MZ TS250 NVA

Rockert

MF veteraan
24 nov 2004
2.504
0
Odoornerveen
Ok ok, geen caferacer deze keer maar een poging tot restauratie. Ben sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van de stoffelijke resten van een TS250 MZ. En dan ook nog eens in de uitvoering van de "Nationalen Volks Armee". Een legerbrommer dus. Op het eerste gezicht behoorlijk compleet, afgezien van uitlaat, kettingkast en bandjes zit alles wel zo´n beetje erbij....denk/vermoed ik. Nu is mijn vraag: wie heeft onderdelenboeken, bedradingsschema´s en verdere info voor dit type motorfiets. Het is het type met de 16" wieltjes, even voor de duidelijkheid. Ben nu druk bezig met demonteren en er staat nog een frame met voorvork en blok op de heftafel. Maar zal binnenkort (rekbaar begrip) eens een foto plaatsen.......zit me net te bedenken dat iemand met een overbodig kenteken van een 250 MZ zich ook gerne mag melden bitte. Liefst met frame uiteraard
 
Even snel een foto gevonden op het net....zo moet het dus worden...
full
 
Kijkan, een MZje :Y :Y
Is het een TS 250 of een TS 250/1 (4 of 5 bak, andere cilinderkop)?
Misschien heb je hier wat aan.
En anders idd Gekra eens proberen.
Klik hier ook eens
Succes met de restauratie!
Ow ja, de meines:
PICT0334.jpg

(nieuwer blok en voorvorkpartij en sinds kort ook een ander frame (ETZ), heb ik nu ff geen fotootje van)
 
Alvast bedankt voor de tips, links en andere adviezen. Zojuist even mijn nieuwsgierigheid z´n gang laten gaan en de kop dr af gehaald. Zuiger zat vast....dacht ik. Big end zit weinig tot geen beweging in dus vandaar het "solide" gevoel in de zuiger toen ik er op drukte. Toen ik het geheel een beetje voorover kantelde liep er zowaar een kleine hoeveelheid water uit...Dolle pret, wordt dus sowieso in z´n geheel lostrekken :P . Een aantal van de links waren overigens al bekend en had Euronet Internet BV ook nog gevonden. Zijn net even leukere prijzen dan Gekra volgens mij. Het mz-tje is nu overigens volledig geslacht, eerst maar schuren en uitdeuken, wielen spaken en bandjes regelen zodat het rijwielgedeelte eerst weer fatsoenlijk is. Bloktechnisch moet ik me nog even verdiepen in de materie voordat ik daadwerkelijk aan de slag ga :]
 
Betekent dit dat je een (evt frame) kenteken over hebt?
Nee, helaas, dat zit er niet in. Mijn originele TS frame had en heeft ook geen kenteken. Om alle keuringstroubles te voorkomen en daar ik nog een ETZ frame had staan die 2 dingen maar gecombineerd O-)
origineel:
ts_250_1_rechts.jpg

Mijne:
tszijkant.JPG

De solozadels komen er misschien nog wel weer op.
 
Vroeger....jaar of 8 geleden had ik ook al eens een TS-je. Ik heb toen van een oud leraar nederlands eens een schijfje gehad met oude reclamefolders, betriebsanleitungen, foto´s testen etc etc etc allemaal mz, van de rt/bk tot de etz. En warempel zojuist het ploatie weergevonden gedaan. zal het proberen te branden (ben niet zo digitechnisch) voor de geinterreseerden hier
 
Vroeger....jaar of 8 geleden had ik ook al eens een TS-je. Ik heb toen van een oud leraar nederlands eens een schijfje gehad met oude reclamefolders, betriebsanleitungen, foto´s testen etc etc etc allemaal mz, van de rt/bk tot de etz. En warempel zojuist het ploatie weergevonden gedaan. zal het proberen te branden (ben niet zo digitechnisch) voor de geinterreseerden hier
Toch niet ene D.D te E.? Kan haast niet missen, dat cdtje heb ik hier ook ergens liggen 8-)
 
Helemaal dezelfde!. Had vroeger op de MEAO les van hem. Lokaal hing vol met posters van oldtimermotoren en zijn BMW mono. Enorm aardige man, spreek hem af en toe nog eens op beurzen e.d. :Y
 
Ja Dinant is een toffe peer. Zo dus jij ook (weer) in de MZ's? Ik ook weer trouwens, heb er een ETZ250 zijspan en een ETZ 251 bij. Mijn eerste MZ was een TS 250 /0, dus het eerste type met de "normale" cilinderkop en 4bak. Volgens mij zijn de TS Armee's niet typegoedgekeurd in Nederland. Maar om het zeker te weten moet ik dat ff navragen.
Op zich geen probleem want frames of slopers met kentekens van burgeruitvoeringen zijn redelijk goed te vinden. Net zoals Johan kan je ook andere types gebruiken...veel past op elkaar. Heb zelf een later type Armee gehad maar die heb ik verkocht ivm. aanschaf RT125. De Armee zadels zijn behoorlijk gezocht, de Polizei mono zadels, de zwarte dus , nog meer. Schijnen gewoon beter te zitten.
Er zijn hier wel wat lui met veel ervaring met MZ (oa. ikzelf 8-) ) dus vraag gerust .Anders kent men wel adressen en mensen. Er zijn een aantal gespecialiseerde MZ bedrijven, zoals je zelf al heb gevonden. Maarten Boer in Joure is ook zo'n specialist. Ook in Duitsland zijn er een aantal zaken. Google doet ook wonderen.
Ik ben benieuwd hoe je gaat vorderen...en niet vercaferaceren he?(kan wel heel goed }) ),mzzzls,Rob.
 
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik wel al een tank en zitje gepast heb, en het lijkt ook nog best wel trouwens. Maar dit is niet de bedoeling. Even heb ik nog overwogen een isdt uitvoering te prutsen maar ook dit terzijde geschoven. Het wordt gewoon dus "original". De zadels kan GEKRA wel leveren maar deze zijn daar 4 keer de aanschafwaarde van hetgeen nu in de schuur ligt aan complete motorfiets (heb er 30 voor mogen aftikken). Zal er vanzelf wel een keer tegenaanlopen en anders eerst maar een gewone buddy erop, kan ik ook best mee leven. Ze is nu overigens voledig gedemonteerd. Vanavond even de onderdelenlijsten printen en morgenavond alles inventariseren. Ben via Marktplaats iemand in Friesland tegengekomen met TS spul dus het meeste hoop ik daar weg te krijgen. Mischien dat hij nog een kenteken weet dus ben ik daar ook klaar mee. Typekeuring schijnt inderdaad problematisch te zijn doordat ze nooit een (duits) burgerkenteken hebben gehad in het verleden....nah ja, geen zorgen voor morgen, als het zover is dient zich wel een oplossing aan :Y
full
 
Je zal Richard of Cor wel bedoelen denk ik. Ik heb ook nog wat TS spul liggen dus als je echt wat nodig zou moeten hebben ..heel misschien heb ik het wel liggen.
Mzzzls,Rob.
 
Ik ben zeer zeker nog e.e.a. nodig. Wilde vanavond al even de boel inventariseren maar 1: het was lekker weer.
2: al 14 dagen niet ge-xs 650-ed dus na het werk even gereden
3: kreeg visite van 2 klanten op de caferacer dus moest echt even met hen nog een rondje rijden.
4: Bij thuiskomst lekker op de bank in slaap gevallen.

Wordt dus morgen of zondag :z
 
Ik ben zeer zeker nog e.e.a. nodig. Wilde vanavond al even de boel inventariseren maar 1: het was lekker weer.
2: al 14 dagen niet ge-xs 650-ed dus na het werk even gereden
3: kreeg visite van 2 klanten op de caferacer dus moest echt even met hen nog een rondje rijden.
4: Bij thuiskomst lekker op de bank in slaap gevallen.

Wordt dus morgen of zondag :z

Rockert,ik heb nog wel wat Oud MZ ijzer liggen voor je.
Overblijfselen van een MZ secondlife race project *D
full
 
En bedankt....heb nu ineens weer visioenen van caferacers voor me |( |( |( . Maar had besloten haar te restaureren tot "original". Maar goed, afgezien van het blok en de schokbrekers kan ik hier weinig mee ben ik bang (of er moet een kenteken bij zitten?). Ik heb andere wielen, voorvork etc. Evengoed bedankt voor je aanbieding en het meedenken..........wat zou het mogen kosten? (voor het geval "dat")
 
Laatst bewerkt:
Dit MZ race hok is mijn projekt,hiervan heb ik een zooi onderdelen over.

waaronder een 250/1 voorvork/zijdeksels/ enzenzenz.

Dus het mztje zelf is (nog)niet te koop.

mail me maar een boodschappenlijstje.
 
Zoooo....weer wat wijzer geworden, zojuist uitgevonden dat er in Duitsland een bepaald "bundesamt" is dat alle framenummers en bloknummers archiveert. Op deze manier valt het bouwjaar e.d. weer wat makkelijker te achterhalen evenals vorige eigenaren, wat de keuring voor een kenteken weer een stap dichterbij brengt...wij houden u op de hoogte!
 
Terug
Bovenaan Onderaan