Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Mijn tips (voor wat het waard is) voor de halve draai:
- oefening in eerste versnelling doen
- lange aanloop nemen waarin je de rust krijgt en zeker ben van een constante snelheid
- helemaal doorkijken, zo ver mogelijk je hoofd draaien
- als je een keer aan de oefening bent begonnen niet aarzelen, dus niet remmen en ook van de koppeling afblijven
- als je niet binnen de lijntjes blijft komt dat omdat je niet ver genoeg doorkijkt

Voor het wegrijden uit het parkeervak is kijken ook belangrijk. Zoek een punt waar je naartoe wil en kijk alleen naar dit punt. Dan gas en geleidelijk de koppeling loslaten.
kleine aanvulling: motor meer platleggen in de bocht. in het begin is het raar maar op een gegeven moment voelt het heel normaal aan
 
bedankt voor de tips en het meedenken,ik neem dit mee naar de volgende les en hoop dat ik de halve draai zo snel mogelijk kan uitvoeren.
 

Even opgezocht wat jullie precies moeten doen bij de halve draai.
Kijken over je schouder, en je iets verzetten op de motor.
Heb je al 8-jes gedaan?
 
Vreemd, ik heb nog maar weinig blikken wheelies zien maken :P
bedoel meer dat het in belgie soms net is of zit je in gta 5 real life van links naar rechts eerst gaan dan kijken en dan de richting nog eens aan of je nu op de ring antwerpen zit of verder richting brussel/ braine alleud
 

Even opgezocht wat jullie precies moeten doen bij de halve draai.
Kijken over je schouder, en je iets verzetten op de motor.
Heb je al 8-jes gedaan?
nee nog geen achtjes gedaan wil ik wel echter schijnt dat die halve draai toch wel wat een basis oefening is voor andere oefeningen qau benen strak tegen de tank sturen met de heupen en gestrekte arm maar stuur niet te kramp achtig vast,bij het achterop zitten had ik het idee dat mijn instructeur wat leunde op het stuur en het van zich af duwde maar kan het verkeerd gezien hebben,ik zou ook braaf achter mijn medeleerling gister aansluiten voor de langzame slalom hij zei doe nog maar even niet.
 
  • Eens
Waarderingen: Lert
als ik dat filmpje zo zie dan is het net als je dat kleine knikje maakt en weer terughaald, dat je daar de motor schuin gooit, dan maak je er als het ware een vraagteken bocht van (overdreven gezien)
 
Mijn instructeur liet mij rondjes rijden met de motor in de eerste versnelling dan rond de 16-18 km rijden en dan met de voetrem naar de 12-13 km gaan...en dat vast houden...

en dan inderdaad de halve bocht maken en goed doorkijken dan haal je het zeker wel!
Dat deed ik ook, bij de halve draai oefen je eigenlijk maar heel kort met de houding. Als je rondjes blijft rijden kan je een halve minuut oefenen met de juiste houding vasthouden.

Verder was de gouden tip qua tegensturen om de binnenarm gestrekt te houden en de buitenarm gebogen. Dan gaat het tegensturen en leunen vanzelf.
 
wat je ziet is het countersteering wat je op twee wielers doe om een bocht te maken.
Inderdaad. Probeer het maar eens bewust, als je een recht stuk weg hebt. Duw tegen de linkerkant van je stuur aan, je zal naar links gaan. Druk tegen het rechterhand at; je gaat naar rechts. Als je het niet gewend bent is het een rare gewaarwording, maar het is de absolute basis waar al het andere op rust.
 
Goeie tip. Ga ik eens proberen met mijn scooter. Ik heb nog geen motorrijbewijs, maar daar hoop ik over een paar jaar mee te beginnen. Ben druk aan het sparen om alles te kunnen bekostigen.
 
Goeie tip. Ga ik eens proberen met mijn scooter. Ik heb nog geen motorrijbewijs, maar daar hoop ik over een paar jaar mee te beginnen. Ben druk aan het sparen om alles te kunnen bekostigen.
als je al veel scooter rjidt doe je het waarschijnlijk al onbewust. Het verschil met AVB en normaal rijden is hoe bewust je tegenstuurt maar in principe stuur je altijd tegen als je een bocht maakt.
 
  • Eens
Waarderingen: Lert
nog een tip wat ik voor mijzelf goed vond gaan is qua gevoel even een tikje de andere kant op sturen zodat je daarna met een swung de goede kant op draait. Niet dat je een vraagteken maakt qua vorm, maar een tikje
edit: al genoemd zie ik nu
 
O ja inderdaad. Maar dan met je lichaam eerst tegenhangen oid ipv met de handen.
Stel je wil naar rechts, dan leun je naar rechts. Daardoor (massamiddelpunt) duw je de bovenkant van je fiets naar links. Die rijdt daardoor onder je weg naar links omdat die op de linkerkant van je band komt.
Daardoor komt de fiets dus links van je waardoor die op de rechterkant van de band komt waardoor je, eindelijk, naar rechts ga.

Als je erover nadenk terwijl je rijdt....
Ga je op je plaat :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan