KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!

misch ff aandachtspuntje hier …. !

bij wissel van bandjes viel me op dat de abs ring een vreemde slag had achter .
bleek dat al mijn bouten los zaten dus ook de remschijf .

alles wr vastgezet met loc 243 en 30 nm tork .
Bekijk bijlage 1984620Bekijk bijlage 1984621
Klinkt herkenbaar.

IMG_4050.jpeg

IMG_4054.jpeg

Gelukkig alleen de ring die de remklauw vast had beschadigd en niet de achterbrug. Abs sensor weg gesmolten en ik kon wel nieuwe bouten gebruiken. Dit was bij de TT vorig jaar. Ineens stond mijn achterwiel vast…
 
Behoorlijk. Ik heb toen nog contact met de dealer hoe dit zo kon gebeuren (aangezien de motor daar netjes werd onderhouden) gehad en die vond het verhaal onzin. Het was vast gebeurd omdat ik zelf had lopen klooien..

Daarna gewoon netjes ergens anders laten repareren. Gelukkig verder geen schade en met de schrik weg gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Behoorlijk. Ik heb toen nog contact met de dealer hoe dit zo kon gebeuren (aangezien de motor daar netjes werd onderhouden) gehad en die vond het verhaal onzin. Het was vast gebeurd omdat ik zelf had lopen klooien..

Daarna gewoon netjes ergens anders laten repareren. Gelukkig verder geen schade en met de schrik weg gekomen.
Dus bij die dealer kom je nooit meer terug?

Waarom zou je zelf daaraan gaan lopen hannesen? Is toch geen enkele reden toe? Tenzij je zelf de remschijf achter wilde vervangen, maar dat lijkt me sterk want het duurt wss wel minimaal 100.000 km voordat die mss vervangen moet worden.
 
Dus bij die dealer kom je nooit meer terug?

Waarom zou je zelf daaraan gaan lopen hannesen? Is toch geen enkele reden toe? Tenzij je zelf de remschijf achter wilde vervangen, maar dat lijkt me sterk want het duurt wss wel minimaal 100.000 km voordat die mss vervangen moet worden.
Klopt. De manier van communiceren (via email want ik wilde zwart op wit reactie) vond ik ook erg onprofessioneel en totaal niet klant gericht of meedenken in een oplossing. Ik heb zelfs nooit een reactie gehad op mijn vraag waar ik aan zou moeten denken kwa kosten voor een reparatie.

De ANWB (die na veel aandringen werd gestuurd door KTM want volgens hun had ik al drie jaar geen onderhoud laten doen..) heeft mij toen ter plekke echt super geholpen. Ik ben (op eigen risico en na goed overleg) zonder remschijf en met nieuwe bouten (die ze daar ter plekke hebben geslepen) naar huis gereden. Normaal gezien hadden ze hem ergens naar toe gesleept maar de monteurs (beide motorrijders) gaven aan dat ik dan aanzienlijk meer kosten zou hebben en ze het op deze manier best vertrouwde.

Nu is er hier in de regio gelukkig net een nieuwe dealer (voorheen deden ze vooral andere merken) en daar heb ik mijn 890 adventure gekocht. Voor dit gedoe was ik al verder aan het kijken naar wat anders.
 
Top geholpen dus door de anwb .

Vermoed in deze dat door de warmte met remmen op den duur , de loctite niet meer borgt door de jaren heen.

Vanaf nu check ik ze ffe bij wissel kleine moeite.
 
Top geholpen dus door de anwb .

Vermoed in deze dat door de warmte met remmen op den duur , de loctite niet meer borgt door de jaren heen.

Vanaf nu check ik ze ffe bij wissel kleine moeite.
Zeker. Achteraf nog een mail gestuurd richting de anwb met de complimenten richting die gasten. Ik had geluk dat ik hun laatste klus was van de dienst en dat ze het wel een leuke uitdaging vonden.. Anders had het te lang geduurd en hadden ze alsnog de motor naar een KTM dealer gebracht.
 
Klopt. De manier van communiceren (via email want ik wilde zwart op wit reactie) vond ik ook erg onprofessioneel en totaal niet klant gericht of meedenken in een oplossing. Ik heb zelfs nooit een reactie gehad op mijn vraag waar ik aan zou moeten denken kwa kosten voor een reparatie.

De ANWB (die na veel aandringen werd gestuurd door KTM want volgens hun had ik al drie jaar geen onderhoud laten doen..) heeft mij toen ter plekke echt super geholpen. Ik ben (op eigen risico en na goed overleg) zonder remschijf en met nieuwe bouten (die ze daar ter plekke hebben geslepen) naar huis gereden. Normaal gezien hadden ze hem ergens naar toe gesleept maar de monteurs (beide motorrijders) gaven aan dat ik dan aanzienlijk meer kosten zou hebben en ze het op deze manier best vertrouwde.

Nu is er hier in de regio gelukkig net een nieuwe dealer (voorheen deden ze vooral andere merken) en daar heb ik mijn 890 adventure gekocht. Voor dit gedoe was ik al verder aan het kijken naar wat anders.
Zeer vreemd. Mijn KTM dealer (Van Gerven in Bergeijk) zegt ook altijd erbij dat ik na een beurtje dus weer een jaar KTM mobiliteitsgarantie krijg.

Ben daar toevallig vandaag ook nog ff geweest omdat ik toch in de buurt was, om naar 790 en 890 Adventures te kijken. Niet dat ik m'n 1290 SDGT kwijt wil, maar als motor voor m'n vrouw en waar ik ook een beetje mee offroad kan ;)
Liefst dus een 890 Adventure R, maar die is mss wat hoog. Een Adventure S met soort medium offroad banden is mss verstandiger, maar die heeft dan weer geen Rally mode :P
 
Zeer vreemd. Mijn KTM dealer (Van Gerven in Bergeijk) zegt ook altijd erbij dat ik na een beurtje dus weer een jaar KTM mobiliteitsgarantie krijg.

Ben daar toevallig vandaag ook nog ff geweest omdat ik toch in de buurt was, om naar 790 en 890 Adventures te kijken. Niet dat ik m'n 1290 SDGT kwijt wil, maar als motor voor m'n vrouw en waar ik ook een beetje mee offroad kan ;)
Liefst dus een 890 Adventure R, maar die is mss wat hoog. Een Adventure S met soort medium offroad banden is mss verstandiger, maar die heeft dan weer geen Rally mode :P
Die rally mode heb ik wel op mijn (standaard) 890. Is ook weer onderdeel van zo’n pakket. Is erg verslavend over dijkjes kan ik je melden. :9
 
Top geholpen dus door de anwb .

Vermoed in deze dat door de warmte met remmen op den duur , de loctite niet meer borgt door de jaren heen.

Vanaf nu check ik ze ffe bij wissel kleine moeite.
Goede om volgende keer dat het wiel er af komt dat te controleren. Voor iedereen wel handig om te onthouden dat wanneer je de bouten daadwerkelijk beweegt je nieuwe Loctite moet aanbrengen.

Ik ben vandaag weer aan het rommelen geweest met de R, heb zelf een kortere kentekenplaathouder gemaakt. De knipperlichten passen ook nog met de koffers dus ben erg tevreden😎 alleen nog even een reflector er onder dat scheelt weer gedoe in Duitsland en Oostenrijk.

1000090391.jpg


1000090299.jpg



1000090251.jpg
 
bouwjaar: 2019
ktm 1290 superduke r gen2

Ik heb een probleempje met mijn originele ktm handvatverwarming. De rechterkant (gas kant) doet het niet. Ik heb alle stekkertjes achter het kapje boven de koplamp gecontroleerd en dit lijkt allemaal netjes en correct aangesloten te zijn. Ik heb de stekkertjes ook los gehaald en die zagen er van binnen ook allemaal netjes en als nieuw uit.
ik heb bij de verdikking waar de kabels bij elkaar komen voor de linker en rechter zijde ook de mantel/krimpkous open gehaald om te kijken of daar alles goed zit. En dit zit ook allemaal netjes.
Nu blijft haast de enige optie over dat het in het handvat zelf zit. Dit is dus niet open te halen voor zover ik weet. Het rubberen handvat lijkt er aan vast gelijmd te zitten.
Iemand enig idee hoe ik dit nog kan controleren?
De vorige eigenaar heeft de handvatverwarming laten installeren ongeveer 1 jaar geleden en heeft deze maximaal 5 keer gebruikt. Het moet dus zo goed als nieuw zijn. Het voelt dus niet echt goed dat ik nu weer een nieuwe set moet aanschaffen want het zou niet zo gauw kapot mogen gaan.
Bekijk bijlage 1982774



Hier nog even op terug komend, het is opgelost 👍 . Ik heb de lange krimpkous richting het gas handvat open geknipt en ben gaan doormeten met een multimeter. De ene meetpen aan de stekker en de ander aan een knopspeld die ik steeds verder in het kabeltje prikte totdat ik dus geen verbinding meer had. Er zat toch een kabelbreuk in terwijl het rubberen omhulsel nog heel was (wel iets dunner op die plek). Deze weer netjes aan elkaar gemaakt en ff de motor gestart en ja hoor, hij doet het weer 😁.
Oorzaak? Het zat te strak gemonteerd, geen rekening houdend met het draaien van het stuur. Maar ik ben al lang blij dat het opgelost is en ik geen nieuwe set handvatverwarming hoef te kopen.
 
Reed vandaag even langs goedhart. Stonden wel 8 gebruikte gen3’s. (Waarvan 2of3 rr’s). Allemaal een nieuwe Gen4 of toch van schrik meer een scooter?!
 
Geen idee, maar ik was vandaag bij Arie Molenaars en die vertelde mij dat juist de KTM 1290 SUPER ADVENTURE zo goed loopt, dus wellicht dat men daar naar uitwijkt?
 
Jammer dat ie 25.5k kost, zonder track/techpack
Een jaar oude gen3’s stonden er voor 18.5k

Daz een hoop geld erbij voor een maffe koplamp en 10 pk
 
Het gaat langzaam maar zeker richting Ducati prijzen. De nieuwe Duke 990 is toch ook weer een hele klap duurder dan de Duke 890.
 
Behoorlijk. Ik heb toen nog contact met de dealer hoe dit zo kon gebeuren (aangezien de motor daar netjes werd onderhouden) gehad en die vond het verhaal onzin. Het was vast gebeurd omdat ik zelf had lopen klooien..

Daarna gewoon netjes ergens anders laten repareren. Gelukkig verder geen schade en met de schrik weg gekomen.
Nu is de reactie natuurlijk compleet debiel.
Echter volgt de dealer een onderhouds schema, ik kan mij voorstellen dat daar niet staat dat dat die bouten gecontroleerd dienen te worden.
Misschien ook wel, dan heb je een reden om het bij hem neer te leggen.
Het kan natuurlijk altijd dat er iets los trilt.

Maar het is wel de reden dat ik het liefst zoveel mogelijk onderhoud zelf doe, ik neem er de tijd voor, maak alles netjes schoon, smeer de boel indien nodig ed, en dan ontdek je soms iets op tijd, dat kost veel meer tijd dan wat de dealer er voor uit trekt. En normaal ook beter voor de klant, want uurloon is ook niet leuk meer tegenwoordig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan