Motorblok is tijdens het rijden uitgevallen en start niet meer.

Ianvw27

Rookie
16 jun 2023
15
15
Hallo iedereen!

Ik heb een technisch probleem met mijn motor. Het gaat om een BMW F800GS Adventure uit 2017.

Na ongeveer een halfuur rijden is mijn motor ermee gestopt. Nadat ik hem aan de kant had gezet kreeg ik hem ook niet meer aan. Hij maakt een tikkend geluid. Maar ik zie geen melding of lichtjes die knipperen.

De motor is opgehaald door de ANWB en wordt na het weekend bij mijn plaatselijke bmw dealer afgezet. Dus ik kan er niet zelf aan “sleutelen”.

Maar ik kan niet slapen totdat ik weet wat er nou precies is gebeurd. Ik ben zelf tot op een zekere hoogte technisch, maar ik rij nu pas 5 maanden motor dus alles is nog nieuw voor mij.

Ik heb een video bijgevoegd waarin het probleem is te horen en te zien (rook).

Misschien dat jullie hier iets uit kunnen halen. Alvast bedankt voor de reactie(s)!
 

Bijlagen

  • Motor.mov
    34,9 MB
Je slaat een stap over. Die vraag heb ik eerder gesteld en daar is nog geen antwoord op gekomen: heeft TS de motor bij een garage of een particulier gekocht 5 maanden terug?
 
Je slaat een stap over. Die vraag heb ik eerder gesteld en daar is nog geen antwoord op gekomen: heeft TS de motor bij een garage of een particulier gekocht 5 maanden terug?
De onderhoudshistorie plus aankoop is aan te tonen op papier. De vorige eigenaar heeft de motor altijd bij de bmw dealer onderhouden en hij is daar gekocht. Maar volgens mij halen ze het motorblok niet uit elkaar tijdens onderhoud. Dus ik weet niet wat ze dan hadden gezegd. Ik heb idd wel op groot onderhoud bespaard.
Ik neem aan dat hij hier bedoelt dat hij hem bij de dealer gekocht heeft.
 
Ik neem aan dat hij hier bedoelt dat hij hem bij de dealer gekocht heeft.
De tweede weet ik niet.
Ik heb zelf de motor nieuw gekocht en drie jaar in onderhoud gehad bij de BMW dealer, daarna het vierde jaar zelf verkocht.
Tussen de verplichte beurten voor de garantie door is de olie altijd nog een keer extra ververst zelfs en :+ altijd 98 getankt.
Ik heb mijn voormalige GS in tweede instantie wel naar mijn eigen dealer laten vervoeren via de BMW mobiliteitsgarantie van vijf jaar.
Maar het was aan de koper niet de eerste keuze .
Die was op mijn aanwijzen eerst naar een andere dealer gegaan waar ze hem niet eens aan wilden horen en ook niet naar buiten gelopen zijn om te kijken naar zijn primaire vervoer voor de nachtdiensten die hij draait.
(Een hele harde tik in het blok)
Misschien was hij sociaal ook wat minder handig qua taal (hele aardige Turkse man met nauwelijk de Engelse taal kundig).

Uit het verhaal lees ik niet dat ts de motor ook werkelijk bij de dealer kocht. :)
 
De motor is gekocht via een particulier helaas. De eigenaar daarvoor heeft hem bij de BMW dealer gekocht waar hij ook in onderhoud is. Maar ik ben nog wel in contact met hem. Dus alle papieren zijn aanwezig. Blijf het raar vinden dat een BMW blok na jaren lang goed onderhoud dit doet.
 
De motor is gekocht via een particulier helaas. De eigenaar daarvoor heeft hem bij de BMW dealer gekocht waar hij ook in onderhoud is. Maar ik ben nog wel in contact met hem. Dus alle papieren zijn aanwezig. Blijf het raar vinden dat een BMW blok na jaren lang goed onderhoud dit doet.

En niet onbelangrijk: heeft TS in die 5 maanden ooit het oliepeil gecontroleerd?
En?
 
De motor is gekocht via een particulier helaas. De eigenaar daarvoor heeft hem bij de BMW dealer gekocht waar hij ook in onderhoud is. Maar ik ben nog wel in contact met hem. Dus alle papieren zijn aanwezig. Blijf het raar vinden dat een BMW blok na jaren lang goed onderhoud dit doet.

maar wat bedoelde je hier mee dan?

. Ik heb idd wel op groot onderhoud bespaard.
 
De motor is gekocht via een particulier helaas. De eigenaar daarvoor heeft hem bij de BMW dealer gekocht waar hij ook in onderhoud is. Maar ik ben nog wel in contact met hem. Dus alle papieren zijn aanwezig. Blijf het raar vinden dat een BMW blok na jaren lang goed onderhoud dit doet.
Dat is toch niet raar ? Dingen gaan gewoon kapot. De kans dat hij zo vreselijk drastisch stuk gaat is iets kleiner maar niet ondenkbaar bij deze kilometer stand. Je weet niet hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is.
 
Eerst even wat onderdeelnummers checken qua gasklephuis/sensor.
Nu nog een ervaren sleutelaar die voor een redelijk uurloon kan assisteren en de cirkel is rond.
Het enige wat ik kan lenen in de buurt van Rotterdam is een paar uur Motoscan diagnose software om eventuele zaken te calibreren.
Bij de dealer kan je beter een nieuwe kopen. :+
 
De motor is gekocht via een particulier helaas. De eigenaar daarvoor heeft hem bij de BMW dealer gekocht waar hij ook in onderhoud is. Maar ik ben nog wel in contact met hem. Dus alle papieren zijn aanwezig. Blijf het raar vinden dat een BMW blok na jaren lang goed onderhoud dit doet.
Het is geen Honda. Zulke dingen gebeuren af en toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan