MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Zo, de eerste 1.000 km met mijn nieuwe MaxSym 600i Executive zitten er op ! De Citycomm is ingeruild, en alhoewel ik dat nog steeds een heel goeie scooter vind (vooral heel wendbaar in de stad, echt een commuter), bevalt deze me toch nog beter (gelukkig maar :-)) ! Morgen binnen bij Motor Sprint voor het eerste onderhoud.

Foto's vanuit Dropbox rechtstreeks in-line tonen lukt me hier blijkbaar niet ?

Stefan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo heeft er iemand een automatische richting aanwijzer automaat geplaatst??
Zoals het nieuwe STS system,
Indien iemand ervaring mee heeft, graag info hier over,
 
Hoi Gliderbee,

WELKOM in onze groep! *O* :] *O*

Ikzelf heb ook een maxsym executive en ben zeer tevreden tot nu toe! :t
Op deze website zul je merken dat sommige grootmeesters met hun kennis velen van ons proberen verder te helpen.... en dat is erg fijn! :} :Y

we wensen jou vele veilige km en prachtige rijdagen! :] :] :]
 
Foto's vanuit Dropbox rechtstreeks in-line tonen lukt me hier blijkbaar niet ?

Stefan.

Dropbox is mijn inziens niet echt geschikt om foto's "direct" op een forum te plaatsen.

Lees anders even een paar pagina's terug hoe je het wel kan doen.

WebEngine in "MaxSYM 400 & 600 - Deel 3"

@ ErwinDM

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst,
de MaxSym's gaan bij jullie als warme broodjes in het Vlaamse land.
Hier in NL. merk je daar weinig tot niks van, met uitzondering van Sym 50cc,
daarin heeft Sym wel een flink marktaandeel.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
En hoe zijn jou eerste km bevallen,? Geen speciale opmerkingen of zo?
Moet zeggen, ik heb er nu 2200 km mee gereden en hij bevalt mij enorm, enkel één opmerking heb ik wel, bij het langzaam rijden sputter hij een beetje (aandrijving) dit zou kunnen verholpen worden als ik andere pullys zou steken,(denk ik)
Verder ok,
 
Nee, ben echt tevreden; Ik kom van een Vespa 300GTS en dan is dit toch heel wat veiliger en confortabeler om met het verkeer mee te kunnen.
Het sputteren voel ik soms ook wel maar dat vind ik niet storend. De Vespa had dat meer.
Enkel jammer dat de rugleuning van de bestuurder standaard niet nog een tandje verder achteruit kan...
 
@Guy5712
Als all-season-rijder staat de MaxSYM geen maanden stil hoor. Maar ik toer vooral in het weekend ermee.
Meestal 's zondags.

@ErwinDM
Dat sputteren zou heel minimaal moeten zijn of onbestaande.
Tip : zoek een beetje naar de juiste gashandeling en je zal daar geen of maar minimaal last van hebben, ondanks de ééncilinder.

Ik hoop deze week tijd te vinden om een heel groot onderhoud te doen voor mijn MaxSYM600. Kleppen, vervanging van transmissieriem en transmissierolletjes, nieuwe remblokken, nieuwe filters (olie- & lucht), nieuwe motorolie en transmissieolie, nieuwe remvloeistof en nieuwe koelvloeistof. Alle onderdelen en smeermiddelen heb ik reeds in mijn bezit. Dit alles na 25000 km en 2,5 jaar. Banden (originele Maxxis-) gaan zeker de 30000 km halen.

Mijn startproblemen onlangs lijken me een probleem geweest van iets te lage batterijspanning, ik had mijn smartphone met GPS laten aanstaan voor een tijdje en de batterijspanning was toen gezakt naar 10,60 V, dit zorgde misschien ervoor dat de brandstofpomp het even niet deed en hij niet wilde starten, ofwel de stekker op de brandstofpomp die even een slecht contact maakte.
Op dit moment start hij weer van de eerste slag.
 
@gliberbee
Ook welkom op het forum. We hebben blijkbaar dezelfde SYM dealer. Bij Motor Sprint Leuven zit je zeker goed. Bart is iemand die zijn klanten heel goed verzorgt.
Succes ook met je nieuwe MaxSYM600 Executive.
En, misschien eens tot bij één of andere rit. Van welke streek ben jij afkomstig ? Stuur me anders maar een PM.

Mvg. Eddy
 
hey Eddy, een vraagje, ik zou graag een automatische pinker installeren, ken je het??
www.safer-turn.com (dit is de link)
Ik hoor dat jij uit de streek bent (leuven) In ben van Tessendelo en jij?
Zeg nog een vraagje ,Welke rolletjes ga je steken, dokter Pulleys of de gewone,
ik ben op zoek die wat kent om dat systeem aan te sluiten, ken jij zo iemand,
 
@Guy5712
Sorry dat ik je even heb moeten laten wachten, maar ik had het te druk en was niet online de laatste dagen.

Betreft dat STS (Safety Turn System) heb ik eens snel op de website gekeken, maar ik vind er niet voldoende antwoorden, en hun online chat werkte niet voor meerdere vragen die ik wou stellen.
Het lijkt allemaal zo gemakkelijk, maar ik vraag me af of dit in alle verkeersituaties werkt. Het is een beetje als bij een cruise controle in een auto : kan je hier nog handmatig de processor uitschakelen in bepaalde situaties waar nodig ?
Qua installatie lijkt me dit niet zo moeilijk, er is zelf een handleiding online verkrijgbaar. Je moet er wel voor de neus van je MaxSYM demonteren om gemakkelijk te werken.

Ik ben van groot Kortenberg.

Ik vervang mijn rolletjes met de originele. Waar ik tevreden bij ben hou ik zo. De motor is in het fabriek ook perfect afgesteld op die onderdelen, ik ben niet zo voor tuning, de MaxSYM's hebben tenslotte voldoende rijkwaliteiten in originele configuratie. Indien ik sneller wil in top of accelereren, koop ik gewoon een zwaardere motor. De MaxSYM rijdt voor mij snel genoeg.
Heb ooit een test gedaan waar ik 194 km/u op teller haalde met 182 km/u GPS top. Als ik kruis in het buitenland op de autosnelweg waar het mag 130 km/u GPS haal zonder problemen en met reserve ben ik al heel tevreden. Je hebt dan nog voldoende vermogen over om even te accelereren als het nodig is.

Ik heb de laatste 2 jaar regelmatig meegereden bij de DBS-club. (http://dutchbigscoots.forum2go.nl/)
Dit is een Nederlandse club van motorscooters, motoren en MP3's, waar er over heel Nederland en soms in België regelmatig getoerd wordt. Je kan je vrijblijvend aansluiten en meerijden. Op hun site vind je alle gegevens, ook de routes die je daar kan downloaden voor de betreffende ritten. Je bent dan veelal met een groep van ca. 30 mensen onderweg. Het zijn routes van een 180 km, met start rond 11u en einde rit rond 15u. Er worden meestal 2 stops ingelast voor 2 koffiestops en 1 lunchstop.
Verder rij ik zelf graag in Nederland (Zeeland, Zuid-Holland, ...), de Ardennen, en Frankrijk (het noorden en Normandië).
Mijn daguitstappen zijn meestal zondags, en soms zaterdags, en zijn veelal ritten van rond de 400 km, soms rond de 500 km.
Als je eens zin hebt om mee te rijden, laat maar iets weten. Ik geef hier veelal veel info over als ik ga rijden.
Ik heb ook al heel wat mensen van dit forum ontmoet op zo een ritten.

Alvast een fijn weekend. Mvg. Eddy :) ;)
 
Hallo, bedankt voor het antwoord, Kortenberg is ongeveer 70 km van bij mij,
Ja het STS system heb ik al liggen enkel nog plaatsen, en ik was iemand aan het zoeken om het helpen te plaatsen, ben zeker niet onhandig maar iemand met kennis en ervaring voor het helpen demonteren en te monteren van indien nodig de neus.
Als je zo iemand kent die dit wil helpen doen, laat me weten,
We zullen zeker eens samen rijden, maar 400 tot 500 km is al heel wat,serieuze ritten zijn dat al.
 
Heeft iemand hier al de remmen van zijn Maxsym600i abs ontlucht ?

Ik heb mijn remolie vernieuwd, meestal een simpel werkje. Maar het ontluchten van de voorremmen wil niet lukken de remhendel blijft sponzig, geen echt drukpunt, waarschijnlijk nog ergens lucht dus. Heb al van alles geprobeerd. Met vacumpompje - met remhendel indrukken - met spuit - alles zonder resultaat.
Nu had ik al van in het begin een gevoel van lucht in de leiding maar dat was miniem en daarom nooit iets aan gedaan.
Kan dit lucht zijn die achterblijft in het ABS systeem ?

Nog een vraag i.v.m. de remcilinders.

De achterrem blijft regelmatig eens slepen. Daarom wil ik deze grondig reinigen. Probleem is dat er voor onze Maxsym remcilinders geen oliekeerringen en stofkappen (de rubberen ringen tussen cilinder en zuiger) te krijgen zijn. De invoerder kan deze niet leveren.
Heeft iemand misschien weet van vervangstukken eventueel van andere merken.
 
De achterrem blijft regelmatig eens slepen. Daarom wil ik deze grondig reinigen. Probleem is dat er voor onze Maxsym remcilinders geen oliekeerringen en stofkappen (de rubberen ringen tussen cilinder en zuiger) te krijgen zijn. De invoerder kan deze niet leveren.
Heeft iemand misschien weet van vervangstukken eventueel van andere merken.~[/quote]


dat is ook wel raar dat dat niet te verkrijgen is origineel. dus als die kapot zijn dan kun je niks anders doen dan volledige set remmen kopen?
ik denk dat web engine u ga kunnen helpen jarolo. of mss eddy
 
Laatst bewerkt:
Ik kom er net achter dat er ook nog vlak bij de "delay valve" een ontluchtings bout onder je neus zit die je gelijktijdig met het remmen ontluchten mee open kan zetten.

Hieronder een screenshot, maar helaas is het voor mij te onduidelijk en info te summier om precies in te kunnen schatten of je er bij kan komen zonder de neus er af te halen.
In iedergeval moet je hem OOK open zetten en tegelijktijdig met de remklauwen mee ontluchten.
Dan komt er evt. dus ook wat lucht/olie uit.
Dus als je de linker remklauw ontlucht zet je de ontluchter onder de neus open en dat zelfde herhaal je ook nog even bij de rechter remklauw.
Met een beetje geluk kan je de ontluchter vanaf de onderkant neus benaderen.

qz09ZQ.png


beetje uitvergroot
image.php




Trouwens een gemiste kans van MaxSym dat je niet elk onderdeel los kan krijgen.
En dat klopt ook wel want de cilinder en keerring van de achterrem staat niet gespecificeerd in het onderdelen boek.
Bij mijn Kymco kan je echt elk onderdeeltje los kopen.

Achter remcilinder kun je er ook even uithalen en met waterproef schuurpapiertje fatsoeneren, dan zijn ze in heel veel gevallen weer helemaal goed.
Voor het terug plaatsen de remcilinder goed inpappen met rem olie, evt. mag je de keerring en stof ring ook er uit halen en goed inmasseren met silicone vet

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
@ WebEngine,

Heb dat allemaal gedaan zoals jij ook aangeeft. Al een halve bus doorgespoeld, steeds voldoende olie in open reservoirtje, af en toe gepompt met de remhendel.
Misschien moet ik wat meer tussendoor pompen met de remhendel.
Dat kan ik morgen nog eens proberen.
 
had mijn bericht tussentijds aangepast lees nog even en zie het plaatje uit het wphb.
De info vindt je terug op pag. 14-6
 
Wat betreft die achtercilinder, die kan ik inderdaad proper maken.
Alleen als er iets mis gaat met de keerringen zit ik met een dure schoonmaak. Denkt SYM misschien dat die dingen het eeuwig leven hebben.
 
Denk dat het wel losloopt en dat je de keerring en stofring er zonder al te veel problemen uit kan halen ik heb dat wel eens vaker gedaan zonder problemen.
Keerring gaat altijd goed, maar de buitensste stofring wel iets voorzichtiger mee omspringen

Kijk ook nog even goed naar mijn aangepaste bericht met screenshots betreffende de 2e ontluchtings nippel die onder de neus zit
 
Laatst bewerkt:
Ontluchten is nog steeds niet gelukt.
Ik heb de achterrem gekuist en het slepen is gedaan maar.... ook daar krijg ik de lucht er niet helemaal uit.
Ik ga op aangeven van mijn verdeler morgen alle verbindingen even losmaken omdat vooral bij bochten van 90 graden lucht kan blijven zitten.
 
Bedankt voor update,
mooi dat je de achterrem redelijkerwijs hebt weten te kuisen,
zo'n complete remklauw kost anders gewoon eventjes 183 euro :o

Wel vervelend dat de remmen nog niet zijn ontlucht.

Ook nog gekeken of je bij die ontluchter onder de neus kunt komen?

Ik wist trouwens niet wat ik las en ben eigenlijk nog steeds verrast dat een maxsym ook nog een ontluchter onder de neus heeft zitten.

Je zal toch niet ergens een lekkende banjo-bout pakking hebben?
Ik heb het nog nooit gehoord dat iemand een lekke banjo-bout pakking heeft, maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit en uiteindelijk heten die koperen ringetjes niet voor niets 'pakking'

Elke banjo bout heeft 2 koperen pakking ringen, één aan onderkant en één aan bovenkant van elke banjo-bout.
En er zitten aardig wat banjo-bouten op een motor met abs.
1 aan elke remklauw, 1 aan elke rempot, en minimaal 4 of 6 aan de ABS module voor IN/UIT van de ABS module.
Dus dat zijn in totaal 9 banjo-bouten met 18 koperen pakking ringen, maar kan ook max. 10 banjo bouten zijn en 20 pakking ringen.

Ik vindt het wat ver gezocht hoor wat ik opschrijf maar in theorie kan het wel.
Overigens zijn die pakking ringen van koper, dus een tikkie aandraaien is ook altijd weer genoeg om het zachte koper iets meer in te laten drukken zodat de boel weer goed afsluit.

succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan