K75 Deel 2: ze blijven rijden

Jammer dat je je benzine pompje niet restaureert, zou voor mij ook een beetje een erekwestie zijn, ode aan kwaliteit, en moeilijk is het echt niet.
Is uit elkaar, en ‘van binnen’ ziet het er perfect uit, op het pompdeel na dan. Zat ook helemaal vol troep. Zo voorzichtig mogelijk schoongemaakt; maar helaas een stukje van de “schijf met de 4 rolletjes” afgebroken. Er zijn denk ik geen losse onderdelen voor verkrijgbaar. Die is dus echt overleden.
Mocht je die uiteindelijk weggooien houd ik me aanbevolen.
Kom ik evt op terug
De ophangingsring kom je niet onderuit volgens mij.
Nee helaas,

Grootste ‘probleem’ is dat ik de tank nog moet ontdoen van de resten van de oude ring.

Nog tips voor het schoonmaken van de tank ?
 
Is uit elkaar, en ‘van binnen’ ziet het er perfect uit, op het pompdeel na dan. Zat ook helemaal vol troep. Zo voorzichtig mogelijk schoongemaakt; maar helaas een stukje van de “schijf met de 4 rolletjes” afgebroken. Er zijn denk ik geen losse onderdelen voor verkrijgbaar. Die is dus echt overleden.

Kom ik evt op terug

Nee helaas,

Grootste ‘probleem’ is dat ik de tank nog moet ontdoen van de resten van de oude ring.

Nog tips voor het schoonmaken van de tank ?
Ik had niet door dat je het pompje open had, maar dat klinkt idd als einde oefening, misschien nog een keer van twee één maken.
Scotchbrite en/of aceton voor de tank?
Zit het vastgeplakt?
 
Battlax hiero, maar er zijn ook mensen die dat niks vinden, soit, niks is zo'n gevoelskwestie als banden denk ik.
Jammer dat je je benzine pompje niet restaureert, zou voor mij ook een beetje een erekwestie zijn, ode aan kwaliteit, en moeilijk is het echt niet.
Mocht je die uiteindelijk weggooien houd ik me aanbevolen.
De ophangingsring kom je niet onderuit volgens mij.

Ik had de pomp gewoon los in de tank liggen. :X
 
IMG_20240203_185735_5.jpg

Door het stilstaan met de sneeuw was de cardankeerring gaan lekken.
Gelukkig had ik er nog een liggen.
Moet binnenkort ook iets met mijn schijven voor (abs) iemand nog een goede tip?
Beste wat ik tot nu vond zijn de ebc zwevende van Tills.de, iemand ervaring mee misschien?
 
Bekijk bijlage 1970742
Door het stilstaan met de sneeuw was de cardankeerring gaan lekken.
Gelukkig had ik er nog een liggen.
Moet binnenkort ook iets met mijn schijven voor (abs) iemand nog een goede tip?
Beste wat ik tot nu vond zijn de ebc zwevende van Tills.de, iemand ervaring mee misschien?
Ik heb nog een nieuw setje rotors van Braking liggen voor de voorkant. Stuur me maar een berichtje als je interresse hebt. De prijs komen we waarschijnlijk wel uit
 
Ik lees even mee mbt de schijven voor. Die van mij moeten ook vervangen (zijn nu zo'n 4,6mm - geen abs). Zijn zwevende zoveel beter dan de originele/vaste?
 
Ik lees even mee mbt de schijven voor. Die van mij moeten ook vervangen (zijn nu zo'n 4,6mm - geen abs). Zijn zwevende zoveel beter dan de originele/vaste?
Niet per se, en voor modellen zonder ABS heeft Brembo vervangings schijven die identiek zijn aan het originele model.
 
Ik lees even mee mbt de schijven voor. Die van mij moeten ook vervangen (zijn nu zo'n 4,6mm - geen abs). Zijn zwevende zoveel beter dan de originele/vaste?
De mijne mogen tot 3.55 mm afslijten(staat er op), en zijn nu rechts 3 en links 3.4mm O-)
4.6mm is nog nieuw imho.

Zwevend is veel beter omdat die altijd uitlijnen op de blokken tijdens het remmen; je kan dan harder remmen en als ze krom gaan voel je het niet omdat de schijf van links naar rechts een beetje kan bewegen.
 
Door het stilstaan met de sneeuw was de cardankeerring gaan lekken.
Vandaag ook bij mijn K1100LT vervangen. Ik vind het toch het makkelijkste te doen door de deksel eraf te halen, iets te verhitten om de keerring eruit te halen, deksel verder verhitten tot zo'n 110 - 120 graden en dan druk je de nieuwe keerring er vrij makkelijk in. Als het deksel (buitenzijde onder) op een vlakke grond ligt, dan zit de keerring ook meteen op de juiste plek. Kosten: nieuwe keerring, nieuwe O-ring en 0,25 liter transmissie olie.

Had daarnaast nog een klusje, vervangen van de koppelingskabel. Die was deze week plots geknapt.
 
Vandaag ook bij mijn K1100LT vervangen. Ik vind het toch het makkelijkste te doen door de deksel eraf te halen, iets te verhitten om de keerring eruit te halen, deksel verder verhitten tot zo'n 110 - 120 graden en dan druk je de nieuwe keerring er vrij makkelijk in. Als het deksel (buitenzijde onder) op een vlakke grond ligt, dan zit de keerring ook meteen op de juiste plek. Kosten: nieuwe keerring, nieuwe O-ring en 0,25 liter transmissie olie.

Had daarnaast nog een klusje, vervangen van de koppelingskabel. Die was deze week plots geknapt.
Ik boor er altijd een gaatje in voor een zelftapper en trek hem er dan uit met een koevoet.
Terug er in kloppen met een stukje hardhout gelijkmatig rondom.
Heb er zo een stuk of vier gedaan (en succesvol)
 
Ben nu in afwachting van het telefoontje van het bedrijf wat voor mij de tank voorzichtig van binnen gaat schoonmaken (glas parelen); daarna uiteraard goed omspoelen en voorzien van nieuwe coating. Dan komt eindelijk het moment in zicht dat voor het eerst in bijna 30 (!) jaar ze weer wordt gestart. Heb denk ik bijna alles al in huis. Van mijn vrouw heb ik al commentaar, “dat het een project zou zijn voor de lange termijn, je bent nu alleen nog maar bezig met je werk, slapen en die k motor” …

Maar er zijn toch een paar vragen:
1. Waar moet welk slangetje in de tank worden aangesloten ? (Ik bedoel dan niet de 8/13 slang maar die dunne slangetjes)
2. Waar zit de brandstofdrukregelaar, en hoe controleer ik of die nog in goede (werkende) staat verkeerd?
3. Hoe krijg ik die kunststof bak boven de inspuit eenheden eraf ? Van bovenaf gezien zit rechts de luchtfilter bak, met een dikke slang is die verbonden met die kunststof bak. Er is maar erg weinig ruimte tussen dit en de frame buizen erboven. Misschien weet iemand hoe je dat loskrijgt? Geen idee of daar nog ergens slangen lopen, die “aandacht” nodig hebben. Zag wel dat het slangetje erachter (lijkt de carter ontluchting ?) beetje scheurtjes heeft, is echt het enige rubber deeltje wat ook maar iets van veroudering laat zien. Verder lijkt alles zowat nieuw, wat me nog steeds enorm verbaast.
4. Is er verder nog iets wat ik vergeten ben voor de eerste opstart ?
 
Ik heb je toch de wph gestuurd?
Ben nu in afwachting van het telefoontje van het bedrijf wat voor mij de tank voorzichtig van binnen gaat schoonmaken (glas parelen); daarna uiteraard goed omspoelen en voorzien van nieuwe coating. Dan komt eindelijk het moment in zicht dat voor het eerst in bijna 30 (!) jaar ze weer wordt gestart. Heb denk ik bijna alles al in huis. Van mijn vrouw heb ik al commentaar, “dat het een project zou zijn voor de lange termijn, je bent nu alleen nog maar bezig met je werk, slapen en die k motor” …

Maar er zijn toch een paar vragen:
1. Waar moet welk slangetje in de tank worden aangesloten ? (Ik bedoel dan niet de 8/13 slang maar die dunne slangetjes)
16.06
2. Waar zit de brandstofdrukregelaar, en hoe controleer ik of die nog in goede (werkende) staat verkeerd?
Die zit achter het inlaatspruitstuk. 13-13.0
3. Hoe krijg ik die kunststof bak boven de inspuit eenheden eraf ?
staat allemaal in sectie 13.
Van bovenaf gezien zit rechts de luchtfilter bak, met een dikke slang is die verbonden met die kunststof bak. Er is maar erg weinig ruimte tussen dit en de frame buizen erboven. Misschien weet iemand hoe je dat loskrijgt? Geen idee of daar nog ergens slangen lopen, die “aandacht” nodig hebben. Zag wel dat het slangetje erachter (lijkt de carter ontluchting ?) beetje scheurtjes heeft, is echt het enige rubber deeltje wat ook maar iets van veroudering laat zien. Verder lijkt alles zowat nieuw, wat me nog steeds enorm verbaast.
4. Is er verder nog iets wat ik vergeten ben voor de eerste opstart ?
 
Ben nu in afwachting van het telefoontje van het bedrijf wat voor mij de tank voorzichtig van binnen gaat schoonmaken (glas parelen); daarna uiteraard goed omspoelen en voorzien van nieuwe coating. Dan komt eindelijk het moment in zicht dat voor het eerst in bijna 30 (!) jaar ze weer wordt gestart. Heb denk ik bijna alles al in huis. Van mijn vrouw heb ik al commentaar, “dat het een project zou zijn voor de lange termijn, je bent nu alleen nog maar bezig met je werk, slapen en die k motor” …

Maar er zijn toch een paar vragen:
1. Waar moet welk slangetje in de tank worden aangesloten ? (Ik bedoel dan niet de 8/13 slang maar die dunne slangetjes)
2. Waar zit de brandstofdrukregelaar, en hoe controleer ik of die nog in goede (werkende) staat verkeerd?
3. Hoe krijg ik die kunststof bak boven de inspuit eenheden eraf ? Van bovenaf gezien zit rechts de luchtfilter bak, met een dikke slang is die verbonden met die kunststof bak. Er is maar erg weinig ruimte tussen dit en de frame buizen erboven. Misschien weet iemand hoe je dat loskrijgt? Geen idee of daar nog ergens slangen lopen, die “aandacht” nodig hebben. Zag wel dat het slangetje erachter (lijkt de carter ontluchting ?) beetje scheurtjes heeft, is echt het enige rubber deeltje wat ook maar iets van veroudering laat zien. Verder lijkt alles zowat nieuw, wat me nog steeds enorm verbaast.
4. Is er verder nog iets wat ik vergeten ben voor de eerste opstart ? Controleren van de drukregelaar, zo heb ik het gedaan:
Ik heb een testsnoertje gemaakt waarmee ik 12V rechtstreeks op de connector aan de tank aansluit.
De pomp gaat dan continue lopen, zo kun je de pomp checken en eventuele lekkages in het hele circuit opsporen zonder de motor te starten.
Ik heb een drukmeter, zie foto, gekocht, prijs viel erg mee, en deze met een T stukje op de leiding naar de verstuivers aangesloten.
Als de druk goed is (ik meette 2,6 bar) weet je al een heleboel.
Je kunt dan nog even het vacuümslangetje lostrekken dat vanaf de drukregelaar naar het inlaatkanaal loopt en controleren of daar geen benzine uit lekt, In dat geval zou het membraan lek zijn.
Succes

IMG_6918.jpeg
 
Nog een vraag:

Tank is van binnen met glasparelen schoongemaakt; uiteraard alle resten van dat glasparelen eruit gehaald en meerdere keren gespoeld met wasbenzine. Nu wil ik de tank gaan coaten met tankcure. Natuurlijk wordt dan ook de benzine aanvoerleiding afgedopt.

Maar de retourleiding? (Die vanaf de andere kant van de benzinerail de tank ingaat; in de tank zelf zit een soort verdikking. Moet deze ook ‘worden beschermd’ tegen die tankcure coating ?
 
Dat ronde ‘ding’ ongeveer in het midden van de foto. Dat is zeg maar het einde van de retourleiding.
 
Nog een vraag:

Tank is van binnen met glasparelen schoongemaakt; uiteraard alle resten van dat glasparelen eruit gehaald en meerdere keren gespoeld met wasbenzine. Nu wil ik de tank gaan coaten met tankcure. Natuurlijk wordt dan ook de benzine aanvoerleiding afgedopt.

Maar de retourleiding? (Die vanaf de andere kant van de benzinerail de tank ingaat; in de tank zelf zit een soort verdikking. Moet deze ook ‘worden beschermd’ tegen die tankcure coating ?
Ja spul gaat overal zitten
 
Ze willen wel eens gaan rotten in de achterste hoeken, als er water in blijft staan. Dat is dan lastig te repareren. Ik had een klein plekje met bobbeltjes in de lak op die plaats. Maar het is nooit gaan lekken. Woon-werkverkeer, dus vaak (goed warm) rijden envaak tanken. Plekje is in 15 jaar niet groter geworden. Geluk gehad, ws.
Ik zou ook twijfelen over coating. Er zitten zoveel hoekjes en leidinkjes in die tank. Ik vraag me af of het doeltreffend is.
Een K moet gewoon veel rijden. Dan gaat er nix kapot _O-
 
Bij mij zit er coating in en daar heb ik al een keer problemen door gehad, het is een harde soort hars die in een dikke klont in de hoeken zit en waar stukjes afbreken die dan de filter onderaan de pomp verstoppen, wat een rommel.

Ben nu bezig met de remschijven van braking:

Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-15 om 22.35.17_a12808e4.jpg


De eerste schijf zit er op maar helaas juist mijn telefoon kapot laten vallen dus geen foto's.
De drager met ABS ring is meer een probleem omdat er geen plek is voor de meegeleverde hoge Nyloc M5 moeren en de 6mm :?onderlegringetjes.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-15 om 22.35.22_26370567.jpg

Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad? ( @Rody-rc30 misschien?)
Ik zou graag zoiets of desnoods gewone moeren monteren maar waar haal ik die op zaterdag?
Ik neem aan dat ze bij een bouwmarkt geen 8.8 verkopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan