Barticus1981
Die hard MF'er
- 11 jun 2013
- 566
- 148
Jaja, ik heb weer eens een leuke gevonden. Je kent het wel, je scrolled een beetje op marktplaats en plaatst eens een biedinkje ergens op.. en ineens krijg je een reactie terug “prima kom maar halen”.
1 foto bij de advertentie met als titel “onderdelen K1200rs met kenteken”
Dus snel een afspraak gemaakt, kwam echter een familiedingetje tussen, gelukkig een paar dagen later in de herkansing en stonden we met karretje om 09:15 in Vlaardingen. Hier trof ik een bijna complete motor aan uit 2005, enkel de rechterzijde was gestript van een aantal onderdelen. De kont van de motor was er niet meer en ook de sleutels konden niet worden gevonden.
Na het betalen van het schamele bedrag van 150 euro (ik geloof het zelf ook nog niet eens) mocht ik alles opladen, vastbinden en tyraps overal aan vastmaken om naar huis te gaan.
De beste man had een rijschool en wat ik er van begreep is dat hij in 2011 bij de domeinen 2 goede en 1 sloop k1200 had gekocht. Eentje als lesmotor had ingezet en deze als backup/onderdelenfiets gebruikt
Thuis aangekomen eens de buit goed bekeken.. radiator rechts ontbrak net als de fan.. paar koelslangen weg.. stepje rechts verdwenen en de kont ontdaan van alles. Maar onder alle bekraste panelen zag ik wel een schoon droog blok met net iets meer dan 80.000km erop.. vering verstelbaar en in perfecte staat.
Dus wat dan.. nou de reden dat ik k1200 deeltjes tegenkwam op marktplaats was dat ik zelf een tijdje heb geprobeerd een oude k1200rs te verkopen die ik kort had bereden. Eentje met 278000km. Veel bandenschoppers al langsgehad maar allemaal helden zonder verstand. Uitlaat lekte een beetje bij het blok dus hij klonk dan weer niet mooi.. etc, je kent het wel dat soort mensen.
De keuze was bij mij daarom snel gemaakt, ik demonteer de pekelfiets met 278dkm erop.. gebruik de onderdelen voor mn witte en de restantjes weer hup de verkoop in.
Nou, wat heb ik dan allemaal zelf geplunderd:
Het zadel en de kont, de slotenset (ergens is het niet fijn dat ik binnen 5 minuten zonder sleutel met een hamer en een platte schroevendraaier de cilinder uit het contactslot haalde…), het zadel, de tank met pomp, radiator met fan en koelslangen/slangeklemmen en wat deeltjes van de achterrem.
Met deze spulletjes gewapend was het een simpel karwei om de motor weer lopend te krijgen. Letterlijk monteren, peut er in, pomp paar keer cyclen en starten/stationair lopen. Natuurlijk wel de olie gechecked en koelvloeistof erin gedaan (coollmix van roukama)
En dan de tegenslag. Het remsysteem. Dat fijne i-ABS van BMW. Waarvan ik had gezworen na ooit een r1150rt hiermee te hebben gehad om links te laten liggen.. maar goed deze staat dus fijn in storing. En niet alleen dat, beun de haas bij de vorige eigenaar had in zijn vlijtigheid de abs ook nog eens verkeerd aangesloten. Voetrem voor de schijven voor en handrem naar de achterrem.
Het hele korte rondje in de buurt was dus zeer spannend, en met heel weinig remvermogen..
De huidige stand van zaken is al iets beter, leidingen zitten weer zoals hoort. Remvloeistof is vervangen en ontlucht.. er is redelijk veilig nu mee te rijden (op banden uit 2006 weliswaar..). Maar de abs/servo schiet binnen een seconde in storing.
Wat nu gat gebeuren: hopelijk snel even langs bij een kennis met een uitlees apparaat. Kijken of het te fixen is of dat we de abs demonteren.. en nieuwe banden.
Daarna? Cosmetisch opknappen in ieder geval.. heb bij ome Ali al wel 2 spiegels van een k1200lt besteld want de linker ontbreekt een stuk binnenwerk en glas.
1 foto bij de advertentie met als titel “onderdelen K1200rs met kenteken”
Dus snel een afspraak gemaakt, kwam echter een familiedingetje tussen, gelukkig een paar dagen later in de herkansing en stonden we met karretje om 09:15 in Vlaardingen. Hier trof ik een bijna complete motor aan uit 2005, enkel de rechterzijde was gestript van een aantal onderdelen. De kont van de motor was er niet meer en ook de sleutels konden niet worden gevonden.
Na het betalen van het schamele bedrag van 150 euro (ik geloof het zelf ook nog niet eens) mocht ik alles opladen, vastbinden en tyraps overal aan vastmaken om naar huis te gaan.
De beste man had een rijschool en wat ik er van begreep is dat hij in 2011 bij de domeinen 2 goede en 1 sloop k1200 had gekocht. Eentje als lesmotor had ingezet en deze als backup/onderdelenfiets gebruikt
Thuis aangekomen eens de buit goed bekeken.. radiator rechts ontbrak net als de fan.. paar koelslangen weg.. stepje rechts verdwenen en de kont ontdaan van alles. Maar onder alle bekraste panelen zag ik wel een schoon droog blok met net iets meer dan 80.000km erop.. vering verstelbaar en in perfecte staat.
Dus wat dan.. nou de reden dat ik k1200 deeltjes tegenkwam op marktplaats was dat ik zelf een tijdje heb geprobeerd een oude k1200rs te verkopen die ik kort had bereden. Eentje met 278000km. Veel bandenschoppers al langsgehad maar allemaal helden zonder verstand. Uitlaat lekte een beetje bij het blok dus hij klonk dan weer niet mooi.. etc, je kent het wel dat soort mensen.
De keuze was bij mij daarom snel gemaakt, ik demonteer de pekelfiets met 278dkm erop.. gebruik de onderdelen voor mn witte en de restantjes weer hup de verkoop in.
Nou, wat heb ik dan allemaal zelf geplunderd:
Het zadel en de kont, de slotenset (ergens is het niet fijn dat ik binnen 5 minuten zonder sleutel met een hamer en een platte schroevendraaier de cilinder uit het contactslot haalde…), het zadel, de tank met pomp, radiator met fan en koelslangen/slangeklemmen en wat deeltjes van de achterrem.
Met deze spulletjes gewapend was het een simpel karwei om de motor weer lopend te krijgen. Letterlijk monteren, peut er in, pomp paar keer cyclen en starten/stationair lopen. Natuurlijk wel de olie gechecked en koelvloeistof erin gedaan (coollmix van roukama)
En dan de tegenslag. Het remsysteem. Dat fijne i-ABS van BMW. Waarvan ik had gezworen na ooit een r1150rt hiermee te hebben gehad om links te laten liggen.. maar goed deze staat dus fijn in storing. En niet alleen dat, beun de haas bij de vorige eigenaar had in zijn vlijtigheid de abs ook nog eens verkeerd aangesloten. Voetrem voor de schijven voor en handrem naar de achterrem.
Het hele korte rondje in de buurt was dus zeer spannend, en met heel weinig remvermogen..
De huidige stand van zaken is al iets beter, leidingen zitten weer zoals hoort. Remvloeistof is vervangen en ontlucht.. er is redelijk veilig nu mee te rijden (op banden uit 2006 weliswaar..). Maar de abs/servo schiet binnen een seconde in storing.
Wat nu gat gebeuren: hopelijk snel even langs bij een kennis met een uitlees apparaat. Kijken of het te fixen is of dat we de abs demonteren.. en nieuwe banden.
Daarna? Cosmetisch opknappen in ieder geval.. heb bij ome Ali al wel 2 spiegels van een k1200lt besteld want de linker ontbreekt een stuk binnenwerk en glas.