Kortsluiting Z1000 J, wat kapot?

Lacher

Die hard MF'er
15 okt 2012
267
7
Belgie
Dag iedereen,
Het gaat over een z1000j uit 1981.

vorige week heb ik de spanningsregelaar moeten vervangen van mijn motor. Deze moest nog bedraad worden en ja, per ongeluk plus met min verbonden en omgekeerd. Deze heeft zo'n 2 sec kortgesloten en de aarding van de connector van de spanningsregelaar richting kabelboom en cdi was gesmolten tot aan een aftakpunt waar die naar kabelboom en cdi opsplitst.

Vandaag heb ik die draad vervangen en proberen starten, maar ging niet. Hij draait op 1 cilinder en valt onmiddellijk uit.

Ik heb de weerstand op de stator uitgemeten en zit op 0,5 ohm wat goed lijkt. Output kan ik niet meten want hij draait niet.

Cdi IC ignitor ook uitgemeten en daar heb ik op 1 combinatie dan wel een hogere weerstand dan mag. Kan die kapot zijn van die kortsluiting ?

Pick up coils gaven goeie meting.

Ignition coils weerstand van 2,5 en 4,9 ohm.

Ik begrijp niet waarom die maar op 1 cilinder vonkt ipv 4.

Of kan het toch de stator zijn ?

Wat kan ik nog doen of meten ? Tips welkom want ik weet het niet..
 
Tja, 2 seconden kortsluiting is echt behoorlijk lang. Blijkt ook wel aan de gesmolten connector, dat is een fikse ampèrage geweest. Ik zou als eerste proberen het elektrisch schema te krijgen als je dat nog niet hebt. Je schrijft dat je op 1 combinatie een hogere weerstand hebt dan mag. Kan half doorgebrand zijn? Ik zou daar zeker zoeken dan.
 
De connector was niet gesmolten maar de isolatie rond de aardingsdraad. En idd 2 seconden te lang! Ik heb een elektrisch schema maar weet ff niet meer wat te zoeken. Ik ga nog eens alle bedrading goed moeten nagaan. En anders moet ik wel een nieuwe cdi zoeken.
 
Probeer inderdaad ook een andere CDI te krijgen. Je schreef ook over de splitsing kabelboom en CDI. Zelf denk ik niet dat de stator kapot is, in dit geval dan eerder de CDI. En uiteraard goed de bekabeling nalopen en kijken of er geen aders tegen elkaar gesmolten zijn. Controleer trouwens ook die spanningsregelaar, waarmee het allemaal begon.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik denk dat ik die eens volledig ga demonteren ook al is die niet aangesloten. Ik heb wel gekeken of ik vonk krijg door de pick up coils aan te tikken en te kijken of ik vonken krijg via de bobine kabels, en ja, ik krijg vonken op alle 4 de kabels. Maar zoals ik het elektrisch schema zie zouden de pick up coils signaal geven aan de cdi en dan naar de ignition coils/bobines. Dus dan begin ik te denken dat die cdi, ignition coils/bobines en pick up coils niet kapot zouden zijn. Wat rest me dan nog, de bedrading ? Of zouden die ignition coils/ bobines toch schade kunnen hebben ook al vonken die ? En ik vind het nog gekker dat die op 1 cylinder draaide. Dan misschien toch bedrading ? Zal de kabelboom moeten open snijden gok ik..
 
Ja, zoiets is doorgaans altijd moeilijk. Ik noemde dit altijd "synthetische of kunstmatige" fouten. Het zijn doorgaans fouten die van nature niet vanzelf voorkomen, zoals verkeerd aansluiten. Ik zou niet meteen de kabelboom openmaken. Probeer de aders op de connectors te vinden indien mogelijk en probeer ze dan ohms door te meten op verbinding en volle sluiting naar massa, of onderling sluiting. En als je dat doet, maak dan indien mogelijk de connector naar de verbruiker los, zodat je alleen op de kabelboom zelf meet. En niet via een elektrisch circuit. Is een rotklus. Je kan ook gewoon simpel gokken op een andere CDI en spanningsregelaar en kijken of hij het dan doet. Is een afweging.
 
Ja het is zeker een rotklus. Maar nu weet ik het even niet meer. Geeft overal continuïteit waar het moet. Heb wel weerstanden nog niet gemeten.

Nu heb ik de vonk op de bougiekabel gecontroleerd zonder bougiedop en bougie met starterknop ipv te tikken op de pick up coils. En die vonkt op alle kabels ! Bougies zijn 50 km oud en voor mijn kortsluiting werkte die perfect.

Zou die kortsluiting schade kunnen doen aan de bougie of bougiedop ? Of zou de vonk niet sterk genoeg zijn ?
 
accu verkeerd om aansluiten (is geen kortsluiting) is meestal dodelijk voor de ECU. Dat misschien er als nog vonken geproduceerd worden wil niet zeggen dan alles in orde is. Tevens is er andere elektronica die mogelijk beschadigd is die weer op zijn beurt invloed heeft op het functioneren van de ECU. Het moeilijk te zeggen wat precies opgeblazen is.
 
Hoofdzekering zal wel goed zijn. Anders was er helemaal geen licht in het hok. Simpelste is gewoon een andere CDI en spanningsregelaar te plaatsen. Ga nu niet meteen de kabelboom openbreken. Ook als je de vonk wil controleren, laat de bougie massaverbinding hebben en laat de ontsteking niet onbelast werken. Sommige ontsteking elektronica gaan kapot als je ze onbelast laat werken, dus zorg dat de bougie ook tegen massa aanligt.
 
Nee wanneer ik op vonk test geleid ik de vonk van diezelfde bobine op een metalen plaat naar elkaar toe zodat die weg kan.

Ik heb wel niet de batterij kortgesloten, wel de spanningsregelaar.

Ja beste zou zijn dat ik het gewoon probeer met een nieuwe cdi. Alleen blijf ik twijfelen of het daar dan wel aan ligt, maar heb geen keuze. Want wat doet die cdi, toch gewoon zeggen dat de bobine moet vonken of niet ?

En idd zou die bij carmo kunnen laten testen maar voor dat geld koop ik beter een nieuwe ontsteking. Alleen wil ik die niet kopen als ik niet zeker ben of het daaraan ligt :) heb er al genoeg geld ingestoken.

Maar het zal moeten, ga enkel nog de bougiedoppen bekijken en dan op zoek naar een nieuwe cdi en als ik die niet vind nieuwe ontsteking en dan hopen dat het daaraan ligt..
 
Ok dat weet ik niet meteen hoe te testen maar zal wat googlen.

Nu nog vreemder, elke bougie afzonderlijk getest nu en ze vonken alle vier, maar motor slaat maar ff aan op 1 cylinder.

Carbus zijn volledig gereviseerd en voor de kortsluiting, letterlijk de dag ervoor draaide die perfect.

Bougies zijn ook nat. 5 sec draaien op 1 cylinder en nog een dikke backfire uit uitlaat erbij gekregen, wss van al die benzine.

Dan denk ik aan compressie maar die draaide perfect voor de kortsluiting dus sluit ik wat uit. Kleppen zijn ook afgesteld.

Carbus sluit ik ook uit want dat er opeens drie van de vier verstopt zitten lijkt me weinig mogelijk plus dat de bougies nat staan.

Dan timing, voordien draaide die perfect en volgens mij kan ik ook timing niet aanpassen bij deze ontsteking.

Dan denk ik dat de vonk niet sterk genoeg is, ligt dit dan aan cdi of ignition coils/bobine?

Zal maar naar beide op zoek gaan zeker ?
 
Laatst bewerkt:
Even samengevat hoe het hele verhaal op mij overkomt. Je schrijft dat je per ongeluk + en - verwisseld hebt bij de spanningsregelaar, kan gebeuren. En dat de motor eerst goed gelopen heeft. Dan lijkt mij dat andere dingen zoals compressie, carburateurs, timing en bougies niet het probleem zijn. Hij heeft immers toch normaal gedraaid voordat jezelf de cruciale fout maakte? Even er van uitgaand dat de kabelboom het verder heeft overleeft, (heel veel werk om te checken), zou ik de spanningsregelaar en de CDI proberen te vervangen. Misschien te krijgen op de sloop?
 
Idd, voor de kortsluiting reed die perfect, enkel nog wat kleine puntjes op de I die moesten gebeuren.

Spanningsregelaar heb ik vervangen omdat ik meer dan 15v kreeg. Ik heb die nog liggen, maar op zich moet de motor ook zonder draaien.

Idd ik ga gewoon nieuwe cdi en spanningsregelaar zoeken en dan verder zien.
 
Wat doen je injectoren?
Voel je deze wel tikken?
ik gok dat iets uit 1981 nog carburateurs heeft.
bij mij heeft een kennis die handig is met electronica, mijn cdi opengemaakt en 2 doorgebrande weerstandjes vervangen.
ik had namelijk bruin netje aan bruin en rood aan rood gedaan, maar iemand had ervoor ze 2 keer verkeerd aan elkaar gedaan, waar door dus ook plus op min gezeten heeft.
Je kan ook je CDI opsturen naar Carmo, die kunnen hem testen.
 
ik gok dat iets uit 1981 nog carburateurs heeft.
bij mij heeft een kennis die handig is met electronica, mijn cdi opengemaakt en 2 doorgebrande weerstandjes vervangen.
ik had namelijk bruin netje aan bruin en rood aan rood gedaan, maar iemand had ervoor ze 2 keer verkeerd aan elkaar gedaan, waar door dus ook plus op min gezeten heeft.
Je kan ook je CDI opsturen naar Carmo, die kunnen hem testen.
Oeps, over het bouwjaar heen gelezen! :$
 
Janbros ik zat rond 15,2v bij stationair en rond 15,4v piek als ik wat in toeren ging. Dacht dat het teveel was en wou het niet riskeren. Dan heb ik dus verkeerd gedacht en mijzelf een hoop extra werk aangedaan spijtig genoeg.

Idd is nog met carbus. 2 jaar later was er wel al injectie bij de gpz 1100 dacht ik dat terzijde.

Mogelijks heb ik deze week al een nieuwe cdi. Zoniet kan ik carmo contacteren met die van mij, zien wat de kosten zijn en eventueel vervanging kopen of advies rond elektronische ontsteking want die zou de cdi moeten elimineren.
 
Opgelost !!! Gisteren een nieuwe cdi gaan halen, en ook enkele nieuwe bougies. Ik had er weerstand bougies in zitten en dan ook weerstand bougiekappen. Ben er gewone gaan halen zonder weerstand en ja, 1 tik op de starter en hij draait al op drie cylinders 😁 dus cdi werkt nog. Hoe die kortsluiting invloed heeft gehad daarop is me nog steeds een raadsel. Mss zwakke bobines en door die kortsluiting nog wat zwakker geworden ? Hij krijgt wel duidelijk geen benzine op de derde cylinder dus dat moet ik wel eens bekijken.
 
En hier nog een foto erbij ter afsluiting. Alleszins bedankt voor de hulp! IMG_20210723_202239.jpg
 
Toch raar dat hij volgens jou letterlijk de dag ervoor nog liep als een zonnetje. Kortsluiting verstopt geen carburateur, en hoewel je idd geen dubbele weerstanden in je bougie en kappen moet hebben, liep hij ook daarmee evengoed OK volgens jou, ook hieraan verandert een sluiting niets volgens mij.
Anyways, fijn dat je het iig. grotendeels opgelost hebt. Het is een mooie machine sowieso. Ik heb zelf de 1986 GPz 1000 RX. Ook een fijn ding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan