K75 Deel 2: ze blijven rijden

Moet zeggen dat het k100 boek niet bijster veel gebruikt wordt. 1x per jaar meestal om de aanhaalmomenten op te zoeken bij de oliewissel..
 
Ik heb zowel een analoog Haynes boek, als de digitale originele boeken. Ik gebruik juist vooral de digitale originele boeken, omdat ik die duidelijker/vollediger vind qua uitleg en afbeeldingen.

Je zou verwachten dat het andersom is, omdat de originele boeken voor mensen met een monteursopleiding bedoeld zijn...

Bij mijn Diversion (600) vond ik de Haynes manual veel beter/duidelijker dan die van de K.
 
Goedemorgen

Kort geleden ben ik eigenaar geworden van een K75C uit 1986 met maar liefst 32000 km die vele jaren in verzameling / opslag heeft gestaan. Nog uitgevoerd met een trommelrem achter. De Metzeler voorband is zelfs nog uit 1986 (‘Made in W Germany’)
Onder een dikke laag stof zit een echt prachtige machine, in hele goede staat. Was dan ook meteen verliefd en verkocht.
Ik heb een paar vragen om die opnieuw op te starten (accu overleden, heeft dus niet gelopen, heb deze wel vervangen door een andere).

1. De benzinepomp draait niet; moet deze eventjes draaien bij op contact en dan afschakelen (zoals bij een boxer)? en mocht deze toch overleden zijn hoe krijg ik hem uit de tank ? Zit dit geklemd, of moeten de kleine moertjes rondom los ? Moet vooraf het complete inspuitsysteem uit elkaar of kan ik eerst proberen of er nog leven in zit ?

2. Het dashboard doet voor het grootste deel niks. Tellerverlichting en controlelampjes in de toerenteller ook niet. Lampjes tussen beide klokken doen het wel. Waar moet ik de fout zoeken ? Aan de bekabeling is niet (nergens trouwens) gerotzooid.

3. Geen idee hoe oud de motorolie is, maar vermoed meer dan 20+ jaar oud. Ik wil als hij starten wil eventjes laten draaien om de olie iets warm te laten worden dan aftappen en verversen. Of is het beter om de steenkoude olie af te tappen, nieuwe olie erop en pas dan starten ?

4. In de tank zit (naast oeroude benzine) van die zwarte aanslag. Hoe verwijder ik dat ?

5. Heeft iemand voor mij een werkplaatshandboek oid ? Mag ook digitaal ! En uiteraard betaal ik dat !

6. Is er verder nog iets wat perse moet worden gedaan voor de eerste opstart (koelvloeistof; remvloeistof, filters, olie bougies enz zijn of worden allemaal vervangen).

Weet best wat (eigenlijk veel) van techniek; twee rechterhanden (doe altijd alle onderhoud zelf), maar dit is zo’n pracht exemplaar dat ik me alle (grijze) haren uit mijn hoofd trek als ik een stomme fout maak bij het opstarten met grote schade als gevolg. Dus vandaar jullie tips en hulp.

Mvrgr Robert
 
Goedemorgen

Kort geleden ben ik eigenaar geworden van een K75C uit 1986 met maar liefst 32000 km die vele jaren in verzameling / opslag heeft gestaan. Nog uitgevoerd met een trommelrem achter. De Metzeler voorband is zelfs nog uit 1986 (‘Made in W Germany’)
Onder een dikke laag stof zit een echt prachtige machine, in hele goede staat. Was dan ook meteen verliefd en verkocht.
Ik heb een paar vragen om die opnieuw op te starten (accu overleden, heeft dus niet gelopen, heb deze wel vervangen door een andere).

1. De benzinepomp draait niet; moet deze eventjes draaien bij op contact en dan afschakelen (zoals bij een boxer)? en mocht deze toch overleden zijn hoe krijg ik hem uit de tank ? Zit dit geklemd, of moeten de kleine moertjes rondom los ? Moet vooraf het complete inspuitsysteem uit elkaar of kan ik eerst proberen of er nog leven in zit ?

2. Het dashboard doet voor het grootste deel niks. Tellerverlichting en controlelampjes in de toerenteller ook niet. Lampjes tussen beide klokken doen het wel. Waar moet ik de fout zoeken ? Aan de bekabeling is niet (nergens trouwens) gerotzooid.

3. Geen idee hoe oud de motorolie is, maar vermoed meer dan 20+ jaar oud. Ik wil als hij starten wil eventjes laten draaien om de olie iets warm te laten worden dan aftappen en verversen. Of is het beter om de steenkoude olie af te tappen, nieuwe olie erop en pas dan starten ?

4. In de tank zit (naast oeroude benzine) van die zwarte aanslag. Hoe verwijder ik dat ?

5. Heeft iemand voor mij een werkplaatshandboek oid ? Mag ook digitaal ! En uiteraard betaal ik dat !

6. Is er verder nog iets wat perse moet worden gedaan voor de eerste opstart (koelvloeistof; remvloeistof, filters, olie bougies enz zijn of worden allemaal vervangen).

Weet best wat (eigenlijk veel) van techniek; twee rechterhanden (doe altijd alle onderhoud zelf), maar dit is zo’n pracht exemplaar dat ik me alle (grijze) haren uit mijn hoofd trek als ik een stomme fout maak bij het opstarten met grote schade als gevolg. Dus vandaar jullie tips en hulp.

Mvrgr Robert
Proficiat! Schaam je niet om een paar foto's te showen, 32k ruikt nog nieuw denk ik?
Benzinepomp komt er zo uit dacht ik, wel even de tankdop weghalen zodat het gat groter wordt. Kun je gelijk slangen en filter vervangen. Hij draait bij mij pas bij starten maar kan bij zo'n vroege k anders zijn.
Openprutsen en schoonmaken is goed mogelijk.
Het kan zowieso geen kwaad om alle stekkers even los te trekken en in te spuiten met contactspray. Ook die achterop de brooddoos tellerunit.
Olie en filter zou ik eerst verversen, maar echt belangrijk is dat niet.
Als je je wil verbazen kun je de hele pan eronder weg halen, alle vervuiling ligt op de bodem en de olie zal waterhelder zijn.
Verder met de bandenwissel ook cardansplines invetten.
Wat voor aanslag zit er in de tank, zou hem lekker laten als ie vast zit.
Wp boek heb ik digitaal maar misschien zijn er zometeen nog mensen die wel iets kunnen met computers en internet en makkelijker kunnen delen.
Kijk ook even naar sleutelpagina van bmwk, en realoem voor onderdelen en tekeningen.
 
Dashboard zou ik eerst zoeken in de lampjes zelf. Koop een setje led lampjes en vervang alle gloeilampjes in het tellerhuis. Stekkerverbindingen schoonmaken kan nooit kwaad.

Olie en filter zou ik persoonlijk wel verversen voordat je m voor de eerste keer start. Alle olie inclusief viezigheid is na lang stilstaan neergedaald in de pan. Als je hem nu start wordt alles weer rondgepompt. Ik zou koud aftappen en wat Katswiri zegt de hele carterdeksel verwijderen en schoonmaken. Dan dicht, nieuwe filter, verse olie. Of het nodig is weet ik niet maar het is een kleine moeite.
 
Bedankt voor de snelle reacties, paar fotootjes bijgevoegd. Die tip van de carterpan vind ik een hele goeie, dat ga ik doen.
 

Bijlagen

  • 35ABAA88-5618-4A6C-B7E2-8D4027CA6C60.jpeg
    35ABAA88-5618-4A6C-B7E2-8D4027CA6C60.jpeg
    424,7 KB · Weergaven: 0
  • A678CEE7-AD7B-45A6-9289-751ACCF81F08.jpeg
    A678CEE7-AD7B-45A6-9289-751ACCF81F08.jpeg
    152,7 KB · Weergaven: 0
  • A8956594-387F-4453-9AE5-D79B9CC3C9D8.jpeg
    A8956594-387F-4453-9AE5-D79B9CC3C9D8.jpeg
    180,4 KB · Weergaven: 0
Vroege K's loopt de brandstofpomp ook pas als het startknopje ingedrukt wordt. Daardoor kan het wel even doorstarten zijn. (10 seconden hooguit)
 
Mooie vondst! Geen leuk verhaal, wel nuttig misschien: Op flyingbrick heb ik ook eens over zo'n vondst gelezen. Pracht machine, draaide mooi, als nieuw. Na een paar ritjes wilde hij hem weer starten maar de motor wilde niet goed aanslaan. Doorstarten, harde klap uit het motorblok en daar zocht een drijfstang de open lucht op via het carterdeksel aan de rechterkant. Uiteindelijk gevonden oorzaak: De drukregelaar (ronde doosje achter de rail met verstuivers) had benzine doorgelaten via de inlaat naar de cilinder en er had vloeistofslag plaatsgevonden. Verdroging van het membraan door lang stilstaan werd als oorzaak aangenomen.
Als ik met deze pracht machine zou gaan rijden, zou ik slangen vervangen, pomp, drukregelaar en verstuivers minstens laten reinigen. En vergeet het kleine haakse slangetje van de carterontluchting niet, links achteraan de cilinderkop.
 
Mooie vondst! Geen leuk verhaal, wel nuttig misschien: Op flyingbrick heb ik ook eens over zo'n vondst gelezen. Pracht machine, draaide mooi, als nieuw. Na een paar ritjes wilde hij hem weer starten maar de motor wilde niet goed aanslaan. Doorstarten, harde klap uit het motorblok en daar zocht een drijfstang de open lucht op via het carterdeksel aan de rechterkant. Uiteindelijk gevonden oorzaak: De drukregelaar (ronde doosje achter de rail met verstuivers) had benzine doorgelaten via de inlaat naar de cilinder en er had vloeistofslag plaatsgevonden. Verdroging van het membraan door lang stilstaan werd als oorzaak aangenomen.
Als ik met deze pracht machine zou gaan rijden, zou ik slangen vervangen, pomp, drukregelaar en verstuivers minstens laten reinigen. En vergeet het kleine haakse slangetje van de carterontluchting niet, links achteraan de cilinderkop.
in dat geval zou ik hem even laten lopen zonder de bougies erin, kan je ook gelijk wat olie in de cylinders spuiten.
 
Goedemorgen

Kort geleden ben ik eigenaar geworden van een K75C uit 1986 met maar liefst 32000 km die vele jaren in verzameling / opslag heeft gestaan. Nog uitgevoerd met een trommelrem achter. De Metzeler voorband is zelfs nog uit 1986 (‘Made in W Germany’)
Onder een dikke laag stof zit een echt prachtige machine, in hele goede staat. Was dan ook meteen verliefd en verkocht.
Ik heb een paar vragen om die opnieuw op te starten (accu overleden, heeft dus niet gelopen, heb deze wel vervangen door een andere).

1. De benzinepomp draait niet; moet deze eventjes draaien bij op contact en dan afschakelen (zoals bij een boxer)? en mocht deze toch overleden zijn hoe krijg ik hem uit de tank ? Zit dit geklemd, of moeten de kleine moertjes rondom los ? Moet vooraf het complete inspuitsysteem uit elkaar of kan ik eerst proberen of er nog leven in zit ?

2. Het dashboard doet voor het grootste deel niks. Tellerverlichting en controlelampjes in de toerenteller ook niet. Lampjes tussen beide klokken doen het wel. Waar moet ik de fout zoeken ? Aan de bekabeling is niet (nergens trouwens) gerotzooid.

3. Geen idee hoe oud de motorolie is, maar vermoed meer dan 20+ jaar oud. Ik wil als hij starten wil eventjes laten draaien om de olie iets warm te laten worden dan aftappen en verversen. Of is het beter om de steenkoude olie af te tappen, nieuwe olie erop en pas dan starten ?

4. In de tank zit (naast oeroude benzine) van die zwarte aanslag. Hoe verwijder ik dat ?

5. Heeft iemand voor mij een werkplaatshandboek oid ? Mag ook digitaal ! En uiteraard betaal ik dat !

6. Is er verder nog iets wat perse moet worden gedaan voor de eerste opstart (koelvloeistof; remvloeistof, filters, olie bougies enz zijn of worden allemaal vervangen).

Weet best wat (eigenlijk veel) van techniek; twee rechterhanden (doe altijd alle onderhoud zelf), maar dit is zo’n pracht exemplaar dat ik me alle (grijze) haren uit mijn hoofd trek als ik een stomme fout maak bij het opstarten met grote schade als gevolg. Dus vandaar jullie tips en hulp.

Mvrgr Robert
punt 5 : als je mij je email adres stuur en je kan 21MB files ontvangen! originele handleiding tot 1988 + showa 1991
 
Mooie vondst! Geen leuk verhaal, wel nuttig misschien: Op flyingbrick heb ik ook eens over zo'n vondst gelezen. Pracht machine, draaide mooi, als nieuw. Na een paar ritjes wilde hij hem weer starten maar de motor wilde niet goed aanslaan. Doorstarten, harde klap uit het motorblok en daar zocht een drijfstang de open lucht op via het carterdeksel aan de rechterkant. Uiteindelijk gevonden oorzaak: De drukregelaar (ronde doosje achter de rail met verstuivers) had benzine doorgelaten via de inlaat naar de cilinder en er had vloeistofslag plaatsgevonden. Verdroging van het membraan door lang stilstaan werd als oorzaak aangenomen.
Als ik met deze pracht machine zou gaan rijden, zou ik slangen vervangen, pomp, drukregelaar en verstuivers minstens laten reinigen. En vergeet het kleine haakse slangetje van de carterontluchting niet, links achteraan de cilinderkop.
Sorry, maar die snap ik niet. Vloeistofslag in een zuigermotor is einde verhaal. Duidelijk. Het is geen vloeistofpomp.

Maar: als er een drukregelaar zit (nog niet gezien, maar een drukregelaar is heel gebruikelijk bij een inspuitmotor), op de brandstofrail zit een aanvoer (aan de voorkant van de rail) en een afvoer (aan de achterkant); daar zal waarschijnlijk die drukregelaar zitten. Is de druk te hoog zal die aflaten, maar niet naar de inlaat (!) maar naar de tank. Tenminste dat is bij een auto zo, en aangezien bmw een autofabrikant is én het niet echt een “bedrijfje achter de heg” is, verwacht ik dat ze het zo hebben bedacht dat vloeistofslag ten allen tijdje voorkomen wordt.

En ja de slangen worden vervangen, inspuitventielen (verstuivers zitten in een diesel) laat ik ook reinigen. Pomp valt niet te reinigen, zit knettervast, is overleden en wordt dus vervangen. Net als de vlotterschakelaar.
Ook de tank wordt gereinigd (nog geen idee hoe, maar ook dat komt goed)

En dan starti di motori

(Uiteraard laat ik weten hoe dat ging)
 
Tevens nog een paar vragen en opmerkingen:

Olie is afgelaten (zowel blok zelf, de v bak en eindaandrijving) en die van het motorblok was zwart (is altijd zo); en de overige olie nog in de heldere ’honing’ kleur; koelvloeistof nog in de roze G12 kleur. En dat na bijna 30 jaar stilstand. Verbazingwekkend eigenlijk.
Carterpan verwijderd (moest toch al om het echt knettervast zittende oliefilter eruit te krijgen, het hele filter scheurde open, en toen alleen nog de bovenste ring erin zat, deze met gepast geweld eruit ’geslagen’ met doorslag); en alle drab wat onderin lag verwijderd. Blok is echt schitterend schoon van binnen.

Vraag: is het nodig om eerst een klein beetje olie via de bougiegaten erin te spuiten? Normaal staan cilinders rechtop en dat beetje olie verdeeld zich dan over de zuiger tegen de cilinderwand. Maar omdat een K horizontaal liggende cilinders heeft, heeft het inspuiten van een beetje olie dan wel zinvol ?

Vraag 2. Het pompje en de vlotterschakelaar zijn helemaal verrot. Worden dan ook vervangen. Maar er zit van dat zwarte korrelige spul in/op/aan, en dat zit ook in de verder in perfecte staat verkerende tank. Dat kunnen ook resten zijn van de volledig vergane rubber trillingsdemper van het pompje. Hoe krijg ik de tank weer helemaal schoon?

Vraag 3: alles op het dashboard doet het nu, behalve uiteraard de snelheidsmeter, de toerenteller en helaas het klokje.
Of de snelheidsmeter en de toerenteller het doen, daar kom ik pas achter nadat ze loopt en ermee gereden is.

Maar hoe kan het dat het klokje niet werkt? En gaat dat klokje uit bij contact uit (Zo ja zijn er twee voedingen, een voor het klokjes-display, en 1 zodat het klokje bij uitgeschakeld contact wel ‘op tijd’ blijft lopen)
 
Sorry, maar die snap ik niet. Vloeistofslag in een zuigermotor is einde verhaal. Duidelijk. Het is geen vloeistofpomp.

Maar: als er een drukregelaar zit (nog niet gezien, maar een drukregelaar is heel gebruikelijk bij een inspuitmotor), op de brandstofrail zit een aanvoer (aan de voorkant van de rail) en een afvoer (aan de achterkant); daar zal waarschijnlijk die drukregelaar zitten. Is de druk te hoog zal die aflaten, maar niet naar de inlaat (!) maar naar de tank. Tenminste dat is bij een auto zo, en aangezien bmw een autofabrikant is én het niet echt een “bedrijfje achter de heg” is, verwacht ik dat ze het zo hebben bedacht dat vloeistofslag ten allen tijdje voorkomen wordt.

En ja de slangen worden vervangen, inspuitventielen (verstuivers zitten in een diesel) laat ik ook reinigen. Pomp valt niet te reinigen, zit knettervast, is overleden en wordt dus vervangen. Net als de vlotterschakelaar.
Ook de tank wordt gereinigd (nog geen idee hoe, maar ook dat komt goed)

En dan starti di motori

(Uiteraard laat ik weten hoe dat ging)
Ik vraag me af of een k direct beschadigd als de cilinder volloopt. Met een paar duizend toeren het water in rijden wel, maar op de startmotor?
FPR zit inderdaad tussen de inlaatrubbers en de luchtfilterbehuizing, het werkt verder zoals je zegt.
Het lijkt me wel mogelijk dat er benzine in de cilinder loopt, als het rubber membraan in de FPR gescheurd is, door het vacuüm slangetje het inlaatspruitstuk in.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Tevens nog een paar vragen en opmerkingen:

Olie is afgelaten (zowel blok zelf, de v bak en eindaandrijving) en die van het motorblok was zwart (is altijd zo); en de overige olie nog in de heldere ’honing’ kleur; koelvloeistof nog in de roze G12 kleur. En dat na bijna 30 jaar stilstand. Verbazingwekkend eigenlijk.
Carterpan verwijderd (moest toch al om het echt knettervast zittende oliefilter eruit te krijgen, het hele filter scheurde open, en toen alleen nog de bovenste ring erin zat, deze met gepast geweld eruit ’geslagen’ met doorslag); en alle drab wat onderin lag verwijderd. Blok is echt schitterend schoon van binnen.

Vraag: is het nodig om eerst een klein beetje olie via de bougiegaten erin te spuiten? Normaal staan cilinders rechtop en dat beetje olie verdeeld zich dan over de zuiger tegen de cilinderwand. Maar omdat een K horizontaal liggende cilinders heeft, heeft het inspuiten van een beetje olie dan wel zinvol ?

Vraag 2. Het pompje en de vlotterschakelaar zijn helemaal verrot. Worden dan ook vervangen. Maar er zit van dat zwarte korrelige spul in/op/aan, en dat zit ook in de verder in perfecte staat verkerende tank. Dat kunnen ook resten zijn van de volledig vergane rubber trillingsdemper van het pompje. Hoe krijg ik de tank weer helemaal schoon?

Vraag 3: alles op het dashboard doet het nu, behalve uiteraard de snelheidsmeter, de toerenteller en helaas het klokje.
Of de snelheidsmeter en de toerenteller het doen, daar kom ik pas achter nadat ze loopt en ermee gereden is.

Maar hoe kan het dat het klokje niet werkt? En gaat dat klokje uit bij contact uit (Zo ja zijn er twee voedingen, een voor het klokjes-display, en 1 zodat het klokje bij uitgeschakeld contact wel ‘op tijd’ blijft lopen)
Klokje doet het normaal altijd. Olie verdelen met perslucht?
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Sorry, maar die snap ik niet. Vloeistofslag in een zuigermotor is einde verhaal. Duidelijk. Het is geen vloeistofpomp.

Maar: als er een drukregelaar zit (nog niet gezien, maar een drukregelaar is heel gebruikelijk bij een inspuitmotor), op de brandstofrail zit een aanvoer (aan de voorkant van de rail) en een afvoer (aan de achterkant); daar zal waarschijnlijk die drukregelaar zitten. Is de druk te hoog zal die aflaten, maar niet naar de inlaat (!) maar naar de tank. Tenminste dat is bij een auto zo, en aangezien bmw een autofabrikant is én het niet echt een “bedrijfje achter de heg” is, verwacht ik dat ze het zo hebben bedacht dat vloeistofslag ten allen tijdje voorkomen wordt.

En ja de slangen worden vervangen, inspuitventielen (verstuivers zitten in een diesel) laat ik ook reinigen. Pomp valt niet te reinigen, zit knettervast, is overleden en wordt dus vervangen. Net als de vlotterschakelaar.
Ook de tank wordt gereinigd (nog geen idee hoe, maar ook dat komt goed)

En dan starti di motori

(Uiteraard laat ik weten hoe dat ging)

Die drukregelaar heeft een vaccuumslang om te regelen bij belasting. Via die slang kan benzine en de luchtinlaat komen. Dat is bij een auto ook zo. Ik zou niet verwachten dat daar zoveel benzine komt dat de krukas niet meer rond kan, zeker niet met lopende motor. En de pomp draaid niet als de motor niet loopt.

Ik zou geen pomp kopen bij bmw, die zijn heel duur. Voor veel minder kun je ze ergens anders vinden, ik dacht dat @Hellracer rijd met een aliexpress pomp van 10 euro.
Ik heb jaren gereden met een gebruikte pomp uit een opel astra.
 
Klopt. Al vele jaren en vele kilometers met veel plezier. Het eerste jaar maakte hij duidelijk meer lawaai dan de originele maar nu is hij net zo stil.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Geweldig dit forum :) wat zou ik zonder jullie hulp toch moeten?

Zal de tips mbt dat drukregelsysteem ter harte nemen. Naast alle andere tips natuurlijk! De K is in een zo mooie staat dat het wel erg zonde is dat hij door een stom rubber slangetje in de soep zou lopen.

Gek genoeg vind ik tot nog toe geen enkel rubber deel wat ook maar iets van veroudering laat zien. Geen scheurtjes, geen afbrokkeling, niks. Val echt van de ene in de andere verbazing 🫢 dat alles in een zo goede staat verkeert na bijna 40 jaar en zo ontzettend lange stilstand. Zelfs de rubber benzineleiding in de tank (met daarin een origineel bmw benzinefilter (‘made in W-Germany’; dus uit de tijd dat de DDR nog bestond) is niet hard, geen scheurtjes, niets ). Wat een bouwkwaliteit heeft bmw gemaakt toen …

Eigenlijk is het enige dat de tand des tijds niet heeft overleefd het pompje in de tank en de tankvlotter 😎

@Katswiri109 en @Hellracer de originele bmw pomp komt er niet weer in. Die kost meer dan € 500 🤨 en dan heb je hem nog niet eens compleet; die rubber trillingsdemper komt daar nog bovenop (€ 85) …

Maar een Ali pompje van € 10 is wel het andere uiterste 🫢 . Er zijn vele aftermarket pompjes op de markt. Dus dat komt (ook) goed.

Schiet me nog een vraagje te binnen: de banden moeten uiteraard vervangen worden. De nog af-fabriek voorband van Metzeler (inderdaad ook nog ‘Made in W-Germany’ toen Metzeler nog geen onderdeel was van Pirelli), maar de achterband ook.

Voor zit een 100/90-18 band, en achter 130/90-18. In het instructieboekje staat: achter 120/90-18 of 130/90-18 naar keuze.

(Het lijkt wel een fietsband in vergelijking met de bandbreedte van mijn andere brommer (180 breed) maar het heeft zijn charme 😁)

Welke maat achter raden jullie aan? En welk merk?
 
Battlax hiero, maar er zijn ook mensen die dat niks vinden, soit, niks is zo'n gevoelskwestie als banden denk ik.
Jammer dat je je benzine pompje niet restaureert, zou voor mij ook een beetje een erekwestie zijn, ode aan kwaliteit, en moeilijk is het echt niet.
Mocht je die uiteindelijk weggooien houd ik me aanbevolen.
De ophangingsring kom je niet onderuit volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan