Koekblikken die plaatsmaken

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
maar dan wel op hele rare plaatsen en manieren.

Ik heb wel vaker dat ik achter een auto zit, gewoon rijdend rond de max snelheid. Soms gaat zo'n auto dan opeens naar rechts, half op de vluchtstrook of bijna in de berm rijden...

Ik vraag me af wat die mensen nu willen, maken ze plaats voor me om me er langs te laten, ookal is dat niet nodig want ik mag toch meestal niet harder dan dat ik rijd als ik achter ze zit, zijn het gewoon slechte bestuurders die hun wagen niet op de baan kunnen houden, of willen deze mensen dat ik naast ze kom rijden zodat ze dan tegen me aan kunnen knallen om van mijn verzekering een nieuwe auto te claimen? :+

Maar even een vraagje, heeft iemand anders dit ook wel eens en wat doe je dan op zo'n moment? Of ben je vaak op pad in je blikje en doe je dit wel eens, en waarom dan?

Ikzelf blijf er altijd gewoon achter aangezien ik niet echt weet of ik er wel langs zou mogen (ja inhalen op dezelfde rijstrook mag maar ik weet niet of dit onder gevaarlijk rijgedrag zou vallen), en ik niet weet wat de bestuurder doet als ik ernaast zou zitten en ik toch meestal niet harder mag dan ik dan rijd.
 
Dit gedrag zie je ook veel in polen en de baltische staten.

Ze zien je en maken graag ruimte. Ik ben geneigd dan snel ff op onze rijkant in te halen. Hoewel ik rekening houd met tegenliggers die dit als "onvoorspelbaar" gedrag zouden kunnen ervaren en op hun beurt onvoorspelbaar zouden kunnen reageren.
 
heb ik redelijk vaak, ik knal er dan gewoon langs en steek mijn hand of voet uit als bedankje.
 
Maak ik ook vaak mee.. Meestal neem ik wat meer afstand om ze 'gerust' te stellen. Dit zijn vaak mensen die onzeker achter het stuur zitten en zich druk maken om ons, het kan in sommige gevallen dus ook veiliger zijn om er dan voorbij te gaan zodat deze koekblikker zich weer op de weg kan focussen ipv op jou :Y .
 
Laatst bewerkt:
Laats had ik er eentje die in een "afgesloten" rijbaan helemaat rechts ging rijden terwijl zijn vriending seinde dat ik er langs mocht. Ik had echt iets van "wtf" want geen enkel persoon die fatsoenlijk kan nadenken zou daar gaan inhalen, dat is echt bijna 100% fail.

Zat gewoon een Nederlandse kentekenplaat op..
 
ze willen graag jou een beetje helpen met sneller op je bestemming aan te komen..... daarnaast kunnen ze dan genieten van je uitlaatgeluid as je voorbij komt.

Ik rij er wel langs als ik in mag halen, wel even bedanken ( net als iemand dat in de file doet)
 
Sterker nog ik doe t ook! Kwam vandaan van een strandje en t was redelijk druk, nu zat er een motorrijder achter me die aan t zoeken was om in te halen. Ik denk ff een netjes gebaar dus ik naar rechts en hem de ruimte gegeven om langs mij te komen. Kreeg een bedankje en hijnhaalde reeds nog wat auto's in zodra het kon
 
Maak ik ook vaak mee.. Meestal neem ik wat meer afstand om ze 'gerust' te stellen. Dit zijn vaak mensen die onzeker achter het stuur zitten en zich druk maken om ons, het kan in sommige gevallen dus ook veiliger zijn om er dan voorbij te gaan zodat deze koekblikker zich weer op de weg kan focussen ipv op jou :Y .

Dat doe ik ook, ze hoeven écht niet voor me aan de kant als ik wil inhalen, dus dan maar verder erachter rijden... meestal zijn zulke koekblikkers wel ideaal om boetes te voorkomen, blijf erachter hangen, en ze rijdt sowieso niet te hard!
 
Ik ga zelf ook altijd aan de kant. Vooral in situatie's wanneer ik zelf ook harder zou willen rijden, maar het niet kan omdat ik op dat moment een koekblikker ben (filevorming, een langezame draak die voor je rijd, etc). Dus ik maak ruimte zodat de motorrijder iig wel door kan rijden.
 
grappig!
Ik dacht dat ik gek werd... Had al een paar keer dat die koekblikkers ineens meer rechts gaan rijden. Zovan: daar heb je zo'n motormuis, die gaat er toch wel langs dus....
 
Daar is het verplicht om uit te wijken als er een snellere verkeersdeelnemer achterop komt. In Finland ook.

Ze hebben daar dus blauwe vlaggen. ;)


Zaterdag twee uitersten op een polderweggetje van circa 1,25-1,5 autobreedte:
1. auto met aanhanger.
Ging wel aan de kant voor tegenliggers, reed onder de Vmax van 60 en ging zeer breed rijden/semi slingeren om mij er niet langs te laten. Uiteindelijk bij een iets breder stuk een km of wat verder voorbij kunnen blazen. Maar ondertussen stuurde hij verder naar links. Ik houd het maar op slechte wagenbeheersing, maar het scheelde weinig of ik stak mijn knie even uit richting zijn spiegel... hij gebruikt hem verder toch niet.

2. twingo
Na het inhalen van nummer 1 kwam ik nummer 2 tegen. Deze reed eerst vlak voor 1 maar was inmiddels fors uitgelopen. De bestuurder/ster gaf opeens richting aan naar rechts richting een weiland, ging aan de kant en liet me gelijk passeren. Zo kan het dus ook.
Ik was te flabbergasted vanwege nr. 1 dat ik vergeten ben te bedanken; dus bij deze. ;)
 
Merk het vaak op N-wegen met een inhaalverbod. Gaan ze uiterst rechts van "ga er maar langs"

Alsnog ga ik dan inhalen via de andere rijstrook indien ik wil inhalen..
 
Daar is het verplicht om uit te wijken als er een snellere verkeersdeelnemer achterop komt. In Finland ook.

Oh meen je dat? :?

Ik tussen de vrachtwagens in voorbij knallen omdat ik het gevoel had dat niemand me achter zich wou hebben :')

Over het topic onderwerp, zou het kunnen dat mensen meer naar rechts bewegen omdat wij als motorrijder links op het baanvak rijden en de koekblikkers dit gedrag als "pre-inhaalmaneuver" zien?
 
Laatst bewerkt:
Zie ik inderdaad de laatste tijd ook wel steeds iets vaker in Nederland,
Vooral in het weekend.

In Duitsland kom je het echt heel vaak tegen.
Op die B wegen, waar je vaak 100 mag (70 bij kruispunten en gevaarlijke punten etc..) zijn de wegen echt ontzettend breed, hier zie je dan ook heel veel dat auto's aan de rechterkant van de rijstrook gaan rijden zodat je makkelijk links op de rijstrook kunt inhalen. :Y
 
Ze hebben daar dus blauwe vlaggen. ;)


Zaterdag twee uitersten op een polderweggetje van circa 1,25-1,5 autobreedte:
1. auto met aanhanger.
Ging wel aan de kant voor tegenliggers, reed onder de Vmax van 60 en ging zeer breed rijden/semi slingeren om mij er niet langs te laten. Uiteindelijk bij een iets breder stuk een km of wat verder voorbij kunnen blazen. Maar ondertussen stuurde hij verder naar links. Ik houd het maar op slechte wagenbeheersing, maar het scheelde weinig of ik stak mijn knie even uit richting zijn spiegel... hij gebruikt hem verder toch niet.

2. twingo
Na het inhalen van nummer 1 kwam ik nummer 2 tegen. Deze reed eerst vlak voor 1 maar was inmiddels fors uitgelopen. De bestuurder/ster gaf opeens richting aan naar rechts richting een weiland, ging aan de kant en liet me gelijk passeren. Zo kan het dus ook.
Ik was te flabbergasted vanwege nr. 1 dat ik vergeten ben te bedanken; dus bij deze. ;)

Heb je wel eens met je knie iemand zn spiegel eraf gekregen? Lijkt mij best lastig :/
 
maar dan wel op hele rare plaatsen en manieren.

Ik heb wel vaker dat ik achter een auto zit, gewoon rijdend rond de max snelheid. Soms gaat zo'n auto dan opeens naar rechts, half op de vluchtstrook of bijna in de berm rijden...

.
Volgens mij zit je er gewoon veel te dicht op en ben je aan het drukken. Bumperkleven heet dat. Zelf ga ik ook wel aan de kant als ik meen dat een ander te dicht achter me zit en ik weet dat als ik plotseling moet remmen degene die achter me zit geen schijn van kans maakt. Ik heb geen zin om continue te spiegelen, dus ga ik wel effe aan de kant. Scheelt een hoop ergernis.
 
Ik vertrouw het nooit als ze zo een stukje aan de kant gaan. Ik blijf er gewoon lekker achter rijden, dan maar wachten op een echt zeker moment om in te halen. Ik heb zelf liever wat zekerheid
 
Zie ik inderdaad de laatste tijd ook wel steeds iets vaker in Nederland,
Vooral in het weekend.

In Duitsland kom je het echt heel vaak tegen.
Op die B wegen, waar je vaak 100 mag (70 bij kruispunten en gevaarlijke punten etc..) zijn de wegen echt ontzettend breed, hier zie je dan ook heel veel dat auto's aan de rechterkant van de rijstrook gaan rijden zodat je makkelijk links op de rijstrook kunt inhalen. :Y
In duitsland zie je het inderdaad vaak, maar wel op een positieve manier *D :}
 
Ik maak het zelf ook vaak genoeg mee, vaak op een bepaalde N weg (N50) waar het 1 rijbaan is gescheiden door een vangrail en met een vluchtstrook de hele rit.

Ik knal er dan als het verantwoordelijk is gewoon langs en steek ff een been uit om te bedanken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan