Iemand die nog nooit gefietst heeft..

RemcoNL

MF veteraan
6 jul 2009
5.122
1
Apeldoorn
Verlaat vrijdagtopic:
M'n duo en ik hadden een discussie onder het eten. Stel dat iemand (ik noem geen namen) nog nooit gefietst heeft... En je zet diegene op een motor voor een eerste rijles AVB... Zou zo iemand dan haar ( :+ ) balans kunnen houden? Of zou diegene gewoon meteen omvallen?!
M'n duo denkt dat het omvallen wordt, maar als ik filmpjes zie van motoren zonder bestuurder die ook gewoon rechtdoor blijven rijden zonder te vallen, weet ik het niet.
Ik ken niemand die zonder ooit op een tweewieler te hebben gezeten begonnen is met motorrijden. Uiteraard is de klassieke vraag of je brommer-ervaring hebt hier niet van toepassing. Ik kan me ook herinneren dat ikzelf als kiddie aardig wat gevallen ben met m'n fiets.
Wie weet het?!
 
Goede vraag...

In dit land is het redelijk vanzelfsprekend dat je kunt fietsen maar dat is niet overal zo.

Mij lijkt dat er in andere landen waar niet of nauwelijks gefietst wordt vast mensen zijn die op een motor stappen zonder ooit te hebben gefietst.
 
Verlaat vrijdagtopic:
M'n duo en ik hadden een discussie onder het eten. Stel dat iemand (ik noem geen namen) nog nooit gefietst heeft... En je zet diegene op een motor voor een eerste rijles AVB... Zou zo iemand dan haar ( :+ ) balans kunnen houden? Of zou diegene gewoon meteen omvallen?!
M'n duo denkt dat het omvallen wordt, maar als ik filmpjes zie van motoren zonder bestuurder die ook gewoon rechtdoor blijven rijden zonder te vallen, weet ik het niet.
Ik ken niemand die zonder ooit op een tweewieler te hebben gezeten begonnen is met motorrijden. Uiteraard is de klassieke vraag of je brommer-ervaring hebt hier niet van toepassing. Ik kan me ook herinneren dat ikzelf als kiddie aardig wat gevallen ben met m'n fiets.
Wie weet het?!

Wel filmen he :+
 
Grappig: er is een reden dat kindjes die voor het eerst op fietsjes zonder zijwieltjes rijden ompleuren, en dat is omdat... ze naar rechts sturen en kijken als ze rechtsaf willen. Dat werkt dus zo niet, zoals iedereen die kan motorrijden (als het goed is) weet. Iemand die nooit gefietst heeft en op de motor stapt zal dat dus eventjes moeten leren. Op zich kan dat natuurlijk best goed gaan.
 
Grappig: er is een reden dat kindjes die voor het eerst op fietsjes zonder zijwieltjes rijden ompleuren, en dat is omdat... ze naar rechts sturen en kijken als ze rechtsaf willen. Dat werkt dus zo niet, zoals iedereen die kan motorrijden (als het goed is) weet. Iemand die nooit gefietst heeft en op de motor stapt zal dat dus eventjes moeten leren. Op zich kan dat natuurlijk best goed gaan.

en daarom is het principe van zijwieltjes ook raar, aangezien het met zijwieltjes wel gewoon zo werkt.
 
Moet je eens met 30 km/u van je fiets af springen, dan moet je, mits ie niet botst nog een flink endje lopen om hem op te halen hoor!:p Ik denk zeker weten vallen en eerst de balans aanleren!
 
Laatst bewerkt:
Ik had nog nooit brommer gereden of scooter gereden en al 5 jaar niet meer gefietst en ik kon gewoon wegrijden met de motor op m'n eerste les.

Ik denk dat omvallen met een fiets niet te vergelijken is met omvallen met de motor. Een motor heeft de neiging van zichzelf rechtop te blijven.
Ik denk dat het probleem komt zodra je in een bocht komt. Want je realiseert je niet wat er bedoelt wordt met in de bocht hangen etc. Dat het meer is dan het stuur draaien als het ware.
 
Ik had nog nooit brommer gereden of scooter gereden en al 5 jaar niet meer gefietst en ik kon gewoon wegrijden met de motor op m'n eerste les.

Ik denk dat omvallen met een fiets niet te vergelijken is met omvallen met de motor. Een motor heeft de neiging van zichzelf rechtop te blijven.
Ik denk dat het probleem komt zodra je in een bocht komt. Want je realiseert je niet wat er bedoelt wordt met in de bocht hangen etc. Dat het meer is dan het stuur draaien als het ware.
Geinige discussie :)

Mensen die leren fietsen, leren onbewust het principe van countersteering aan. Praat er maar eens over met mensen, maar niemand heeft in de gaten dat als ze naar links gaan, ze eigenlijk eerst even het stuur naar rechts sturen.

Ik denk dat mensen die nooit hebben gefietst, scooter gereden etc etc, bochtjes naar links willen maken maar dan toch naar rechts gaan, en andersom. Sowieso stuur je niet met het stuur, je duwt de fiets/motor de bocht in, door tegen de kant van het stuur te duwen waar je heen wilt.

Nu denk ik trouwens wel dat een volwassene een stuk betere motoriek heeft dan een kleuter. En ik meen me te herinneren dat er ooit spanjaarden bij ons op uitwisseling waren die volgens mij voor het eerst op een fiets stapten. Die fietsten als doldwaze figuren, maar bleven wel recht overeind...
 
en daarom is het principe van zijwieltjes ook raar, aangezien het met zijwieltjes wel gewoon zo werkt.
Precies. Heb me ook altijd afgevraagd wat het nut van die zijwieltjes is als ze je later weer ontnomen worden.

Ik had nog nooit brommer gereden of scooter gereden en al 5 jaar niet meer gefietst en ik kon gewoon wegrijden met de motor op m'n eerste les.

Ik denk dat omvallen met een fiets niet te vergelijken is met omvallen met de motor. Een motor heeft de neiging van zichzelf rechtop te blijven.Ik denk dat het probleem komt zodra je in een bocht komt. Want je realiseert je niet wat er bedoelt wordt met in de bocht hangen etc. Dat het meer is dan het stuur draaien als het ware.
Is goed, zet jij voortaan je motor weg zonder jiffy, middenbok of enig ander steunpunt?

;)

Motoren en fietsen zijn juist erg overeenkomstig: beide zijn balansvoertuigen met slechts 2 wielen. Qua techniek werkt het sturen precies hetzelfde, zij het dat massa en geometrie verschillen, maar dat heeft slechts invloed op snelheid van insturen en de duur/afstand van het rechtdoor gaan (en overeind blijven) bij een zekere snelheid. Het behoudt van snelheid en in rechte lijn overeind blijven wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de gyroscopische kracht opgewekt door de draaiende wielen: wielen van een motor zijn zwaarder dan die van een fiets, en geven al draaiende dus meer stabiliteit resp. en zijn lastiger van richting te veranderen).
 
Ik kan me nog wel herinneren hoor, dat ik leerde fietsen. En in mijn tijd deden ze niet aan zijwieltjes. Gewoon zitten, een duwtje tot je gang had en dan ging de rest vanzelf. het moeilijkste was dat punt van stilstaan totdat je inderdaad genoeg snelheid had om overeind te blijven.

Daarom denk ik niet dat het heel veel uitmaakt.
 
Grappig: er is een reden dat kindjes die voor het eerst op fietsjes zonder zijwieltjes rijden ompleuren, en dat is omdat... ze naar rechts sturen en kijken als ze rechtsaf willen. Dat werkt dus zo niet, zoals iedereen die kan motorrijden (als het goed is) weet. Iemand die nooit gefietst heeft en op de motor stapt zal dat dus eventjes moeten leren. Op zich kan dat natuurlijk best goed gaan.


Twist of the wrist eh? :P

Een motor die al rijdt/rolt wil altijd rechtop blijven door het gyroscopische effect, pas bij een bocht nemen zou het wat onwennig zijn voor diegene.

Ik zou het wel positief inzien als diegene die op de motor wil stappen al het nodige research-werk heeft verricht, zoals het kijken naar instructie videos (twist of thé wrist) en het lezen van de theorie (niet de borden theorie). Dit heeft mij ook ontzettend veel geholpen en ik had al meerdere jaren niet meer gefietst, maar dat leer je nooit af zoals ze zeggen ;).
 
Twist of the wrist eh? :P

Een motor die al rijdt/rolt wil altijd rechtop blijven door het gyroscopische effect, pas bij een bocht nemen zou het wat onwennig zijn voor diegene.

Ik zou het wel positief inzien als diegene die op de motor wil stappen al het nodige research-werk heeft verricht, zoals het kijken naar instructie videos (twist of thé wrist) en het lezen van de theorie (niet de borden theorie). Dit heeft mij ook ontzettend veel geholpen en ik had al meerdere jaren niet meer gefietst, maar dat leer je nooit af zoals ze zeggen ;).
Nee hoor, gewoon natuurkunde: wet(ten) van Newton e.a.
 
...Is goed, zet jij voortaan je motor weg zonder jiffy, middenbok of enig ander steunpunt?

;)

...


Doe ik altijd, mijn fietsje heeft geen jiffy nodig:
motorcycle_dragster-2423.jpg


:+
 
:N :N vele malen geprobeert, werkt niet :N

En toch, als je jaren lang je vrienden dronken ziet worden van water. Is de kans erg groot dat je zelf ook dronken wordt van een glaasje water ;)

Gotta love the placebo effect
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan