[Motornavigatie] GoRider Biker II

De GoRider Biker 2 ziet er goed uit.
De versie met 2 headsets, is iemand daarmee bekend?
Is het mogelijk dan met elkaar te communiceren? En zit er een optie op om bijvoorbeeld radio te luisteren? 300 euro voor de hele set lijkt me niet gek.
 
Zo,gister een berichtje terug gehad met de vraag waar ik mijn motor in onderhoud had en de mededeling dat deze week een aantal dealers de Gorider extensa nieuw in de schappen hebben.(geen biker 2 dus)
Op zich prima dus dat je persoonlijk contact krijgt via e-mail binnen een dag :)

Ik heb doorgegeven waar onze motoren hun onderhoud krijgen maar denk toch dat een lijstje met dealers handiger is, zal er nogmaals om vragen.
 
Op motomoto.nl kun je de gorider biker 2 online bestellen voor 189 euro.
Heb hem zelf gehaald bij optitune in Waddinxveen, puur omdat zij ook een winkel hebben en
ik dat ding gewoon in mijn handen wilde hebben.
 
Ik hen de Gorider Niker Extensa aangeschaft en getest in een paar auto ritjes. Navigatie software werkt prime, wat echter wel vreemd is is dat de tijd niet klopt. Hetlijkt wel of de klok in de navigatie software automatisch synchroniseert met TMC of met sattelieten.
Als ik de tijd in het instellingen menu goed zet en start dan de navigatie software dan zie ik de tijd enkele seconden goed staan en dan springt ie weer een uur terug.
Iemand daar ervaring mee of een oplossing voor ?

Verder is het een leuk ding voor een leuke prijs.
 
Ik hen de Gorider Niker Extensa aangeschaft en getest in een paar auto ritjes. Navigatie software werkt prime, wat echter wel vreemd is is dat de tijd niet klopt. Hetlijkt wel of de klok in de navigatie software automatisch synchroniseert met TMC of met sattelieten.
Als ik de tijd in het instellingen menu goed zet en start dan de navigatie software dan zie ik de tijd enkele seconden goed staan en dan springt ie weer een uur terug.
Iemand daar ervaring mee of een oplossing voor ?

Verder is het een leuk ding voor een leuke prijs.

Heb je m in een winkel gehaald of online besteld? Ik heb er oren naar maar wil 'm eerst kunnen zien en vasthouden.
 
Laatst bewerkt:
En ik heb dus ook de gorider extensa aangeschaft. Heb hem net binnen gekregen en ben lekker aan het rommelen er mee geweest. Wat is nu het geval......ik kan toch nergens vinden waar ik de usb kabel in kan stoppen! Ik krijg hem dus niet aan de pc. Dus mensen......wat is hier de truc of wat zie ik helemaal over het hoofd?? Ik kan ook nog geen handleiding van dit apparaat downloaden omdat die nog nieuw is. Ik zie dus nergens de opening om het stekkertje in te pluggen. Zal toch niet de bedoeling wezen dat ik de omkasting er af moet lopen peuteren ofzo..... Ik wacht gespannen af of jullie een mooi antwoord weten. Groetjes van deze zijde.
 
Het volgende plaatje is van de Chinese "Rage GPS".
All_Terrain_4_3_Inch_rdtodGyy.jpg

Heb je daar iets aan? Aansluitingen lijken onder het rubber aan de zijkant te zitten.
Deze GPS wordt ook veel in dit topic besproken:
Mappy mini 330 vs Peaklife chinees

Volgens mij is dit zo goed als hetzelfde apparaat (uiterlijk dan) dus wellicht kunnen de mensen in dat topic je ook helpen
 
Laatst bewerkt:
Okeeee, dank je wel! Ik ga eens kijken of ik dat ook zo los kan krijgen. Durfde dat niet omdat ik dacht dat ik dan gelijk de boel zou vernielen! Haha bedankt hoor.
 
Pas je dit wel op de juiste plaats aan? Je moet het in iGO onder: Settings > Regionaal aanpassen

Tnx... gevonden... wel een beetje een vreemde instelling. het ging niet in een keer goed. pas nadat ik gmt+0:00 had ingesteld en daarna terug op +1:00 gaf hij de goede tijd aan.

Vaag... Maar ik elk geval kom ik nu niet meer een uur te vroeg aan :)
 
Wat ik wel vervelend vind is dat die zo lang doet over het vinden van de satellieten. Nu ligt die al 10 minuten lekker buiten en heeft die pas 3 satellieten gevonden. Nauwkeurigheid slecht geeft die aan... Ik hoorde van iemand dat het apparaat die satellieten steeds sneller gaat vinden.....Is dat zo of moet ik wat aan de instellingen veranderen? Ik heb hem nog niet echt gebruikt voor op de motor omdat de motor bij de dealer wacht op zijn nieuwe brandstofpomp.
 
Ik sta op het punt om een Gorider aan te schaffen, maar nu twijfel ik enorm over of ik de gorider biker 2 moet nemen of de extensa.

Ze draaien allebei op iGo software toch? ik kan dat nergens op hun website vinden. Ze laten er maar weinig details over vrij heb ik het idee.

Ik wil voornamelijk een navigatie voor op vakantie om me weer op weg te helpen als je hopeloos verdwaald bent of bij een tankstation. Het inladen van bestanden zal ook wel gaan. Tis meer voor de handigheid.

Hoewel ik het niet helemaal bevestig krijg op internet is vooral de bediening een stuk makkelijker gemaakt bij de Extensa.

De 2 schelen echter maar een 10tje. Wie kan me over de streep trekken om welke van de 2 te kiezen?
 
Laatst bewerkt:
De bediening van de Extensa is even wennen maar best OK. Het verkrijgen van een fix schijnt in een komende update verbeterd te worden. Ik hoop dat dat ook zo is want momenteel ben ik thuis voor ik een fix heb. Nu kan me dat voor woon/werk verkeer niet veel schelen maar met toertjes is dat heel vervelend.

Ik heb contact met iemand bij de Nederlandse importeur en ik moet zeggen dat ze snel en correct antwoorden. Ik hoop dan ook dat de update snel komt en doet wat ie belooft.

Het verschil tussen de Biker 2 en de Extensa ken ik niet. De extensa draait op primo ( volgens mij ook van iGo )
 
Hoi allen, dit topic had ik nog niet eerder gezien!

Ook ik heb gebruik gemaakt van de aanbieding op 1dagskoopjes en heb daar een gorider extensa + 1 headsetje bij besteld. De bijgeleverde adapter paste niet op het stuur van mijn RF600 (geen ruimte), na een bezoekje aan waypoint heb ik daar drie onderdelen gekocht om hem via een andere weg te kunnen plaatsen.

Heb er nu een paar keer mee gereden en ik kom tot de volgende + en - punten (dit is een voorlopige lijst, daar ik nog niet voldoende tijd heb gehad om alles uitvoerig te testen).

+ punten Extensa
- Goedkoop in aanschaf
- Duidelijke bediening
- Veel opties, o.a. om onder het rijden muziek af te spelen
- Hij moet volgens mij ook geschikt zijn voor routes van zumo etc. maar dit heb ik nog niet getest
- Flitser melding

- punten Extensa
- Bij zon in de rug slecht tot niet afleesbaar.
- Het vinden van een GPS signaal laat soms erg lang op zich wachten, zo heb ik onlangs ruim een half uur gereden voor ik signaal had (maar dit kan ook komen door onderstaande punt).
- Het instellen van de juiste tijd is een gevecht, hij loopt bij mij nog steeds een uur achter ondanks dat ik gespeeld heb met zomertijd en GMT.

+ punten headset
- Apparaatje vertelt je bij uitschakelen hoeveel stroom er nog in zit.
- Veel opties, maar dat maakt het ook lastig, zo kan je onder het rijden muziek nummers skippen, en wisselen tussen mede rijders met een bluetooth set.
- Lange accuduur, heb sinds de eerst oplaad beurt nog 50% over, en ik heb al een aantal uur gereden.

- punten headset
- Ik heb dit nog niet uitvoerig kunnen testen, maar ik heb het gevoel dat mijn rechter speaker niets doet, de microfoon en rechter speaker kun je loskoppelen, maar de linker niet en aangezien ik ze al in mijn helm heb vastgeplakt..
- Waar ik ook problemen mee lijk te hebben is het pairen met zowel de navigatie als mijn iPhone tegelijkertijd, om en om werken ze wel, maar ik heb nog geen tijd gehad om echt uitvoerig te testen of hij op beiden tegelijk werkt.
- Ook heb ik het idee dat ik niet automatisch kan reconnecten als ik de headset heb uit gehad, dan moet ik hem eerst weer pairen met de navigatie.
 
Laatst bewerkt:
Door puur toeval heb ik in de afgelopen weken alle units van GoRider een keer in handen gehad. Nou ja officieel gezien alleen de Biker II niet maar dat is exact dezelfde unit als de Interphone navigatie die ik bij m'n vriendin op de motor heb geïnstalleerd. Alleen zit op de Biker II iGO Primo en de Interphone had nDrive. Alle units worden geleverd met iGO Primo 2.4 volgens mij.

Wat software betreft verschillen ze dus niet. Hardware is weer een ander verhaal. De Biker II is dus ook beschikbaar van andere merken. De Extensa is hetzelfde als de Chinese "Rage" gps, zit alleen meer flash geheugen in en ik dacht andere cpu maar weet ik niet zeker. De Excalibur, het topmodel van GoRider, is een Holux GPSmile 61cs. De Twonav Delta is ook dezelfde hardware en wordt ook vaak gebruikt met varen en vliegen.

Mijn ervaringen:

De Biker II heeft een 3,5" scherm, redelijk afleesbaar in zonlicht, mount is prima, contact punten zijn wel gevoelig. Omdat iGO kleine knopjes heeft is het op dit scherm soms lastig bedienen met handschoenen aan.

De Extensa heeft een 4,3" scherm, naar mijn mening is de bouw kwaliteit iets minder dan de Biker II, met name het scherm en ook de toegang tot de usb poort en SD kaart (Biker II heeft een solide klepje, Extensa heeft een stukje rubber wat je moet los pulken). Het scherm vind ik slecht afleesbaar in zonlicht. Dit komt voornamelijk doordat het geen mat scherm is maar een glanzend scherm. De unit die ik getest heb was het scherm ook niet helemaal strak. Daarmee bedoel ik dat het schermoppervlak wat golvend was. Geen idee hoe ik dit beter kan uitleggen. De "Backlight" van de unit die er voor zorgt dat je de schermhelderheid omhoog kan zetten kan naar mijn mening ook lang niet hoog genoeg. Die van de Biker II kan een stuk hoger. De mount was wel ok maar de zonneklep vond ik geen toegevoegde waarde hebben.

De Excalibur is dan weer een heel ander verhaal. Ook een 4,3" scherm maar mat, net als de Biker II. Veel beter afleesbaar in zonlicht dan bovenstaande units en ook is de schermhelderheid veel hoger in te stellen. De batterij van deze unit is te vervangen. De toegang tot de usb connectie zit wel op een wat vervelende plaats, zo ook de SDkaart. De SDkaart lokatie zit onder de batterij, voor de usb connectie kun je de batterij laten zitten maar moet wel het klepje achter los. De bouwkwaliteit voelt wel echt vele malen beter aan dan bovenstaande units. Je hebt bij deze unit ook veel meer het gevoel dat je een premium unit in handen hebt (mag ook wel, ding is een stuk duurder). Knoppen voelen solide aan, er zit ook nog een extra knop op waarmee je het geluid en de helderheid van het toestel kan regelen. De mount is ook veruit de beste van de drie. Voelt niet alleen stevig aan, maar komt ook met RAM bevestiging en een rubberkapje om je contactpunten te beschermen. Ook is het mechanisme van de beveiligingsschroef vele malen beter.


Welke je moet kiezen, geen idee, ik denk dat je prima vooruit kan met de Biker II. De Extensa vond ik persoonlijk een teleurstelling, zeker nadat ik de Excalibur heb getest.
Alle units doen het niet erg lang op de batterij. Een dag toeren puur op de batterij ga je zeker niet redden. 2-3 uur misschien maar zou zelfs daar niet op gokken omdat je met zonnig weer toch vaak de helderheid redelijk omhoog moet zetten om wat te zien. De Excalibur heeft dan wel als voordeel dat je een extra batterij kunt aanschaffen.
 
Alle units doen het niet erg lang op de batterij. Een dag toeren puur op de batterij ga je zeker niet redden. 2-3 uur misschien maar zou zelfs daar niet op gokken omdat je met zonnig weer toch vaak de helderheid redelijk omhoog moet zetten om wat te zien. De Excalibur heeft dan wel als voordeel dat je een extra batterij kunt aanschaffen.

De Extensa komt dan wel standaard met een kabel waarmee je je gps op de accu van je motor kan aansluiten. Het argument batterij is bij dit model tijdens toeren geen minpunt. Op batterij heb ik de unit vanwege het testen van de gps fix tijd geruime tijd op batterij aan gehad en ik moet zeggen dat dat me zeker niet tegen viel. Hij heeft het toch wel zeker enkele uren ( meer dan 5 ) volgehouden. Als ik er aan toe kom zal ik hem nog eens met volle accu aan laten staan en zien hoe lang hij het uithoudt.

Mijn bezwaren momenteel zijn de tijd dat het duurt voor dat een gps fix tot stand komt en dat hij tijden het rijden de gps fix nogal eens verliest. Daarnaast is het goed krijgen van de tijd inderdaad nogal een gezeur. Volgens mij komt dat doordat de gps software en het OS software apart van elkaar ingesteld worden en de gps software zet zijn tijd gelijk met de door de satelliet meegestuurde UTC tijd.Vervolgens zet de gps software het OS weer terug. Daar ben ik ook nog niet helemaal uit.
 
De excalibur komt ook met laadkabel. Als de helderheid van de andere units minder is dan die van de excalibur dan kan ik die andere units niet aanraden.... Ik vind het bij de excalibur net ok.
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht met mijn oordeel over de bruikbaarheid van het apparaat even tot de levering van mijn BT headset. Navigeren op de motor lijkt mij het meest zinnig op gehoor, niet op zicht op de unit. Uiteraard moet de unit wel te bedienen zijn, maar als je dat stilstaand doet kan je in de meeste gevallen ook wel even zo draaien dan je niet met het licht in de rug zit.
 
Ik snap dat ze allemaal met laadmogelijkheden komen, zowel via de mount als dmv usb. Er zijn echter altijd mensen die de apparaten alleen op de batterij gebruiken en dan is het handig om te weten dat ze daarin behoorlijk verschillen van bijv. een TomTom. Geen idee hoe die Extensa bij jou het zolang heeft volgehouden maar 5 uur waag ik serieus te betwijfelen (5 uur navigeren dan). Maar goed, bovenstaande is mijn ervaring en is voor jullie wellicht anders.
 
Begrijp ik het goed dat de Extensa wat kinderziektes heeft mbt GPS fix omdat de tijd in de war is? Nu weet ik niet welke ik kiezen moet... grrrr.
 
Begrijp ik het goed dat de Extensa wat kinderziektes heeft mbt GPS fix omdat de tijd in de war is? Nu weet ik niet welke ik kiezen moet... grrrr.

Volgens mij valt dat wel mee, denk dat het een kwestie is van de juiste instellingen. Ik heb ooit eens met de support van GoRider gesproken waarna ze mij een link voor een firmware bestand stuurden. Blijkt die hele site, met alle updates, wagenwijd open te staan. Enfin, alle updates voor de verschillende systemen eens bekeken, en overal is de sys.txt van iGO hetzelfde. Lijkt mij beter werken als je in dat bestand ook al aangeeft op welke poort de gps zit en op welke snelheid deze werkt (BAUDrate) ipv alles maar op "auto" te zetten. Dit is alleen te achterhalen door in Windows CE te duiken.

Zegt bovenstaande je echter niks: Dat gps probleem moet wel met een software update/instelling redelijk te fixen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan