Kleppen stellen waardes injectie vs carburateur

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Aangezien ik nu vakantie heb en het weer ook niet echt denderend is, wil ik mijn kleppen eens gaan stellen (geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is, en de motor heeft nu 31k op de teller). Gaat om een honda cbr125r

Nu heb ik wel een werkplaatshandboek, en daar staan ook de waardes in voor het kleppen stellen, alleen gaat het daar om het injectiemodel van ik dacht 2007.

Weet iemand toevallig of de waardes kunnen verschillen tussen een injectie en carburateur model? Zou mij niet verbazen namelijk, maar ik hoor het graag van jullie!

Groetjes
 
Goed, ik ben bezig met kleppenstellen.
WPHB erbij. De spelingen zouden moeten zijn:
Inlaat: 0,06-0,02 mm
Uitlaat: 0,27-0,02 mm

Nu kan je heel mooi via je dopjes in je dynamodeksel zien of de zuiger in zijn bovenste dode punt staat. Je ziet dan een T/ staan als indicatie. Daar heb ik hem op staan, maar de kleppen tuimelen niet.. Dus ik draai nog een rondje, zodat ie weer bij de 'T' indicatie staat. Alleen nu tuimelen de kleppen weer niet.. Nu kan ik mijn voelermaat van 0,25mm er misschien net half tussen doen. Logisch want die klep en tuimelaar staan schuin op elkaar dus krijg je toch altijd zo'n klein 'gleufje' of hoe je het wilt noemen. Tijdje geleden dat ik geoefend heb op kleppen stellen. Maar de voelermaat moet er wel helemaal tussen passen toch? Dus niet half?

Maar zou het kunnen dat de kleppen gewoon harstikke strak staan waardoor ik bij geen enkele stand de tuimelaars met mijn hand wat kan bewegen qua speling, of zou dit met deze lage spelingen ook niet voelbaar moeten zijn? Kan me even niet herinneren wat de gemiddelde auto heeft aan klepspeling maar kan me voorstellen dat deze 125cc stuk lagere waardes heeft.
Verder moet ik gewoon meten op het punt dat de kleppen tuimelen toch?
Want als ik hem precies op de T indicatie zet dan tuimelen de kleppen niet, maar dan moet ik toch nog een klein stukje verder.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjess
 
Zorg er voor, dat het hoogste punt van de nok van de klep afwijst. In service manuals staan vaak afwijkende standen, zodat je bij een multicilinder meer kleppen kan meten, zonder telkens de motor te hoeven verdraaien. En best mogelijk, dat alle kleppen te strak staan.
 
Oke. Dus ik kan misschien beter mij aangeleerde methode gebruiken?: in- en uitlaatklep laten tuimelen t.o.v. elkaar, en vervolgens de speling corrigeren door de voelermaten er compleet tussen te laten schuiven..?

en VROEMBERT; Hoe bedoel je dat precies? 'Zorg er voor, dat het hoogste punt van de nok van de klep afwijst'??
 
Als 0,25 niet past, probeer je natuurlijk een kleinere maat, bijv 0,20 of 0,10, om de waarde te achterhalen.
Dus de voeler die er met een lichte weerstand doorheen kan(is een beetje een gevoelskwestie), is uiteindelijk je waarde.
Dit schrijf je op en vergelijk je met de waardes in je WPH.
 
Ja de 0,05 kan ik er ook niet compleet doorheen schuiven..

Ik denk dat de kleppen gewoon te strak staan en echt gesteld moeten worden.
Ik zet ze op tuimelen en dan moet het goed wezen lijkt me? Maar dan staat ie niet op de 'T' positie..
 
Ja de 0,05 kan ik er ook niet compleet doorheen schuiven..

Ik denk dat de kleppen gewoon te strak staan en echt gesteld moeten worden.
Ik zet ze op tuimelen en dan moet het goed wezen lijkt me? Maar dan staat ie niet op de 'T' positie..
Wat versta jij onder "tuimelen"?
Bij bv. een 4 cilinder kun cilinder 1 op "tuimelen" zetten (inlaatklep gaat net open/uitlaat sluit net) en kleppen van 4 kun je dan gaan stellen.
 
Mja oke, dit is dus een 1 cilinder. Maar moet ik die ene cilinder dan niet op tuimelen zetten om te gaan stellen? Of dan nog juist een rondje verder draaien?
Dit is toeminste wat in WPHB staat:
The index line on the cam sprocket must be flush
with the cylinder head surface as shown.
Make sure the piston is at TDC (Top Dead Center) on
the compression stroke.
This position can be obtained by confirming that
there is slack in the rocker arm. If there is no slack, it
is because the piston is moving through the exhaust
stroke to TDC. Rotate the crankshaft one full turn
and match up the "T" mark again.

Edit: Of ik zet hem gewoon simpelweg op de 't' markering en ga dan stellen.
 
Laatst bewerkt:
Mja oke, dit is dus een 1 cilinder. Maar moet ik die ene cilinder dan niet op tuimelen zetten om te gaan stellen? Of dan nog juist een rondje verder draaien?
Dit is toeminste wat in WPHB staat:
The index line on the cam sprocket must be flush
with the cylinder head surface as shown.
Make sure the piston is at TDC (Top Dead Center) on
the compression stroke.

This position can be obtained by confirming that
there is slack in the rocker arm. If there is no slack, it
is because the piston is moving through the exhaust
stroke to TDC. Rotate the crankshaft one full turn
and match up the "T" mark again.

Edit: Of ik zet hem gewoon simpelweg op de 't' markering en ga dan stellen.

Dikgedrukt zegt genoeg toch?
 
ja en dat van de compressieslag begrijp je ook?

[ik heb het tegen TS]

Oke, dus de kleppen zouden dan juist NIET moeten tuimelen lijkt me..
Maar dan snap ik dit stuk dus niet helemaal, want hier staat dat er juist wel moet staan tussen de tuimelaars en kleppen.., TENZIJ de kleppen dus echt te strak staan bedenk ik me nu.. Mja als dit dus klopt wat ik zeg dan snap ik het verhaal en ga ik morgen verder. En dan moet het wel lukken lijkt me
 
Zo, ben nu weer verder gegaan waar ik gister gebleven was.
De zuiger staat nu op de compressieslag en komt overeen met de index lijn die gelijk aan de cilinderkop moet liggen en de 'T' indicatie.
Kleppen staan dus te strak.
Nu wil ik gaan stellen, alleen hoe zat het nu ook alweer.
Speling voor uitlaat moet tussen 0,27 en 0,02mm liggen. Elke waarde daar tussenin is goed, maar ik wil er voorlopig van af zijn dus als ik zo gesteld heb. Dus als ik hem afstel op 0,25mm is het goed lijkt me? Met de gedachte dat de kleppenspeling juist kleiner wordt na verloop van tijd.
En de inlaat moet tussen 0,02 en 0,06 liggen. Dus als ik die afstel op 0,05 moet het goed wezen toch?

Hoor graag van jullie!

Groetjes
 
Oh zo, daar staat die ± dus voor.. Ja tuurlijk, stom idd
Vond het al apart dat die uitlaat net zo krap als inlaat mocht staan dan

Oke heel erg bedankt, ga ik weer verder
Stel ik hem af op 0,25 (uitlaat), en 0,05 inlaat.
Balen dat ik geen 0,01voelermaat er tussen heb..
 
Terug
Bovenaan Onderaan