Motorblok is tijdens het rijden uitgevallen en start niet meer.

Ianvw27

Rookie
16 jun 2023
15
15
Hallo iedereen!

Ik heb een technisch probleem met mijn motor. Het gaat om een BMW F800GS Adventure uit 2017.

Na ongeveer een halfuur rijden is mijn motor ermee gestopt. Nadat ik hem aan de kant had gezet kreeg ik hem ook niet meer aan. Hij maakt een tikkend geluid. Maar ik zie geen melding of lichtjes die knipperen.

De motor is opgehaald door de ANWB en wordt na het weekend bij mijn plaatselijke bmw dealer afgezet. Dus ik kan er niet zelf aan “sleutelen”.

Maar ik kan niet slapen totdat ik weet wat er nou precies is gebeurd. Ik ben zelf tot op een zekere hoogte technisch, maar ik rij nu pas 5 maanden motor dus alles is nog nieuw voor mij.

Ik heb een video bijgevoegd waarin het probleem is te horen en te zien (rook).

Misschien dat jullie hier iets uit kunnen halen. Alvast bedankt voor de reactie(s)!
 

Bijlagen

  • Motor.mov
    34,9 MB
Weet iemand of een bmw motorblok uit de GT serie in mijn GS past? Het blok ziet er exact hetzelfde uit.

En om nog terug te komen op een comment omtrent een monteur die eventueel zo’n blok in mijn motor kan zetten. Ik heb een kennis die zelf genoeg motoren heeft gemaakt en die is bereid mij hierbij te helpen. Dus die kosten zullen meevallen.

Hier is de link: https://www.baboon.eu/nl/onderdeel/bmw-f-800-gt-f800gt-motorblok-2017/000001465326
 
Weet iemand of een bmw motorblok uit de GT serie in mijn GS past? Het blok ziet er exact hetzelfde uit.

En om nog terug te komen op een comment omtrent een monteur die eventueel zo’n blok in mijn motor kan zetten. Ik heb een kennis die zelf genoeg motoren heeft gemaakt en die is bereid mij hierbij te helpen. Dus die kosten zullen meevallen.

Hier is de link: https://www.baboon.eu/nl/onderdeel/bmw-f-800-gt-f800gt-motorblok-2017/000001465326
Goede vondst! Maar 30 km dus nieuw blok? Heeft die GT niet een riemaandrijving?
 
Weet iemand of een bmw motorblok uit de GT serie in mijn GS past? Het blok ziet er exact hetzelfde uit.

En om nog terug te komen op een comment omtrent een monteur die eventueel zo’n blok in mijn motor kan zetten. Ik heb een kennis die zelf genoeg motoren heeft gemaakt en die is bereid mij hierbij te helpen. Dus die kosten zullen meevallen.

Hier is de link: https://www.baboon.eu/nl/onderdeel/bmw-f-800-gt-f800gt-motorblok-2017/000001465326

Nee, de uitgaande as van een f800gt is anders. Een f800GT heeft een riem aandrijving.

De deksel links, waar je oliepeilstok ook zit, is ook anders, al verwacht ik wel dat je die simpel zou kunnen ruilen. met een juiste pakking.
 
Nee, de uitgaande as van een f800gt is anders. Een f800GT heeft een riem aandrijving.

De deksel links, waar je oliepeilstok ook zit, is ook anders, al verwacht ik wel dat je die simpel zou kunnen ruilen. met een juiste pakking.
Zou die uitgaande as te wisselen zijn?

Kan me voorstellen dat het aan de binnenkant hetzelfde is, alleen het stuk aan de buitenkant anders voor een riem ipv een ketting.
Een donor blok heeft TS al...
 
Weet ik niet zeker, ik denk dat het wel kan. Ik zou dan alleen twijfelen wat je met de bak doet. Gebruik je de bak 1 op 1 uit t oude blok, met wat verse lagers? of ga je alleen die as van het kettingwiel overbouwen?
 
Weet ik niet zeker, ik denk dat het wel kan. Ik zou dan alleen twijfelen wat je met de bak doet. Gebruik je de bak 1 op 1 uit t oude blok, met wat verse lagers? of ga je alleen die as van het kettingwiel overbouwen?
Het liefst haal ik het oude blok eruit. En stop er een nieuw blok in. Alleen bij het nieuwe blok wat ik gevonden heb werkt het met een riem begreep ik. Dus ik zal dan moeten uitzoeken of dat aan te passen is naar een tandwiel voor een ketting.
 
Ik heb ze even vergeleken, maar er zit inderdaad een verschil in de centrale carters. Ze zijn beide zwart, maar de GS heeft een ander partnummer
1687195601864.png

Nu kan het verschil natuurlijk iets stoms zijn zoals schroefdraad voor een bashplate. Maar het kan ook een lagerpassing voor de uitgaande as zijn. Ik heb ook nog even naar het koppelingsdeksel gekeken, maar ook dat heeft een ander nummer.
Alles is natuurlijk pas te maken, maar ik zou het niet zomaar gokken.
 
Ik heb ze even vergeleken, maar er zit inderdaad een verschil in de centrale carters. Ze zijn beide zwart, maar de GS heeft een ander partnummer
Bekijk bijlage 1893580
Nu kan het verschil natuurlijk iets stoms zijn zoals schroefdraad voor een bashplate. Maar het kan ook een lagerpassing voor de uitgaande as zijn. Ik heb ook nog even naar het koppelingsdeksel gekeken, maar ook dat heeft een ander nummer.
Alles is natuurlijk pas te maken, maar ik zou het niet zomaar gokken.
Een blok van een Husquarna Nuda erin,..klinkt ook beter.
 
De motor is gekocht via een particulier helaas. De eigenaar daarvoor heeft hem bij de BMW dealer gekocht waar hij ook in onderhoud is. Maar ik ben nog wel in contact met hem. Dus alle papieren zijn aanwezig. Blijf het raar vinden dat een BMW blok na jaren lang goed onderhoud dit doet.
Ik niet! Die zooi gaat heel vaak stuk......
 
Terug
Bovenaan Onderaan