Is 50pk ´leuk´?

Ik schreef dat in mijn opinie de 50 pk bij de Diversion genoeg is. Dat is natuurlijk ook niet echt een exoot om heel strak mee te sturen. Daarom is mijn mening dat die 50 pk genoeg is. het lukt zelfs om er op de teller tegen de 175 km/h mee te rijden. Daar is de Diversion niet echt voor ontworpen. Hij kán het wel, maar echt stabiel is het dan niet meer.
Vast ook standaard vering en oud. ;)
R3 vorige week op Zandvoort 190 km/u.
Maar mijn BMW doet er 270 km/u. :+

Het kleine ding heeft wel een schokbreker van €1.200,00, cartridges in de voorvork en een stuurdemper.
Voor ca. €2.500,00 mag het dan wel strak sturen. :+
 
Ik ben van een 115pk Tracer naar een 47pk Tmax gegeaan.
Meettechnisch was de Tracer ordergroottes sneller, maar de Tmax geeft eigenlijk minstens net zoveel "speedrush" door het spitsverkeer.
(disclaimer: dit alles binnen wettelijke kaders natuurlijk, mijn helm heeft geen rode puntjes :+ )

Ik heb het idee dat extra pk's eigenlijk alleen boven de 100kmh tellen, niet op B-weggetjes en randstadverkeer.
Je hebt die pk's alleen bij top toerental. Een variator is eigenlijk voortdurend aan het schakelen.
 
Vast ook standaard vering en oud. ;)
R3 vorige week op Zandvoort 190 km/u.
Maar mijn BMW doet er 270 km/u. :+

Het kleine ding heeft wel een schokbreker van €1.200,00, cartridges in de voorvork en een stuurdemper.
Voor ca. €2.500,00 mag het dan wel strak sturen. :+
Vering van mijn Diversion is antiek, net als de rest van de Diversion. Maar dat is het mooie van een Diversion, het maakt niet.

Heb jij die CR500 nog? (zie 'm in je avatar, dat ie al een paar jaar niet wil starten _O- )
 
Hi iedereen,

Ik rij nu 2 jaar (plus een aantal maanden) motor.
Mijn eerste motor was een Suzuki SV650S en mijn 2e en huidige een Suzuki Intruder VS1400.
Beide motoren hebben tussen de 70 en 75 pk. En de VS1400 heeft 115nm torsie, dus dat trek lekker door.

Echter wil ik nu overstappen naar een ADV-bike. De motor die ik op het oog heb heeft 50pk en 53nm torsie.
Is dit ´leuk´? Ik weet dat leuk subjectief is en het eraan ligt wat ik met de motor wil gaan doen:
En dat is eigenlijk niets meer dan lange ritten maken en een beetje exploren. Soms wat off-road maar dat zal niet veel zijn. Top snelheid vind ik niet belangrijk maar snel optrekken (vanuit stilstand of als ik al op de snelweg rijd) vind ik dan wel weer erg leuk.

Ik hoor graag jullie meningen hierover!

Thanks!
Lars
Wat moet je met een mening van een ander of dat leuk is.

lees eens wat voor schik mensen hebben met cr250f

Is een bmw adv van 281 kg leuker ...

Huur die motor en kijk wat je er mee kan of wilt gaan doen. Dat zou mij vraag voor mezelf zijn.
 
Ik heb een vn900, heel ander soort motor, maar ook rond de 50 pk. Ik vermaak me er prima mee, heerlijk cruisen. Veel hangt af van het gebruik denk ik.
 
Ik heb jaren op zwaardere motoren gereden, GPZ900R, V-Strom 1000 en sinds 2015 een oude Ducati M600. Met dat ding kun je echt lol hebben, lekker licht, stuurt als een scheermes en bij 100 a 120 km/h heb al haast het gevoel dat je opstijgt met zo’n ukkie.
Dus ja, zelfs 48 pk kan leuk zijn.
 
Laatst bewerkt:
TS heeft het over lekker accelereren!!

Niet over 'alle voordelen of leuke dingen van een lichte, zwakke motor benoemen'
Relatief weinig pk’s in een lichte 2-cilinder gaat nog steeds best lekker uit de startblokken,
Maar je moet het natuurlijk niet vergelijken met bv een (rode) Hayabusa.
 
begonnen met een Kawa GPZ500 2-pitter met 60pk 6-bak, sleutelprojectje, bij aanschaf startte hij wel, maar sloeg direkt af als ik naar 1 schakelde. daarna een Honda SilverWing (V-twin met, theoretisch, 50pk en 230kg), jaartje mee gereden, toen er een Honda ST1100 met het dubbele aan pk's kwam. afgelopen zomer is bij dat duo een ST1300 gekomen, met 20pk en 50kg meer dan de 1100. rijdt als een foutloze tiet, en is ondanks gewicht best aardig door de bocht te jagen. maar toch: ik wil die SilverWing weer aan de praat en op de weg krijgen. niet dat het een strepentrekker is, maar als persoonlijke prestatie: na 7 jaar stilstand weer rijdend krijgen! bovendien is het een prima onthaast-motor, 't is gewoon geen snelwegfiets, maar goed genoeg voor de binnenweggetjes.
 
Ik heb aardig wat ervaring, met motoren van 15 tot over de 200 pk en elke motor is wel leuk op z'n eigen manier.

...oké, sommige toch niet, maar vermogen heeft daar weinig mee te maken. Ik heb nu sinds kort weer een woon-werk ding, ongeveer wat je noemt in je openingsvraag. Voor mij, in de file en in de stad, kan het niet leuker. Elk verkeerslicht vooraan, elk groen licht als eerste aan de overkant (en vaak nog lang daarna, tenzij iemand heel frusti moet laten zien dat hij óók echt wel een heel stoere auto/motor heeft), er is geen gaatje waar ik niet in pas en ik heb ongeacht verkeer ongeveer altijd dezelfde reistijd.

Dat is misschien niet het gebruik dat je zoekt, maar toch. En ja, ik ben van de week nog knap zoekgereden door iemand met een nagelnieuwe Tenere 700, maar die kun je dan weer niet honderd procent uitbuiten in dit soort situaties en kost bovendien ongeveer het tienvoudige. Als je zulk geld hebt, ga vooral je gang (zou ik ook, wil ik namelijk ook), maar anders is't gewoon helemaal dikke prima. Ik denk zelfs dat als ik er iets bij zou kopen, ik mijn huidige gewoon hou voor wat ik er nu mee doe.
 
TS heeft het over lekker accelereren!!

Niet over 'alle voordelen of leuke dingen van een lichte, zwakke motor benoemen'
TS heeft het over leuk rijden. En accelereren vind hij ook erg leuk. Gaat niet over enkel accelereren. En 50pk op 160 kilo accelereert snel genoeg
 
Hopelijk kan ik jullie volgende week meer vertellen nadat ik een proefritje heb gemaakt.
Heb je al proefgereden en zo ja wat vond je ervan ?

Ik heb een Alp 600 gehad maar ik vond de mijne op de snelweg toch net wat tekort komen. (Overigens rijd ik als het even kan geen snelweg, maar soms wil/moet je gewoon even kilometers maken).
Ik vind mijn Alp 650 merkbaar sterker.

Ik ben een paar weken geleden nog met mijn 650 en mijn oudste zoon (1.92m, 90 kg) en bepakking 5 dagen in de Harz onderweg geweest en dat ging prima. Het beestje liep netjes 140 km/h op de GPS en dat was nog geen volgas. Accelereren gaat natuurlijk niet flitsend. Zeker met deze belading moest ik eventuele inhaalmanoevres op de binnenwegen echt wel 'plannen' en vaak ook gewoon uit m'n hoofd laten terwijl ik daar met mijn KTM niet over na had hoeven denken.

Maar ik had niet het gevoel dat ik echt wat tekort kwam.

20230912_144801.jpg
 
Al komt het een beetje van z'n plek, dan is zelfs 1 pk leuk...
Dus met 50 x zoveel zal dat ook wel loslopen..

awo~2.jpg
Dit monster heeft 12 pk...is ook leuk,

20220225_081550.jpg
..deze heeft er 8,5...nog steeds leuk...

20220901_191631.jpg
..en deze slechts 2,5...en ja; ook leuk
 
Ik gun iedereen van harte een grommetje toe. Na 18 motoren is dit toch wel de leukste om even een boodschapje mee te doen en naar je werk mee te rijden. Tis eigenlijk een BMX met 7 pk. Snel issie niet, maar een draaicirkel van een postzegel.
Oh en 1:55 😂
IMG_5401.jpeg
 
Slaat allemaal nergens meer op.
TS vraagt of 50pk met weinig koppel nog een beetje vlot accelereert, o.a. op de snelweg.
Ineens worden er oldtimers en boodschappenbrommers als leuk genoemd hiervoor, want het draait zo makkelijk, stuurt zo snel, klimt zo makkelijk naar voren tussen de auto's of rijdt zo zuinig.
Maw, iedereen is zijn eigen liefde weer naar voren aan het gooien, zonder empathie voor TS.
 
Slaat allemaal nergens meer op.
TS vraagt of 50pk met weinig koppel nog een beetje vlot accelereert, o.a. op de snelweg.
Ineens worden er oldtimers en boodschappenbrommers als leuk genoemd hiervoor, want het draait zo makkelijk, stuurt zo snel, klimt zo makkelijk naar voren tussen de auto's of rijdt zo zuinig.
Maw, iedereen is zijn eigen liefde weer naar voren aan het gooien, zonder empathie voor TS.
Jij bent vast ook heel gezellig op verjaardagen, of niet?
 
Hi iedereen,

Ik rij nu 2 jaar (plus een aantal maanden) motor.
Mijn eerste motor was een Suzuki SV650S en mijn 2e en huidige een Suzuki Intruder VS1400.
Beide motoren hebben tussen de 70 en 75 pk. En de VS1400 heeft 115nm torsie, dus dat trek lekker door.

Echter wil ik nu overstappen naar een ADV-bike. De motor die ik op het oog heb heeft 50pk en 53nm torsie.
Is dit ´leuk´? Ik weet dat leuk subjectief is en het eraan ligt wat ik met de motor wil gaan doen:
En dat is eigenlijk niets meer dan lange ritten maken en een beetje exploren. Soms wat off-road maar dat zal niet veel zijn. Top snelheid vind ik niet belangrijk maar snel optrekken (vanuit stilstand of als ik al op de snelweg rijd) vind ik dan wel weer erg leuk.

Ik hoor graag jullie meningen hierover!

Thanks!
Lars

nagenoeg elke motor kan leuk zijn.

best veel plezier gehad met mijn XS400 uit 1985, tot de nokkenas brak tenminste.

45 hp, 34 kw en 34 Nm.

Het percentage van de tijd dat je het gas simpelweg vol open kan hebben is lekker groot met een lichter blok :)

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan