Inbussleutel afgebroken

Speedy33

MF'er
17 jul 2011
146
0
België, Noord-limburg
Bij het demonteren van m'n uitlaat is de kop van de inbussleutel afgebroken in de bout. De sleutel was dus duidelijk rommel, heb in ieder geval al een nieuw degelijk setje gekocht. Maar nu zit ik dus met een uitlaat die ik niet kan demonteren.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

WP_20130725_001.jpg
 
Normaal gesproken wel maar die uitlaatbouten willen nog wel eens gruwelijk vast in het aluminium van de kop rotten, dan is het wel prettig als je nog wat vlees hebt om kracht op te zetten, als de kop er af is is dan de enige optie een moer op lassen.
Ook geen probleem maar dan moet ts even een lasapparaat of lasser bemachtigen.

Je houd een redelijk stuk draadeind over dus je kunt er 2 moeren op draaien en met de onderste moer draai je 'm los
 
Werkt dat ook bij een inbus?


jeps..


ik gebruik het vaak genoeg bij moeren, inbus, 6torx en 12 torx bouten.
Nadeel van boren en griptangen is materiaal verwijderen (wat altijd de laatste oplossing is) of materiaal verminken. Dit mep je erop..en je draait het los. Soms met luchtgereedschap (tol) of handgereedschap (meer gevoel en controle).
Ik gebruik sets voor m5, t/m m12 en wielbouten maatje 17, 19 , 21 en 22. Vrijwel alle bouten..hoe gaar ook maak je ermee los. Desnoods kalm en gelijkmatig verwarmen en dan gebruiken. Meeste warmen de kop op..en gaan dan tekeer. Ja,...dan trek je de kop ervan af en moet je het draadeind weer verwijderen. Gewoon rustog te werk gaan.
Lassen is een optie..maar doe dat vrijwel nooit. En griptangen al helemaal niet... Allemaal ongecontroleerd imo. :)
 
jeps..


ik gebruik het vaak genoeg bij moeren, inbus, 6torx en 12 torx bouten.
Nadeel van boren en griptangen is materiaal verwijderen (wat altijd de laatste oplossing is) of materiaal verminken. Dit mep je erop..en je draait het los. Soms met luchtgereedschap (tol) of handgereedschap (meer gevoel en controle).
Ik gebruik sets voor m5, t/m m12 en wielbouten maatje 17, 19 , 21 en 22. Vrijwel alle bouten..hoe gaar ook maak je ermee los. Desnoods kalm en gelijkmatig verwarmen en dan gebruiken. Meeste warmen de kop op..en gaan dan tekeer. Ja,...dan trek je de kop ervan af en moet je het draadeind weer verwijderen. Gewoon rustog te werk gaan.
Lassen is een optie..maar doe dat vrijwel nooit. En griptangen al helemaal niet... Allemaal ongecontroleerd imo. :)


:^

Lassen doe ik wel vaak maar in mijn werk is dat meestal geen risico en heb je er de ruimte wel voor.

Bout opwarmen moet je erg mee oppassen, als je pech hebt wordt de bout hard en als het dan zover komt dat je moet gaan uitboren heb je echt een probleem.
 
Laatst bewerkt:
Als je niet kunt lassen en die mooie doppen niet hebt, kun je een gewone dop opofferen en deze er op slaan. dan kun je verder met je ratel ipv met een inbussleutel.

Je kunt het ook proberen met een pijpsleutel die net iets te strak is, of net iets te wijd. Als ie iets te wijd is steek je er stukjes ijzerzaagblad tussen voor de grip.

Zo heb ik ze los gekregen op mijn motor.

Succes
 
Draai eerst de motor warm en ga dan pas prutsen.

Altyd je motor warm draaien en dan bout loshalen. MET EEN inbus DOPSLEUTEL EN niet met zon fking inbussleuteltje.


dop inbussleutel er dan op zetten

ferme tik en in 1 slag losdraaien

Voel je dat de kop kapot gaat ..grip ertussen plaatsen dat is spul om de ruimte op te vullen.

Of 2 componenten vloeibaar staal en ff een nachtje laten drogen...dat is zo sterk dat nog eerder je bout afbreekt.
 
Laatst bewerkt:
Heb je eerst/al de andere kant(de "goede" imbusbout) geprobeerd los te draaien?
Meestal is er dan een hoop spanning af aan de andere zijde en komt deze makkelijker los :)

Het kan ook zo zijn dat je juist die verrotte bout op nog meer spanning zet, omdat het niet meer wordt verdeeld over 2 bouten, maar over 1. Dus wees hier voorzichtig mee.
 
jeps..


ik gebruik het vaak genoeg bij moeren, inbus, 6torx en 12 torx bouten.
Nadeel van boren en griptangen is materiaal verwijderen (wat altijd de laatste oplossing is) of materiaal verminken. Dit mep je erop..en je draait het los. Soms met luchtgereedschap (tol) of handgereedschap (meer gevoel en controle).
Ik gebruik sets voor m5, t/m m12 en wielbouten maatje 17, 19 , 21 en 22. Vrijwel alle bouten..hoe gaar ook maak je ermee los. Desnoods kalm en gelijkmatig verwarmen en dan gebruiken. Meeste warmen de kop op..en gaan dan tekeer. Ja,...dan trek je de kop ervan af en moet je het draadeind weer verwijderen. Gewoon rustog te werk gaan.
Lassen is een optie..maar doe dat vrijwel nooit. En griptangen al helemaal niet... Allemaal ongecontroleerd imo. :)

Aan wat voor spul sleutel jij wel niet dat je dat zo vaak gebruikt?
Ik heb eerlijk gezegd bijna nooit iets dat ik niet los krijg...
 
auto's van klanten :)
En dan niet recente auto's van max 5 jaar..maar 5-10 jaar voornamelijk. Daar is vaak al wat losgeweest en wil het nog wel es vastzitten of stukgedraaid zijn. Krukaspoulieboutjes in de vag groep hebben er nog wel es last van. Omdat ik gauw 2 d-riemen per week doe...komt het nog wel es voor ;) Maar ook van uitlaten oa. :)
Leren sleutelen leer je dan ook niet bij een dealer..maar in de universele wereld.
Heb met apk hertoets wel es gehad dat sommige dingen (zoals roest) echt onbekend is bij dealertechnicussen :?
 
auto's van klanten :)

Leren sleutelen leer je dan ook niet bij een dealer..maar in de universele wereld.
Heb met apk hertoets wel es gehad dat sommige dingen (zoals roest) echt onbekend is bij dealertechnicussen :?

Daar zitten ook nog maar weinig echte monteurs, moet je eens bij een dealert vragen aan de monteurs naar contactpuntjes of iets dergelijks, staan ze je net aan te kijken of je gek bent.....en dan komt er zo'n oud monteurtje aan met lekkere vieze klauwen, en die ratelt het zo voor je op
 
auto's van klanten :)
En dan niet recente auto's van max 5 jaar..maar 5-10 jaar voornamelijk. Daar is vaak al wat losgeweest en wil het nog wel es vastzitten of stukgedraaid zijn. Krukaspoulieboutjes in de vag groep hebben er nog wel es last van. Omdat ik gauw 2 d-riemen per week doe...komt het nog wel es voor ;) Maar ook van uitlaten oa. :)
Leren sleutelen leer je dan ook niet bij een dealer..maar in de universele wereld.
Heb met apk hertoets wel es gehad dat sommige dingen (zoals roest) echt onbekend is bij dealertechnicussen :?

Damn, is dat zo erg gesteld tegenwoordig?!
 
auto's van klanten :)
En dan niet recente auto's van max 5 jaar..maar 5-10 jaar voornamelijk. Daar is vaak al wat losgeweest en wil het nog wel es vastzitten of stukgedraaid zijn. Krukaspoulieboutjes in de vag groep hebben er nog wel es last van. Omdat ik gauw 2 d-riemen per week doe...komt het nog wel es voor ;) Maar ook van uitlaten oa. :)
Leren sleutelen leer je dan ook niet bij een dealer..maar in de universele wereld.
Heb met apk hertoets wel es gehad dat sommige dingen (zoals roest) echt onbekend is bij dealertechnicussen :?

Eens :} Je kan wel gereedschap hebben maar als je het niet kan hanteren houdt het op.
 
auto's van klanten :)
En dan niet recente auto's van max 5 jaar..maar 5-10 jaar voornamelijk. Daar is vaak al wat losgeweest en wil het nog wel es vastzitten of stukgedraaid zijn. Krukaspoulieboutjes in de vag groep hebben er nog wel es last van. Omdat ik gauw 2 d-riemen per week doe...komt het nog wel es voor ;) Maar ook van uitlaten oa. :)
Leren sleutelen leer je dan ook niet bij een dealer..maar in de universele wereld.
Heb met apk hertoets wel es gehad dat sommige dingen (zoals roest) echt onbekend is bij dealertechnicussen :?
Ik heb een hele andere ervaring met een VAG krukaspoulie bout, die van mij kwam vanzelf los.. (1.9TD AAZ motor, schijnt vaker voor te komen) Best een duur geintje.
 
Met een schroevendraaier of een drijver tegen het afgebroken stuk aan tikken en dan wel zo dat niet linksom maar rechtsom draait.

Door het linksom losdraaien zit het kopje vast, vaak kan je door dan weer kracht erop uit te oefenen rechtsom het kopje los krijgen en valt het er zo uit.
 
Als je dan links wilt zijn pak dan linkse boren tot je gat ruim groot genoeg is voor een stevige tap. de dunne maten zij nveel te bros en breken af in het gat. Daardoor kun je er eigenlijk helemaal niet meer in klooien. Ik hou vol, vriendje zoeken met een lasapparaat. Stripje erop lassen en losdraaien.

Benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan