Leasemotor: fiscale bijtelling over privékilometer

ScubaRider

MF veteraan
29 jan 2004
2.813
448
Alphen aan den Rijn
Nadat mijn werkgever vorig jaar keihard en onverwacht NEE zei tegen een leasemotor, wordt daar nu - op een hoger niveau :) - toch weer serieus over nagedacht. Het gaat weer beter in de ICT, dus moet je mensen weer gaan vasthouden hé?

Voorzover ik begrijp is er nog één hindernis te nemen: fiscale bijtelling over privékilometers.

De fiscaal adviseur van mijn bedrijf heeft aangegeven dat er geen forfaitaire bijtelling is op leasemotoren, maar dat er een fiscale bijtelling moet komen o.b.v. gereden privékilometers. Mijn werkgever is verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan, wat dus betekent dat ze, als de belastingdienst daar fouten in ontdekt, beboet zullen worden. En daar ziten ze natuurlijk niet op te wachten. Zijn er hier mensen met een leasemotor :Y die weten hoe hun werkgever dit probleem heeft opgelost en daar iets over kwijt willen? Wordt hoog gewaardeerd!
 
Laatst bewerkt:
Heb het hier ook vaak over gehad met mijn werkgever leaseblik omruilen voor leasemotor. Helaas zijn wij hier (nog) niet uitgekomen...
Volg met belangstelling het onderwerp...
Maar dat van die bijtelling, klinkt hetzelfde als een Lease auto die je minder dan 500km prive mag gebruiken, dan moet je ook een sluitende rittenstaat kunnen overleggen. Ook hierover is de werkgever verantwoordelijk (zelfs over de afgelopen 5 jaar |( ) omdat hier over het algemeen meer geld te halen is.
Aan wat voor motor zitten jullie te denken?
 
Technisch gezien zou je inderdaad fiscale bijtelling krijgen over de privekilometers, omdat dit gedeelte van het goed een "employee benefit" is. Het valt inderdaad niet onder de standaard leaseauto regelingen.

wat houdt dit in? Je zult inderdaad de kilometers moeten aangeven bij de belastingdienst. Er is een reeele kans, dat zij hiermee niets zullen doen, simpelweg omdat er te weinig leasemotoren zijn om hier een inspecteur op los te laten en de systemen aan te passen.

Ik ken inderdaad mensen die dus braaf opgeven, maar nooit heffing krijgen op de privekm-s.
 
vergeet niet dat woonwerk ook als prive gezien wordt. Dat is voor mij destijds de reden geweest de dienstauto eruit te doen en er zelf 1 te kopen. Ik weet niet om hoeveel geld dat gaat per km.

(edit) ik lees net dat sinds 2005 de woon werk kim als zakelijke km gelden.

Maar met de motor heb je geen bijtelling over de nieuwwaarde.
 
Laatst bewerkt:
Aan wat voor motor zitten jullie te denken?
Ik heb eea een jaar of twee geleden al eens een beetje uitgezocht, omdat ik me niet kon voorstellen dat het bij ons niet zou kunnen. Uit dat onderzoekje is gebleken dat er maar één aanbieder is met prijzen die enigzins schappelijk zijn: BMW lease. Ik denk dan aan een F800ST of een R1200GS.
 
Laatst bewerkt:
vergeet niet dat woonwerk ook als prive gezien wordt. Dat is voor mij destijds de reden geweest de dienstauto eruit te doen en er zelf 1 te kopen. Ik weet niet om hoeveel geld dat gaat per km.

Maar met de motor heb je geen bijtelling over de nieuwwaarde.


Dat was vorig jaar geloof ik het geval,
maar is dit jaar weer teruggedraaid.
Woon-werk is dus wel degelijk zakelijk.
 
Ik heb eea een jaar of twee geleden al eens een beetje uitgezocht, omdat ik me niet kon voorstellen dat het bij ons niet zou kunnen. Uit dat onderzoekjeis gebleken dat er maar één aanbieder is met projzen die enigzins schappelijk zijn: BMW lease. Ik denk dan aan een F800ST of een R1200GS.
ik heb u zojuist een mailtje gezonden ;)
 
hmmm.. Ik dacht dat je juist geen bijtelling met de lease-motor voor wat dan ook kon krijgen?
Of is dit veranderd?

Dan zou je "gratis" privékilometers kunnen maken dus. Dit wordt door de belasting echt niet gewaardeerd.
Dat zou verkapt loon zijn en daar wil de belastingdienst echt wel geld voor hebben ;)
 
Ik lees veel "zou" en "denk".
Feiten mensen, feiten daar gaat het even om.

De laatste keer dat ik dit onderzocht (2 jaar terug) werd verteld door de fleetmanager dat een motor geen fiscale bijtelling kende.

Ik ga is informeren hoe dat vandaag de dag zit.
 
Leasemotor kent idd geen fiscale bijtelling zoals een auto. Omdat ze dat niet forfaittair geregeld hebben, ga je belasting betalen over de werkelijke waarde van het genoten voordeel = per gereden privékilometer. Zie ook de link van Stekman.
 
Leasemotor kent idd geen fiscale bijtelling zoals een auto. Omdat ze dat niet forfaittair geregeld hebben, ga je belasting betalen over de werkelijke waarde van het genoten voordeel = per gereden privékilometer. Zie ook de link van Stekman.

Ah! kijk, dus gewoon een kilometerstaatje bij houden en klaar.

Is dus nog steeds interessant :)
 
Leasemotor kent idd geen fiscale bijtelling zoals een auto. Omdat ze dat niet forfaittair geregeld hebben, ga je belasting betalen over de werkelijke waarde van het genoten voordeel = per gereden privékilometer. Zie ook de link van Stekman.

:Y gelukkig rij ik niet zo veel privé kms per jaar :] :X en anders mogen ze het tegendeel bewijzen _O- :W *O*
Hmmm dan zullen jullie die vakantie foto's van Thailand, maar moeten missen -O-
 
Ik lees veel "zou" en "denk".
Feiten mensen, feiten daar gaat het even om.

De laatste keer dat ik dit onderzocht (2 jaar terug) werd verteld door de fleetmanager dat een motor geen fiscale bijtelling kende.

Ik ga is informeren hoe dat vandaag de dag zit.
Ik zal morgen even bellen met mijn dealer.... Die rijdt ook motor van de zaak, eens kijken hoe hij het geregeld heeft. Zover ik had begrepen heeft hij een motor, waarvoor hij feitelijk zijn KM-s declareert en registreert. Echter de belastingdienst heeft er nog nooit iets mee gedaan....
 
Ik heb mijn aanstaande (zie Post van KingCoder in topic 'MotorNewz, wie is er geweest?') zakelijk (eigen zaak) gekocht en volgens mijn accountant is het grofweg zo dat als je geen privé gebruik opgeeft de belastingdienst je zal vragen dat aan te tonen en als je een redelijk bedrag opgeeft zal de belastingdienst moeten aantonen dat dat niet zo zou zijn. Een sluitende administratie hoef je niet bij te houden.


zie trowuens ook deze : http://www.jongbloed-fiscaaljurist.nl/tips_&_trucs/tips_auto_van_de_zaak/motor_van_de_zaak/ edit: stond er al
 
Klopt kingkoder. Wat ik zeg, is dat als je het WEL opgeeft, er nog een reele kans is dat de belastingdienst NIET heft....
 
Terug
Bovenaan Onderaan