Motorrijles in andere Europese landen

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.624
10.725
Andere kant van de evenaar
Gewoon nieuwsgierig..

Ik woon in Australie / Tasmanie en er vallen hier nogal wat doden in het verkeer, n.a.v. dit is er een beetje een discussie gaande op de Motorcycle riders Tasmania group op FB.
Nu krijg ik van vrienden en collegas ongeveer mee hoe je hier je rijbewijs haalt, en dat is eigenlijk om te huilen.
Je doet theories, je doet een paar oefenrondjes op een afgesloten terrein.
Als dit goed gaat krijg je een L plate, die hang je op je 250cc motor, en je redt je maar.
Na een jaar geloof ik, moet je een behoorlijk simpel examen afleggen, en krijg je je provisional licence, das nog 2 jaar op een laag vermogende moter.

Dus eigenlijk totaal geen training..

Nu gaat het in de UK geloof ik ook zo ongeveer

Hoe zit het in de rest van de Europese landen, is daar wel voldoende training voor je zelf de weg op mag?
 
De rest van Europa wordt ook wel steeds beter volgens mij, maar Nederland loopt wel voorop met vernieuwende methodieken wat ik zo hoor.
Vanuit Europa is opgelegd dat landen moeten zorgen dat het aantal ongelukken omlaag gaat, hetzij door invoeren motor apk, verbeteren weginrichting, of dus betere opleidingen. Heb het gevoel dat Nederland daar voor de verandering de betere keuze in heeft gemaakt (opleiding). Hoe snel en hoevergaand is dan wel een punt, het moet wel betaald worden, en er is ook een eigen verantwoordelijkheid van de motorrijders vind ik.
 
Ik weet nog toen ik voor mijn motorrijbewijs ging dat je bij de gemeente een oefenvergunning kon halen om met de motor legaal te kunnen rijden op straat, maar ja dat is ook al z'n 45 jaar geleden.
 
Ik weet nog toen ik voor mijn motorrijbewijs ging dat je bij de gemeente een oefenvergunning kon halen om met de motor legaal te kunnen rijden op straat, maar ja dat is ook al z'n 45 jaar geleden.
Ik was daar toen te jong voor, maar mocht na 1 examen wel meteen op iedere motor rijden die er bestond. Gelukkig had ik geen geld, dus dat ging toch niet, achteraf misschien beter :+

Tegenwoordig valt het me op dat je vooral heel veel examens moet doen, als je op je 18e al wilt beginnen met rijden en uiteindelijk meer wilt dan een geknepen brommert. Theorie, 2 praktijkexamens, weer examens, etc. Junior hier zit er nu middenin.

Als veel examens doen goed is voor veilig rijden, dan zitten we goed in NL. Het geeft me alleen lichtelijk de indruk dat motorrijden ontmoedigd wordt….
 
De kwaliteit van de opleiding in Duitsland is ook veel minder dan die in Nederland.
Je moet een minimaal aantal rijlessen met verschillende thema's doorlopen, zoals
een rit in het donker en een over snelwegen. Her praktijk-examen bevat 6 bijzondere
verrichtingen en pakweg 20-30 minuten rijden met instructeur en examinator in de auto
achter je.
Als ik dan hoor wat vrienden in Nederland hebben geleerd, denk ik er sterk over om,
ondanks het al hebben van een A-rijbewijs, toch nog enkele lessen in Nederland te nemen.
 
Inderdaad, het bovenstaande klinkt mij heel bekend in de oren, Old Scoot. Snelle conclusie zou dus kunnen zijn dat er veel landen achter lopen,45 jaar is niet niks.
Heb zelf gelukkig een goede aanvullende rijopleiding gehad, toen heb ik motorrijden geleerd. Het vooruit kijken, bochten juist inschatten en aansnijden. Had voor die aanvullende opleiding dus eigenlijk alleen de bromfietservaring, was toen alleen leeftijd die toestemming gaf om als een malle de weg op te gaan. Ook na het motorrijbewijs een "bijna dood ervaring" door onwetendheid gehad.
Een goede opleiding is echt niet verkeerd en ja, dan moet je wel je portemonnee trekken. 😉🤣
 
De rest van Europa wordt ook wel steeds beter volgens mij, maar Nederland loopt wel voorop met vernieuwende methodieken wat ik zo hoor.
Vanuit Europa is opgelegd dat landen moeten zorgen dat het aantal ongelukken omlaag gaat, hetzij door invoeren motor apk, verbeteren weginrichting, of dus betere opleidingen. Heb het gevoel dat Nederland daar voor de verandering de betere keuze in heeft gemaakt (opleiding). Hoe snel en hoevergaand is dan wel een punt, het moet wel betaald worden, en er is ook een eigen verantwoordelijkheid van de motorrijders vind ik.
Ik had begrepen dat je in Frankrijk ook lessen moet nemen.
 
Ik was daar toen te jong voor, maar mocht na 1 examen wel meteen op iedere motor rijden die er bestond. Gelukkig had ik geen geld, dus dat ging toch niet, achteraf misschien beter :+

Tegenwoordig valt het me op dat je vooral heel veel examens moet doen, als je op je 18e al wilt beginnen met rijden en uiteindelijk meer wilt dan een geknepen brommert. Theorie, 2 praktijkexamens, weer examens, etc. Junior hier zit er nu middenin.

Als veel examens doen goed is voor veilig rijden, dan zitten we goed in NL. Het geeft me alleen lichtelijk de indruk dat motorrijden ontmoedigd wordt….
Vroeger had een zware motor nog ''maar'' zo'n 100pk, dat maakt het ook best wel anders, lijkt me.
 
Ik zeg niet dat ze hier per se slecht, en in NL per se goed rijden. Het verkeer is hier veel makkelijker, de wegen moeilijker.
Maar als je een goede opleiding hebt gehad, dan blijft gedrag over, je hebt in ieder geval 1 zaak geelimineerd.
Gedrag beinvloeden is een ander, veel moeilijker, geval..
 
Ik denk dat het in nederland best goed geregeld is in de basis. Maar er zijn ook veel rijscholen die je het "examenkunstje" proberen bij te brengen in zo'n kort mogelijke tijd. En dat is natuurlijk iets anders dan echt leren motorrijden.
Ik had wel echt leuke rijlessen vondt ik. Steeds 2 uur, eerste 45min. instructeur op de motor voorop, uitleg in m'n oor over hoe en wat. Rest van de les moest ik voorop en dan kreeg ik steeds in mijn oor getoeterd dat het harder mocht, en ik een andere positie op de weg moest rijden en beter vooruit moest kijken, dat soort dingen. En bij heel veel situaties gingen we nog een klein stukkie terug om het over te doen. Bijzondere verrichtingen was echt maar een mini deel van de lessen. Ik was zo'n beetje de laatste die in één examen het volledige motorrijbewijs haalde. Ergens rond 2002. Jongere mensen moesten toen al in 2 stapjes. Ik was ouder dan 24, dus toen kreeg ik het volledige papiertje.

En nu rij ik geen motor meer op straat _O- Circuit heeft geen kont met rijlessen te maken als je het mij vraagt
 
In Oekraïne hebben ze pas een paar jaar een praktijk examen, daarvoor was het alleen theorie en dan mocht je...

@Bramb0
Ik heb niet het idee dat motorrijden an sich word ontmoedigd, wel het op jongere leeftijd rijden op zware motoren maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n heel gek idee.
 
Vroeger had een zware motor nog ''maar'' zo'n 100pk, dat maakt het ook best wel anders, lijkt me.
Is waar. Daarentegen is 15 pk nu wel erg weinig. Je hebt op N-wegen weinig en op autosnelwegen helemaal geen reserve.

Ik heb niet het idee dat motorrijden an sich word ontmoedigd, wel het op jongere leeftijd rijden op zware motoren maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n heel gek idee.
Als je ziet hoeveel inspanning en geld het kost voordat je uiteindelijk de motor kan rijden dit je wilt, dan motiveert het niet. Velen wachten tot A2 begreep ik van de rijschool. Dan mis je toch een paar leuke jaren. Misschien wel de allerleukste...
 
Ik denk dat het in nederland best goed geregeld is in de basis. Maar er zijn ook veel rijscholen die je het "examenkunstje" proberen bij te brengen in zo'n kort mogelijke tijd. En dat is natuurlijk iets anders dan echt leren motorrijden.
Ik had wel echt leuke rijlessen vondt ik. Steeds 2 uur, eerste 45min. instructeur op de motor voorop, uitleg in m'n oor over hoe en wat. Rest van de les moest ik voorop en dan kreeg ik steeds in mijn oor getoeterd dat het harder mocht, en ik een andere positie op de weg moest rijden en beter vooruit moest kijken, dat soort dingen. En bij heel veel situaties gingen we nog een klein stukkie terug om het over te doen. Bijzondere verrichtingen was echt maar een mini deel van de lessen. Ik was zo'n beetje de laatste die in één examen het volledige motorrijbewijs haalde. Ergens rond 2002. Jongere mensen moesten toen al in 2 stapjes. Ik was ouder dan 24, dus toen kreeg ik het volledige papiertje.

En nu rij ik geen motor meer op straat _O- Circuit heeft geen kont met rijlessen te maken als je het mij vraagt
Ik vind Nederland, achteraf gezien, eigenlijk best goed!
Les krijgen is eigenlijk, iemand vertellen hoe het moet, en dan over de schouder meekijken of ie het goed doet. Zo niet vertel je wat er niet goed gaat, en hoe te verbeteren, en tips geven, verkeers inzicht leren.

En dit is nu hetgene wat mist in Australie..

Ik heb mijn motorrijbewijs gehaald bij iets van de ANWB, iemand reed constant achter je, en stond continu in contact, steeds tips geven, en zeggen wat je fout deed, en hoe het wel moet.
Achteraf heel fijn
 
Ik heb mijn motorrijbewijs gehaald bij iets van de ANWB, iemand reed constant achter je, en stond continu in contact, steeds tips geven, en zeggen wat je fout deed, en hoe het wel moet.
Achteraf heel fijn
Zo werkt het al tientallen jaren in NL, iedere rijschool doet het zo. Je ziet natuurlijk wel verschil in rij-opleidingen. De een rijdt met een motor achter je aan, de ander zit in de auto en rijdt met 2 lesmotoren met soms heel verschillende kandidaten qua nivo. De beginner houdt het niet bij en degene die net voor z’n examen zit verveelt zich. Maar dubbele inkomsten in dezelfde tijd is wel aantrekkelijk. Het mag blijkbaar niet, maar ik zie het continu. Misschien was dat alleen in de covid-tijd.
 
Ik heb helemaal geen rijopleiding., ik heb letterlijk met vallen en opstaan rijden geleerd. Of dat nou goed was, weet ik niet. Toch ben ik blij dat ik nooit naar zo'n snorremans heb moeten luisteren. Die hebben indertijd ook gewoon alles uit hun duim gezogen, dat kan ik ook.
 
Ik heb helemaal geen rijopleiding., ik heb letterlijk met vallen en opstaan rijden geleerd. Of dat nou goed was, weet ik niet. Toch ben ik blij dat ik nooit naar zo'n snorremans heb moeten luisteren. Die hebben indertijd ook gewoon alles verzonnen, dat kan ik ook.
Je vergeet de kneedown cursus die je van mij hebt gehad.
 
Gewoon nieuwsgierig..

Ik woon in Australie / Tasmanie en er vallen hier nogal wat doden in het verkeer, n.a.v. dit is er een beetje een discussie gaande op de Motorcycle riders Tasmania group op FB.
Nu krijg ik van vrienden en collegas ongeveer mee hoe je hier je rijbewijs haalt, en dat is eigenlijk om te huilen.
Je doet theories, je doet een paar oefenrondjes op een afgesloten terrein.
Als dit goed gaat krijg je een L plate, die hang je op je 250cc motor, en je redt je maar.
Na een jaar geloof ik, moet je een behoorlijk simpel examen afleggen, en krijg je je provisional licence, das nog 2 jaar op een laag vermogende moter.

Dus eigenlijk totaal geen training..

Nu gaat het in de UK geloof ik ook zo ongeveer

Hoe zit het in de rest van de Europese landen, is daar wel voldoende training voor je zelf de weg op mag?
Maar in de UK lezen we Fast Bikes!
 
Vroeger had een zware motor nog ''maar'' zo'n 100pk, dat maakt het ook best wel anders, lijkt me.
In de jaren '70 reden record aantallen zich dood. En toen was een motor met 100pk een exceptie.
Het Nederlandse systeem met getrainde en gecontroleerde instructeurs is best goed. Het maakt het wel duur. Alleen dat getrapte rijbewijs is in mijn ogen belachelijk.
Eerst mag je met 17 in 1500 kilo blik met 150pk rijden, vervolgens wordt je met 18 op een 125cc als vliegje ingezet op de snelweg.
 
Het getrapte rijbewijs vind ik wel een goed iets, nu heb je motoren met 180/200pk. Niet echt verstandig als je 3 dagen je rijbewijs hebt.
Dat het in 3 stappen moet, en beginnen met maar 11kW is dan weer van de pot gerukt
 
Het getrapte rijbewijs vind ik wel een goed iets, nu heb je motoren met 180/200pk. Niet echt verstandig als je 3 dagen je rijbewijs hebt.
Dat het in 3 stappen moet, en beginnen met maar 11kW is dan weer van de pot gerukt
Je mag wel in de Tesla van papa rijden als je 18 bent.
Je mag ook trouwen, stemmen of iemand doden als je in het leger zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan