Mijn ervaring met winterbanden met Yamaha YP 400

LeendertPeter

Rookie
24 aug 2005
27
0
Haarlem
Ik wil graag het volgende met het Forum delen.

Afgelopen winter mijn Yamaha YP 400 voorzien van de Metseler Feelfree Wintec winterbanden. Dit naar aanleiding van een test van ANWB Promotor waarin het nut en de veiligheid van winterbanden werd aangetoond.
Mijn ervaring is zeer positief voor wat betreft rijgedrag. Je voelt een beter/vaster contact met de weg en dat is positief voor het zelfvertrouwen, met name in bochten. Gedraagt zich prima bij pittig remmen. (Zonder ABS).

Nadeel is dat het brandstofverbruik merkbaar toeneemt met geschat 10 to 15%. Geldt natuurlijk ook voor autowinterbanden.
Bijkomend voordeel is dat de bandenmaten van een Yamaha YP 400 gelijk zijn aan die van een Honda Silverwing. Dus meenemen naar de concurrent kan!

Leendert
 
Hoe doe je dat met wisselen? Heb je 2 sets wielen of rijd je de winterbanden in een winter op?
 
Een aantoonbare en merkbaar betere wegligging met winterbanden kan net het verschil maken tussen het onderuit gaan of niet. Daarbij komt dat het zijn waarde ook bewijst bij gewoon nat weer en 'normale' temperaturen. Zijn nu eenmaal de kenmerken van winterbanden.
 
Pas nou op, dat je de discussie niet aanzwengelt en hier sommige mede scooter rijders komen brallen dat winterbanden nutteloos zijn
En dat terwijl als het bewolkt of onder de 20 gr.is ze zelf de scooter al binnen laten staan.
 
Goede allweatherbanden werken ook voor de doorrijder.
Heb je het probleem van het wisselen niet.
En bij een goede regenbui merk je ook voordeel met deze banden t.o.v. een zomerbandje.
Ligt natuurlijk wel aan de te rijden kilometers, is het veel dan raad ik wisselen wel aan i.v.m. hogere slijtage van de allweatherband t.o.v. de zomerband.

iedere gek die zegt dat winter/ allweather banden geen voordeel leveren in de koude maanden zal waarschijnlijk ze (1) of nooit gehad hebben, (2) of niet doorrijden. :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan