LED relais met alleen LED knipperlichten voor?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Hallo, ik wil dus om te beginnen LED knipperlichten aan de voorkant aanschaffen, samen met een LED relais. Alleen, ik wil mijn achterste knipperlichten nog even standaard houden. Kan dat? Of gaan ze dan achter veel te langzaam knipperen?

Bedankt alvast..
 
Je kunt gewoon je huidige relais blijven gebruiken dan gaat hij iets sneller maar nog wel acceptabel. Je kunt er ook voor kiezen om bij je LEDknippers een weerstandje te plaatsen maar ik zou je relais pas vervangen als je achter ook vervangt.
 
Je kunt gewoon je huidige relais blijven gebruiken dan gaat hij iets sneller maar nog wel acceptabel. Je kunt er ook voor kiezen om bij je LEDknippers een weerstandje te plaatsen maar ik zou je relais pas vervangen als je achter ook vervangt.
Als jij dat acceptabel vind dan ben je erg snel tevreden.
Als je gezien wilt worden en niet bekeurd zou ik het relais vervangen.
Als het om die paar tientjes voor zo'n relais gaat kan je beter de originele knippers behouden.
 
Als jij dat acceptabel vind dan ben je erg snel tevreden.
Als je gezien wilt worden en niet bekeurd zou ik het relais vervangen.
Als het om die paar tientjes voor zo'n relais gaat kan je beter de originele knippers behouden.
Staat er in de wegenverkeerswet met welke interval een knipperlicht moet knipperen dan?

Artikel 5.4.51 (VR)

Eisen
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
b. één dimlicht;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. één achterlicht;
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. achterkentekenplaatverlichting;
h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
 
Heeft je fiets alarmlichten? Zo ja, houd er dan wel rekening, als je 2 'oude' lampen gaat gebruiken, dat deze waarschijnlijk beide 21 watt zijn en je relais dus wel 42 watt + LEDs aan moet kunnen :) Anders fikt je relais er waarschijnlijk uit..

Ik zelf heb alleen LED knippers achter, met 2 weerstanden (zaten erbij, maar kan je ook makkelijk zelf maken) en nog originele voor, aangezien die helemaal in mijn kuip verwerkt zitten... En die knipperen nu met een normale frequentie... :) (met standaard relais, ook wel gekeken om ook het relais te vervangen, maar dan moet je inderdaad er weer één zoeken die óók nog gloeilampen ondersteund enzo.. maakt het allemaal weer lastiger...) Dit werkt ook gewoon prima :)

@v.d.v, volgensmij is de knipperfrequentie helemaal niet boeiend voor de wet, hij moet knipperen, meer niet... Wikipedia is hier geen betrouwbare bron voor...
 
Laatst bewerkt:
Heeft je fiets alarmlichten? Zo ja, houd er dan wel rekening, als je 2 'oude' lampen gaat gebruiken, dat deze waarschijnlijk beide 21 watt zijn en je relais dus wel 42 watt + LEDs aan moet kunnen :) Anders fikt je relais er waarschijnlijk uit..

Ik zelf heb alleen LED knippers achter, met 2 weerstanden (zaten erbij, maar kan je ook makkelijk zelf maken) en nog originele voor, aangezien die helemaal in mijn kuip verwerkt zitten... En die knipperen nu met een normale frequentie... :) (met standaard relais, ook wel gekeken om ook het relais te vervangen, maar dan moet je inderdaad er weer één zoeken die óók nog gloeilampen ondersteund enzo.. maakt het allemaal weer lastiger...) Dit werkt ook gewoon prima :)

@v.d.v, volgensmij is de knipperfrequentie helemaal niet boeiend voor de wet, hij moet knipperen, meer niet... Wikipedia is hier geen betrouwbare bron voor...
In de tijd dat je dit hier schreef had je ook op kunnen zoeken dat de wet voorschrijft dat ze tussen 60 en 120 keer per minuut moeten knipperen.
En als de wet dat niet voorschreef dan nog ging ik voor 20 euro niet het extra risico om te verongelukken nemen doordat ze je richting niet goed zien.
 
In de tijd dat je dit hier schreef had je ook op kunnen zoeken dat de wet voorschrijft dat ze tussen 60 en 120 keer per minuut moeten knipperen.
En als de wet dat niet voorschreef dan nog ging ik voor 20 euro niet het extra risico om te verongelukken nemen doordat ze je richting niet goed zien.

Mwah, dat ene zinnetje deed ik niet zo lang over hoor... :P En aangezien iemand al eerder een wetsartikel postte waar het niet instond, ging ik daar maar een beetje vanuit.. 't maakt mij verder ook niet uit hoor, ik vind het ook geen porum als die dingen als een idioot knipperen... Dus zorg ik ook dat ze gewoon met een normale snelheid knipperen...

Maar, ik zou eigenlijk niet zo weten, of een snellere knipper, nou slechter zichtbaar is... Ik zou eerder denken dat je dan meer opvalt.. Maargoed, daar ging het in dit topic niet over, dus laten we die discussie even achterwege laten.. (is vast ook nog niet wetenschappelijk onderzocht :+)

Is het niet zo dat dan alleen de raw's met de minste weerstand gaan branden?
Stroom zoekt meestal de makkelijkste weg toch?

Ja en nee :+ Ja, stroom zoekt de makkelijkste weg, máár, als er meerdere paden mogelijk zijn, zal er door allemaal een bepaalde stroom gaan lopen, welke bepaald word door de weerstand in die 'takken', anders zou je nooit weerstanden parallel kunnen zetten.. En dat kan namelijk wel, dus ja, het klopt wat je zegt, maar niet in dit opzicht... :P

Als je meerdere LEDs in parallel zet trouwens, gaat het weer niet goed... (wel als je een weerstand voor elke LED zet) want een LED is namelijk gewoon een kortsluiting, dus moet er altijd een weerstand voor... Zet je bijvoorbeeld een aantal LEDs in parallel, direct op een geregelde 20mA voeding oid, zal er één LED gaan branden, omdat die LED het 'eerste' gaat geleiden.. en omdat alle stroom hier dan doorheen kan, zal de rest niets krijgen...

Zie het zo, als alle stroom door één pad kan, dan gebeurd dat, word de stroom per pad beperkt door een weerstand oid, en zijn er meerdere paden, zal er ook stroom gaan lopen door die paden... :)
 
Laatst bewerkt:
Heeft je fiets alarmlichten? Zo ja, houd er dan wel rekening, als je 2 'oude' lampen gaat gebruiken, dat deze waarschijnlijk beide 21 watt zijn en je relais dus wel 42 watt + LEDs aan moet kunnen :) Anders fikt je relais er waarschijnlijk uit..
Ja, heeft alarmlichten.

Dus ik kan beter ÓF alle vier de knippers vervangen door LED en een LED relais erin proppen, óf gewoon alles originele houden..
 
Een speciaal LED relais bestaat niet. Wel een belastings-onafhankelijk relais. Dat knippert altijd met dezelfde frequentie, of er nu 2 Watt aan hangt of 30 Watt. Geeft dus ook geen signaal (in de vorm van sneller knipperen) als er een lampje stuk is.

De tip van Simon4all heeft met de maximale belasting van het relais te maken. Moet je even kijken a) wat de max van het relais is en b) of er 10W of 21W peertjes in de raw's van de Tiger zitten. Geen idee trouwens of de maximale belasting per kant is of het totaal (weet niet hoe het relais met alarmlichten omgaat).
 
Heb in eerste instantie ook alleen de achterknippers vervangen door LED en een lastonafhankelijk relais geplaatst...Gaat prima :Y Omdat mijn voorknippers in de motor zitten verwerkt heb ik later LED lampjes met bajonet fitting geplaatst...Misschien is dat voor jou een optie?
 
Richtingaanwijzer - Wikipedia
90 keer per minuut met een max afwijking van 30
Wikipedia is natuurlijk geen bron als we het over wetsartikelen hebben.

In de tijd dat je dit hier schreef had je ook op kunnen zoeken dat de wet voorschrijft dat ze tussen 60 en 120 keer per minuut moeten knipperen.
En als de wet dat niet voorschreef dan nog ging ik voor 20 euro niet het extra risico om te verongelukken nemen doordat ze je richting niet goed zien.
Eerst schrijft je 90, nu tussen de 60 en de 120. Bron?
 
Wikipedia is natuurlijk geen bron als we het over wetsartikelen hebben.Eerst schrijft je 90, nu tussen de 60 en de 120. Bron?
Hij zegt twee keer hetzelfde. Kwestie van lezen.

Als je wiki geen goede bron vindt, dan zoek je binnen een minuut toch zelf de precieze regels op?

Als je de link hebt, kun je die hier even plakken :Y
 
Een speciaal LED relais bestaat niet. Wel een belastings-onafhankelijk relais. Dat knippert altijd met dezelfde frequentie, of er nu 2 Watt aan hangt of 30 Watt. Geeft dus ook geen signaal (in de vorm van sneller knipperen) als er een lampje stuk is.

De tip van Simon4all heeft met de maximale belasting van het relais te maken. Moet je even kijken a) wat de max van het relais is en b) of er 10W of 21W peertjes in de raw's van de Tiger zitten. Geen idee trouwens of de maximale belasting per kant is of het totaal (weet niet hoe het relais met alarmlichten omgaat).

Lijkt me niet dat je per kant een relais hebt :P Dus als je alarmlichten heb, moet je gewoon alle wattages van de 4 lampen bij elkaar optellen... Just to be safe... Want de goedkopere LED relais, kunnen vaak bijvoorbeeld maar 25watt ofzo schakelen... En als jij dan je 2x21watt pitjes aanzet met alarmlichten, ga je nat...

Dus, voor de situatie die je nu hebt, en als je in de toekomst alles door LED zou willen vervangen, of weer alles door gloeilampen, kies een relais die het wattage aankan van al je knipperlichten in gloeilampversie... Dan kan je ook altijd weer terug zonder wéér je relais te moeten vervangen...

Kijk inderdaad even of je 10 of 21watt knippers hebt... Dan zou je dus 84 of 40 watt moeten kunnen schakelen met je relais... :)
 
Ja, heeft alarmlichten.

Dus ik kan beter ÓF alle vier de knippers vervangen door LED en een LED relais erin proppen, óf gewoon alles originele houden..

Nee, je zou ook LEDs kunnen inbouwen met een weerstand erbij, en als je dan helemaal naar LED overgaat, lekker een LED relais kopen...

Of nu een belastingsonafhankelijk relais kopen wat gloeilampen EN LEDs kan schakelen kwa wattage.. :)
 
Moet nu ook nog gaan uitleggen dat 90-30 60 is en 90+30 120?
Uhhmmm, dat 90 het midden is van 60 en 120 snap ik ook wel.
Gaat erom dat er een wezenlijk verschil zit tussen wat dan legaal zou zijn, is het 90? Of tussen de 60 en de 120? In het laatste geval is 61 ook prima. Is het 90 dan is 61 weer niet prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan