K75 Deel 2: ze blijven rijden

Moertjes gehaald bij toko om de hoek, moest wel een volle doos pakken dus als iemand nog 490 M5 moertjes kan gebruiken?
Boutje afgedraaid op 14.7mm zodat er nog een millimeter overbleef voor de borging.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-16 om 14.44.42_59702bdb.jpg

Edit: het boutje wordt hier ondersteund door een drijver die in de bankschroef geklemd zit.

IMG_20240316_212119.jpg

En het zit weer in elkaar, het steekt nog wat af maar vandaag gaat het al weer regenen dus dat zal snel opgelost zijn.
IMG_20240316_231402.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wie kan me zeggen waar de beide ronde stekkers (een witte en een zwarte) voor zijn?

Ik vind trouwens op meer plaatsen ‘losse’ stekkers. Klopt dat? Of is er toch ergens met de bedrading geknoeid?
 

Bijlagen

  • IMG_3458.jpeg
    IMG_3458.jpeg
    464,8 KB · Weergaven: 0
Wie kan me zeggen waar de beide ronde stekkers (een witte en een zwarte) voor zijn?

Ik vind trouwens op meer plaatsen ‘losse’ stekkers. Klopt dat? Of is er toch ergens met de bedrading geknoeid?
Dat zijn stekkers die voor oa het originele alarm gebruikt werden.....
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Wie kan me zeggen waar de beide ronde stekkers (een witte en een zwarte) voor zijn?

Ik vind trouwens op meer plaatsen ‘losse’ stekkers. Klopt dat? Of is er toch ergens met de bedrading geknoeid?

Kan kloppen, diverse opties zijn voorbereid in de kabelboom.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Opnieuw een vraag: om het stuurkuipje van de K75C te monteren, ontbreken er twee delen. Er zitten twee gaten te hoogte van de knipperlichten in de kuip. In deze link
RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog staat e.e.a. een beetje vermeld. Er staat daar twee inbusschroeven M6 x 12. Maar de zijn te kort om in de achterkant van de kunststof knipperlicht behuizing te kunnen komen. Maar een normale draadbus, zoals in de overige bevestingspunten, is geen plaats in de knipperlicht behuizing. Er ontbreekt dus iets. Maar wat ?
 
Opnieuw een vraag: om het stuurkuipje van de K75C te monteren, ontbreken er twee delen. Er zitten twee gaten te hoogte van de knipperlichten in de kuip. In deze link
RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog staat e.e.a. een beetje vermeld. Er staat daar twee inbusschroeven M6 x 12. Maar de zijn te kort om in de achterkant van de kunststof knipperlicht behuizing te kunnen komen. Maar een normale draadbus, zoals in de overige bevestingspunten, is geen plaats in de knipperlicht behuizing. Er ontbreekt dus iets. Maar wat ?
Kun je een foto plaatsen van de situatie? Maakt het misschien duidelijker.
 
Ben mijn waterpompseal aan het vervangen,
en heb al een tooltje gemaakt om de seal erin te trekken.
20240329_184620.jpg

Waar ik nog niet achter ben is waar precies o-ring nummer 22 moet komen en waar die voor dient.
1711736722711.png


Volgens de hobbyist zou die in /tegen/om de filterbuis horen.
Ik heb de oude nog niet gezien, maar misschien dat ik daarvoor de buis eraf moet halen vanuit de carterpan?
Het is het linker gat.
20240329_185038.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_3485.jpeg
    IMG_3485.jpeg
    517,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3486.jpeg
    IMG_3486.jpeg
    436,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3487.jpeg
    IMG_3487.jpeg
    377,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3488.jpeg
    IMG_3488.jpeg
    599,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3489.jpeg
    IMG_3489.jpeg
    443,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3490.jpeg
    IMG_3490.jpeg
    380 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3492.jpeg
    IMG_3492.jpeg
    418,7 KB · Weergaven: 0
Het gat in de kuip is ongeveer 8 mm diameter, het gat in de achterkant van het knipperlicht is 4 mm. Er zit géén schroefdraad in het knipperlichthuis, ook geen ‘zelftapdraad’. Trouwens ook niet in de kuip. Stel dat er (net als de beide andere gaten, op foto 6) een draadbusje M6 in de achterkant van het knipperlichthuis zou zitten dan is het duidelijk, dan gebruik je een lange inbusschroef die door het lamp oor gaat, door de kuip zelf en dan in het knipperlichthuis. Maar dat is dus niet zo. Voor een draadbusje M6 is in het knipperlichthuis geen plaats. Bovendien kan ik me nauwelijks voorstellen dat BMW het zo bedacht zou hebben dat het knipperlichthuis met een soort zelftapschroef vast zou zitten. Alles is zo mooi en degelijk ontworpen…als voorbeeldje heeft zelfs het bescherm kapje van de dynamo messing busjes op de plaats waar het vastgezet wordt met inbusschroeven, zulke details zie je tegenwoordig echt nergens meer…

Ik snap gewoon niet hoe het zou moeten zitten, wat er mogelijk ontbreekt. Bij de BMW dealer snapten ze er ook niks van, die hadden alleen de tekening zoals ook op realoem, en daarop staat allen een inbus M6 x 12 vermeld. Maar die is sowieso te kort om in het knipperlichthuis uit te komen. Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel. Bij voorbaat dank voor de hulp.
 
Het gat in de kuip is ongeveer 8 mm diameter, het gat in de achterkant van het knipperlicht is 4 mm. Er zit géén schroefdraad in het knipperlichthuis, ook geen ‘zelftapdraad’. Trouwens ook niet in de kuip. Stel dat er (net als de beide andere gaten, op foto 6) een draadbusje M6 in de achterkant van het knipperlichthuis zou zitten dan is het duidelijk, dan gebruik je een lange inbusschroef die door het lamp oor gaat, door de kuip zelf en dan in het knipperlichthuis. Maar dat is dus niet zo. Voor een draadbusje M6 is in het knipperlichthuis geen plaats. Bovendien kan ik me nauwelijks voorstellen dat BMW het zo bedacht zou hebben dat het knipperlichthuis met een soort zelftapschroef vast zou zitten. Alles is zo mooi en degelijk ontworpen…als voorbeeldje heeft zelfs het bescherm kapje van de dynamo messing busjes op de plaats waar het vastgezet wordt met inbusschroeven, zulke details zie je tegenwoordig echt nergens meer…

Ik snap gewoon niet hoe het zou moeten zitten, wat er mogelijk ontbreekt. Bij de BMW dealer snapten ze er ook niks van, die hadden alleen de tekening zoals ook op realoem, en daarop staat allen een inbus M6 x 12 vermeld. Maar die is sowieso te kort om in het knipperlichthuis uit te komen. Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel. Bij voorbaat dank voor de hulp.
Meen me te herinneren dat mijn knipperlichten (kale uitvoering dus zonder kuipje, maar volgens mij dezelfde knippers) inderdaad met een zelftapper vastzaten op die plek. Heb je geen gebruikt liggen om te kijken? Ik wel denk ik maar ik kan pas volgende week kijken.
Lijkt inderdaad minder duurzaam maar zit er bij mij nu toch al zo'n 33jaar vast.
 
Zit het niet hetzelfde als aan de andere kant?

Gaat het nu over de knipperlichten of de montage van kuip aan frame?

En je hebt het over 2 keer 6x12 op oem.
Daar staat 2 keer 6x35 of 8 keer 6x12.

Over welk nummer heb je het?

Op dat plaatje staan niet de schroeven getoond om die achterkant stukken aan het kuipje vast te zetten? Ze zijn wel geteld.

Als ik bij(realoem) knipperlichten kijk dan worden die allemaal in het plastic geschroefd met m 4x12 ?
 
Laatst bewerkt:
Zit het niet hetzelfde als aan de andere kant?
Aan de andere kant zit ook 'niks'
Gaat het nu over de knipperlichten of de montage van kuip aan frame?
Beide eigenlijk. dat zwarte kunststof frame, wat uit zowel links als rechts uit twee delen bestaat, wordt om de vorkpoten geklemd met 4 schroeven M6x12 (2 links 2 rechts), en de kuip aan dat frame met ook 4 schroeven M6x12 (2 links 2 rechts). Tot zover is het duidelijk. En ja dan zit de kuip al vast. Maar dan zitten de knipperlichten nog steeds niet vast. Er zitten in de 'oren' van de kuip dan nog twee gaten. Het onduidelijke is omdat er staat M6x12. Dat kan sowieso niet, want die zijn veel te kort. Maar M6x35 kan ook niet, want in het knipperlichthuis zit geen M6 , dat gat is 4 mm (een draadbusje M6, zou ook niet kunnen).
En je hebt het over 2 keer 6x12 op oem.
Daar staat 2 keer 6x35 of 8 keer 6x12.

Over welk nummer heb je het?
is mij onduidelijk, vooral vanwege dat M6. Meest voor de handliggend zou dan een kruiskopschroef, zijn, net zoals in de achterste knipperlichten, maar dan lengte 35, maar dat staat dus niet op de realoem tekening, en ook de bmw dealer, kwam er niet uit.
Op dat plaatje staan niet de schroeven getoond om die achterkant stukken aan het kuipje vast te zetten? Ze zijn wel geteld.
het is nog vreemder: op de realoem tekening staan zelfs (pos 13) schroeven met daar een soort klem aan (pos 6), kan ik helemaal niet plaatsen.
dat
Als ik bij(realoem) knipperlichten kijk dan worden die allemaal in het plastic geschroefd met m 4x12 ?
Die achterste knipperlichtglaasjes zitten vast met 4x12 (geen M4), denk dat als ik vergelijkbare schroeven vind maar dan lengte 35 dat ik dan er wel eem wegkom.
 
Je kan natuurlijk, evident , de diepte van het gat in het knipperlicht kunnen meten en de 'dikte' van de doorsteek. Dan weet je de max lengte. De schroefkern mag niet groter zijn de binnen diameter van het gat in het knipperlicht.
Meten is weten. Beter niet gokken met plastic.
Maar dat zal jezelf ook allemaal bedacht hebben. Succes.
 
Aan de andere kant zit ook 'niks'

Beide eigenlijk. dat zwarte kunststof frame, wat uit zowel links als rechts uit twee delen bestaat, wordt om de vorkpoten geklemd met 4 schroeven M6x12 (2 links 2 rechts), en de kuip aan dat frame met ook 4 schroeven M6x12 (2 links 2 rechts). Tot zover is het duidelijk. En ja dan zit de kuip al vast. Maar dan zitten de knipperlichten nog steeds niet vast. Er zitten in de 'oren' van de kuip dan nog twee gaten. Het onduidelijke is omdat er staat M6x12.
Dat staat er niet. Die schroeven staan er niet op.
Als je 11 bedoelt, die gaat door 10,9,8 in 7.
Screenshot_20240401_135900_Samsung Internet.jpg

Dat kan sowieso niet, want die zijn veel te kort. Maar M6x35 kan ook niet, want in het knipperlichthuis zit geen M6 , dat gat is 4 mm (een draadbusje M6, zou ook niet kunnen).

is mij onduidelijk, vooral vanwege dat M6. Meest voor de handliggend zou dan een kruiskopschroef, zijn, net zoals in de achterste knipperlichten, maar dan lengte 35, maar dat staat dus niet op de realoem tekening, en ook de bmw dealer, kwam er niet uit.

het is nog vreemder: op de realoem tekening staan zelfs (pos 13) schroeven met daar een soort klem aan (pos 6), kan ik helemaal niet plaatsen.

Die achterste knipperlichtglaasjes zitten vast met 4x12 (geen M4), denk dat als ik vergelijkbare schroeven vind maar dan lengte 35 dat ik dan er wel eem wegkom.
 
Laatst bewerkt:
Die schroeven zoek ik nog steeds. Vervang ze door parkers maar da's niet helemaal hetzelfde.
Ik ga morgen vragen bij een lokale bevestigingsmaterialen firma, die heeft hopelijk dat soort schroeven. Met lengte 35 dan, is het ‘probleem’ (nou ja probleem) ook weer opgelost.
 
Ik heb nog steeds dat het digitale klokje niks doet. In het boekje staat echter dat er ook uitvoeringen van de K75C zijn die géén klokje hebben…het zou dus kunnen dat dat bij mij zo is (dan doet hij het natuurlijk nooit).

Vraagje: dat klok schermpje is veel donkerder (bijna zwart eigenlijk) dan het schermpje wat de versnellingen aangeeft. Zou iemand met een werkend klokje eens kunnen kijken of dat bij hem ook zo is ? Zo ja dan heb ik dus gewoon geen klokje, zo nee moet ik verder zoeken.
 
Ik ga morgen vragen bij een lokale bevestigingsmaterialen firma, die heeft hopelijk dat soort schroeven. Met lengte 35 dan, is het ‘probleem’ (nou ja probleem) ook weer opgelost.

Op deze tekening is te zien hoe het zit: het verwarrende is dat BMW hier onderdeelnummer 10 gebruikt voor zowel de korte schroef van de kale K75 (M4x12), als de 32mm schroef voor de K75C.
Als je (in RealOEM) doorklikt op het nummer van die lange schroef (63231459722) zie je dat die alleen in de K75C wordt gebruikt.


K75.JPG
 
Goedenavond allen,
Een tijdje terug kwam ik op YouTube een video tegen van "Fortnine" over de bmw k75. Vanaf dat moment heb ik toch een zeer grote interesse gekregen in de k75. Ik ga mogelijk opzoek naar een leuke project fiets. Gewoon voor de hobby. Zelf rijd ik al een tijde bmw, dat zal dus ook zeker meehelpen in de keuze voor een bmw project.
Recent kwam ik een topic tegen over een k75 die deelneemt aan de 500€ challenge. Hier werd "even snel" de koppakking vervangen, lekker makkelijk die liggende 3 cylinder. Nu vraag ik mij af of het vervangen van een koppeling net zo "simpel" kan zijn. Of is dat juist een uitdaging door de directe aandrijflijn? Ik zoek namelijk wel in de prijsklasse waar de kilometerstand rond een ton ligt...
Zijn er verder nog bijzonderheden waarvan jullie zeggen: "Mocht je dit tegenkomen, laat die motor ajb links liggen."
Mocht ik wat extra tijd vinden ga ik de afgelopen 99 pagina's doorspitten om wat meer ervaringen op te doen.
Oh dat gezegd te hebben, zijn er voor deze motor een beetje werkplaatshandboeken te verkrijgen?
Ik ben benieuwd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan