Na afslaan niet meer starten

MotorMenneke

MF'er
7 mrt 2005
76
0
Den Bosch
Collega motorrijders,

Nadat ik een mijn motor (GSX750, 1999) probeerde te starten met choke, sloeg deze binnen enkele seconden per ongeluk af. Kan gebeuren als ik niet goed choke (vooral met het koude weer). Alleen krijg ik mijn motor niet meer gestart!!

Ik heb dit een maandje geleden ook al gehad. Toen zijn de carburateurs schoongemaakt en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan (tot nu....)

Voorheen maakte ik relatief veel korte ritten, 12 km heen en 12 terug. Maar nadat ik die carbs heb laten schoonmaken heb ik geen korte ritten meer gemaakt (op vanochtend na dan).

Normaliter zet ik de motor in een wat warmere omgeving. Deze ochtend stond ie gewoon in de koude buitenlucht. misschien dat dit ook een rol heeft gespeeld?
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Hoi,

Als de choke openstaat krijgt hij bijna alleen benzine, het zou kunnen dat de sproeiers verstopt zijn. Ook omdat je aangeeft dat na het reinigen van de carbs. het probleem verholpen was.

Check je benzinefilter en je tank (binnenkant.)En gooi er een keer een toevoegsel door, waarmee je de boel reinigt.(bij een motorzaak of benzinepomp verkrijgbaar)

Succes. :]
 
... Voorheen maakte ik relatief veel korte ritten, 12 km heen en 12 terug. Maar nadat ik die carbs heb laten schoonmaken heb ik geen korte ritten meer gemaakt (op vanochtend na dan) ...

Geen korte ritten meer gemaakt of helemaal geen ritten?

Stilstand kan, behalve stolsels in de brandstof, ook condens in de olie veroorzaken en water/emulsie smeert slecht. Korte ritten bezorgen je sowieso condens/emulsie.

Vooral bij kou kan de (misschien emulsie bevattende) olie bij starten te laat op de kleppen komen en dat start slecht/onbetrouwbaar. Dit merk ik bijvoorbeeld erg goed op het twin-dieseltje 538cc van mijn brom-auto, dat start ik altijd dóór tot het olielampje een paar seconden uit is gebleven en laat dan pas de contactsleutel los. Dit vraagt hoegenaamd niets extra van de accu want de reeds ploffende motor maakt dat de startmotor nog verwaarloosbare tegenkracht ondervindt maar wordt bij "twijfel" weer meteen door de startmotor overgenomen, veel minder kans op afslaan.

Ron69: ... Check je benzinefilter en je tank (binnenkant.)En gooi er een keer een toevoegsel door, waarmee je de boel reinigt.(bij een motorzaak of benzinepomp verkrijgbaar) ...

Als je (zoals ik zou doen) met een zaklantaarn in de tank kijkt, dan wel die lantaarn OP AFSTAND van de tank aan en vooral UIT zetten want er is geheid een klein vonkje minstens bij het UITschakelen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Bij de laatste poetsbeurt van de carbs zijn de bougies ook bekeken, deze waren echter normaal schoon, niet vet dus. De olie heeft een normale kleur, kan ik dan uitsluiten dat vocht een probleem is?

Ik heb de afgelopen weken bijna geen korte ritten meer gemaakt, alhoewel, wat heet kort? Een kmtje of 25 minimaal.

Ik heb op mijn werk ook eventjes geinformeerd. Door deze persoon werd me verteld dat het slecht voor de motor is om tijdens het starten met open choke wat gas te geven. Echter, als ik dit niet doe slaat de motor per definitie al af...

Misschien dat iemand hier iets wijzer van wordt?
 
... dat het slecht voor de motor is om tijdens het starten met open choke wat gas te geven. Echter, als ik dit niet doe slaat de motor per definitie al af...

Stationair toerental iets opschroeven; zuiverder NAregelen na een lange rit aan volkomen doorgewarmde motor.

En IN IEDER GEVAL het advies opvolgen om een slok reiniger aan 1-2 tank-inhouden toe te voegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou heel graag van dat spul erin willen gooien, tevens wil ik de motor erg warm laten worden door het flink aan de tand te laten voelen en het stationair toerental op te schroeven, alleen zit ik nu in de situatie dat ie helemaal niet meer start!!! :(

-O- Ik begrijp er niks meer van.... -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan