hulp gezocht.. warme motor loopt vreemd

MotorMuis77

MF veteraan
9 jun 2004
4.311
27
leiderdorp
Hallo medemuizen en techneuten,

Sinds een aantal jaren doe ik al het onderhoud aan mijn Suzuki GS500 E uit '93.

Een tijdje terug heb ik voor controle de klepspeling gecontroleerd. Deze was nog helemaal in order <.005 mm (oid). Maar nadat ik het terug in elkaar hebt gezet heb ik nu een beetje vreemd probleem. Hetvolgende namelijk :

Als het blok eenmaal warm is, blijft deze (onbelast) hangen bij ca 3000 tpm. ondanks dat ik het gas en choke etc. dicht heb. Zodra ik de koppeling dan ook weer op laat komen en het blok belast zakt ie keurig terug naar stationiar.

Na goed te luisteren blijkt wel de klepdeksel pakking te lekken, dus deze is besteld. In 1ste instantie dacht ik dat de carb en/of luchthuis niet goed zat of vuil zou zijn. Dus de carbs heb ik voor de zekerheid schoongespoten met perslucht en dubbel gechecked of alle rubbers e.d. goed zitten.

Hebben jullie enig idee waar ik het kan zoeken en/of oplossen ??

Alvast..

:}
 
thnx martijn, voor je snelle antwoord..

De klepspeling kan ook 0,05 mm zijn. Ik zit op mn werk ;) en heb het handboek dus niet bij de hand. Maar het is in iedergeval wel binnen specs.

Als antwoord op je vraag, als ik de choke er iets op zet dan slaat hij bijna direct af.
 
Heb je de mengselschroeven er uit gehad? Zo ja, even controleren op hoeveel slagen ze uit staan. (ik denk standaard op ongeveer 1,5/2?)
Met een spuitbus remmenreiniger, (of iets anders brandbaars), kan je tijdens het stationair lopen even over je inlaatspruitstukken heen sluiten. Als het toerental oploopt heb je een lek.
Synchronisatie kan je alleen met meetapparatuur checken.
Een losse of verkeerd aangesloten slang moet je zo wel kunnen vinden?
 
@JB37 mengselschroeven heb ik niet aangeraakt.

De bovenste T slang (benzine overschotslang) lag over mn luchtinlaat en die hoort anders geloof ik. Ben alleen met mn domme kop vergeten een foto'tje maken voordat ik de carbs los heb gemaakt en in de 'bijbel' staat niet waar die slang naartoe gaat.. Verder zijn er niet zoveel slangetjes..

@raceeend Ik heb de carbs alleen eruitgehaald om het klepdeksel eruit te krijgen. Dus de carbs heb ik niet uit elkaar gehaald..
 
Overschotslang? Misschien bedoel je de vlotterkamer-ventilatie, wordt vaak "overloop" genoemd.

Moet een open uiteinde hebben en tot IN iedere vlotterkamer onbelemmerd OPEN zijn, niet gekniekt, bekneld of verstopt. Hapert daar wat dan verzuipt de boel, want een opgesloten lucht/damp-bel maakt dat de vlotter niet hoog genoeg komt om de benzinetoevoer op tijd te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Als het blok eenmaal warm is, blijft deze (onbelast) hangen bij ca 3000 tpm. ondanks dat ik het gas en choke etc. dicht heb. Zodra ik de koppeling dan ook weer op laat komen en het blok belast zakt ie keurig terug naar stationiar.
:}

Zet hem eens stationair wat lager. Ik denk dat je sproeiertje voor stationair lopen verstopt zit. Je kan dan (bij mijn motor) met een draaiknop bij de carbs zelf wat gas bij geven met als gevolg dat hij niet meer terug zakt naar de lagere toeren. Als je nu die draaiknop wat lager zet zal hij wel terugvallen naar het stationaire toerental. Enig nadeel is, doordat waarschijnlijk het stationaire sproeiertje verstopt zit, je kans heb dat de motor af slaat.
 
Vandaag weer de moed bij elkaar gesprokkeld om opnieuw een poging te wagen..

Ik heb de deksels van de carbs los geschroeft en de gasnaald e.d gecontroleerd. Ook de werking van de choke gecontroleerd. Alleen mis ik een heel klein o-ring-ringetje (vacuum take-off pipe). Misschien dat dit ook al wat valse lucht kan veroorzaken :9 .

Verder heb ik de klemmen van de inlaatspruitstukrubbers losgeschroeft en nu doet ie het in iedergeval beter. Al blijft ie nog wel een klein beetje hangen.
Zouden deze rubbers lek kunnen zijn :? ?

alvast bedankt voor alle antwoorden :Y
 
Laatst bewerkt:
ik weet toevallig dat ik ook 1 zon rubber ringetje mis. Ik ben hem kwijtgeraakt tijdens het schoonmaken, maar hij is niet lek bij mij.

heb je met zon spuitbus gecontroleerd of je inlaat lek is, zoals JB zegt. Op die manier kun je niet al te duur controleren op valse lucht.
 
omdat ie bij 3000 tpm nog een beetje blijft hangen en das een beetje hoog voor stationair toerental :Y

Ik vat 'm niet echt hoor. Blijven hangen? Als hij onbelast 3000rpm doet, is dat toch gewoon je stationair? Als hij enkel zakt als je je koppeling laat slippen, dat staat hij volgens mij gewoon te hoog. Ik zou dan zeggen: bougies even bekijken of ze er mooi uitzien en als hij niet te arm draait, de stationairschroef wat lager zetten. :)

Als ik het fout heb begrepen, mijn nederige excuses :)
 
@esix hij blijft hangen alsof je gas geeft, maar als even je kopeling laat opkomen en hem belast totdat ie onder de 2500 tpm komt dat loopt ie netjes 1200 tpm stationair.

Gisteren de inlaatrubberklemmen los gedraait en nu loopt ie een stuk beter :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan