Motor uitgevallen en start niet meer

rgroen

MF'er
2 aug 2012
52
0
Beste forumleden,

Gisteren reed ik op mijn Honda VT750 ('99) en gedurende de rit begon begon de motor te sputteren wanneer ik veel gas gaf, waarbij redelijk wat benzine in de uitlaat terecht kwam (flinke knallen). Uiteindelijk viel er veel elektronica uit. De snelheidsmeter deed niets meer en de km-stand was niet meer leesbaar. Ook verlichting deed het niet meer. Toen ik de verlichtingsschakelaar uit deed reeds de motor weer even een paar minuten iets beter dan met de schakelaar aan.

Uiteindelijk (een km van huis) viel de motor helemaal stil en heb ik moeten lopen naar huis. Nu dacht ik zelf aan een defecte dynamo of spanningsregelaar. Veel verstand van techniek heb ik niet dus wil ik jullie vragen in welke hoek ik het moet zoeken, of dat jullie een vermoeden hebben wat het kan zijn.

Alvast bedankt!
 
ik zou het inderdaad zoeken in het laadsysteem. en de accu is waarschijnlijk het gene geweest waar je het laatste stuk op gereden hebt en toen die bijna leeg was heb je het licht uit gezet waardoor hij beter ging lopen omdat er meer over bleef voor de ontsteking.
als je geluk hebt kan je met een acculader deze accu nog weer opladen en dan kan je rijdend naar de monteur maar waarschijnlijk zal je wat transport moeten regelen naar de monteur.
 
Laatst bewerkt:
Zoals talloze malen geadviseerd in dergelijke topics: Meten is weten. En een druppellader is een must-have voor elke motorbezitter. Of je laat je motor ophalen door je motor leverancier en het wordt geregeld voor je.
 
Laatst bewerkt:
In eerste instantie zou je denken dat dynamo en/of spanningsregelaar kapot is/zijn. Je hebt de laatste kilometers eigenlijk op de accuspanning gereden. Het feit dat hij met licht uit het nog heel even deed , is een duidelijke indicatie in die richting. Had de accu nog net genoeg om het nog even vol te houden. Meten is uiteraard weten. Hier even kijken en als dat boven je technisch kunnen is, de motor naar een motorgarage brengen/laten brengen.
 
Laatst bewerkt:
D
Zoals talloze malen geadviseerd in dergelijke topics: Meten is weten. En een druppellader is een must-have voor elke motorbezitter. Of je laat je motor ophalen door je motor leverancier en het wordt geregeld voor je.


Druppellader is meestal een accukiller. 1 x in de 4 weken een paar uurtjes aan de lader is voldoende om de accu goed te houden. Doe zo een jaar of 7 met 1 accu.
 
DDruppellader is meestal een accukiller. 1 x in de 4 weken een paar uurtjes aan de lader is voldoende om de accu goed te houden. Doe zo een jaar of 7 met 1 accu.

Denk dat dat onderhevig is aan persoonlijke ervaringen. Ik lees hier wel eens verhalen dat mensen 7 jaar met een accu doen zonder dat ze een acculader hebben. En ook vice versa: Wel een acculader maar toch dat de accu in 3 jaar einde levensduur is (in die gevallen zou je gelijk kunnen hebben :) ) Maar met een acculader in huis kun je in ieder geval uitsluiten of het je accu is. Altijd makkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Accu opladen, motor starten en laadspanning meten. Meten met verhoogd toerental. Daarna de stekker van de sr lostrekken en met verhoogd toerental de wisselspanning op de gele draden van de stator (dynamo) meten.
 
De kans is groot dat de accu is overleden omdat inderdaad de spanningsregelaar en/of dynamo defect is. En zo te lezen op zo'n manier dat er te weinig spanning wordt gegenereerd en je uiteindelijk op de accu rijdt (en die vindt dat niet fijn).

Zoals gezegd goed doormeten en doe dat ook nadat je een tijdje hebt gereden. Bij mijn Transalp was de spanningsregelaar de oorzaak. maar bij net gestarte motor was er een prima laadspanning. Pas na een half uur rijden als de regelaar warm was ging het mis.
 
Ik denk dat het met de accu wel meevalt, de motor valt in doorsnee stil voordat deze is diep ontladen. Het zal een gevalletje sr of stator zijn, of slechte stekkerverbindingen. Meten is weten.
 
DDruppellader is meestal een accukiller. 1 x in de 4 weken een paar uurtjes aan de lader is voldoende om de accu goed te houden. Doe zo een jaar of 7 met 1 accu.

Een beetje offtopic, maar een CTEK lader is prima. Ik rij door omstandigheden helaas vrij weinig en de motor hangt al 6 jaar zo'n beetje dagelijks aan de lader en heeft me bij veelvuldige korte ritten met veel starten nog niet in de steek gelaten.
 
Dank voor jullie reacties! Deze week even laten doormeten. Overigens heb ik geen druppellader. Ik rijd zowel zomer als winter en de motor staat nooit langer dan twee weken stil.
 
Zelf vermoed ik (aan het gedrag te horen en onverbrande brandstof in uitlaat) dat 1 van je carburateurs ook verstopt zit of niet goed meer werkt.
Mogelijk dat er vuil van onder uit je tank de carburateurs hebben ver-smeert.
Je kunt je accu iig snel uitsluiten door deze eerst even op te laden.
 
Zelf vermoed ik (aan het gedrag te horen en onverbrande brandstof in uitlaat) dat 1 van je carburateurs ook verstopt zit of niet goed meer werkt.
Mogelijk dat er vuil van onder uit je tank de carburateurs hebben ver-smeert.
Je kunt je accu iig snel uitsluiten door deze eerst even op te laden.

Dus er komt onverbrande brandstof in de uitlaat omdat een van de carburateurs verstopt zit?

Misschien kun je beter in offtopic gaan posten dan in techniek... |(
 
Leg die eens uit?

Gehad tijdens een plasstop.
Motor uit even de berm in en daarna weer opgestapt en willen starten.
Prrrrrrrrrrrrrrt, gelukkkig nog net aan kunnen duwen en met een pruttelende en haperende motor via het fietspad naar huis gereden, was gelukkig maar een km of 5.
Thuis een nieuwe accu erin, die al klaar stond.
Starten en weer lopen als een zonnetje.

Het ging hier om een Yamaha Virago XV 1000 met een conventionele loodaccu.
 
Gisteravond even een volle accu uit een andere motor er in gedaan en gestart. Start goed maar liep toch heel anders dan normaal. Ook even gemeten terwijl de motor stationair liep. Kwam uit op 12,6V. Deze accu was zo goed als nieuw dus het feit dat ie op 12,6V uitkwam lijkt het erop dat het misschien de dynamo is. De dynamo en spanningsregelaar niet gemeten (geen tijd/verstand genoeg).
 
stationair doet de dynamo weinig tot niets meestal minder als het gebruik dus meet je dan gewoon de accuspanning. even gasgeven tot 3000 -4000 toeren en dan nog eens meten. is de spanning dan geen normale laadspanning dan is het laadsysteem kapot. en dat kan dus de dynamo zijn of de spanningsregelaar of een kapotte kabel of een combinatie van die dingen.
 
Gisteravond even een volle accu uit een andere motor er in gedaan en gestart. Start goed maar liep toch heel anders dan normaal. Ook even gemeten terwijl de motor stationair liep. Kwam uit op 12,6V. Deze accu was zo goed als nieuw dus het feit dat ie op 12,6V uitkwam lijkt het erop dat het misschien de dynamo is. De dynamo en spanningsregelaar niet gemeten (geen tijd/verstand genoeg).


Kijk ook de stekkerverbindingen eens na, vooral de stekker met die dikke draden die vanaf de dynamo komt.
Die wil nog weleens oxyderen en daardoor een hoger weerstand geven waardoor deze te heet wordt en zelfs verbrand.
Ook gehad bij een dragstar, onderweg opgeladen door de ANWB en op de accu naar huis gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan