loopt op 2 van de 4 cilinders

Scozz

MF veteraan
15 jan 2010
1.093
0
Korte geschiedenis: na een tijdje van geen rijden (5 maanden) start ik de motor en hij loopt slecht. Blijkt op 2 cilinders te zijn. Dit blijft, ook altijd dezelfde: cilinders 1 en 3 doen het, 2 en 4 niet.

Wat nu inmiddels gedaan:
- vonken gecheckt met nieuwe bougiedoppen: geeft een prima resultaat. Aan alle 4 afzonderlijk een mooie blauwe vonk.
- carburatie is uitvoering en grondig met de hand gereinigd. (alcohol, perslucht etc).
- petcock filter in de tank gereinigd
- benzine eruit, even laten staan, gefilterd weer terug en laatste halve liter weg dus water in tank lijkt me stug

Daarna: nog steeds hetzelfde verhaal. 1 en 3 doen het, 2 en 4 niet.

Wie helpt?
 
voor de polariteit, die kan je volgens mij wel checken met een mutimeter door de ene aansluitpin van de bobine door te meten op je frame/massa.

gaat je multimeter piepen dan is dat je massa [-] aansluiting van die draden.
die andere is dan je +12volt.

Hoe bedoel je polariteit? Dus gewoon de plus en min voor richting de cdi ofzo? Maar je metalen bouten waarmee ie vastzit aan je frame is dat frame dan niet gewoon je massa? Want als beide pooltjes al + en - zijn hoef je hem in principe dus niet eens vast aan je frame te bevestigen of snap ik je nu niet.

Ah ik zie je vorige reactie. Dus ik mag zodoende de aansluitinkjes niet verwisselen (want dan kan zelfs de thyristor stuk dus)
 
Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je polariteit? Dus gewoon de plus en min voor richting de cdi ofzo? Maar je metalen bouten waarmee ie vastzit aan je frame is dat frame dan niet gewoon je massa? Want als beide pooltjes al + en - zijn hoef je hem in principe dus niet eens vast aan je frame te bevestigen of snap ik je nu niet.
Ze hadden inderdaad de massa al kunnen doorkoppelen in de bobine maar ze hebben er voor gekozen om hem aan te sluiten met een draad.
 
Hoe bedoel je polariteit? Dus gewoon de plus en min voor richting de cdi ofzo? Maar je metalen bouten waarmee ie vastzit aan je frame is dat frame dan niet gewoon je massa? Want als beide pooltjes al + en - zijn hoef je hem in principe dus niet eens vast aan je frame te bevestigen of snap ik je nu niet.


vanwege dit verhaal, Discussie: bobine verkeerdom aangesloten... - AMT Garageforum


maar ik houd met dit soort dingen me WPHB aan, kan er niets fout gaan.

sommigen zeggen hier dat polariteit niets uitmaakt, anderen zeggen weer van wel.
ik weet het niet, maar via WPHB houden ze een vaste volgorde aan.



kijk je op mijn link, dan zie je weer dat het niet uitmaakt.


welkom op MF, _O- :W
 
Kijk dit soort discussies/reacties noem ik nou zinvol.

Binnen nu en een halfuurtje volgt een update (nee zolang duurt het erafhalen van de tank me niet :z )


maakt niet uit hoe je dat aansluit, bobines blijven gewoon werken.
de fabrikant zal het vast wel anders bedoeld hebben, maar in de praktijk maakt het niets uit

Wat raar dit eigenlijk? Ondanks dat het dan wel blijft werken loopt er ook geen deeltje in het circuit een risico ofzo?
 
Laatst bewerkt:
In theorie gaat het, in de praktijk minder: kabel voor cil 3 is veel te kort om in 2 te passen. Is het volgende een optie: rechterbobine los zodat ie wat richting cil 2 buigt en dan voor massa zorgen via een ijzerdraadje aan het frame? want de boutjes van de bobine dienen als massa toch?
 
Laatst bewerkt:
nee, de bobine zit met het anker aan het frame.
en dat anker zit niet aan de massa.

maar wat wil je nu met de ontsteking als alles vonkt?
spuit eens een startspray in de carburateurs zonder luchtfilter.
en kijk of de motor dan wel op 4 cilinders loopt.
 
Laatst bewerkt:
1 bobine heeft 2 uitgangen waarbij hij begint met de eerste cilinder en eindigt in de laatste, op het moment dat de eerste bobine [cilinder 1] een vonk heeft gegeven gaat ie direct naar bobine 2 die [cilinder 2] meteen een vonk geeft.

daarna is de vonk van bobine 1 aan de andere kant belandt bij [cilinder 4]
en is de vonk van bobine 2 bij [cilinder 3] aan gekomen.

daarna gaat het proces weer opnieuw.

nee, ervanuit gaand dat ze nu goed zitten verander je de ontstekingstiming van je bougies.

hij zal dan rot gaan lopen,




ontstekingsvolgorde is cilinder 1/2/4/3

zet je dit achter mekaar krijg je, 1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3

eerst gaan je buitenste cilinders [of binnenste] dat maakt niet uit, een vonk krijgen in de volgorde van bovengenoemd,

en moet [waarschijnlijk voor balans in het blok houden] :? de vonken vanuit de 2 bobines starten bij linker cil en eindigen bij rechter cil, dit geldt voor allebei de bobines.
daarom mag je deze volgorde van 2 bobines op 2/3 niet omkeren.

?!?

Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen....maar dit slaat echt helemaal nergens op. :N

En niet alleen het dikke gedeelte, dat waren alleen de meest absurde in mijn ogen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
?!?

Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen....maar dit slaat echt helemaal nergens op. :N

En niet alleen het dikke gedeelte, dat waren alleen de meest absurde in mijn ogen.


een bobine heeft een secundaire spoel die bougiekabels heeft erop aangesloten.
de ene kabel zit op het begin van de spoel, de andere op het einde.

+ en - dus, oftewel 1/4 of 2/3





dat jij het absurd vindt, kan ik niets aan doen.


verder klopt mijn verhaal, alleen niet bij het type motor van TS.
als je de link bekijkt zie je dat de ontstekingsvolgorde klopt.

maar goed, laat eerst TS eens met een antwoord komen.
ik ga er verder niet op in, ook al bedoel je het ws goed.
 
een bobine heeft een secundaire spoel die bougiekabels heeft erop aangesloten.
de ene kabel zit op het begin van de spoel, de andere op het einde.

+ en - dus, oftewel 1/4 of 2/3





dat jij het absurd vindt, kan ik niets aan doen.


verder klopt mijn verhaal, alleen niet bij het type motor van TS.
als je de link bekijkt zie je dat de ontstekingsvolgorde klopt.

maar goed, laat eerst TS eens met een antwoord komen.
ik ga er verder niet op in, ook al bedoel je het ws goed.


ik vind het ook absurd, er klopt werkelijk niets van.
 
een bobine heeft een secundaire spoel die bougiekabels heeft erop aangesloten.
de ene kabel zit op het begin van de spoel, de andere op het einde.

+ en - dus, oftewel 1/4 of 2/3





dat jij het absurd vindt, kan ik niets aan doen.


verder klopt mijn verhaal, alleen niet bij het type motor van TS.
als je de link bekijkt zie je dat de ontstekingsvolgorde klopt.

maar goed, laat eerst TS eens met een antwoord komen.
ik ga er verder niet op in, ook al bedoel je het ws goed.
Noem eens een motor waarbij jou verhaal wel klopt.
 
een bobine heeft een secundaire spoel die bougiekabels heeft erop aangesloten.
de ene kabel zit op het begin van de spoel, de andere op het einde.

+ en - dus, oftewel 1/4 of 2/3
Dus?
Een en vier vonken tegelijk, twee en drie ook.
Als bijvoorbeeld cilinder een ontstoken wordt (einde compressieslag) is cilinder vier aan het eind van de uitlaatslag.
Daar vonkt de bougie dan ook, echter is er op dat moment geen brandstofmengsel en gebeurt er daar dus niets mee.
Het maakt voor de bobine en het motorblok niet uit of de vonk via cilinder een naar cilinder vier loopt of andersom.



dat jij het absurd vindt, kan ik niets aan doen.
Iets met een klok en een klepel. :Y

verder klopt mijn verhaal, alleen niet bij het type motor van TS.
als je de link bekijkt zie je dat de ontstekingsvolgorde klopt.
Ontstekinsvolgorde klopt (of kan kloppen), daar gaat het ook niet om.
Bij een ontsteking zoals ts heeft, vonken dus altijd twee bougie's tegelijk.
Daarom maakt het niet uit of je de kabels van cilinder een met die van vier verwisselt.
Ook zo met die van cilinder twee en drie.
maar goed, laat eerst TS eens met een antwoord komen.
ik ga er verder niet op in, ook al bedoel je het ws goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nee, de bobine zit met het anker aan het frame.
en dat anker zit niet aan de massa.

maar wat wil je nu met de ontsteking als alles vonkt?
spuit eens een startspray in de carburateurs zonder luchtfilter.
en kijk of de motor dan wel op 4 cilinders loopt.

Ik weet niet of het genoeg vonkt zegmaar, ik weet niet hoe krachtig een vonk moet zijn. Feit is dat ze alle 4 mooi blauw zijn en ook feller/korter sinds de nieuwe bougiedoppen (lagere totale weestand nu 6kOhm ipv ~14) dus het lijkt mij idd niet aan de ontsteking te liggen maarja.

Wat ik nu ga doen:
1: bougies die niet meedoen 'droogbranden' @ gaspit fornuis en daarna kijken of ze na een tijdje lopen wel nat worden (dus brandstof zien langskomen).

Daarna:
2: met startpiloot in de carburateurs die niet meedoen spuiten, tijdens het lopen. Dat goedje ga ik vanmiddag ff halen.

Tja mn 'vakantie' gaat er snel doorheen zo. Maargoed het is voor mij leerzaam en ik krijg van jullie goede tips, het is me allemaal heel wat waard. Een beetje motorrijden terwijl je niet eens een basisprobleem zelf (of toch: met hulp van anderen) op kan lossen en alles maar meteen gaan dumpen bij de motordealer is niet echt iets voor mij. Ik doe een totaal andere studie dan iets technisch en doe op deze manier voor mijn doen heel wat basiskennis op. :)
 
Laatst bewerkt:
bougiekabels wel goed aangesloten? Dus van de ene bobine naar cilinder 1 en 4 en van de andere naar 2 en 3?

Gezien het feit dat als je de kabels goed hebt zitten cilinder 1 en 3 het wel doen zit het hoofdwaarschijnlijk niet in je ontsteking.

Heeft hij voor die tyd wel goed gelopen bij jou?

De carburateurs zijn schoon gemaakt maar zijn ze ook echt helemaal uit elkaar geweest dus de vlotterbakjes er onder vandaan en de vlotter met naald gedemonteerd, alle sproeiers dus hoofd en stationair sproeier eruit, ook de mengselschroef er helemaal uit gehaald en daarna de carbs ultrasoon laten reinigen?

Heb je al gekeken of alle 4 de carbs wel benzine krijgen? Even de aftapschroefjes uit de vlotterbakken draaien en kijken of er ook benzine uit stroomt.

Hier kun je alvast wat mee lijkt mij.
 
Ik zou maar eens beginnen met nieuwe bougies.
Check dan ook even of de ontwaterings gaatjes nog open zijn. Die willen nl nog wel eens verstoppen waardoor er vocht bij de bougie kan blijven staan waardoor de bougie kan gaan doorslaan.
 
Ziezo. na wat doorstarten en rechtophouden kwam poot 4 erbij, na het nogmaals controleren van de bougie en het niet helemaal tevreden zijn over de vonk, bougie van cil 2 vervangen en direct ook daar een hete pijp. Feest! *O*

Heb m gelijk ff gesynchroniseerd.

Nu heb ik nog 1 probleempje: ik heb als ik gas geef een vrij trage terugval in toeren, kan dit komen door een wat te strak staande gaskabel? Of kan dit ook te maken hebben met de afstelling via de luchtschroeven, want die stonden op allerlei wisselende waarden
(bijv.
1 1/4,
2,
2 1/8 etc.)

Die heb ik nu volgens het WPHB alle 4 op 1 1/4 slag uitgedraaid gezet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan