LED H4, met of zonder rubber dop?

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.916
1.100
Cranendonck
Ik heb een setje H4 LED (met Philips ZEs LED's liggen). Die wil ik nu eens gaan inbouwen. Uiteraard hebben die dingen actieve koeling met een fan. Ik zit alleen met het terugplaatsen van de rubber dop. Als ik goede koeling wil moet die dop er niet meer terug op maar ik wil ook graag de koplamp aan de binnenkant droog houden. Hoe? Heb nog wel een setje extra ruime rubber doppen liggen maar dan is de ventilatie ook niet bepaald optimaal.
 
Oplossing
Vandaag er eindelijk aan toegekomen om de H4 LED te monteren. Ook gelijk het achterlicht vervangen door een BAY15D LED lamp. Achterlicht is top maar het lichtbeeld van deze LED H4 is waardeloos. Het lijkt alsof dimlicht en grootlicht omgekeerd is maar dat kan eigenlijk niet. De stekker kan er maar op een manier in. Ook de lamp zelf maar eens 180 graden gedraaid. Ook niets. Nu maar een Philips Vision Moto besteld. Dus de lampen uit mijn linkje niet bestellen.
Dat is denk ik een keuze die je moet gaan maken, een fabrieks-af LED koplamp die ik ken hebben koelribben op de regeleenheden zitten die vaak onderop de koplamp gemonteerd zitten, voor koeling. In jouw situatie gaat dit natuurlijk niet, dus of je monteert ze met de ruimere doppen en hopen dat het goed gaat, of je laat ze er af met het risico dat er vocht in je koplamp komt.


Ik zou gewoon een dure halogeen lamp kopen die normaal in je koplamp past.
 
Hoe vaak rij je praktisch gezien in de volle zeikregen? Ik heb op mn vorige motor (CB600F Hornet 2002) ook zo'n lamp gehad, zonder de dop... Nooit problemen gehad (20.000 km...)

Zoals er vaak gezegd word hier: "vaak ben je te bang..." 8-)
 
Dat is denk ik een keuze die je moet gaan maken, een fabrieks-af LED koplamp die ik ken hebben koelribben op de regeleenheden zitten die vaak onderop de koplamp gemonteerd zitten, voor koeling. In jouw situatie gaat dit natuurlijk niet, dus of je monteert ze met de ruimere doppen en hopen dat het goed gaat, of je laat ze er af met het risico dat er vocht in je koplamp komt.


Ik zou gewoon een dure halogeen lamp kopen die normaal in je koplamp past.

Heb je ook een punt idd... Zo'n koelfan neemt een vreselijke bak ruimte in beslag... Ruimte die je in een standaard koplampje eigenlijk al niet hebt...

Zo heb ik het in de huidige koplamp van mn XJR ook gedaan... De lamp met koelfan pastte niet eens.... Dan maar een goede halogeen....
 
Een dure halogeen geeft wel meer licht (daar heb ik wel aardig wat ervaring mee) maar het is niets vergeleken met LED. Aangezien ik die dingen toch heb liggen wil ik het maar eens gaan proberen maar dan wel met de grote rubber dop erop. Misschien ben ik inderdaad wel te bang. Gaan ze kapot dan kan ik er nog altijd een dure halogeenpit in zetten. Ben de laatste jaren aardig verwend met de bak (LED) licht van mijn auto. Het verschil is te vergelijken met de overstap van het oude 45W gloeibolletje naar halogeen.
Passieve koeling met koelribben of die gevlochten strippen metaal zou beter zijn geweest. Dat gaat tenminste samen met waterdichtheid maar ze monteren nu eenmaal altijd fans aan LED lampen met een behoorlijk vermogen.
 
Wat voor motor komen de LED's in?
Ik heb om te proberen, en vooral voor de kleur van het licht) een (niet goedkope) H4 LED in een ouwe Kawa met nog geribbeld koplampglas gestopt en het lichtbeeld is vrij matig.
Voor woon-werk/dagelijks gebruik zou ik het zeker niet doen.
 
  • Eens
Waarderingen: Kars
NC700 => glas is niet geribbeld maar wel een reflector ontworpen voor halogeen. Nu is dit geen COB LED met van die hele grote LED's maar een met piepkleine ZEs LEDs die precies op de plaats van de gloeidraden zitten. Die hebben Philips en Osram zelf ook in hun assortiment maar het is ze nog niet gelukt om ze formeel toegelaten te krijgen. Zoiets duurt altijd even en de herinnering aan die oude, slechte LED lampen is nog niet verdwenen. De ontwikkeling op dat gebied gaat echter snel. Uiteraard heb ik niet die dure Philips of Osram lampen maar een goedkope kopie maar wel met de ZEs LEDs. Daar let ik speciaal op.
 
Laatst bewerkt:
NC700 => glas is niet geribbeld maar wel een reflector ontworpen voor halogeen. Nu is dit geen COB LED met van die hele grote LED's maar een met piepkleine ZEs LEDs die precies op de plaats van de gloeidraden zitten. Die hebben Philips en Osram zelf ook in hun assortiment maar het is ze nog niet gelukt om ze formeel toegelaten te krijgen. Zoiets duurt altijd even en de herinnering aan die oude, slechte LED lampen is nog niet verdwenen. De ontwikkeling op dat gebied gaat echter snel. Uiteraard heb ik niet die dure Philips of Osram lampen maar een goedkope kopie maar wel met de ZEs LEDs. Daar let ik speciaal op.
Ik ben benieuwd naar je ervaring in de praktijk. :Y
 
Uiteraard, het is niet de bedoeling dat anderen van mij last hebben. Ik wil zelf meer zien. Het is dus niet de bedoeling om mijn zichtbaarheid voor anderen te vergroten. Die zien me toch niet. De LED lampen kunnen verdraaid worden en daardoor kun je het lichtbeeld wijzigen.

@Robinjo: Same here! Ik zal proberen er aan te denken om feedback te geven. In mijn jonge(re) jaren heb ik een XL500S gehad en daar zat een 6V bromfiets lampje in af fabriek. Daar kon ik toen wel mee leven maar op die leeftijd denk je niet dat er misschien een tractor zonder lichten op een donker achteraf weggetje kan rijden. Je bent tenslotte onsterfelijk... :)
 
Volgens mij had ik op mijn vorige motor simpelweg een klein sneetje gemaakt in de rubberen OEM dop, toen paste het wel. De motor stond altijd buiten en werd voor woon-werk gebruikt, zat geen (opvallend) vocht in de koplamp. Ging overigens niet om een Ali set.

Mijn huidige motor(en) was een sneetje niet nodig, paste goed.
 
Vandaag er eindelijk aan toegekomen om de H4 LED te monteren. Ook gelijk het achterlicht vervangen door een BAY15D LED lamp. Achterlicht is top maar het lichtbeeld van deze LED H4 is waardeloos. Het lijkt alsof dimlicht en grootlicht omgekeerd is maar dat kan eigenlijk niet. De stekker kan er maar op een manier in. Ook de lamp zelf maar eens 180 graden gedraaid. Ook niets. Nu maar een Philips Vision Moto besteld. Dus de lampen uit mijn linkje niet bestellen.
 
Oplossing
De Philips Vision Moto is een gewone halogeen. Philips heeft zelf ook H4 en H7 retrofit LED lampen maar die zijn over de €200 en alleen per twee te krijgen. Ik hou het dus maar op alleen LED aan de achterkant en die lamp is echt heel goed. Heb ik een aantal jaar geleden bij een Nederlandse webshop besteld en een tijdje in de auto gebruikt. Mijn huidige auto heeft LED voor en achter dus die had ik nog over. Het was een hels karwei om het achterlicht open te krijgen. In het donker langs de weg lukt dat zeker niet dus een LED vervanger in het achterlicht is geen luxe. Aan de voorkant ga ik weer terug naar een goede halogeenlamp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan