp.

Wil jij hier even een how-to van maken? ;)

Daar is de prijs dan ook naar :')

:Y ;)
 
Iets minder kort door de bocht:

De set zoals ie geleverd word af fabriek heeft het volgende schema:

fout-schema.jpg


Hierbij gebeurt hetvolgende zodra je de vast + aansluit op de accu:
Door de connectie op 87a kan de stroom via de diode naar de aansluiting van het Dimlicht, hierdoor zal het relais zich aantrekken waardoor de verbinding op 87a vervalt. Door het wegvallen van de connectie op 87a is ook de spanning op de spoel weg en zal het relais weer terugvallen zodat 87a weer aan de spanning hangt, hierdoor gaat het relais dus continue schakelen.

Door de verbinding op 87a niet op het relais aan te sluiten (door óf 87a van het releas af te breken, of de stekker uit de socket te halen) krijg je het volgende schema:
goed-schema.jpg

nu zal de 12v vanaf de accu niet meer het relais laten schakelen en ben je van het geklapper af.

In normale toestand is het relais nu open (dus je licht uit) zet je nu je dimlicht aan krijgt het relais 12v via de dimlicht leiding en zal het relais aantrekken. De Hi beam leiding blijft spanningsloos dus de magnetische verstelling blijft ook op de dimlicht stand staan. Schakel je nu naar groot licht valt de 12V op de dimlichtleiding weg en komt er alleen op de Hi beam leiding 12 V te staan, deze gaat via de diode naar de spoel van het relais (dus je licht blijft aan) en tevens krijgt nu de magnetische verstelling van de lamp spanning waardoor deze in de groot licht stand gaat staan.

kort door de bocht:
87a moet dus los

Los hiervan was bij mij de diode defect waardoor er dus stroom kon lopen tegen de sperrichting in, hierdoor ging de lamp ten alle tijden in groot licht stand staan (kreeg dus voeding door de verkeerde kan van de diode heen)

is het duidelijker zo?

(verder hadden ze net zo goed de voeding van de spoel van het relais kunnen halen, al had dan de diode wat meer op z'n donder gekregen :) en nu is de ballast appart afgezekerd met de 20 A zekerering die in die kabel is opgenomen. Let btw op dat je zekeringen zo dicht mogelijk bij de accu monteerd aangezien je anders het risico loopt dat er kortsluiting voor de zekering plaats vind)
 
Laatst bewerkt:
schwenneh, jouw manier van aansluiten kan ook, heeft echter als nadeel dat bij groot licht de hele stroom door de diode gaat lopen, je loopt de kans dat ie bij veelvuldig groot licht gebruik naar de klote gaat (en dan blijft ie op groot licht hangen :))
 
Wij zijn hier bezig een auto set om te bouwen naar 2x h4 bi-xenon voor de motor.
(Set voor weinig gekocht om het te proberen)

Nu was het een set waarbij de linker en rechter bol aan 1 relais verbonden zaten.
Dit relais heb ik er tussen uit geknipt en vervangen door 2x werkrelais, maar nu krijg ik het niet voor elkaar om grootlicht in te schakelen. (dimlicht werkt wel)

ff kort hoe ik het aangesloten heb:

Relais 1:
30 directe + vanaf accu
85 massa vanaf originele stekker
86 aansturing kleinlicht vanaf originele stekker
87 1e + draad vanaf xenon bol

Relais 2:
87 2e + draad vanaf xenon bol
86 aansturing grootlicht vanaf originele stekker

Ik heb het al geprobeerd met ook nog een directe + op 30 en een massa op op 85, maar dan nog schakelt grootlicht niet in.

als ik beide 87 aan elkaar doorverbind dan gaat grootlicht wel branden, maar kan ik nog niet schakelen.

Wie heeft er een tip om het zo aan elkaar door te verbinden dat grootlicht ook (in)schakelbaar wordt.
 
Bij deze mijn bijdrage:

Het inbouwen van een bi xenon H4 setje in een zx9r 1998 C model :

Benodigdheden:

Uiteraard een xenon setje, deze heb ik gebruikt:
bikekith4bi.jpg


En een Haynes (benodigd laat ik in het midden, ik vind het wel handig, ook voor andere klussen):
f9781844252602.jpg


Men demontere alle kuipdelen (inclusief topkuip, vergeet de stekkertjes niet O-) ) aan de voorkant van de bike (achterkant van het kuipwerk mag je er ook afhalen, maar dat is niet nodig voor de inbouw van xenon... ;) )

Daarna heb ik ook de tank eraf gehaald om de bekabeling naar de accu goed weg te kunnen werken. Het is wellicht handig om een stukkie benzineslang te hebben om aan het kraantje van je tank te monteren mocht deze nog vol zitten en het kraantje niet geheel afsluiten. Dan kun je in ieder geval je tank lekvrij wegzetten met de stukkie slang eraan dat uiteraard recht omhoog steek (of een mooi stoppie/boutje erin). Geen doekkie vergeten om erbij te houden bij het demonteren (en heren... sigaretjes uit :Y _O- ).

Als dit voorwerk is gedaan kan men de Xenon set ter hand nemen en de oude H4 vervangen door het nieuwe lampje.Uiteraard het glas niet aanraken, want daar is het niet voor bedoeld ;) . Bij mij is het niet gelukt om de rubber stop om de HID lamp te krijgen door het omstel mechanisme (ook niet bij het loshalen van de lamp uit de H4 fitting), dit zal per setje verschillen. Mijn oplossing hiervoor is een stukje sekisui:
imgp3673.jpg

imgp3675s.jpg


De lay-out van mijn setje bestaat uit een ballast en een andere zwart blokje (spanning regelaar???) en hoop bekabeling met daarin een relais opgenomen. Met in totaal 3 externe aansluitingen +, - en originele H4 aansluiting. De ballast en spanningsregelaar??? komen onder het tellerwerk te hangen, het relais tussen het frame en de airbox. De bekabeling heb ik door de kabeldoorvoer aan de rechterkant van het frame gedaan, plek zat. Hierdoor kan ik het relais aan de slangenklem van de airbox monteren en heb ik genoeg kabel over om naar de accu te gaan.

Ballast en het zwarte blokje onder het tellerwerk gemonteerd met tie-wraps, oppassen dat er genoeg ruimte overblijft voor de maximale stuuruitslagen en het terug monteren van de topkuip:
imgp3680.jpg

imgp3681.jpg

imgp3687.jpg


Mijn gebruikte massa punt is bij de bevestiging van het framepje van de spiegels/ruit. Hier zie je ook de doorvoer in het frame die gebruikt is:
imgp3682g.jpg


Boutje even kaal gemaakt en monteren met vaseline (ff doormeten dat je daar ook 12v/ground hebt.):
imgp3679.jpg


Hier is mijn relais aan de slangenklem gemonteerd (beugeltje buigen/vervormen naar eigen smaak):
imgp3691k.jpg


Het kabelwerk op weg naar de accu:
imgp3683.jpg

imgp3684q.jpg

imgp3685.jpg


Als volgt komt de topkuip terug erop en kan de boel worden aangesloten en getest (dat kan ook al eerder, dat testen!). Het kabelwerk kan met een tie-wrap worden gefixeerd:
imgp3694a.jpg


Voor:
imgp3670.jpg


Na:
imgp3699.jpg


Uiteraard mag de stadsverlichting ook niet achterblijven:
imgp5560o.jpg

Het linker lampie (SMD), die rechter geeft écht bagger licht..
imgp5561.jpg

imgp5556.jpg


En als je dan tóch bezig bent! :
imgp5554o.jpg


En als je dan helemaal wil doorslaan (ja dat wil ik nog):
linkje
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan