middenbok/zijstandaard met bepakking

Bermrijder

Die hard MF'er
18 aug 2013
300
0
Als ik met bepakking rijdt heb ik het probleem dat ik mijn motor niet/nauwelijks op en van de middenbok krijg door het gewicht achterop (ben zelf net 65kg). Op de zijstandaard zakt ie door het gewicht teveel in de achtervering om stabiel te blijven staan. Ook als ik de achtervering op zijn stugste stand zet.

Ik moet dus altijd een kuiltje in het wegdek zoeken voor mijn zijstandaard. Bij bijvoorbeeld tankstations is de ondergrond vaak mooi vlak waardoor ik moeilijk met mijn motor sta te balanceren.

Ik heb een bmw f650 uit '94. Zonder bagage werken de standaarden prima, en ze moeten ook blijven werken zonder bagage natuurlijk. Een stukje uit de zijstandaard slijpen en weer vastlassen vind ik dan ook een beetje rigoreus.

Ik wil dit voorjaar weer langer op 'reis' met volle bepakking dus moet hier een oplossing voor zoeken. Iemand ideeën? Soortgelijke problemen? Oplossingen?

cheers Bermrijder
 
een blokje onder het achterwiel?
vlak voordat je de motor op de jiffy zet, gooi je het blokje voor het achterwiel en rol je de motor erop.
effe uitproberen hoe dik het blokje/plankje moet zijn.
 
Is de achterveer nog wel goed? Danwel: hoeveel bagage heb je op de motor zitten?
Met zoveel bagage achterop zou het juist makkelijk zijn om hem op de middenbok te zetten. Om de motor op te bokken moet je hem naar achter trekken, niet optillen oid.
Ervan af halen is een kwestie van erop zitten en steppen maar.
 
Is de achterveer nog wel goed? Danwel: hoeveel bagage heb je op de motor zitten?
Met zoveel bagage achterop zou het juist makkelijk zijn om hem op de middenbok te zetten. Om de motor op te bokken moet je hem naar achter trekken, niet optillen oid.
Ervan af halen is een kwestie van erop zitten en steppen maar.

Ik denk dat je zo op 50kg zit inc. koffers, tassen e.d.. Hoe kom je erbij dat het met bagage makkelijker is hem op de middenbok te zetten? Al het gewicht dat achterop zit moet hoe dan ook een stukje omhoog gebracht worden. En juist extra ver omdat de brommer dieper in zijn achtervering zakt.

een blokje onder het achterwiel?
vlak voordat je de motor op de jiffy zet, gooi je het blokje voor het achterwiel en rol je de motor erop.
effe uitproberen hoe dik het blokje/plankje moet zijn.

Een blokje zou wel werken, maar is wel omslachtig. Als je weg wilt moet je er een touwtje aan maken om hem mee te trekken en tussen je bagage te schuiven o.i.d.. Maar ik zal dit idee iig in mijn achterhoofd houden.
 
Als je zoveel meeneemt dat je motor niet meer op de zijstandaard kan staan doe je iets fundamenteel fout.
Ben toch benieuwd wat de rijeigenschappen van je fiets zijn als je een noodstop moet maken.
 
Jullie hebben nog nooit 2up gereden? Ik plus 50 kg is nog minder dan menig motorrijder alleen, en ruim binnen de limieten van de fiets.

De geschatte 50 kg is inclusief alu zijkoffers, topkoffer, stalen kofferframe, kettingslot, schijfremslot, tanktas (dit samen is ong. 20kg) en dan de bagage nog: complete campeeruitrusting, (motor)kleding, gereedschap, reserve-onderdelen/vloeistoffen, leesvoer etc. etc.. Dat tikt gewoon aan.
Met minder kun je niet meerdere maanden op een oude fiets de weg op.


Ga denk ik zelf even knutselen met een zijstandaard. heb nog wel wat oud staal liggen ;)
 
Wellicht is een verstelbare jiffy pootje eraan een optie...pootje afzagen, M10 of M12 verlengde moer erop lassen en daar een stukje draadeind in met een borgmoer en een voetje eraan. Heb je een paar cm verstelruimte, is misschien net genoeg.

Groet Rucarodi...
 
Wellicht is een verstelbare jiffy pootje eraan een optie...pootje afzagen, M10 of M12 verlengde moer erop lassen en daar een stukje draadeind in met een borgmoer en een voetje eraan. Heb je een paar cm verstelruimte, is misschien net genoeg.

Groet Rucarodi...

Of kijken of je ergens op de sloop een oude jiffy kunt vinden en daar gewoon een stuk afslijpen. Nieuw voetje eronder en klaar. Als je er niet te veel afslijpt kun je hem zonder bagage ook gewoon gebruiken, alleen staat de motor dan iets schuiner.
 
hoezo zakt hij door de zijstandaard dan? zakt hij erdoor omdat de grond niet sterk genoeg is?

verder zou ik het ook niet zoeken in het opbokken, altijd veel te zwaar beulen, maar eerder een aanpassing zoeken voor je jiffy. Blokje mee voor onder de jiffy? zodat de hoek iets minder groot is en de krachten over een groter opperlvlak worden verdeeld (mocht het idd met de ondergrond te maken hebben)
 
Neem niet zoveel mee :X
full
 
hoezo zakt hij door de zijstandaard dan? zakt hij erdoor omdat de grond niet sterk genoeg is?

verder zou ik het ook niet zoeken in het opbokken, altijd veel te zwaar beulen, maar eerder een aanpassing zoeken voor je jiffy. Blokje mee voor onder de jiffy? zodat de hoek iets minder groot is en de krachten over een groter opperlvlak worden verdeeld (mocht het idd met de ondergrond te maken hebben)

Als ik het goed begrijp is de jiffy juist te lang. Doordat de motor door de bepakking in de veren zakt staat hij op de jiffy juist te rechtop waardoor hij dreigt om te vallen naar rechts. De hoek moet dus juist groter ipv kleiner.
 
wat is er mis met doen wat je moet doen met bepakking?

Schroef de veer voorspanning op!
 
En als dat niet werkt toch eens goed naar de vering (laten) kijken. Kan na 20 jaar sowieso geen kwaad.
 
Bedankt voor het meedenken

Rucarodi's idee lijkt me wel levensvatbaar, of eventueel een tweede jiffy scoren. Binnenkort even sleutelen, gedoe met houtje-touwtje onder het achterwiel (om de hoek inderdaad groter te maken) heb ik niet zo veel zin in.

Veervoorspanning zet ik al max met bagage zoals ik aangaf
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het verstandig opzoek te gaan naar
een nieuwe veer/schokdemper set.

Grote kans dat na 20 jaar je huidige al lang overleden is
;)
 
Probleem is herkenbaar. Mijn BMW krijg ik met volle bepakking ook maar amper op de middenbok. Maar omdat het een zwaarder model is is het voor de zijbok of vering geen probleem. Aangezien het een GS is moet ie best nog een stuk schuiner kunnen. Een kortere zijstandaard kan gene probleem zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan