Motor loopt feller op andere bougie

RM250

Rookie
15 apr 2013
29
0
Hallo Mensen,

Ik zit dus nog steeds met het probleem van mijn Suzuki RM 250 uit 1982, de ontsteking staat goed zo, maar de bougie sloeg steeds vet (Waarschijnlijk door te veel olie in mijn mengsel) maar dat heb ik nog niet kunnen testen omdat ik nog geen tijd heb gehad om een andere te kopen, gister ging ik er even mee bezig, om te kijken of het wel aan de bougie lag.

Ik heb dus verschillende bougies er in gedaan. Eerst de normale bougie waar die niet op wou lopen (vetgeslagen) deze heb ik schoongemaakt, met benzine en beetje schuurpapier, toen liep die heel even, ca 20sec en sloeg hij weer af. Daarna haalde ik een bougie erbij ( korte schacht ) nog nieuw, hier liep die na 1x kicken op, liep gewoon goed, maar ik liet hem er niet te lang in. Daarna haalde ik er een bougie bij van onze grasmaaier, namelijk een BCPR6ES. Na 1x kicken liep hij hier op, en echt heel vel, bij een koude motor, zo heb ik mijn crossmotor nog nooit horen lopen, maar ook hier heb ik hem er al na 2x gas geven er uit gehaald, want deze bougie is hier niet goed voor, normaal zit er een br9es in.

Maar nu is mijn vraag, zou ik op die grasmaaier bougie kunnen crossen? Of moet ik daarna een nieuwe zuiger halen?

Met vriendelijke groet,

Joey
 
Zou ik niet doen, die bougie wordt waarschijnlijk gewoon roodgloeiend en brand vervolgens een gat in je zuiger.

Gewoon even een nieuwe bougie kopen en je tank verversen zodat je het mengsel in ieder geval kan uitsluiten.
 
Die bougie nr. 6 moet je er echt niet indoen, die zal een mooi gat in je zuiger branden *D

Bougie nr. 9 die je erin hebt, (volgens het werkplaatshandboek ? ) is overigens wel een hele koude bougie, nr. 9 wordt eigenlijk alleen gebruikt bij serieus intensief (wedstrijd) gebruik, of als de motor een enorme compressie heeft.

Ik weet niet waarvoor je je motor gebruikt en hoe je ermee rijd, maar een bougie 9 is een vrij extreme bougie om het zo maar te zeggen.

Het is in ieder geval niet raar dat deze bougie vet slaat als je iets teveel (olie) smering geeft, en er ook tamelijk rustig mee rijd.
Dat de opwarming van de motor iets problematisch kan zijn met zo'n bougie is niet raar.

Je zou er een 8 in kunnen doen, maar vertel eerst maar eens wat je zoal met je motor doet, en hoe je ermee rijd enz. :)

Dat je er de juiste schacht in moet doen lijkt me logisch, dus geen korte in een lange kop, en andersom al helemaal niet !
Gewoon de juiste maat bougie gebruiken.

Let er trouwens ook op dat de electrode afstand van de bougie goed is, raadpleeg je werkplaatshandboek daarvoor.
Als de electrode afstand te klein is kan je snel last hebben van vet geslagen bougie's, en als de afstand te groot is kan je je bobine (en wie weet wat nog meer van de ontsteking) slopen.
 
Zit daar standaard niet een 9 in?
Dan is een 6 veel te heet.
Als je hier even mee door blijft rijden kan je straks door je bougiegat je krukas zien.
Wat is veller?
 
Die bougie nr. 6 moet je er echt niet indoen, die zal een mooi gat in je zuiger branden *D

Bougie nr. 9 die je erin hebt, (volgens het werkplaatshandboek ? ) is overigens wel een hele koude bougie, nr. 9 wordt eigenlijk alleen gebruikt bij serieus intensief (wedstrijd) gebruik, of als de motor een enorme compressie heeft.

Ik weet niet waarvoor je je motor gebruikt en hoe je ermee rijd, maar een bougie 9 is een vrij extreme bougie om het zo maar te zeggen.

Het is in ieder geval niet raar dat deze bougie vet slaat als je iets teveel (olie) smering geeft, en er ook tamelijk rustig mee rijd.
Dat de opwarming van de motor iets problematisch kan zijn met zo'n bougie is niet raar.

Je zou er een 8 in kunnen doen, maar vertel eerst maar eens wat je zoal met je motor doet, en hoe je ermee rijd enz. :)

Dat je er de juiste schacht in moet doen lijkt me logisch, dus geen korte in een lange kop, en andersom al helemaal niet !
Gewoon de juiste maat bougie gebruiken.

Let er trouwens ook op dat de electrode afstand van de bougie goed is, raadpleeg je werkplaatshandboek daarvoor.
Als de electrode afstand te klein is kan je snel last hebben van vet geslagen bougie's, en als de afstand te groot is kan je je bobine (en wie weet wat nog meer van de ontsteking) slopen.

Hey bedankt voor je reactie!

De motor gebruik ik gewoon voor hobby, en niet intensief (Daar is hij te oud voor :P )
Ik heb de bougie gekregen bij een crosszaak hier (hofstede racing). Hun geven bijna alleen maar een 9, bij mijn vorige crossmotor een Yamaha YZ125 uit 1987 ook voor hobby kreeg ik de zelfde bougie. Het is niet zo dat ik alleen maar vol gas rijd, ik rijd ook gewoon op lage toeren met de motor.

Nogmaals bedankt!

En met veller bedoel ik dat de motor agressiever reageert op het geven van gas.
 
Hey bedankt voor je reactie!

De motor gebruik ik gewoon voor hobby, en niet intensief (Daar is hij te oud voor :P )
Ik heb de bougie gekregen bij een crosszaak hier (hofstede racing). Hun geven bijna alleen maar een 9, bij mijn vorige crossmotor een Yamaha YZ125 uit 1987 ook voor hobby kreeg ik de zelfde bougie. Het is niet zo dat ik alleen maar vol gas rijd, ik rijd ook gewoon op lage toeren met de motor.

Nogmaals bedankt!

En met veller bedoel ik dat de motor agressiever reageert op het geven van gas.
Het zou beter zijn voor je motor als je hem zo nu en dan een keer flink de sporen geeft.
Nu loopt alles vet, incl je bougie.
Je kan er een 8 in zetten als je zo rustig rijd.
Iets minder vet mengen kan ook beter zijn(1:50)
De bougie mag geen effect hebben op de velheid.
Met een warmere bougie slaat hij minder znel vet.
Waar heb jij op skool geseten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mengde eerst met 1:30. Zit nu op 1:40, maar ik heb nog niet de kans gehad om met de motor te rijden :(

Ik zal je advies gebruiken, en voor een BR8ES. En uiteraard lekker wat gassen :P

'Met een warmere bougie slaat hij minder znel vet. Waar heb jij op skool geseten?' ???
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mengde eerst met 1:30. Zit nu op 1:40, maar ik heb nog niet de kans gehad om met de motor te rijden :(

Ik zal je advies gebruiken, en voor een BR8ES. En uiteraard lekker wat gassen :P

Met een warmere bougie slaat hij minder znel vet. Waar heb jij op skool geseten?' ???
Je hebt niet door dat die foutjes er niet helemaal per ongeluk in staan...
 
Zoals gezegt, lekker een 8 in draaien dan :)

En je 2takt af en toe lekker de sporen geven is alleen maar goed.
Als je te lang -rustig- met een 2takt rijd krijg je inderdaad overal vet en kool.

Af en toe lekker gassen ermee })

Zorg wel wat je zeker bent van je mengsel, rijker als 1:40 hoef je echt niet te gaan, dat zou onzin zijn.
 
Mensen ik heb nog even een vraagje, voorheen deed de motor het altijd goed met een BR9ES. Het zou kunnen zijn dat ik wat te veel olie er in de benzine heb gedaan waardoor de bougie dus is vetgeslagen.

Maar als ik nu een BR8ES haal zou dat verschil uit maken met de prestatie van de motor? En als een BR8ES toch een verkeerde bougie is, hoe zou ik dat merken?
 
Nou ik heb vanmiddag dus de B8ES bougie op gehaalt, motor loopt er prima op, tot ik hem uit deed, en hem daarna weer aan wou trappen.. want dat trappen wou niet, en weer plofte hij..

Ik liet hem iets afkoelen, en na 1x kicken liep hij weer. Wat wel een probleem is, ik ben de verhouding kwijt van mijn olie / benzine.. ik heb er ongeveer 6 liter in zitten, en het is doodzonde om dit nu weg te gooien, iemand enig idee wat nu de beste oplossing is, en wat dat ploffen nou steeds inhoud?

Bedankt!
 
Gooi je de benzine toch in een bak en steek je het aan :D

Bougies zijn waarschijnlijk vet geslagen door je verhouding. Voortaan gewoon 5L tanken en 100ml olie erin gooien.
 
Als je niet meer weet hoe vet je hebt gemengd kan je daar als volgt achter komen.
Stel je hebt nog 6 liter, deze zet je in de zon totdat de benzine is verdampt.
De olie blijft dan over.
Als dit 120cc is was de verhouding 1;50
 
Terug
Bovenaan Onderaan