Motorblok is tijdens het rijden uitgevallen en start niet meer.

Ianvw27

Rookie
16 jun 2023
15
15
Hallo iedereen!

Ik heb een technisch probleem met mijn motor. Het gaat om een BMW F800GS Adventure uit 2017.

Na ongeveer een halfuur rijden is mijn motor ermee gestopt. Nadat ik hem aan de kant had gezet kreeg ik hem ook niet meer aan. Hij maakt een tikkend geluid. Maar ik zie geen melding of lichtjes die knipperen.

De motor is opgehaald door de ANWB en wordt na het weekend bij mijn plaatselijke bmw dealer afgezet. Dus ik kan er niet zelf aan “sleutelen”.

Maar ik kan niet slapen totdat ik weet wat er nou precies is gebeurd. Ik ben zelf tot op een zekere hoogte technisch, maar ik rij nu pas 5 maanden motor dus alles is nog nieuw voor mij.

Ik heb een video bijgevoegd waarin het probleem is te horen en te zien (rook).

Misschien dat jullie hier iets uit kunnen halen. Alvast bedankt voor de reactie(s)!
 

Bijlagen

  • Motor.mov
    34,9 MB
Bij mijn Cagiva Raptor 1000 (Suzuki TL1000 blok) gingen rond de 120k ook wel in versneld tempo wat dingen stuk.
Eerst de schokbreker leeggelopen op de snelweg, kort daarna de dynamo defect en vlak daarna (verkocht) de bedrading van de oliedruk sensor waarop de nieuwe eigenaar het blok kapot draaide met montage van dezelfde sensor. O-)

Moraal: het blok heeft wellicht meer onderdelen die van pas komen in de toekomst (afhankelijk van de kilometerstand).
 
Alles wat niet tot het motorblok behoort.

Maar je zou er inderdaad een leuk tuinornament van kunnen maken.
Ik ben geen BMW liefhebber maar volgens mij maak je TS niet blij met deze opmerking. Hij zit met een onbruikbare onverkoopbaar ding en kan zelf niet een blokwissel als ik het goed begrijp. Hij wil praktische tips en antwoorden volgens mij.
 
Ik ben geen BMW liefhebber maar volgens mij maak je TS niet blij met deze opmerking. Hij zit met een onbruikbare onverkoopbaar ding en kan zelf niet een blokwissel als ik het goed begrijp. Hij wil praktische tips en antwoorden volgens mij.
Hij reageerde natuurlijk op de stelling.
En ja, remvloeistof, eventuele vorkolie en banden zouden het kostenplaatje nog verder omhoog kunnen brengen. :)

Toch even de juridische weg proberen, eventueel al lid van de ANWB. :?
Wie niet vraagt wie niet krijgt. ;)

Maar een handige monteur zou hem ook even een PM kunnen sturen.
 
Ik ben geen BMW liefhebber maar volgens mij maak je TS niet blij met deze opmerking. Hij zit met een onbruikbare onverkoopbaar ding en kan zelf niet een blokwissel als ik het goed begrijp. Hij wil praktische tips en antwoorden volgens mij.
Alles is te (ver)kopen, soms kost het heel veel tijd.

Maar zonder blok is de waarde rond de €2000.
Dan nog een blok voor €2000 zien te bemachtigen en dan maar hopen dat die goed is.
En vervolgens best wel wat uren die erin gaan zitten.
Onder aan de streep heb je dan een motor die ong €7000 waard is.

Maar je moet wel ie investering van een blok kunnen doen, en al heb je dat niet dan gaat de motor heel lang in de “tuin” staan.
 
BMW 700/800 GS zijn wel heerlijk rijdende fietsjes.
Vind de 700 zelf lekkerder rijden vanwege een tammere afstelling.

Maar wel kut dat het rotax blok zo makkelijk in barrels kan draaien na 100.000 km en altijd onderhoud gekregen.

Achteraf wel blij dat ik voor een Suzuki V-Strom 650 ben gegaan en niet voor een BMW F750 GS.
 
maakt niet uit welk. blijkbaar als iets door een dealer onderhouden wordt heeft het geen recht om kapot te gaan.
De dealer houdt in ieder geval de door de fabrikant vastgestelde intervallen aan en die kunnen stricter zijn dan de buurman die thuis om de twee jaar de olie ververst met de verkeerde viscositeit, de kleppen nooit stelt, etc, etc.
Een goede garage buiten de dealer doet het natuurlijk ook goed.
Als het goed is. :)

Wel komen er best vaak en op bijna alle modellen terugroepacties voor.
Dit is dealer werk. 8-)

Een modern blok in de soep bij een ton is niet perse logisch.
De oorzaak blijft nog wel even afwachten of zullen we nooit weten.
Het kan van alles zijn, ook niet direct gerelateerd aan de kilometerstand.
 
Laatst bewerkt:
BMW 700/800 GS zijn wel heerlijk rijdende fietsjes.
Vind de 700 zelf lekkerder rijden vanwege een tammere afstelling.

Maar wel kut dat het rotax blok zo makkelijk in barrels kan draaien na 100.000 km en altijd onderhoud gekregen.

Achteraf wel blij dat ik voor een Suzuki V-Strom 650 ben gegaan en niet voor een BMW F750 GS.
1 zwaluw maakt nog geen zomer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan