Motor start plotseling niet meer

CBOnyx

Die hard MF'er
5 okt 2009
995
3
Zwijndrecht (Zuid-Holland)
Vanmorgen naar het werk gereden met een oude CBX750F.
Had het uitlaatsysteem vervangen, en wilde even uitproberen ;-)

Onderweg getankt..en het viel me toen al op dat de startmotor moeizaam ronddraaide en de motor nog maar net wilde starten.

Op het werk aangekomen, motor neergezet en na 5 minuten proberen te starten.
Niks dus...1 klik...en niets draaide rond !

verlichting en knipperlichten doen het verder wel prima, alle lampjes branden !
maar starten...1 klik en niets.

vanmiddag maar proberen met een setje startkabels, zodat ik in ieder geval nog thuis raak.
Klinkt dit iemand bekend in de oren ?
 
Verlichting uitvallen bij startknop indrukken controleer ik zo effe.
Spanningsregelaar of dynamo...start de motor dan nog wel met startkabels ?

Toen hij na het tanken weer startte...bleef hij wel probleemloos rijden..
dus ga ik er van uit dat alstie eenmaal rijdt...ik in ieder geval naar huis kan ermee.
hopelijk...
 
Verlichting uitvallen bij startknop indrukken controleer ik zo effe.
Spanningsregelaar of dynamo...start de motor dan nog wel met startkabels ?

Toen hij na het tanken weer startte...bleef hij wel probleemloos rijden..
dus ga ik er van uit dat alstie eenmaal rijdt...ik in ieder geval naar huis kan ermee.
hopelijk...


In zijn 2 en aanlopen, startmotor misschien overleden.
 
Verlichting uitvallen bij startknop indrukken controleer ik zo effe.
Spanningsregelaar of dynamo...start de motor dan nog wel met startkabels ?

Toen hij na het tanken weer startte...bleef hij wel probleemloos rijden..
dus ga ik er van uit dat alstie eenmaal rijdt...ik in ieder geval naar huis kan ermee.
hopelijk...

Dat dacht ik ook, maar als de spanning uiteindelijk echt te laag wordt dan kapt de motor er toch echt mee. Na het starten met startkabels kon ik altijd weer een kilometertje of 20 ;) als je verlichting uit kan: uitzetten :)
 
Iets nameten is lastig zonder apparatuur ...zit nu op het werk.
Zorg is nu om in ieder geval tot thuis te geraken ;-)

Mijn eerste vermoeden zou de accu zijn...aangezien hij na het tanken duidelijker moeizaam ronddraaide, maar wel startte.
Aan de andere kant branden de lichten goed..

Tussen de middag startkabels erop of aanduwen..kijken wat er gebeurt
 
Iets nameten is lastig zonder apparatuur ...zit nu op het werk.
Zorg is nu om in ieder geval tot thuis te geraken ;-)

Mijn eerste vermoeden zou de accu zijn...aangezien hij na het tanken duidelijker moeizaam ronddraaide, maar wel startte.
Aan de andere kant branden de lichten goed..

Tussen de middag startkabels erop of aanduwen..kijken wat er gebeurt


Dat zegt niet zoveel, de startmotor heeft veel stroom nodig om rond te draaien.
Die paar lampjes branden nog wel op 12V
 
@wolves: maar die lampen zouden dan toch zo'n beetje uit moeten vallen bij het indrukken van de startknop?

Ik heb zelf een soortgelijk probleem: moeiteloos starten bij koude motor, maar op bedrijfstemperatuur slecht...
 
@wolves: maar die lampen zouden dan toch zo'n beetje uit moeten vallen bij het indrukken van de startknop?
Ik heb zelf een soortgelijk probleem: moeiteloos starten bij koude motor, maar op bedrijfstemperatuur slecht...


Dat klopt, dat zit zo in de schakeling. Ook als alles in orde is zal je zien dat de
verlichting bij het starten dooft. Jou probleem met starten is waarschijnlijk
afstelling carburateurs, mits je die hebt.
Gevalletje TS heb ik ook gehad, toen was het de + verbinding op de startmotor
die was losgelopen. Kan TS ook nog even naar kijken.
 
is er niet ergens een multimeter te vinden?
dan kun je direct na het overstarten gelijk meten om te zien wat er nu aan de hand is. komt er meer dan globaal 13,2 volt uit met draaiende motor dan haal je thuis wel ja. het bijladen is niet genoeg voor de accu maar er is dan voldoende spanning om te rijden. lichten uit is wel aan te raden ja :P

als die multimeter er niet is, sluit hem eens aan op een auto die niet aan staat. als je dit een tijdje laat staan laad je de accu van je motor met de accu van de auto. in het geval van een te lage spanning in de auto kun je dan altijd weer de auto overstarten met een andere auto :P
 
ok...kleine update.

Via startkabels geprobeerd...maakte niets uit, 1 klik en niets.
Daarna aanduwen...en gelijk starten en zonder problemen naar huis gereden..motor draaide prima !!

thuis aangekomen, motor uit...en daarna hetzelfde...1 klik en niet meer starten.

Heb het vermoeden dat het dus niet aan de accu ligt, maar aan een contact ergens...startrelais, startmotor ?
Ik heb een multimeter...dus zal deze eerst op het frame en de startotor houden om te kijken of de spanning daar wel aankomt...enz enz
 
als de accu stuk is moet hij wel over gestart kunnen worden. immers een auto accu eraan zorgt gewoon voor 12+ volt.

kijk de contacten inderdaad even na van relais naar startmotor, grote kans dat je daar iets vind wat niet goed is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan