Motor blijft olie lekken

Dutchfreeze

MF'er
25 sep 2012
233
1
Hallo mensen,

Ik heb een kawa KLR 250 overgenomen voor een kratje bier.
Nieuwe bandjes en kettingset erop en gaan met die banaan.
Echter lekt hij steeds olie na een rit.
Alsof hij lekt na dat er druk op is gebouwd... En dat terwijl de olie nu op het minimale punt zit. Zijn er mensen die er verstand van hebben en weten wat er aan de hand is?
Ik ga zeer binnenkort met de vorige eigenaar de olie verversen
(de vorige eigenaar is nogal handig en de dop aan de onderkant van het reservoir is doorgedraaid, dus we gaan de olie eruit hevelen, had ie al vaker gedaan zei hij)


Alvast bedankt voor de reacties
 
Sorry hoor speakerfreak, dat ik er geen verstand van heb. Ik vraag gewoon advies en wil er zelf ook wat van leren.

En ja ik ben 99% a technisch, maar ik meet wel het oliepeil als de motor rechtop staat gelukkig

Ik zal inderdaad het zadel en zijkappen er vanaf halen en de motor nog verder schoonmaken, is al vrij goed gelukt met indd remmenreiniger (mijn hemel wat een wondermiddel is dat trouwens)
 
Als je vanaf December weinig gereden hebt en toch redelijk wat bij hebt moeten vullen icm olie uit het luchtfilterhuis , dan zou je wel eens richting versleten/beschadigde/klevende zuigerveren of versleten zuiger kunnen gaan denken.
 
Ja alles kan haha, het blok heeft maar 45.000 km gelopen dus opzich moet het meevallen.

Ik heb even snel gekeken en als ik het goed zag zat dat gewoon aangesloten. Echter komt het lekken ook van hoger. Van wat ik nu kan zien vanaf de bovenkant van die air cleaner (waar ik vanuit ga dat dat het luchtfilterhuis is?) Ik ga kijken of ik de zijkappen en het zadel eraf kan krijgen, dan kan ik denk ik vrij goed zien waar het lekken vandaan komt. Het lekt nu aan de rechter zijkant naar beneden over de uitlaat en dat drupt dan op de achterbrug/wiel/grond.

Ik vind het alleen zo vreemd, want toen ik afgelopen donderdag ging rijden stond het oliepeil net boven het minimum randje, maar toch blijft het lekken.

Bedankt voor je duidelijke plaatjes Testa-Rossa! :) ik heb trouwens wel een KLR250 van 10 jaar jonger dan dat, maar de techniek zal niet heel anders zijn.

Edit: het lekt nu niet, maar wel na een ritje als de olie nog wat dunner is... Just sayin'
Dat heeft niets te maken met dunne olie maar met een lek boven je carter. Bij stilstand zal het lekken beslist ophouden omdat, door de welhaast onbegrijpelijke zwaartekracht de olie zich ophoopt in het meest laag gelegen deel van je blok. Als daar niets lekt houdt het lekken vanzelf op. Olie, of welke vloeistof dan ook, kruipt niet zomaar omhoog om naar buiten te kunnen. Bij een draaiende motor komt de olie echter overal, gelukkig, dat doet een oliepomp. Dus ook bij dat lek waarvan alleen een helderziende kan aangeven waar dat zit. Dus, schoonmaken, laten lopen, bepalen en repareren.
 
Hahahaha goeie reactie Hans, dankje.
Ik heb morgen tijd vrij gemaakt om naar de motor te kijken, dan zal ik hem nog beter schoon maken en ook de plekjes waar ik nu niet bij kan om te zien waar het lekken vandaan komt.
 
Sorry hoor speakerfreak, dat ik er geen verstand van heb. Ik vraag gewoon advies en wil er zelf ook wat van leren.

En ja ik ben 99% a technisch, maar ik meet wel het oliepeil als de motor rechtop staat gelukkig

Ik zal inderdaad het zadel en zijkappen er vanaf halen en de motor nog verder schoonmaken, is al vrij goed gelukt met indd remmenreiniger (mijn hemel wat een wondermiddel is dat trouwens)

Heeft niks met verstand te maken. De enige die kan zien waar de lekkage zit (of in ieder geval waar de olie vandaan komt) ben jij.
 
Sorry voor de ultra late reactie. Wat persoonlijke dingen kwamen tussendoor
Maar goed, we hebben er zondag eindelijk naar kunnen kijken en er zit veel te veel olie in het luchfilterhuis. Het luchtfilter is als een spons gevult met olie zoveel zit er in. Hier komt dus alle olie de motor uit zetten.

Nu rest nog de vraag waardoor er zoveel olie in het luchtfilterhuis terechtkomt...
Ik heb er samen met de vorige eigenaar naar gekeken (of althans, hij heeft er aan gezeten en ik stond erbij en keek ernaar), maar we hebben geen idee waardoor het komt dat er zoveel olie in het luchtfulterhuis komt.

De overloop zat helemaal vol olie, deze hebben we geleegd en zat na 10 km alweer helemaal vol... De leiding naar de (als het goed is de) carter was goed en hier zit geen olie in.

Zijn er mensen die iets weten wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je of een kapotte PCV klep (als die erop zit), een verstopping ergens in de olieretour van kop naar carter of versleten zuigerveren (zorgen voor overmatige carterdruk).
 
Laatst bewerkt:
Dry-sump? Zo ja, dop van het reservoir af en laten lopen. Komt het eruit zetten dan zit er veel teveel olie in en is er niet op de juiste manier gepeild. Bij een dry-sump peilen vraagt wat meer aandacht dan een wet-sump blok.
 
Nouwja, het rare is dat het altijd goed is gegaan en sinds ik die motor heb lekt ie olie.
Hij is blijven lekken tot de olie bijna op was. We hebben m zondag bijgevuld, we hebben niet gemeten hoeveel erin ging. MAar het was behoorlijk wat... Goed gevuld. Even laten lopen, bijgevuld, dit een aantal keer herhaald tot hij halfvol zat voor het kijkglaasje.

Iceman je weet zeker niet of dat het mogelijk is om dat zelf te kunnen controleren. Die eventuele PCV klep, verstoppingen en zuigerveren controleren.
 
Als ik dat soort zinnetjes lees dan gaan altyd bij alle alarmbellen rinkelen.
Ja snap ik.
Het enige is dat ik het nu wel vertrouw wat de vorige eigenaar zegt, want de motor is geweest van de vader van mn nieuwe vriendin...

En indd het lekken houdt vanzelf een keertje op :+ Maar blijft doorgaan, ook terwijl er bijna geen olie meer in zat (volgens het kijkglaasje, je kon nog wat olie zien als je m heel schuin hield)
 
TS geeft meerdere keren aan dat oliepeil normaal is, de manier van peilen is ook goed. Dus volgelopen met benzine door lekkende vlotter geloof ik niet direct.

45000km zei je ergens. Onderhouds historie onbekend, behalve die verrot gedraaide aftapplug. Dan kan ik de rest van het onderhoud ook wel raden.

Ik gok op compleet versleten zuigerveren.

Laat die motor eens stationair draaien en trek die slang van de carterventilatie er eens af. Ik ben bang dat de olie je gelijk tegemoet komt. En als het niet gelijk komt moet je eens een beetje gas geven.
 
Ik gok op compleet versleten zuigerveren.

Laat die motor eens stationair draaien en trek die slang van de carterventilatie er eens af. Ik ben bang dat de olie je gelijk tegemoet komt. En als het niet gelijk komt moet je eens een beetje gas geven.

:stupid:
Dat is ook mijn vermoeden. Als je de slang van de carterventilatie eraf hebt, dan zul je kunnen merken hoeveel olie er via die slang richting luchtfilter gaat (en al is gegaan..)
 
Dank voor alle reacties, zuigerveren controleren dus. Of nee eerst die slang nakijken en als daar indd alle olie doorheen komt de veren controleren.
Hoe daar gaan we nog wel achter komen, volgens mij moet dan het gehele blok uit elkaar of valt dat mee?

@Knutselaar ik zeg niet dat hij niks fout doet, maar ik geloof hem wel als hij zegt dat dit hem nog niet is overkomen.
 
Als het de zuigerveren inderdaad zijn moet t blok helemaal uit elkaar inderdaad.

Even voor mijn begrip, komt dit omdat de zuigerveren lekken richting carter, waardoor de druk naar het carter overdruk creert in het blok en de olie eruit duwt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan