K1200RS-P

Barticus1981

Die hard MF'er
11 jun 2013
566
148
Jaja, ik heb weer eens een leuke gevonden. Je kent het wel, je scrolled een beetje op marktplaats en plaatst eens een biedinkje ergens op.. en ineens krijg je een reactie terug “prima kom maar halen”.

1 foto bij de advertentie met als titel “onderdelen K1200rs met kenteken”

Dus snel een afspraak gemaakt, kwam echter een familiedingetje tussen, gelukkig een paar dagen later in de herkansing en stonden we met karretje om 09:15 in Vlaardingen. Hier trof ik een bijna complete motor aan uit 2005, enkel de rechterzijde was gestript van een aantal onderdelen. De kont van de motor was er niet meer en ook de sleutels konden niet worden gevonden.

Na het betalen van het schamele bedrag van 150 euro (ik geloof het zelf ook nog niet eens) mocht ik alles opladen, vastbinden en tyraps overal aan vastmaken om naar huis te gaan.

De beste man had een rijschool en wat ik er van begreep is dat hij in 2011 bij de domeinen 2 goede en 1 sloop k1200 had gekocht. Eentje als lesmotor had ingezet en deze als backup/onderdelenfiets gebruikt

Thuis aangekomen eens de buit goed bekeken.. radiator rechts ontbrak net als de fan.. paar koelslangen weg.. stepje rechts verdwenen en de kont ontdaan van alles. Maar onder alle bekraste panelen zag ik wel een schoon droog blok met net iets meer dan 80.000km erop.. vering verstelbaar en in perfecte staat.

Dus wat dan.. nou de reden dat ik k1200 deeltjes tegenkwam op marktplaats was dat ik zelf een tijdje heb geprobeerd een oude k1200rs te verkopen die ik kort had bereden. Eentje met 278000km. Veel bandenschoppers al langsgehad maar allemaal helden zonder verstand. Uitlaat lekte een beetje bij het blok dus hij klonk dan weer niet mooi.. etc, je kent het wel dat soort mensen.
De keuze was bij mij daarom snel gemaakt, ik demonteer de pekelfiets met 278dkm erop.. gebruik de onderdelen voor mn witte en de restantjes weer hup de verkoop in.

Nou, wat heb ik dan allemaal zelf geplunderd:
Het zadel en de kont, de slotenset (ergens is het niet fijn dat ik binnen 5 minuten zonder sleutel met een hamer en een platte schroevendraaier de cilinder uit het contactslot haalde…), het zadel, de tank met pomp, radiator met fan en koelslangen/slangeklemmen en wat deeltjes van de achterrem.

Met deze spulletjes gewapend was het een simpel karwei om de motor weer lopend te krijgen. Letterlijk monteren, peut er in, pomp paar keer cyclen en starten/stationair lopen. Natuurlijk wel de olie gechecked en koelvloeistof erin gedaan (coollmix van roukama)

En dan de tegenslag. Het remsysteem. Dat fijne i-ABS van BMW. Waarvan ik had gezworen na ooit een r1150rt hiermee te hebben gehad om links te laten liggen.. maar goed deze staat dus fijn in storing. En niet alleen dat, beun de haas bij de vorige eigenaar had in zijn vlijtigheid de abs ook nog eens verkeerd aangesloten. Voetrem voor de schijven voor en handrem naar de achterrem.

Het hele korte rondje in de buurt was dus zeer spannend, en met heel weinig remvermogen..

De huidige stand van zaken is al iets beter, leidingen zitten weer zoals hoort. Remvloeistof is vervangen en ontlucht.. er is redelijk veilig nu mee te rijden (op banden uit 2006 weliswaar..). Maar de abs/servo schiet binnen een seconde in storing.

Wat nu gat gebeuren: hopelijk snel even langs bij een kennis met een uitlees apparaat. Kijken of het te fixen is of dat we de abs demonteren.. en nieuwe banden.

Daarna? Cosmetisch opknappen in ieder geval.. heb bij ome Ali al wel 2 spiegels van een k1200lt besteld want de linker ontbreekt een stuk binnenwerk en glas.
 
De marktplaats foto
IMG_6672.jpeg


Thuis neergezet met de donor voordat deze gedemonteerd werd
IMG_6686.jpeg
IMG_6687.jpeg


De eerste keer dat de motor compleet weer was en ik er een accu in heb gezet.. op dit moment moest ik echter de tank nog vervangen. Kon duidelijk horen dat de pomp niet liep bij aanzetten contact. Stekker kreeg wel stroom..

IMG_6820.jpeg


De donor motor, of wat er van over is.. Als iemand nog een goede versnellingsbak en cardan zoekt.. Als je ze koopt krijg je het blok (doet het ook nog) er gratis bij 🤓
IMG_6819.jpeg


Korte ritje met slechte remmen (binnendoor over 60 en 50kmh wegen)
IMG_6831.jpeg


Eerste "echte" testrit naar Amsterdam (dit is naast "The Eye"). Mooi droog weer, en ondanks de leeftijd geen droogtescheuren in de banden
IMG_6848.jpeg


Controle-stop vlak bij Edam
IMG_6851.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Leuk project, heb je al een idee hoe het abs probleem op te lossen? Is het systeem van de andere pekelfiets om te zetten??
 
Ik ga met de fiets even naar iemand toe met een computer om uit te lezen. ABS van de pekelfiets is helaas een andere variant dus die kan ik niet overzetten. Heb de pompen wel horen lopen dus vermoed dat er alleen een sensor kapot is (abs of druk), maar om deze nu zomaar blind te vervangen zie ik niet zitten 😉
 
Vandaag de witte weer eens gepakt.. even langs de klant en gratis parkeren. In de tussentijd zit er nieuw rubber onder en heb ik een andere abs unit gevonden. Deze heb ik echter nog niet gemonteerd.. veel druk met andere zaken geweest maar vanaf nu gaan we er echt wat tijd aan spenderen 😉

IMG_7220.jpeg
 
Vandaag ondanks het rottige weer de abs uit laten lezen. Rear control circuit pressure sensor fout, en de servos doen ook helemaal niks. Dus de abs unit gaat er uit en vervangen worden met degene die ik op de plank heb liggen.
IMG_7235.jpeg


Zo fijn dat platteland waar de boer gewoon zn bagger laat liggen na afloop van zn werkzaamheden.. cardan is helemaal bruin van de modder
IMG_7236.jpeg
 
Vandaag lekker weer om niet in de regen te gaan staan dus beetje aan het knutselen geslagen.

ABS unit gedemonteerd, opengemaakt en nagekeken voor zover ik dat kan.. en morgen maar weer eens terug monteren. Hij ziet er mooier uit dan mn reserve unit namelijk, geef hem nog een kansje. Vervangen kost alleen maar tijd en remvloeistof..

IMG_7215.jpeg

Ook afgelopen week een niet kapot zadel gescoord en 2 witte achterkappen met wrap erop.. dus dat ook vakkundig even eraf gesloopt met de verfafbrander (op lage stand.. 100 is ruim voldoende)
IMG_7304.jpeg

Het zadel met scheur mag dus lekker weg..
IMG_7308.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Intussen een heel klein beetje aan het knutselen geweest. Kleine dingetjes die toch wel optisch een verschil maken.
Achterband is nu nieuw, de hele motor is weer wit en de treurig hangende achterlichtjes vervangen, bewust met halogeen knippers van 21W (dan kan het originele BMW relais gewoon gebruikt worden) en geen LED. Ook heb ik het "nieuwe" zadel geplaatst. Daarnaast had ik nog een tankpad liggen met BMW logo, die zit er nu ook op.

IMG_7326 2.jpeg


ABS unit(s) blijken toch defect allebei, motor-spoelen doorgebrand, kleppen vastgerot en computer in de war. Deze is dus nu afgekoppeld, de signaaldraad naar het "warning relay" is losgehaald en de lampjes uit het dashboard zijn er uit gehaald. Heb nu dus conventionele remmen zoals vele BMW's die met het iABS waren geleverd en het remt als een malle weer.


IMG_7545.jpeg


En dan als laatste, de "navigatie" op het stuur gemonteerd. Heerlijk spul van SP Connect met een draadloze lader en trillingsdemper.
Geen gedoe met kabeltjes in je telefoon steken en toch lekker flitsmeister of navigatie aan kunnen zetten (en Relive op de achtergrond)
IMG_7821.jpeg


IMG_7820.jpeg


Moet de klok nog wel goedzetten ziek ik ;)
 
Gaat dat zo gemakkelijk als de ABS defect is bij de BMW's? Ik zit altijd wel een beetje met een schuin oog naar een GS1100 te kijken maar dacht dat het altijd dikke ellende is met het ABS systeem en dan kost het klauwen geld om weer op te lossen.
 
Gaat dat zo gemakkelijk als de ABS defect is bij de BMW's? Ik zit altijd wel een beetje met een schuin oog naar een GS1100 te kijken maar dacht dat het altijd dikke ellende is met het ABS systeem en dan kost het klauwen geld om weer op te lossen.
Het abs probleem is ook niet opgelost maar verwijderd.. :P
 
Het is letterlijk 1 doorverbinder (dubbel m10 voor hydrauliek) voor de voorzijde gebruiken. Achterrem kan je de slang vanaf de rempomp rechtstreeks op de remklauw monteren. Heb in de “harde” leidingen naar de abs unit m10 inbus draadeindjes gedaan zodat ze niet lekken.. en 1 draadje doorgeknipt. Staat een how-to op bmwk forum dacht ik. Mocht ik ooit terug naar abs willen kan ik dus zo een gereviseerde unit monteren, 2 lampjes erin doen en een draadje solderen 😁

Voor de r1100 is het simpeler. Daar kan je dacht ik de hele unit eruit halen. Deze k1200 van na 2001 heeft net als de r1150 de abs computer nog wel nodig voor remlicht en snelheids-signaal naar cluster. Abs units zijn trouwens een stuk beter en goedkoper voor de r1100. Zit geen servo motor in, en als de abs kapot is remt hij nog precies hetzelfde
 
Omdat ik niet echt een schuur if garage heb om de motor in te zetten en aan te werken blijf ik een beetje afhankelijk van het weer (net te weinig ruimte in de carport om echt wat te knutselen).

Vandaag een klein dingetje kunnen doen. Omdat het scherm er een beetje uitzag alsof er een zwerm met meeuwen eroverheen had gescheten deze er eens af gehaald. En met een tube krasverwijderaar van de Action en polijstpadjes van de gamma dit eens getackeld. Resultaat vind ik best ok. Je kan er in ieder geval weer doorheen kijken nu 😉

IMG_7916.jpeg


IMG_7921.jpeg

IMG_7922.jpeg
 
En gisteren even gekeken.. dezelfde krasverwijderaar van de action werkt ook prima om dof en zwaar vervuilde kuipdelen weer iets van hun glans terug te geven..
IMG_7926.jpeg
IMG_7928.jpeg
 
Het is echt geen weer om te knutselen buiten.. maar postnl kwam net langs.. dus dan doe je maar 3 stekkertjes en twee schroefjes snel. En nu ben ik dan eindelijk goed zichtbaar van achter (veelgehoorde klacht dat de originele bmw achterlichten niet erg duidelijk zijn). Deze LED van ome ali doet het super en is mooi zichtbaar 😉
IMG_7992.jpeg
IMG_7991.jpeg
 
Gaaf project zeg! Leuk dat je voor zo weinig een motor op de kop kan tikken, en van twee halve één hele kan maken!

Zo'n K1200 vind ik toch wel echt hele sjieke motoren hoor!
 
Die van mij was zo goed dat ik hem na 2 jaar heb weg gedaan. Heb persoonlijk liever een motor met net iets meer karakter, en vond met de k al teveel op autorijden lijken. Dus veel te goed en luxe voor mijn persoontje.

Maar vindt het ook nog steeds een mooie fiets. :t
 
Die van mij was zo goed dat ik hem na 2 jaar heb weg gedaan. Heb persoonlijk liever een motor met net iets meer karakter, en vond met de k al teveel op autorijden lijken. Dus veel te goed en luxe voor mijn persoontje.

Maar vindt het ook nog steeds een mooie fiets. :t
Dat dacht ik vroeger in eerste instantie ook bij de k-serie. Heb K75 en K1100’s gehad die waren dodelijk saai, maar deze is precies “wild” genoeg motorisch en uitdagend om mooie lijnen mee te rijden.

Heb vorig jaar met mn andere K1200RS de elfstedentocht gereden en ook al had ik toen nog niet zo heel veel er mee gereden voelde dat heerlijk vertrouwd en toch soepel.

Maar ik heb ook naast K en BMW boxers ook Kawa ZX10, GSXR750 gereden en vele 600/750cc sport-toer fietsjes en nakeds dus ik weet wel dat die allemaal wat rauwer aanvoelen, zeker nakeds boven de 80 😉 dus kan je reactie zeker begrijpen
 
Vandaag in het kader van het politie-verleden eens wat lolligs van ome ali ingebouwd.

4 knipperledjes met afstandsbediening (gezekerd en met een losse schakelaar)
IMG_8034.png

 
Vandaag eens tijd gevonden om deze voor de eerste keer dit jaar te laten rijden.

Resultaat: hij rijdt en remt zeer goed zonder de ABS. De pilot road 6gt is een fijn bandje. Uitlaat rammelde omdat er een moertje los zat, en ik heb een ander stuur nu via marktplaats gekocht want deze is krom…
IMG_0152.jpeg


En een filmpje van de testrit met relive: aanradertje 😉
 
Gister was het “nieuwe” stuur binnengekomen, en vandaag had ik zowaar een par uurtjes om te rommelen. Normaal gesproken is een stuurtje zo vervangen natuurlijk.. maar deze heeft handvatverwarming dus dan ben je iets langer bezig. Bij het oude stuur liepen de kabels niet door het hele stuur maar nu dus wel. Verwijderen was wel een drama, zaten aftermarket gewichten op het oude stuur en die moesten er letterlijk uitgehamerd worden voor ik de bediening eraf kon schuiven.

Daarna heb ik eerst de handvaten voorzien van nieuw rubber. Daar is het dus wel fijn als je de bussen met handvatverwarming naar de wasbak kan brengen waar je warm water en afwasmiddel hebt..
IMG_8101.jpeg


Vervolgens nieuwe kabels door het stuur met overlengte, en rustig aan de boel weer terugzetten.
IMG_8103.jpeg
IMG_8102.jpeg
IMG_8104.jpeg
IMG_8105.jpeg


En dan solderen, krimpkousjes.. doorvoeren en aansluiten. Eindelijk een stuur dat recht is, nu nog met originele leijke k1100lt stuurgewichten maar ik ga rvs zoeken..

IMG_8107.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan