motor stabilty control

Gias

MF veteraan
24 sep 2006
2.997
1
Zwolle
Bosch werkt aan een stability control dat ervoor zorgt dat je tijdens het sturen volle bak kan remmen. Wellicht voor Amerikanen op de mulholland drive erg handig, maar voor is het niet weer een ingrijpen op de kunde van de gewone motorrijder?

hier een demo video:

(met een paar continuiteits fouten.)
Het systeem werkt met een hellingshoek opnemer en rem actuator die voor en achter evenredig aanstuurt. Zodoende zal het oprichten van de motor en het wegglijden van het voorwiel worden voorkomen.

Mijnsinziens ben je gewoon een grote oen als je onder zo'n hoek in de voorrem gaat hangen en wordt er een nog groter gevoel van valse veiligheid gecreeerd.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo valse veiligheid?

Vind het een mooi systeem dat menig broekpoepmomentje kan besparen.

Ja, en dan weigert het een keertje, of is er een defect. Moet je even aan ene zekere Dani Pedrosa vragen of dat geen probleem oplevert.

Al die electronische zooi pleuren ze maar in koekblikken wat mij betreft, op 2 wielen bepaal ik zelf hoe wat waar wanneer gebeurd, ik wil geen computer die dat voor mij bepaalt.

Het is algemeen geweten van computers dat ze nog koppiger en onberekenbaarder zijn dan vrouwen. :+ Dus fout gaat het zowiezo een keer.
 
Laatst bewerkt:
Met de telelever vering van bmw kun je in de bocht ook lekker remmen zonder op te komen :)
Ik zie dit eerder als NOG een elektronisch systeem dat kapot kan gaan en niks doet op het moment dat je het nodig denkt te hebben.
 
Misschien kunnen ze beter ook zijwieltjes bedenken die alleen ingrijpen als je dreigt te vallen. Op deze manier worden alle karakteristieke eigenschappen van een motor teniet gedaan. Je bent geen kundigheid meer nodig en straks kan je een aap nog laten motorrijden
 
Ik ben voor.
De momenten dat je dit gebruikt zijn zeldzaam, maar je bent blij als het er is. Opmerkingen zoals ik wil niet dat een computer bepaald wat en hoe er iets gebeurd, slaan werkelijk nergens op. Als dat computer systeem nu juist er voor zorgt dat je begeerlijke ijzeren paard niet ondersteboven in de sloot ligt ben je maar al te blij.
Werkt het systeem niet heb je alsnog je zin, want dan mag je zelf kijken hoe je het liefst om de boom gevouwen wordt.

Ik ben bijvoorbeeld ook voorstander van wheelie- en stoppie assist. Zodat ik vollenbak het gas open kan trekken en dan van Amsterdam tot Parijs op mijn achterwiel kan rijden, volledig computer gestuurd of een heerlijke stoppie kan neerzetten bij het stoplicht als daar net een wulps vrouwelijk studentencorps bij het stoplicht staat, zonder dat ik op mijn plaat ga.
 
Ja, en dan weigert het een keertje, of is er een defect. Moet je even aan ene zekere Dani Pedrosa vragen of dat geen probleem oplevert.

Al die electronische zooi pleuren ze maar in koekblikken wat mij betreft, op 2 wielen bepaal ik zelf hoe wat waar wanneer gebeurd, ik wil geen computer die dat voor mij bepaalt.

Het is algemeen geweten van computers dat ze nog koppiger en onberekenbaarder zijn dan vrouwen. :+ Dus fout gaat het zowiezo een keer.
En gewone remmen gaan nooit stuk? Gewone banden verliezen nooit grip, gewone rijders geven nooit een keer per ongeluk teveel gas?

|(
 
nou voor als je lekker door de bocht gaat ,en er steekt ineens een gieter over .
dan ben je blij dat je onder een hellingshoek toch nog flink in de ankers kunt .
 
Volgens mij zit dit al op mijn BMW F700GS. Ik dacht: baat het niet, dan schaadt het niet. Kan ook een ander stability ding zijn hoor.
 
Laatst bewerkt:
En gewone remmen gaan nooit stuk? Gewone banden verliezen nooit grip, gewone rijders geven nooit een keer per ongeluk teveel gas?

|(

Uiteraard. En met die electronische zooi krijg je er nog een extra factor bij die verrassend fout kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben voor.
De momenten dat je dit gebruikt zijn zeldzaam, maar je bent blij als het er is. Opmerkingen zoals ik wil niet dat een computer bepaald wat en hoe er iets gebeurd, slaan werkelijk nergens op. Als dat computer systeem nu juist er voor zorgt dat je begeerlijke ijzeren paard niet ondersteboven in de sloot ligt ben je maar al te blij.
Werkt het systeem niet heb je alsnog je zin, want dan mag je zelf kijken hoe je het liefst om de boom gevouwen wordt.

Ik ben bijvoorbeeld ook voorstander van wheelie- en stoppie assist. Zodat ik vollenbak het gas open kan trekken en dan van Amsterdam tot Parijs op mijn achterwiel kan rijden, volledig computer gestuurd of een heerlijke stoppie kan neerzetten bij het stoplicht als daar net een wulps vrouwelijk studentencorps bij het stoplicht staat, zonder dat ik op mijn plaat ga.

Slaat nergens op? Ik rij al 25 jaar zware motoren, zonder een keer ondersteboven in een sloot te liggen. Dus ik zie niet in waarom ik die eletronica opeens wel onontbeerlijk zou nodig hebben.
Als ik dan toch op m'n snufferd moet gaan,(wat vast wel een keer gebeurt ) dan liever doordat ik zelf een fout gemaakt heb, dan omdat 1 of andere chip beslist heeft dat ie er genoeg van heeft voor vandaag.

Ik zat ooit in een wagen waar aan 170km per uur, de abs module opeens een heel eigen willetje kreeg. Niet leuk op een autosnelweg. Mag je houden van me, toch alvast op een motorfiets.
 
Mijnsinziens ben je gewoon een grote oen als je onder zo'n hoek in de voorrem gaat hangen en wordt er een nog groter gevoel van valse veiligheid gecreeerd.

Remmen onder grote hellingshoek gaat prima. Je moet alleen weten hoe. Heb de eerste minuut van het filmpje gekeken, als je ineens je remhendel tot het handvat knijpt ... tja, dan kun je misschien beter niet meer gaan motorrijden. Idem met ABS.
 
Motorrijden moet speciaal, moeilijk en gevaarlijk blijven :Y


:^


Nu rij ik overwegend offroad waar zulke elektronica foefjes niet bijdragen aan veilig rijden.




Motorfreaks heeft het systeem trouwens al getest:
Motorfreaks


Ik vind het mooi dat ze zeggen dat er niet magisch extra grip wordt gecreëerd.
Het grijpt alleen in als de bestaande grip opraakt.
Dus alles blijft het zelfde alleen je zult minder snel op je plaat gaan.
 
Laatst bewerkt:
Speciaal wel, hopelijk.
Moeilijk? Neu, is het heus niet.
Gevaarlijk? Liever niet, maar dat is het helaas al, en dat zit voor een veel groter deel bij de infrastructuur en mentaliteit in het verkeer, dan zelfs bij het gashendel. Je kan het altijd zelf gevaarlijker maken uiteraard, moet ieder voor zichzelf beseffen en weten. Ken je net zo goed met een koekblik of trapfiets doen.

Maar op een playstation op 2 wielen gaan rijden? No, thanks. :+
 
Slaat nergens op? Ik rij al 25 jaar zware motoren, zonder een keer ondersteboven in een sloot te liggen. Dus ik zie niet in waarom ik die eletronica opeens wel onontbeerlijk zou nodig hebben.
Als ik dan toch op m'n snufferd moet gaan,(wat vast wel een keer gebeurt ) dan liever doordat ik zelf een fout gemaakt heb, dan omdat 1 of andere chip beslist heeft dat ie er genoeg van heeft voor vandaag.

Ik zat ooit in een wagen waar aan 170km per uur, de abs module opeens een heel eigen willetje kreeg. Niet leuk op een autosnelweg. Mag je houden van me, toch alvast op een motorfiets.
Wat een onzin-redenatie!
Jij vergeleek het eerder met de MotoG'P-racers:
daar waren heel veel meer ernstige crashes voordat alle electronica zijn intrede deed.

En als jij zegt zoveel reserve te houden dat je al dat spul nooit nodig zou hebben, dan gebeurd er dus ook niets als het een keertje kapot zou gaan......
 
Wat een onzin-redenatie!
Jij vergeleek het eerder met de MotoG'P-racers:
daar waren heel veel meer ernstige crashes voordat alle electronica zijn intrede deed.

En als jij zegt zoveel reserve te houden dat je al dat spul nooit nodig zou hebben, dan gebeurd er dus ook niets als het een keertje kapot zou gaan......

En je moet beter lezen... ;)

Neen, ik hou die reserve heus niet altijd, en soms is het nipt. Het gevaar zit 'm in vertrouwen op die electronica, en dat ga je na een tijd vanzelf doen. En dan, op een dag, beslist die computer: bvb: "en nou gaan we eens een lolletje flikken, IK beslis dat dat ding NU remt... of net niet".

Als die computer op dat moment gaat beslissen hoe die motor onder jou reageert, remt, of wat dan ook, dan kun jij ervaring hebben wat je wil, je bent de l*l.

En verder ga ik er niet over discussiëren, ik geef aan waarom IK die zooi net niet op mijn fiets wil. Ik zie (hoor) in m'n dagelijkse beroepsleven teveel dingen volledig fout gaan door alleen maar de electronica.

Dat een ander die chipjes net wel wil, is ook zijn eigen en vrije keuze uiteraard. :)
 
Laatst bewerkt:
Goede ontwikkeling!

Al die stoere diehards die dit onnozel vinden, of overbodig, prima joh! Wat de boer niet kent..... Echte stoere mannen! :)

Veiligheid voor alles, zeker als dit niets belemmert van de rest van de rij-eigenschappen!

Go Bosch
 
Terug
Bovenaan Onderaan