Moto Morini Corsaro 1200 - Deel 10: Amici di Momo

Lithium, een weetje.

Afgelopen winter heb ik 10 lithium accu's allen lifepo4 onder de loep genomen.
Prijs zit hem in het aantal seconden dat het aantal cca te verwachten is.

Mijn ervaring is dat de aliant en shido de beste zijn. Het verschil zit in de self live. Voor deze 2 merken 1 jaar. Andere merken vertellen het niet. Start capaciteit gedurende een bepaalde tijd bepaald de prijs. Bij de goedkopere accu's is dit de helft van de tijd en 50 cca minder. Ook best veel.

Merken zoals BC, LP, HAIJIW, UNIBAT Cracker, Li-on geven summier info omtrent de technische specs. Als je de capaciteit nameet komt er beduidend minder uit dan er aangegeven word.

Komt ook nog bij dat een lithium accu de 15 volt nooit mag overschrijden anders gaat hij kapot.
Ook is elke lithium accu niet onderhoud vrij (eens in de 3 maand laden) en geven de fabrikanten een leegloop aan van 5% per maand. Voor een lithium accu best veel.

Ik ken morini rijders die met een Landport accu rijden die de capaciteit niet eens haalt als hij nog in de doos zit. De capaciteit die je meet ligt tussen de 220 en 240 cca. Een morini heeft 360 nodig. Best een toch groot verschil dus. Toch rijden deze mensen probleem loos.

Dit kan ik alleen maar wegschrijven onder hoog octaangehalte benzine juiste bougies en juiste mapping. Technisch zou hij namelijk na 5 seconden al leeggestart zijn.

Om te onthouden
 
Ik heb me ook wat verdiept in Lithium accu's,CCA 360 A is nogal :o
En toegespitst op deze:

Deze lithium accu van JMT type HJTX20CH-FP is mooi klein en enorm sterk ( 150x87x105mm (lxbxh). Het is een echte alleskunner.


Specificaties

Voltage : 12v
Capacity : 6 Ah (10 Std)
Capacity : 72 Wh
Type : Lithium
Maintenance free
Manufacturer claimed CCA : 360 A
SAE as measured by JMP battery tester : 545 A
DIN as measured by JMP battery tester : 510 A
EN as measured by JMP battery tester : 300 A
Length : 150 mm
Width : 87 mm
Hoogte door middel van blokjes aan te passen: 105, 122, 130, 139, 147, 164 mm
Weight (including acid) : 1,19 kg
Terminal connection : Front
from above
Positive terminal : Front left
Negative terminal : Front right
Breather hose : Without
Manufacturer : JMT

Zou dat wat zijn?
 
Ik heb me ook wat verdiept in Lithium accu's,CCA 360 A is nogal :o
En toegespitst op deze:

Deze lithium accu van JMT type HJTX20CH-FP is mooi klein en enorm sterk ( 150x87x105mm (lxbxh). Het is een echte alleskunner.


Specificaties

Voltage : 12v
Capacity : 6 Ah (10 Std)
Capacity : 72 Wh
Type : Lithium
Maintenance free
Manufacturer claimed CCA : 360 A
SAE as measured by JMP battery tester : 545 A
DIN as measured by JMP battery tester : 510 A
EN as measured by JMP battery tester : 300 A
Length : 150 mm
Width : 87 mm
Hoogte door middel van blokjes aan te passen: 105, 122, 130, 139, 147, 164 mm
Weight (including acid) : 1,19 kg
Terminal connection : Front
from above
Positive terminal : Front left
Negative terminal : Front right
Breather hose : Without
Manufacturer : JMT

Zou dat wat zijn?

Lijkt dezelfde landport eigenschappen te hebben. Ligt nl in dezelfde prijs. En prijs zit in de cca per seconde en self life, anders zonde van jouw geld. Staat deze info er niet bij dan valt het meestal in de goedkopere merken.
(aan de webshops te zien welke deze verkopen , louis etc is dit dan ook het geval ipv qualiteit)

Maar als jij het nu probeerd weten wij het straks allemaal of het gelukt is. *D
 
Lijkt dezelfde landport eigenschappen te hebben. Ligt nl in dezelfde prijs. En prijs zit in de cca per seconde en self life, anders zonde van jouw geld. Staat deze info er niet bij dan valt het meestal in de goedkopere merken.
(aan de webshops te zien welke deze verkopen , louis etc is dit dan ook het geval ipv qualiteit)

Maar als jij het nu probeerd weten wij het straks allemaal of het gelukt is. *D

Ja,jij bent een mooie :P _O-
Mare mijn yuasa is nog niet overleden :t ,ben me nog slechts aan het orienteren,mocht die wel overlijden.
MOMO accuvreter :')
 
De lithium variant laat ik maar schieten, ik ga voor een gewone accu. Waarschijnlijk een Motobatt MBTX16U, die vier polen lijken me wel praktisch. En deze levert 19Ah, 250CCA

Die megazware accu's zijn wat overdreven durf ik te stellen. Mijn momo start eigenlijk altijd ('s winters uiteraard even bijladen) en vandaag bleek dat de mijne dat al ruim vier jaar doet met een Yuasa YTX14-BS. En die levert slechts 12Ah, 200 CCA.

360 CCA is wat overdreven, en ook royaal meer dan de upgrade accu (YTX20CH-BS) die Morini er zelf inzet.
 
Laatst bewerkt:
De lithium variant laat ik maar schieten, ik ga voor een gewone accu. Waarschijnlijk een Motobatt MBTX16U, die vier polen lijken me wel praktisch. En deze levert 19Ah, 250CCA

Die megazware accu's zijn wat overdreven durf ik te stellen. Mijn momo start eigenlijk altijd ('s winters uiteraard even bijladen) en vandaag bleek dat de mijne dat al ruim vier jaar doet met een Yuasa YTX14-BS. En die levert slechts 12Ah, 200 CCA.

360 CCA is wat overdreven, en ook royaal meer dan de upgrade accu (YTX20CH-BS) die Morini er zelf inzet.

Hmmwaaa kan wel 80 voorbeelden noemen dat hij de 360 echt nodig heeft. Het aantal ccas die hij nodig heeft hangt af van meerdere factoren zoals compressie, klepgeleiders, mapping, decompressie, peut, bougies. Maar zoals ik reeds eerder vertelde ken ik dus ook voorbeelden dat je ernaar kijkt en hij loopt al. Zuur accu's hebben hun voordelen en nadelen. Lithium ook. Doe wat je het beste vind.

Tot snel.
 
Hmmwaaa kan wel 80 voorbeelden noemen dat hij de 360 echt nodig heeft. Het aantal ccas die hij nodig heeft hangt af van meerdere factoren zoals compressie, klepgeleiders, mapping, decompressie, peut, bougies. Maar zoals ik reeds eerder vertelde ken ik dus ook voorbeelden dat je ernaar kijkt en hij loopt al. Zuur accu's hebben hun voordelen en nadelen. Lithium ook. Doe wat je het beste vind.

Tot snel.

De UNIBAT van morini en als ik het goed heb ytx20ch van Yuasa is na juist vullen en laden 360cca
 
Ok, dat kan best hoor. Ik meende dat deze ook de 300CCA niet haalde. Maar wellicht heb ik een ander type aangeklikt. YTX of CTX met CH er achter of niet. Ik zie door de bomen het bos soms niet :+


Maar de mijne blijkt een vlotte starter gelukkig *O* Dan ga ik er met een zwaardere accu op vooruit en heb ik als bonus iets ruimte over om een doosje zekeringen mee te nemen :Y
 
Grr. vandaag 1e ritje gereden op corsaro, eerste km ging ok, daarna sloeg hij telkens als ik stop of even koppeling inknijp af??? toen weer even een stationair toerental van tegen de 3000??
een keer gestopt en uit gezet, daarna toerental weer lager maar slaat telkens af.
En dat met mijn eerste kilometers MM :?
zit nog garantie op maar weet niet of motorzaak hier ervaring mee heeft.
iemand een tip?

nu hij een half uurtje stil gestaan heeft blijft hij wel mooi stationair lopen?
 
Laatst bewerkt:
Accu goed,vol?
Is die er tijdens de winterstop uberhaupt uit geweest/geladen?
 
accu is continu aan druppellader geweest en hij start ook prima, gaat pas fout na kwartiertje rijden.

MMmmm kijk eens of je zekeringen nog goed in de houders zitten.
Een keer je plus pool eraf en erop,(zal het wel niet zijn ,maar kan geen kwaad)

klinkt ook als een automatische choke (stappenmotor??) die niet goed werkt en "blijft hangen"
 
Laatst bewerkt:
MMmmm kijk eens of je zekeringen nog goed in de houders zitten.
Een keer je plus pool eraf en erop,(zal het wel niet zijn ,maar kan geen kwaad)

klinkt ook als een automatische choke (stappenmotor??) die niet goed werkt en "blijft hangen"

Gaskabel die blijft hangen?
 
Zou dat aan de mapping kunnen liggen want eigenlijk is het een gewone Corsaro, waar nu sinds ??? Termignoni uitlaat onder zit.
Ik geloof eigenlijk niet in genoemde mogelijkheden omdat probleem zich alleen voordoet bij warme motor, en dan ook helemaal niet meer stationair wil lopen, en even niet onder 3000 toeren kwam, pas na een keer uit zette kwam toerental weer onder 3000, en na een half uurtje stil gestaan te hebben is er niets meer aan de hand?
Zal binnenkort nog eens een poging doen.
 
Ga de volgende keer eens rijden met een open tankdop. Na een beurtje wil de vacuumslang van de tank wel eens gaan knellen. Motor krijgt dan minder benzine en toerental gaat dan omhoog. Ga je ff stilstaan dan lost het zichzelf weer eventjes op.
 
Probeer eens lichtjes aan de gaskabel te trekken of hem heen en weer te duwen, als je toerental dan verandert zit deze ergens knel. Ik heb iets soortgelijks gehad na een beurtje, een keer een ruk eraan (met motor uit :+ ) en het probleem was opgelost.
 
Ga de volgende keer eens rijden met een open tankdop. Na een beurtje wil de vacuumslang van de tank wel eens gaan knellen. Motor krijgt dan minder benzine en toerental gaat dan omhoog. Ga je ff stilstaan dan lost het zichzelf weer eventjes op.

zal het wel eens proberen, maar als het gaat om slangetje dat zichtbaar is als de tankdop geopend wordt, die is doorgeblazen en open! maar dat is toch een soort van overloop.
 
Nee dat is de evt regen/vochtafvoer. Ontluchting zit rechts onder de tank. Twee slangen met Y-nippel naar 1, zit vaak geknikt, hopeloze constructie helaas. FF pielen om 'm knikvrij weg te laten lopen.
 
Nee dat is de evt regen/vochtafvoer. Ontluchting zit rechts onder de tank. Twee slangen met Y-nippel naar 1, zit vaak geknikt, hopeloze constructie helaas. FF pielen om 'm knikvrij weg te laten lopen.
Gevonden *O*
Zit goed verstopt, slang vanaf y-stuk zit los :? Dus die kan de oorzaak niet zijn, maar kan ik die slangen alle 3 met compressortje doorblazen? Want staat idd wat vacuum op tank na ritje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan