Inspiratie gezocht voor 5 daagse motortour..

Dat is voor mij dus de reden dat ik nog niet met de motor naar Frankrijk ben geweest. Ik spreek de taal niet en die lui sterven nog liever dan dat ze Engels spreken. |(

Ik ga er over twee maanden wel weer heen met de auto, naar een toeristische camping.

Mooi land, maar wat kloten qua taal. -O-
 
Maar dat is in Duitsland en Spanje ook het geval. Alles is makkelijker als je de taal een beetje spreekt. Of in ieder geval je best doet om jezelf uit te drukken in de taal van het land waar je te gast bent. Als je tegen een Duitser in Duitsland in het Engels begint is ook de kans groot dat hij je niet begrijpt. Waarom zou een Fransman Engels spreken? Of waarom zou een Duitser Engels spreken? Niet iedereen is zo opgevoed. Zeker in dat soort landen spreekt men alleen de taal van het land. Als ik ergens te gast ben pas ik me zo goed mogelijk aan, tsja als je dat niet doet dan krijg je norse gezichten. IK wens door een Duitser in Nederlander ook niet in het Duits aangesproken te worden.
 
Als ik ergens te gast ben pas ik me zo goed mogelijk aan, tsja als je dat niet doet dan krijg je norse gezichten.

En terecht natuurlijk. Het is nu overigens ook allemaal een stuk makkelijker met een online woordenboek / Google Translate.
 
En aangezien ik steeds vaker in Spanje aan het rijden ben zit ik ook al geruime tijd op Spaanse les.
Als gast pas je jezelf aan aan het land waar je te gast bent en niet gaan lopen janken dat Fransen geen Engels (of welke taal dan ook) spreken. (de enige plek waar dat mag is in Wallonië waar de Walen vertikken Nederlands te spreken terwijl van de vlamingen wel verwacht wordt dat ze Frans spreken)
 
Als gast pas je jezelf aan aan het land waar je te gast bent en niet gaan lopen janken dat Fransen geen Engels (of welke taal dan ook) spreken.

Heel zwart / wit natuurlijk (hou ik overigens wel van), maar desalniettemin heb je wel een punt.

Ik ben overigens bezig met Italiaans. Volgend jaar mei weer een 10-daagse trip naar Sardinië op de motor en ik beloof mijn familie al sinds 1996 dat ik de taal ga leren. :+
 
Desnoods doe je het met google translate als je iets wilt vragen. Vroeger had je daar zo'n reiswoordenboek voor maar dat is tegenwoordig allemaal niet meer nodig.
 
Leuk dat mijn topic weer is boven komen drijven de laatste dagen.

Ik heb de post van @Alexxx_the_one niet gelezen over vier dagen in de Ardennen... maar als morgen het weer echt zo gaat worden als ze nu voorspellen dan zal het geen 5-daagse trip worden maar een 4-daagse trip....

Heb geen zin om 550 km door de stromende regen te moeten rijden naar de plaats van bestemming. Ik rijd voor mijn lol, en niet als straf...
 
En aangezien ik steeds vaker in Spanje aan het rijden ben zit ik ook al geruime tijd op Spaanse les.
Zo heb ik na de Middelbare School nog 5 jaar Alliance Française gedaan om 'goed' Frans te leren.
(helaas vergeet je er veel van als je niet vaak oefent/ mijn wiskunde-vraagstukken van vroeger die kan ik nu ook niet meer))

Als ik in Spanje, Italië ben probeer ik ook (klein beetje) hun taal te spreken, voor zover dat lukt.
Een paar woordjes van deze talen heb ik in de loop van de jaren wel kunnen (bij) leren.

Als Nederlands-sprekende snap je in Duitsland ook heel.
Vanuit het Frans is in Spanje, Portugal en Italië heel veel echt wel duidelijk.
En hoera! Komende zomer zal Roemeens voor mij ook iets begrijpbaar kunnen zijn. <verwacht/ hoop ik >

Kort door de bocht: Je moet er ook wel een beetje moeite voor doen!
 
Ik heb voor de komende zomervakantie nog wel een uitdaging.
Een paar woordjes Grieks heb ik nog wel paraat.
Maar we roadtrippen door Albanië, Bosnië, Montenegro en Kroatië naar huis.
Kortom, ik kan een heel lijstje zinnen vertalen en even plastificeren om bij de hand te hebben.
 
Dat is voor mij dus de reden dat ik nog niet met de motor naar Frankrijk ben geweest. Ik spreek de taal niet en die lui sterven nog liever dan dat ze Engels spreken. |(

Ik ga er over twee maanden wel weer heen met de auto, naar een toeristische camping.

Mooi land, maar wat kloten qua taal. -O-
Ik vind dat juist een verademing. Na de brexit zouden we nergens in Europa nog in het Engels moeten beginnen.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertellen dat ik meer van de Romaanse talen ben dan van het Engels.
 
Maar om een lang verhaal kort te maken:

Doe mij maar gewoon Duitsers in plaats van Fransozen. O-)
Met Duitsers heb ik ook absoluut geen moeite. Altijd aardige mensen ontmoet, zowel in Duitsland als Duitsers in andere Europese vakantielanden.

Hollanders daarentegen…..


Ik ga ieder jaar een weekje naar Nice. Heerlijk hotel aan de boulevard. promenade des Anglais. Gelukkig weinig Engelsen en Nederlanders daar.
 
Zo heb ik na de Middelbare School nog 5 jaar Alliance Française gedaan om 'goed' Frans te leren.
(helaas vergeet je er veel van als je niet vaak oefent/ mijn wiskunde-vraagstukken van vroeger die kan ik nu ook niet meer))

Het hele taalonderwijs op de middelbare school was zonde van mijn tijd. Ik heb alleen leren rekenen ipv een vreemde taal leren spreken. Een 4 halen voor een repetitie en dan een 10 scoren met een SO voor een rijtje woordjes te leren, zodat je een voldoende had op je rapport.

Spaans heb ik geleerd van een Spaans vakantie vriendinnetje en later nog eens een cursus Italiaans gevolgd. Die cursus werd gegeven door een Italiaanse. Haar methode was als die van een baby: “Eerst luisteren, dan leren spreken en tot slot leren schrijven”. Tussen de lessen door thuis naar RAI uno luisteren was ons huiswerk.

Ik kan me er nu goed mee redden in die landen en soms leen ik woorden over en weer uit de verschillende Romaanse talen.
 
Nice is een hele gave stad!!!
Top. Ligt ook wat onhandig om met eigen vervoer te komen. Met de Honda ss50 2x naar toe gereden in de jaren 80 als 17-18 jarige. En afgelopen jaren met mijn lief met de auto.
Frans, Duits en Engels no problem, mede dankzij 6 maanden stage in Frankrijk (Rouen) en mijn pa, die, ondanks dat ie in de oorlog vreselijke dingen heeft meegemaakt, altijd zei "denk erom dat je Duits in jouw pakket houdt" !! En mijn oma sprak toen over moffen.....

Franse taal ook mijn favo omdat mijn franse leraar toen het lokaal vol had hangen met Franse landkaarten en Parijs-items. Ben nog altijd ' kaart-o-fiel'.
Taal is echt een item. Helaas zien wij hier, op mijn Hogeschool (werk) dat studenten Duits totaal onbelangrijk vinden. Ook Fachhochschulen studenten in Duitsland (Munster) spreken nauwelijks Engels....

Excursies naar Denemarken zijn top: Engels is it!!!!

5 dagen de tijd? Rij in 1 dag naar de Drome/Vercors, lekker 3 dagen rijden daar en in 1 dag terug. Gaat prima. Zelf dat gedaan met een good old honda cb500 uit 2002. Met de tent. (En nu niet beginnen te zeuren over "alles binnendoor vanaf bijv Venlo" ..of over een garage voor jouw dikke bmw....).
 
Laatst bewerkt:
Haha, klopt. Maar afgelopen jaren stonden we wel eens op ca 100km afstand vanaf Nice op een camping (sleurhut) en brengen dan een puber zoon of -dochter daar naar het vliegveld!. (Richting Spanje/Portugal Albufiera of zoiets.....) Gelijk stads-uitje!
 
Laatst bewerkt:
Het hele taalonderwijs op de middelbare school was zonde van mijn tijd. Ik heb alleen leren rekenen ipv een vreemde taal leren spreken. Een 4 halen voor een repetitie en dan een 10 scoren met een SO voor een rijtje woordjes te leren, zodat je een voldoende had op je rapport.

Spaans heb ik geleerd van een Spaans vakantie vriendinnetje en later nog eens een cursus Italiaans gevolgd. Die cursus werd gegeven door een Italiaanse. Haar methode was als die van een baby: “Eerst luisteren, dan leren spreken en tot slot leren schrijven”. Tussen de lessen door thuis naar RAI uno luisteren was ons huiswerk.

Ik kan me er nu goed mee redden in die landen en soms leen ik woorden over en weer uit de verschillende Romaanse talen.
Herkenbaar!

Frans geleerd in de eerste 3jr van de HBS.
Daarna was het in enkele jaren eigenlijk al flink weggezakt.
Samen met een vriend ontmoetten wij een stel leuke meiden die studeerden in Toulouse. Wij kregen uitnodiging.
Raad eens wat? In 1 week hebben wij bij die meiden meer Frans geleerd dan in 1 jaar op school.
Gelukkig spraken die ook nog wel Engels als we er echt niet uit kwamen. Blijkbaar met een vriendinnetje 1 op 1 leer je supersnel!

Daarna heb ik me altijd wel redelijk kunnen redden in Frankrijk.
Toch liep ik wel tegen mijn beperkingen aan. Vandaar cursus gestart bij Alliance Française.
 
Herkenbaar!

Frans geleerd in de eerste 3jr van de HBS.
Daarna was het in enkele jaren eigenlijk al flink weggezakt.
Samen met een vriend ontmoetten wij een stel leuke meiden die studeerden in Toulouse. Wij kregen uitnodiging.
Raad eens wat? In 1 week hebben wij bij die meiden meer Frans geleerd dan in 1 jaar op school.
Gelukkig spraken die ook nog wel Engels als we er echt niet uit kwamen. Blijkbaar met een vriendinnetje 1 op 1 leer je supersnel!

Daarna heb ik me altijd wel redelijk kunnen redden in Frankrijk.
Toch liep ik wel tegen mijn beperkingen aan. Vandaar cursus gestart bij Alliance Française.
Vooral dat luisteren. Mijn schoonzus woont al 35 jaar in Zweden. Haar kinderen hadden ADHD en die corrigeerde ze de hele dag. Ik heb alle waarschuwingen zo vaak gehoord, dat ik Zweeds nu redelijk versta en zelfs ook wel een beetje spreek. Ik kan me er redden en in ieder geval kleine kinderen corrigeren. 😂

Ik heb ook Zweedse spoorwegen apps op mijn telefoon. Kan me er ook prima mee redden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, klopt. Maar afgelopen jaren stonden we wel eens op ca 100km afstand vanaf Nice op een camping (sleurhut) en brengen dan een puber zoon of -dochter daar naar het vliegveld!. (Richting Spanje/Portugal Albufiera of zoiets.....) Gelijk stads-uitje!
Een tijdje was het zo goedkoop om daar heen te vliegen met easyJet. Soms tickets voor minder dan € 30,- enkele reis. Nu is het allemaal wat duurder, maar dat kan ook haast niet anders.
 
Met Duitsers heb ik ook absoluut geen moeite. Altijd aardige mensen ontmoet, zowel in Duitsland als Duitsers in andere Europese vakantielanden.

Hollanders daarentegen…..


Ik ga ieder jaar een weekje naar Nice. Heerlijk hotel aan de boulevard. promenade des Anglais. Gelukkig weinig Engelsen en Nederlanders daar.

Heb je leuke tips voor Nice?
Wij gaan morgen die kant op met de sleurhut, naar een camping in La Colle sur Loup.

Zag wel dat er een paar motorverhuurders zitten dus helm en kleding gaan zeker mee.
 
Als je ooit de wielerkoers Parijs-Nice hebt gezien op TV dan weet je dat in het achterland van Nice zeer veel mooie wegen zijn.
Daar kan weinig aan verkeerd.
 
Heb je leuke tips voor Nice?
Wij gaan morgen die kant op met de sleurhut, naar een camping in La Colle sur Loup.

Zag wel dat er een paar motorverhuurders zitten dus helm en kleding gaan zeker mee.
Nice heeft een oud centrum, wat Italiaans aandoet. Daarnaast heeft het ook een moderner centrum, met mooie pleinen, waar de tram doorheen rijdt. Mooie winkels voor mijn vrouw😬. Een (bloemen) markt, direct tegen het oude centrum aan, dat ‘s avonds wordt omgetoverd tot een plein met allemaal restaurantjes en barretjes. Vaak live muziek van best redelijke kwaliteit bandjes.
Uiteraard de boulevard, promenade des angles, waar je bij de grote strand tenten, heerlijk kunt eten. Seafood.
Daarnaast zit je vanuit Nice zo in Cannes, of de andere kant op in Monaco of Menton.
Voor weinig geld pak je de bus. Sightseeing voor een paar euro.
Met eigen vervoer kan je ook het achterland verkennen. Mooie natuur met kurk eiken langs de weg.

Ik mag ook graag ‘s avonds aan de boulevard op een terrasje een biertje drinken en zitten kijken naar de flanerende mensen en gave motoren en Ferrari’s spotten.

De zijstraatjes die van de boulevard naar het centrum lopen kennen vele kleine winkeltjes. Ter hoogte van hotel West End zit in een van die zijstraatjes een verhuurbedrijf waar je motoren en scooters kunt huren. Maar er zijn er ongetwijfeld meerderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan