Hydraulische olie en deze kou

Mutlitask

MF'er
19 mrt 2008
202
0
Op één of andere manier is de hydraulische olie van de koppeling van mijn motor momenteel zo dik als het maar kan. Daardoor kan ik niet normaal schakelen. Tevens is mijn versnellingsbak heel erg stroef met deze kou.

Weet iemand hoe ik deze dingen kan voorkomen, want ik kan mijn motor nu niet gebruiken... B|
 
Als je hydraulische koppeling stroef is zou ik hem maar eens snel vervangen. Het is namelijk remvloeistof en die is trekt water aan als hij veroudert, en water bevriest met dit weer ....
 
:^ de remvloeistof in de remmen wordt meestal nog wel regelmatig vervangen, die in de koppeling (uiteraard alleen bij hydraulische koppeling van toepassing) wil wel eens overgeslagen worden. En als je dan ziet wat voor troep er op een gegeven moment uit komt :X

Een ander ding dat een rol speelt is dat de olie in het blok met dit weer wat dikker is waardoor de koppelingsplaten bij koude motor wat slechter vrij komen. Gaat het schakelen beter als het blok en de motorolie op temperatuur komt?

Greetz, Dutch
 
Laatst bewerkt:
:^ de remvloeistof in de remmen wordt meestal nog wel regelmatig vervangen, die in de koppeling (uiteraard alleen bij hydraulische koppeling van toepassing) wil wel eens overgeslagen worden. En als je dan ziet wat voor troep er op een gegeven moment uit komt :X

Een ander ding dat een rol speelt is dat de olie in het blok met dit weer wat dikker is waardoor de koppelingsplaten bij koude motor wat slechter vrij komen. Gaat het schakelen beter als het blok en de motorolie op temperatuur komt?

Greetz, Dutch


De vervuiling van de vloeistof gaat ook nog eens sneller dan bij het remsysteem!

Wordt drie keer sneller vies :X
 
:^ de remvloeistof in de remmen wordt meestal nog wel regelmatig vervangen, die in de koppeling (uiteraard alleen bij hydraulische koppeling van toepassing) wil wel eens overgeslagen worden. En als je dan ziet wat voor troep er op een gegeven moment uit komt :X

Een ander ding dat een rol speelt is dat de olie in het blok met dit weer wat dikker is waardoor de koppelingsplaten bij koude motor wat slechter vrij komen. Gaat het schakelen beter als het blok en de motorolie op temperatuur komt?

Greetz, Dutch

Het schakelen is een ramp als hij nog koud is. Als hij warm is/wordt dan is het wel 'normaal'.
 
wat voor olie heb je in de bike zitten dan? gewoon 10w40
ik kan me herrineren dat er laatst in een blad van de motor port iets stond over olie, zal ik ff opzoeken. ging ongeveer erover dat 5w40 minder stroperig is als het erg koud is
 
hebbes
... rijd je grote afstanden op straat kies dan je 2e getal laag, binnen de adviesen. dus liever een 10w30 dan een 10w40. doe je veel korte afstanden dan kun je beter iets hoger kiezen, omdat de olie dan in verloop van tijd door condens en brandstofresten verdunt raakt. rijd je veel circuit, kies dan hoger omdat de motor daar heter word en de olie dus dunner.

voor barre winterse omstandigheden kies je het W getal zo laag als toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan de nokkenassen beperkt. dus liever een 5W40 dan een 10W40. ...
 
hebbes
... rijd je grote afstanden op straat kies dan je 2e getal laag, binnen de adviesen. dus liever een 10w30 dan een 10w40. doe je veel korte afstanden dan kun je beter iets hoger kiezen, omdat de olie dan in verloop van tijd door condens en brandstofresten verdunt raakt. rijd je veel circuit, kies dan hoger omdat de motor daar heter word en de olie dus dunner.

voor barre winterse omstandigheden kies je het W getal zo laag als toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan de nokkenassen beperkt. dus liever een 5W40 dan een 10W40. ...

Het gaat voornamelijk om de hydraulische olie van mijn koppeling, maar dit is ook wel een goed punt.
 
Het schakelen is een ramp als hij nog koud is. Als hij warm is/wordt dan is het wel 'normaal'.


lijkt me niet dat de hyd olie van de koppeling warm word net als het blok, de olie zal warm worden bij veelvoudig gebruik op korte termijn. en mijn verhaal sloeg dan ook meer op de schakelproblems.
daarbij helpt het als de olie iets eerder goed smeert
 
lijkt me niet dat de hyd olie van de koppeling warm word net als het blok, de olie zal warm worden bij veelvoudig gebruik op korte termijn. en mijn verhaal sloeg dan ook meer op de schakelproblems.
daarbij helpt het als de olie iets eerder goed smeert

Jah oke.

Ik ben er achter dat het probleem met de koppeling al een tijd speelt. Ik heb al eerder moeite gehad met de motor in zijn vrij te krijgen. Denk dat de olie maar eens ververst moet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan