is dit een normaal symptoom voor een te kleine sproeier ??

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.729
2.475
Hoi motorfanaten,

Ik heb een vraagje, maar eerste de inleiding.
Ik heb een 1 cilinder 4 takt motor en heb het originele luchtfilter vervangen door een power filter en de originele uitlaat door een open. De sproeier heb ik nog niets aan veranderd.
Aangezien de motor meer lucht doorlaat verwacht ik dat mijn mengsel te arm is komen te staan en dan ik dus ook de sproeier moet vergoten.
Ik vraag me echter af of wat ik voel door een te kleine sproeier komt.

Ik ben een stukje gaan rijden en op het moment dat de motor bijna op topsnelheid is is het niet zo dat de motor begint te stotteren of inhoudt en niet meer harder wilt, maar in een keer stilvalt. Een beetje zoals wanneer je benzine op is. Gas dicht en daarna doet ie het weer (wel een beetje knallend in het begin).

De vraag is: is dit inderdaad wat je bij een 4T motor merkt als gevolg van een te kleine sproeier?

Ik ken het 'te kleine sproeier' alleen van mijn Puch Maxi en daar uit het zich in gewoon niet meer verder in toeren stijgen, maar niet in het doodvallen van de motor. Is dat bij een 4 takt zoveel anders ?
 
Het ineens ermee stoppen is als ik volgas rijd. De motor stopt alsof de benzine op is, als je gas dichtdraait en daarna weer gas bij geeft doet het het weel. is slechts enkele seconden
Alsof ie dan weer benzine heeft/krijgt. Het kan dus wel degelijk aan de combi luchtfilter/sproeier liggen, maar dat 'abrupte' daaraan vind ik zo vreemd. Ik hoef de motor niet af te laten koelen voor ik weer kan rijden, als het uitvallen is gebeurd kan ik daarna direct doorrijden , en zolang in 95% van max blijft rijden is er niets aan de hand, het gaat alleen fout op pure top.

als hij "stopt", is dat steeds na ongeveer dezelfde tijd volgas, of de ene keer na zeg maar 2 minuut, de andere na 15 sec ?
als hij stopt, draai je de gas dicht en dan weer open, dan rijdt hij gewoon weer. doet hij het even later weer of is het eenmalig ?
indien weer, is het na ongeveer dezelfde tijd volgas of is er van regelmaat geen sprake (ene keer 10sec, dan 2 min, dan 1 min, ...?
 
CV carburateurs zijn een bitch om af te stellen met een powerfilter, tenzij er een kelk in het filter past om de luchtstroom een beetje te normaliseren. Het kan echter wel en 5 op de 10 brikken op dit forum rijdt er mee.

Fabrikanten stoppen miljoenen in luchtfilterkasten vanwege de noodzakelijke aanzuig-geruis demping en totale bescherming tegen het weer en vocht. Als het echt om prestaties ging werden nieuwe motoren geleverd met kelken en gaas.

Sproeiermaten meet je op met een sproeier kaliber set, niet met een konische sproeier-ruimer, die is alleen bedoeld om de boel groter te maken, dus de maten die je in gedachten hebt kunnen wel eens totaal anders zijn in het echt.

Als de motor spontaan ophoudt en weer loopt terwijl je gashandle min of meer in dezelfde stand staat, heeft dat niks met de hoofdsproeier te maken. Denk richting brandstofvoorziening, zoals een ondersteboven gemonteerde vlotter, een per abuis verbogen vlotter waardoor het niveau te laag is, defecte pomp/kraan of vacuüm systeem en natuurlijk de klassieker: Vervuild brandstof filter of oude cq met water vervuilde benzine.

Ik lees nergens dat er aandacht is besteed aan het stationair circuit. Deze moet net zo goed rijker worden gezet en beïnvloed de totale loop flink als de boel veel te arm staat. Een van de signalen is als de motor er lang over doet om van toeren naar stationair te zakken en niet al te best start zonder choke. Ook "hoesten" als je vlot gas geeft op lage toeren is een indicatie van te arme loop.

Nu eerst stapsgewijs opnieuw beginnen:
Stationair sproeier 1 maat groter dan origineel, hoofdsproeier 10>20% groter dan origineel (correct opmeten). Sproeiernaald op middelste clip (of originele stand). Hele brandstofsysteem checken van tank tot en met vlotternaald(en), niet bekijken, maar echt testen. Verse schone benzine er in en filters schoon?

Starten en warm laten lopen. Geef je een dotje gas op middelhoge toeren en zakt het toerental in? Te arm. Geef je een dotje gas en gaat hij sputteren op toeren? te rijk. Komt hij snel terug op stationair toerental? Prima. Zakt hij langzaam terug naar stationair toerental? Te arm stationair circuit.

En zet de uitlaat die je wil hebben er op, want de uitlaat doet niet zo heel veel bij een 4-takt, maar je wil hem wel afstellen zoals je er mee wil gaan rijden (niet daarna weer dingen wijzigen).

Werk met een goed systeem en neem de tijd.
 
Dank voor jullie tips weer.
Het doodvallen is al sik nog niet eens op volgas ben.
Ik zal me recent nog te bedenken dat ik mogelijk een luchtbel in de leiding heb. Is een beetje een domme constructie, maar de benzineleiding maakt net voor de carb nog een bocht naar boven. Daar kan een luchtbel in komen/blijven staan. als ie klein is geen probleem , maar als ie groot is wel. Zeker als je de de vlotterbak van de carb eraf hebt gehad en de is dae kans groot dat het laatste stuk van die slang leeg is, en het heel lang duurt voor de luchtbel eruit is. bij langzaam rijden merk je het niet (dan is de benzinevraag niet hoog), maar bij volgas denk is dat ik af en toe een stuk luchtbel in mijn carb trek en het benzineniveau te laag staat oid. Het eerste wat ik ga testen is de motor even 'op zijn kant' laten lopen en aan de slang prutsen om de luchtbel door te duwen (stukje transparante eindslang erop zetten). Zoals de klacht op me overkomt is het een inderdaad een tijdelijk brandstoftoevoerkwestie. De laatste keer dat ik de carburateur open heb gehad om het cv membraan te vervangen was alles keurig schoon en niets 'krom'
Ik heb geen sproeiermeter, maar kijken hoever ze over een ruimer zakken leek me een mooie indicatie.
Als het probleem in de brandstoftoevoer is gelegen ga ik het zeker goed krijgen.
Verder ook weer goede tips, ik zal zowiezo even kijken wat ie doet met de originele luchtfilter en de uitlaat di eik erop wil en kijken wat ie dan haalt. Als ik er dan het powerfilter opzet en hij gaat minder hard weet ik dat het powerfilter idd minder lucht doorlaat dan origineel on ga ik oop zoek naar een ander powerfilter. Morgen waarschijnlijk wel tijd om eea te testen, dus wordt vervolgd.
 
Als de motor spontaan ophoudt en weer loopt terwijl je gashandle min of meer in dezelfde stand staat, heeft dat niks met de hoofdsproeier te maken. Denk richting brandstofvoorziening, zoals een ondersteboven gemonteerde vlotter, een per abuis verbogen vlotter waardoor het niveau te laag is, defecte pomp/kraan of vacuüm systeem en natuurlijk de klassieker: Vervuild brandstof filter of oude cq met water vervuilde benzine.

Ik lees nergens dat er aandacht is besteed aan het stationair circuit. Deze moet net zo goed rijker worden gezet en beïnvloed de totale loop flink als de boel veel te arm staat. Een van de signalen is als de motor er lang over doet om van toeren naar stationair te zakken en niet al te best start zonder choke. Ook "hoesten" als je vlot gas geeft op lage toeren is een indicatie van te arme loop.

Nu eerst stapsgewijs opnieuw beginnen:
Stationair sproeier 1 maat groter dan origineel, hoofdsproeier 10>20% groter dan origineel (correct opmeten). Sproeiernaald op middelste clip (of originele stand). Hele brandstofsysteem checken van tank tot en met vlotternaald(en), niet bekijken, maar echt testen. Verse schone benzine er in en filters schoon?

Nee, altijd eerst hoofdsproeiermaat bepalen. Als je en dit en dat en zus gaat zitten doen dan kom je er nooit uit. Dit is een prima handleiding om de zaak goed af te stellen. CV Carb Tuning Procedures

Maar controleer eerst de rest!!!! brandstoftoevoer goed? Ontsteking goed etc etc etc. Weet je al zeker dat je problemen komen door de aanpassingen die je gedaan hebt?


Starten en warm laten lopen. Geef je een dotje gas op middelhoge toeren en zakt het toerental in? Te arm. Geef je een dotje gas en gaat hij sputteren op toeren? te rijk. Komt hij snel terug op stationair toerental? Prima. Zakt hij langzaam terug naar stationair toerental? Te arm stationair circuit.

Starten....rijden! Koude motoren geven je prima informatie over de carb afstelling.
 
Ieder zijn methode, ik hanteer degene waar ik tientallen getunede klassiekers mee afgesteld heb in de afgelopen 15 jaar. Een goed afgestelde motor loopt altijd te arm als hij koud is zonder choke, ik zie niet waarom je een motor koud af zou stellen.
 
Laatst bewerkt:
Ieder zijn methode, ik hanteer degene waar ik tientallen getunede klassiekers mee afgesteld heb in de afgelopen 15 jaar. Een goed afgestelde motor loopt altijd te arm als hij koud is zonder choke, ik zie niet waarom je een motor koud af zou stellen.

Koud afstellen....? Dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen maar dat een koude motor je prima info verschaft om de zaak af te stellen.

Het brandstof/lucht bereik waarin motoren goed vermogen leveren is vrij breed in het optimum. Trekt de motor bij vol gas merkbaar beter als hij warmer wordt dan is dat een goede indicatie dat je best nog een maatje groter kan met de hoofdsproeier.

Ga je aan de slowjet zitten voordat je de hoofdsproeier goed hebt dan ben je verzekerd van een motor die veel te rijk loopt in de toerenkelder.
 
luchtbel-theorie -> :N
OK, die luchtbel theorie bleek niet waar, maar ik wilde mogelijke opties (hoe stom ze ook lijken, vaak is het iets heel stoms als een dichtzittende tankontluchting of zo waar je hééééél lang naar kunt zoeken) weg kunnen strepen, dus die kan eraf. Had het laatste stukje 'bocht naar boven' in de slang vervangen door en transparante slang en er blijft idd geen lucht staan, loopt keurig de carburateur in, dus is het niet.
Ik heb de originele luchtfilter geprobeerd met een te kleine hoofdsproeier en dat liep niet goed, je voelde 'm inhouden bij volgas optrekken, teken van te weinig benzine. Beetje stoterig.
Met een te grote sproeier werkte het ook niet. Bij volgas hoorde je dat je 'm verzuipt (dat klinkt anders dan een te kleine sproeier, dat verschil herken ik) en hij houdt duidelijk in. De originele sproeier er weer in met originele filter en uitlaat en hij liep weer goed, maar bij haalde de top niet (plmn 110). De carb die ik er nu op had is niet die erop zat, en de stationairsproeier van de carb die erop zat bleek iets groter. De erin gedaan en nu trekt ie heel mooi volgas op, trekt ook met voelbaar meer vermogen door naar de top, maar bij 120 km/u stopt ie en komt het 'brandstofprobleem' weer. Het voelt alsof de brandstof op is, en het maakt niet uit of ik dat doe met het originele luchtfilter of met de powerfilter. Ik heb wel de indruk dat het powerfilter iets minder lucht doorlaat dan de originele lijkkist, maar groot is het verschil niet, de snelheden die ik haal waarbij het 'fout' gaat zijn hetzelfde. De grotere stationairsproeier (die er ook inzat toen ie goed liep) heeft een hoop goedgemaakt, maar ik ben er nog steeds niet.
Het is wel een brandstofkwestie, anders kan ie nooit zo mooi aanvoelen eigenlijk, waarna het plotseling intreedt (je voelt het niet aankomen, en igv een te rijke of te arme afstelling gaat ie langzaam naar de situatie toe waarin het echt niet meer werkt, dat bedoel ik. dat is niet 'ineens' maar een 'traject' waarin het al minder goed loopt). Hij pakt nu weer mooi en direct op bij vanuit deellast opendraaien van het gas, als je vanaf deellast gas loslaat daalt het toerental direct naar stationair (met de te kleine pilot jet bleef ie inderdaad even 'hangen' dus te arm). Deze is beter. Hij trekt als de brandweer (voor een 180 cc 1 cilindertje dan ;)), Ok bij volgas optrekken met staande start geen krimp of hapering (de snelheid (dus toerental) is daar niet zo hoog als wat ie haalt bij volgas op de snelweg, dus gaat het goed) .
't gaat alleen fout 'ergens zodra de motor zijn top bijna heeft bereikt'.
Echt alleen in het allerbovenste stuk van de toerenteller (10.krpm of zo)
't voelt NIET als een ontstekingsprobleem of toerenbegrenzer.
even gas een stukje terugdraaien en wat langzamer rijden en daarna kan ie weer open tot het zich weer openbaart.

Wat ik nu wil gaan doen is uitsluiten dat de brandstofpomp niet genoeg benzine naar de carburateur pompt of het benzinefiltertje teveel tegendruk geeft.
('t lijkt me sterk, maar ik kan het (nog) niet uitsluiten dus wil het weten . . . )
wordt vervolgd weer . . .
 
Laatst bewerkt:
ja wtf.
Het ligt inderdaad aan de brandstoftoevoer die de oorzaak van alle ellende is geweest.
En ik er maar met jullie hulp en advies achter zien te komen waar het probleem in de afstelling zit.
fles benzine met slang op de carb aangesloten en laten lopen. De slang van de brandstofpomp komt maar een dus piistraaltje uit op stationair, en als je meer toeren maakt wordt het meer, maar ik vroegg me af of het genoeg is voor de benzineconsumptie op top.
Gaan rijden met fles als 'tank' en de brandstofslang terug in de echte tank en . . . . . hij blijft het gewoon doen, en stopt niet zodra de volle snelheid bijna bereikt is.

Wat ik nu heb is dezelfde sproeiersetting als die ik had in de carb die erop zat, dus met de iets grotere stationairsproeier en de standaard 118 hoofdsproeier.
Met het normale filter en de originele uitaat haalde ik daar ruim 120 echte km mee. Ik heb nu alleen nog met het powerfilter en een goede brandstoftoevoer gereden, en daarmee haal ik met orig uitlaat zo'n 115-120 km/uur. Lijkt me iets minder dan met het origineelfilter (dus dat zou inderdaad minder lucht doorlaten dan, maar dat ga ik nog eens allemaal mooi testen , ook icm de open uitlaat en evt weer hoofdsproeiers wisselen, maar dat allemaal nadat ik de brandstoftoevoer heb gefixd.

brandstofpompje, terugslagklep, brandstoffilter . . . even uitzoeken waar het aan ligt, dat komt wel goed. En dan kom ik eindelijk toe aan hetgeen dit topic eigenlijk om was begonnen . .. . .
Ben blij dat ik de oorzaak van het euvel heb. Als het zoiets 'stoms' niet zou zijn geweest had ik echt niet meer geweten wat ik had moeten doen. De carburateur en prestaties van het geheel waren echt voelbaar goed (mn. met de grotere stationairsproeier) al wat het maximaal haalbare kon zijn (met deze luchtfilters en std uitlaat . . )
 
OK, hij is carburateurtechnisch OK.
Het probleem zit in de capaciteit van het bransdstofpompje.
Ik heb er 3 getest en met allemaal krijg ik hetzelfde euvel, als duurt het bij de ene wat langer dan bij de andere (net iets meer of minder capacitieit. . .
Papieren brandstoffilter preventief vervangen door zo'n kunststoffen 'gaasding' en ook inclusief alles (terugslagklep en filter) achter de vrij leegloopfles (hoge tank) getest. Dan doet ie het echt goed, dus het ligt echt aan het pompje.

Met de originele luchtfilter en uitlaat haal ik 122 km/u idem met de orig filter en de sportuitlaat.
Met de powerfilter is het 2 km langzamer ongeacht de uitlaat, dus dat is te verwaarlozen. Voor die 2 km verschil op top ga ik voor het optische mooiere :Y.
Het is toch niet mijn doel de absolute top van lang/vaal /vaak te gebruiken, als ik hard wil heb ik een andere motor ;) .

Het 'probleem' is dus dat de brandstofconsumptie op top hoger is dan wat de pomp levert, en trek je langzaam maar zeker de vlotterbak leeg. Heeft niets meer met carburateur afstelling meer te maken.
Die top ben ik toch niet van plan veel/vaak/lang te rijden ,dus die 2 km verschil met het powerfilter laat ik voor wat het is, maar soms kan het nodig zijn om wat langer dan 30 seconder volle bak te kunnen gaan, dus ik wil het nog wel fixen.

3 pompjes doen allemaal hetzelfde en de slangen (voor de vacuumpuls uit het carter waarop het pompje (en de bransdtofkraan) werkt) zijn niet lek of gescheurd. Ligt dus niet aan de pompjes of 'randapparatuur'.
't Wordt een beetje off-topic, want het heeft niets meer met de carb te maken, maar wat ik ga doen is een reservoir maken naast de vulhals van de laaggelegen tank. Via een t-stukje in de slang tussen pompje en carb dat hogergelegen reservoirtje laten vullen. Zolang je geen volgas rijdt heeft de pomp immer overcapaciteit. Als het brandstofbufferreservoir vol is loopt het via een slang een de bovenkant van het reservoir de vulhals (dus de tank) weer in.
Op deze manier heb ik bij volgas het hele tankje als buffer en loopt dit langzaam leeg om de carb te geven wat het pompje niet kan leveren. Dan zal het in de praktijk meer dan lang genoeg duren voor dat tankje leeg is, en kan ik zolang ik wil volle bak gaan.
In de praktijk zal het reservoir bijna altijd vol zijn, behalve tijdens een stukje volle bak (dan zal het langzaam leeglopen, maar weer vullen zodra de carb minder vraagt dan het pompje levert.)

Topic kan wat het sproeierstukje gesloten worden, en is door alle reacties en links wel een leuk naslagwerkje voor eenieder die in de toekomst iets soortgelijks heeft , ondanks dat het in mijn geval niet ècht aan de sproeier heeft gelegen.
Toch loopt ie met de grotere pilot jet wel mooier, dus dat is dan weer mijn winst geweest ;)

Nogmaals dank voor al jullie reacties en hulp en veel motorplezier . . .ook op de site!!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rw
Dat zou best kunnen, maar ik heb gereden met een fles benzine aan de spiegelsteun (hoger dan de carburateur dus) met daaraan een slang die de benzine via de terugslagklep en het brandstoffilter naar de carburateur leidde. Daarmee kon ik doen wat ik wilde tot de fles leeg was. Heb er meer dan 3 km met het gas vol open mee gereden en hij haf geen enkel teken van moeite of aankondiging dat er iets zou gaan gebeuren. Dit itt als ik het met de normale brandstofvoorziening doe. Daarmee houd ik volgas (een beetje afhankelijk van het pompje dat ik gemonteerd had) maximaal een minuut vol voor ie de benzine 'op' heeft. De motor slurpt wel flink op volle patat. Je ziet de fles aan het stuur gewoon leeglopen, dus dat zal verklaren dat het probleem zich alleen op volgas openbaart. Waarschijnlijk rijdt ie onder die condities niet zuiniger dan mijn auto :N .
Het zou best kunnen dat het vlotterniveau niet goed staat, maar als ik de carb van genoeg benzine voorzie doet ie het gewoon goed. Veel brandstofverbruik is een mooie indicatie voor een niet te arm afgestelde carburateur, dus daar laat ik het bij. Liever te ruik dan te arm, dus de work-around met een buffervaatje lijkt me ok. De motor is niet gemaakt voor 120+ km/u , dus dat wil ik er in principe ook niet mee doen. 100 km/u over de A12 in de spits lijkt me OK ;). Alleen als het echt even moet als je een vrachtwagen in wilt/moet halen of zo, moet het wel langer dan 30 seconden kunnen zonder als je meneer trucker bijna voorbij bent je inhaalactie te moeten staken en weer achter Henk Vlam In de Pijp in te moeten voegen, dus vandaar die oplossing.
 
veel gedaan en best wat gereden maar niet helemaal probleemloos.
een probleempje (dus vraag) met de carb.
met een origineel luchtfilter en met de originele uitlaat doet ie het goed.
zodra ik een van de twee vervang door iets dat minder luchtweerstand heeft gaat het fout.
in de carb kijkend (dus helemaal zonder luchtfilter) zie je wat fout gaat. Zodra de gasschuif meer dan halfweg omhoog is getrokken, komt het mengsel (benzine nevel) naar de luchtfilterkant uit de carburateur en stijgt de motor niet meer in toeren. Logisch want er komt minder mengsel binnen. Mengsel waait weg.
Met een grotere sproeier treedt dit probleem op bij een hoger toerental, dus bij een verder geopende gasschuif (is CV carb, dus de gasklep wordt direct bediend met de gaskabel, de gasschuif gaat door het motorvacuum).
maw. Als ik een grotere sproeier monteer gaat het langer goed, en duurt het tot een hoger toerental voordat hierboven beschreven fenomeen optreedt.

2 vragen:

1: Is het logisch dat als je uitlaat of luchtfilter vervangt door een versie met minder weerstand de luchtstroming op een bepaald moment (toerental=druk in de cilinder) de verkeerde kant op gaat, of is dit een anleiding om te denken dat bijvoorbeeld inlaatkleppen te lang geopend zijn (te weinig klepspeling aan de nokken dus??)
2: los ik het simpelweg op met een nóg grotere sproeier of ie er iets anders aan de hand?
 
Laatst bewerkt:
Grappig dat je er opnieuw over begint. Niet dat dat erg is.

We weten inmiddels allemaal dat je het originele luchtfilter niet mooi vindt,
maar zet het nu eens terug en kijk of het probleem over is.
Dan weet je in ieder geval of het wel of niet in het luchtfilter zit.
Is dat het probleem, dan kun je op zoek naar een ander mooi filter.

De volgende stap is dan toch echt het vlotterniveau controleren.

Bovenstaande zijn gewoon 2 hele goede mogelijkheden en diegene die er mee komen
hebben er best een beetje kijk op :+
 
Beste Jos,

Ja topic heropend :Y
Dank voor je reactie.

Misschien niet helemaal duidelijk uit mijn verhaal, maar met het originele luchtfilter EN de originele uitlaat werkt alles goed.
Zodra ik één van de twee vervang door iets met minder weerstand (powerfilter of sportuitlaat) gaat het fout en ondanks dat ik niet in de carb kan kijken igv een gemonteerd luchtfilter heb ik de indruk dat hetzelfde gebeurt. Na demontage van het filter is de inlaatkelk ook vochtig, dus dat duidt er wel op.

Alles met de carburateur is OK. Gecontroleerd en/of afgesteld zoals in de Haynes manual staat beschreven.
Vlotterniveau, stationairsproeier en luchtschroef, acceleratiepomp, geen valse lucht via inlaatrubber, alle kanaaltjes open en schoon etc. Ik heb 2 identieke carburateurs en ongeacht welke ik monteer gebeurt hetzelfde.

Ik twijfel niet aan de kijk die experts erop hebben. Integendeel, ik wil er graag gebruik van maken.
Daarom stel ik mijn vraag ook hier op het forum.

Het enige is dat ik nu de originele spullen weer heb gemonteerd, en als het niet anders KAN zal ik het zo moeten laten (want ik wil wel rijden en niet alleen sleutelen, poetsen of naar mijn motor kijken ;) ), maar liever vervang ik LF en uitlaat door mooiere spullen.

Ik neem aan dat er niets met de rest van de motor/carb aan de hand is, want origineel werkt het allemaal, maar is het dan te verwachten dat mengsel er aan de LF-kant uitkomt igv de modificaties die ik eerder heb gedaan?
En als dat normaal is (en verder niets mis met de motor) hoe is het dan op te lossen?
Er zijn er meerderen die een opener LF en uitlaat monteren, dus het moet kunnen.

Stomweg een nóg grotere sproeier te proberen, en hopen dat de lijn waarbij het fout geeft door te extrapoleren is en het op een gegeven moment pas fout gaat bij een theoretisch toerental dat hoger ligt dan de motor kan halen, en het dus in de praktijk goed blijft gaan tot max. toerental?

Mijn huidige sproeier is nou ook nog niet belachelijk veel groter dan die voor de originele LF en uitlaat, maar zou het dit simpelweg kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
De discussie over het vervangen van een origineel lf door powerfilters wordt hier op mf vaker gevoerd. Goed; jij wilt het doen, alleen de vraag is hoe het weer goed te krijgen. Bij mijn XS750 zaten ook chinese powerfilters. Door de vorm van de rubbers bleek na meten slechts 2/3 van de originele doorlaat over. Daarnaast werden er passages in de buitenrand van de carbopening min of meer afgedekt. Mengsel werd te rijk dus. Op termijn komen er nu k&n's op, maar voorlopig met alleen de originele aanzuigrubbers en zonder filter is het mengsel nu duidelijk te arm. K&n's zouden ook meer lucht moeten doorlaten dan het originele lf. En met chinese dingen gaat het dus de andere kant op.

Succes!
 
met de originele uitlaat getest: het symptoom met de benzinenevel die aan de LF kant uit de carburateurkelk komt heb ik
- zonder luchtfilter,
- met powerfilter,
- met alleen de aanzuigbuis naar het originele luchtfilterhuis en
- met het originele luchtfilterhuis waar ik de 'deksel' vanaf laat.

In alle gevallen meer luchtdoorlaat dan met het originele luchtfilter, dus mijn powerfilter laat juist MEER lucht door dan het originele luchtfilterelement in het luchtfilterhuis. Binnen het rubberen manchet waarmee je het om de inlaatkelk van de carburateur klem zit ook maar een stuitring die tegen de kelk aankomt van een mm of 2/3. Dat is genoeg. De inlaat serieus verkleinen doet het niet.
Weet niet meer zeker, ook niet relevant, maar ik dacht me te herinneren dat het iets van Duitse makelij is..

K&N is ook mooi spul, heb het op mijn SV (in de airbox, geen losse 'hoedjes')
Succes met je K&N's dus, maar voor we afdwalen hopelijk ook nog iets als oplossing voor mijn probleem ;)
 
M.b.t. je mengsel die de verkeerde kant op gaat kan ik je helaas niet helpen, heb er geen verstand van. Kan me zelf niet anders voorstellen dan dat dat door turbulente stroming van je lucht komt door het gebrek aan een fatsoenlijke kelk, maar dat is slechts mijn idee ervan.
Ik had ergens gelezen dat je een filter van 15 euri had gemonteerd, mijn kort door de bocht conclusie was daarom dat het wel een prulding moet zijn. Verder las ik ook dat als je er niet uitkomt je wellicht wilt overstappen naar een topmerk filter.
Ik zag mijn verhaal dan ook niet als afdwalen maar meer als stof tot nadenken en mogelijk een duwtje in de juiste filterrichting ;)

P.S. Voor zover ik weet zit in een k&n filter ook een kelkje ingebouwd en in de china filters die ik ken absoluut niet.

Nou, succes nog es en ik blijf volgen want de tips hier van de experts zijn leerzaam moet ik zeggen :Y
 
mijn brommert is op de bank geweest [v2 firestorm] voor een afstelbeurt.
Ding kwam er superzenuwachtig vanaf, gas aanraken en direct volle bak ambiance :X .
Desondanks was ik er niet tevreden over en heb ik op advies de naalden ietwat geshimmed, wat in mijn geval iets hoger moest zijn. Het verschil wat ik met 1 ringetje van amper 1,5mm maakte was zo direct goed merkbaar, dat ik er direct achterkwam dat internet-tuning veelal berust op aannames en gevoel.
Als noob kun je niet zomaar verwachten dat een andere filter en een grotere hoofdsproeier de oplossing is. Er zijn veel instellingen die samen moeten werken en zo zorgen voor een goed rijdende fiets.
Menselschroeven, stationair/hoofdsproeiers, vlotterhoogte/naaldhoogte/luchtfilter/uitlaat,carbs die gesynced moeten worden en nog veel meer.
Als je de originele setting rigoureus gaat aanpassen, zou ik eerst beginnen op een bank om de basis weer goed te krijgen. Vandaaruit kun je dan altijd nog een kleine aanpassing maken.
Weet niet hoelang je met de fiets nog wil rondrijden, maar te arm of te rijk komt de levensduur van een fiets niet ten goede.
Desondanks is het erg leerzaam om te voelen wat een brommer doet met verschillende instellingen.
Het een zal het ander ook weer beinvloeden lijkt me.
 
Benzine nevel uit de inlaatkelk is vrij normaal , als het niet een complete wolk is. Maar heb je bij al je afstelwerk al eens aan de cv gasschuif gedacht , rotdingen om af te stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan