Inbussleutel afgebroken

Speedy33

MF'er
17 jul 2011
146
0
België, Noord-limburg
Bij het demonteren van m'n uitlaat is de kop van de inbussleutel afgebroken in de bout. De sleutel was dus duidelijk rommel, heb in ieder geval al een nieuw degelijk setje gekocht. Maar nu zit ik dus met een uitlaat die ik niet kan demonteren.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

WP_20130725_001.jpg
 
Aan wat voor spul sleutel jij wel niet dat je dat zo vaak gebruikt?
Ik heb eerlijk gezegd bijna nooit iets dat ik niet los krijg...

Nou, ik sleutel aan landbouwmachines en dan zijn dit soort problemen de orde van de dag.
Bij die machines is het vaak mogelijk om er een moer op te lassen waardoor de bout schrikt en dan draai je hem zo los, kan dat niet dan is zo'n setje ''vreet'' doppen erg handig :Y
Werkt dat ook niet dan boor je zo ver uit dat er nog maar een vliesje van de bout overblijft wat je er dan met een ritsbeiteltje zo uit tikt.
 
Er is niet goed bij te kunnen.. Zie foto

WP_20130727_001.jpg


Na vanalles geprobeerd te hebben, toch maar een afspraak bij dealer gemaakt. :( Helaas beschik ik niet over het juiste gereedschap om het zelf te doen, en uitboren.. njah, daar begin ik liever niet aan gezien mijn technische kennis
 
Verstandig. Ken je beperkingen. Zie hier ook adviezen voorbij komen........Met een schroevendraaier loskappen.....Linkse tappen.....

En dat je bolletje van je inbus is afgebroken hoeft niet aan de kwaliteit te liggen. Van een gedore setje breek je ze ook af.
 
Begin in geval van dit soort klussen eerst met de boel lekker in te spuiten met echte kruipolie. Dus niet met WD40 aanklooien.. Inspuiten, in laten werken, 12 uur later nog een keer inspuiten en dat een paar dagen.. Bespaart je moeite, ergernis en gereedschap..

Vervolgens inbusbitje in de slagschroevendraaier en een ferme tip erop. 99 van de 100x gewoon los...

Nu, inspuit ritueel, klein gaatje boren, tapje draaien, boutje erin en voorzichtig loshalen. Als bij het boren het er al niet uit is gevallen..

Oh ja, en als je wilt sleutelen zal je gereedschap moeten verzamelen. Hoeft allemaal niet van dat dure professionele spul te zijn maar een goed tapsetje is bijna onmisbaar.

Succes.. :W
 
Begin in geval van dit soort klussen eerst met de boel lekker in te spuiten met echte kruipolie. Dus niet met WD40 aanklooien.. Inspuiten, in laten werken, 12 uur later nog een keer inspuiten en dat een paar dagen.. Bespaart je moeite, ergernis en gereedschap..

Vervolgens inbusbitje in de slagschroevendraaier en een ferme tip erop. 99 van de 100x gewoon los...

Nu, inspuit ritueel, klein gaatje boren, tapje draaien, boutje erin en voorzichtig loshalen. Als bij het boren het er al niet uit is gevallen..

Oh ja, en als je wilt sleutelen zal je gereedschap moeten verzamelen. Hoeft allemaal niet van dat dure professionele spul te zijn maar een goed tapsetje is bijna onmisbaar.

Succes.. :W
Over wat voor tapje heb je het dan?
Een met linkse schroefdraad?
Een konische linkse tap?
 
Om het afgebroken uiteinde eruit te krijgen volstaat een gewoon rechtsdraaiend tapje. Koop zo'n setje bij de Lidl voor een tientje, hoe vaak heb je het nodig? Versleten, koop een nieuwe. Gebruikte je het vaker dan verwacht, koop een betere..

Om de bout eruit te krijgen zou een konische, linksdraaiend mooi zijn maar hoe vaak komt dit voor?? Met goede kruipolie en een degelijke waterpomptang (hier zou ik niet op bezuinigen) kom je een heel eind.

Oh, en de slagschroevendraaier is mijn beste investering ooit. En dan niet zo'n peperdure van dat bekende merk maar gewoon één een klassen lager. Scheelt de helft qua prijs en net zo goed..


Mooi hoor, je knutselhoek vol met duur merkgereedschap maar ik kijk nog altijd lachend naar mijn Skandia ratel- doppensetje. Trots gekocht bij de Formido toen ik een jaar of 15 was (en dat is inmiddels erg lang geleden. Ondertussen de halve wereld mee los- en vastgezet en werkt nog steeds prima..
 
Laatst bewerkt:
Om het afgebroken uiteinde eruit te krijgen volstaat een gewoon rechtsdraaiend tapje. Koop zo'n setje bij de Lidl voor een tientje, hoe vaak heb je het nodig? Versleten, koop een nieuwe. Gebruikte je het vaker dan verwacht, koop een betere..

Om de bout eruit te krijgen zou een konische, linksdraaiend mooi zijn maar hoe vaak komt dit voor?? Met goede kruipolie en een degelijke waterpomptang (hier zou ik niet op bezuinigen) kom je een heel eind.

Oh, en de slagschroevendraaier is mijn beste investering ooit. En dan niet zo'n peperdure van dat bekende merk maar gewoon één een klassen lager. Scheelt de helft qua prijs en net zo goed..


Mooi hoor, je knutselhoek vol met duur merkgereedschap maar ik kijk nog altijd lachend naar mijn Skandia ratel- doppensetje. Trots gekocht bij de Formido toen ik een jaar of 15 was (en dat is inmiddels erg lang geleden. Ondertussen de halve wereld mee los- en vastgezet en werkt nog steeds prima..
leg eens uit hoe je dat dan doet.
Als je een gaatje boort en je tapt daar b.v m4 in en je draait daar dan een boutje in, hoe komt die bout er dan uit?
 
leg eens uit hoe je dat dan doet.
Als je een gaatje boort en je tapt daar b.v m4 in en je draait daar dan een boutje in, hoe komt die bout er dan uit?

Als je zelf zoveel verstand hebt van gereedschap en de toepassingen, waarom vraag je het mij dan..??

Wat je vet gemarkeerd hebt gaat over hoe het uiteinde van de afgebroken inbussleutel eruit te krijgen. Wellicht dat een beetje pielen met een metaalboortje al volstaat..

Maar laten we het niet moeilijker maken dan het is. Volgens de meeste commentaren haal je even je lasapparaat uit de kast, las je er een moer op en is het probleem opgelost..
 
Laatst bewerkt:
en dat allemaal in de veronderstelling dat dat afgebroken stukje inbus zich zo maar laat boren/tappen ...

en TS : heb je goede afspraken gemaakt met de dealer ? kan goed zijn dat hij denkt "fuck it, om dit deftig te doen moet het blok eronderuit" en dan gaat het een mooie rekening aan werkuren zijn.
 
Als je zelf zoveel verstand hebt van gereedschap en de toepassingen, waarom vraag je het mij dan..??

Wat je vet gemarkeerd hebt gaat over hoe het uiteinde van de afgebroken inbussleutel eruit te krijgen. Wellicht dat een beetje pielen met een metaalboortje al volstaat..

Maar laten we het niet moeilijker maken dan het is. Volgens de meeste commentaren haal je even je lasapparaat uit de kast, las je er een moer op en is het probleem opgelost..
Jij komt met een tip die ik niet begrijp.
Is het dan raar dat ik om uitleg vraag :?
Maar je wilt dus een gaatje in de afgebroken inbussleutel boren en daar draad in gaan tappen om zo dat stukje eruit te kunnen trekken.
Nou is het helemaal duidelijk.
Probeer eens een gaatje te boren in een inbussleutel en daar dan draad in te tappen.
duidelijk een tip van iemand die nooit met dat bijltje gehakt heeft.
 
Als je het probeert is de kans al groot dat het stukje weer los komt te zitten en er uit te peuteren valt. Lukt dan niet dan is de kans redelijk aanwezig dat je met een scherpe verse boor er een gat inkrijgt. Hoe groot is in dit geval de kans dat het om een erg hoogwaardige inbus gaat ???
De goedkope modellen zijn alleen aan de buitenkant enigzins gehard. In het afgebroken stuk is te boren of hij komt los en dan is het ook goed.

Benno
 
Heerlijk al die commentaren maar niemand heeft dus duidelijk geprobeerd om in een inbussleutel te boren laat staan om er draad in te tappen Hoewel deze waar de kop vanaf is gebroken te bros was was die wel hard anders breek die niet maar tordeerde die wel net als die troep die je bij de Ikea meubeltjes krijgt
Ongeacht of het een goedkoop merk is of niet die bolkop zijn altijd door en door gehard
Vaak zelfs te hard waardoor ze bros zijn en dus makkelijk breken
En je bent echt de eerste niet waarbij dat gebeurt zelfs die van Facom gebroken in mijn handen gehad ( 10mm exemplaar)
Zoals al eerder werd opgemerkt dient de kogelkop alleen voor het uit en indraaien en met de gewone kant van de sleutel zet je mee vast
Het eruit halen is voor mij geen probleem ( lasapparaat aanwezig indien die nodig zou zijn) maar zit nu eenmaal niet in de beurt van de topic starter
 
Laatst bewerkt:
Wat de meesten hier niet begrijpen dat er wijnig plaats is,
Toch ziten er goede tips onder
De motor rijd nog? Ga dan naar een van de goede raad gevers van hier op het forum
Mijn idee boren niet doen tenzij je er de ruimte voor hebt er zijn boren van het merk David daar boor je
Mee door hard ijzer, je kan als je de kenes voor hebt ook een steen
 
Wat de meesten hier niet begrijpen dat er wijnig plaats is,
Toch ziten er goede tips onder :)
De motor rijd nog? Ga dan naar een van de goede raad gevers van hier op het forum
Mijn idee boren niet doen tenzij je er de ruimte voor hebt, er zijn boren van het merk David daar boor je
Mee door hard ijzer, je kan als je de kennes er voor hebt ook een steenboor omslijpen en gebruiken
Ben benieuwd wat de op losing is
 
Jij komt met een tip die ik niet begrijp.
Is het dan raar dat ik om uitleg vraag :?
Maar je wilt dus een gaatje in de afgebroken inbussleutel boren en daar draad in gaan tappen om zo dat stukje eruit te kunnen trekken.
Nou is het helemaal duidelijk.
Probeer eens een gaatje te boren in een inbussleutel en daar dan draad in te tappen.
duidelijk een tip van iemand die nooit met dat bijltje gehakt heeft.



:^
 
Franko p
heeft een goede oplosing, als je het goed doet om het afgebroken kopje er uit te krijgen
Het vastgeslagen deel moet met de zelfde kracht weer terug geslagen worden ,
Als het is af geknapt
Met een derevel met een pund en een goede hamer ,de pund wel uit het miden zeten
 
Heb mijn bericht net gewijzigd, misschien verduidelijkt dat de zaak. Jij hebt het over de complete bout, ik alleen over het uiteinde.. Maar misschien is dat te klein om er een tapje in te draaien..


Je bent een goeie als je in gereedschapstaal met een setje tappen van de lidl schroefdraad kunt tappen. Wordt al moeilijk met een professionele set.
 
Terug
Bovenaan Onderaan