nieuwe on-route kaart voor de garmin

Boudtje

Die hard MF'er
27 dec 2008
386
0
Maastricht
Allemaal:

Ik ga een Garmin 340 LM aanschaffen. Niet a la minuut maar zeer zeker voor het nieuwe seizoen. Misschien schaf ik hem pas aan tijdens de beurs, wie weet... daar gaat het nu niet om.
Waar het wel om gaat is het feit dat de bekende webwinkels je "per se" een on route motorkaart er bij wilt laten kopen van minimaal 99 euro of de duurdere van 149 euro, maar die beslaat heel West Europa.
De vraag is dus of je die kaart erbij zou moeten pakken.
Kijk, het apparaat zelf kost iets van 340 euro. Dat is (voor mij dan!) best veel geld. Tel je dan nog eens een kleine 150 euro erbij ben je dus 500 euro kwijt, zonder met je ogen te knipperen!
En dan ben ik er nóg niet want ik kan dat ding alleen maar plaatsen in het balhoofd. En daar heb ik prijzen van gezien waar ik ook niet vrolijk van werd.... van die mount dan...

Dus, mijn mede-foremmers, wat is wijsheid? Moet ik niet verder zeuren en die dingen gewoon aanschaffen, of zeggen jullie dat je in principe ALLÉÉN het apparaat nodig hebt voor leuke weggetjes te vinden én te rijden!
Kijk, dat er een navigatiesysteem komt staat als een paal boven water! Ik ben er al zo lang over bezig, dat moet maar eens afgelopen zijn....
Maar heb ik die andere kaart dan óók nodig....?
Nou, wie het weet mag het zeggen,
Ik zie het wel verschijnen.

gr. Boud
 
Voor 80 euro een rage of peaklife kopen, waar alle mounts/actieve lader al bij zitten, kaarten van Internet plukken en de motorcycle igo van mf erop..

eindsom; 80 euro.
 
Ik heb destijds voor mijn TTrider een rammount bolletje gekocht op m6 schroefdraad, gaatje geboord in de kroonplaat moer, en vervolgens het bolletje erin geschroefd. Toen nog een bolletje op de tomtomzelf en de "grijper" die aan elke kant een bolletje klemt en klaar.

Bolletje was goedkoop; 7/8 euro ofzo?
Bij mn ttrider zaten die klem enzo wel bij..
 
Ik heb destijds voor mijn TTrider een rammount bolletje gekocht op m6 schroefdraad, gaatje geboord in de kroonplaat moer, en vervolgens het bolletje erin geschroefd. Toen nog een bolletje op de tomtomzelf en de "grijper" die aan elke kant een bolletje klemt en klaar.

Bolletje was goedkoop; 7/8 euro ofzo?
Bij mn ttrider zaten die klem enzo wel bij..

Het klopt dat ik ook een "dichte" moer heb zitten die de kroonplaat.
Dus zou ik het idd. zo kunnen proberen.
In ieder geval bedankt voor de tip...

gr. Boud
 
Als je een beetje online zoekt vind je het apparaat voor 280-290 euro nieuw. Op ebay(.de) staan ze (max een jaar gebruikt) voor 230 euro.

En of je die onroute nodig hebt? Op internet staan genoeg kant en klare motorroutes. Wellicht kun je die extra kaart ook uitstellen?
 
Allemaal:

Ik ga een Garmin 340 LM aanschaffen. Niet a la minuut maar zeer zeker voor het nieuwe seizoen. Misschien schaf ik hem pas aan tijdens de beurs, wie weet... daar gaat het nu niet om.
Waar het wel om gaat is het feit dat de bekende webwinkels je "per se" een on route motorkaart er bij wilt laten kopen van minimaal 99 euro of de duurdere van 149 euro, maar die beslaat heel West Europa.
De vraag is dus of je die kaart erbij zou moeten pakken.
Kijk, het apparaat zelf kost iets van 340 euro. Dat is (voor mij dan!) best veel geld. Tel je dan nog eens een kleine 150 euro erbij ben je dus 500 euro kwijt, zonder met je ogen te knipperen!
En dan ben ik er nóg niet want ik kan dat ding alleen maar plaatsen in het balhoofd. En daar heb ik prijzen van gezien waar ik ook niet vrolijk van werd.... van die mount dan...

Dus, mijn mede-foremmers, wat is wijsheid? Moet ik niet verder zeuren en die dingen gewoon aanschaffen, of zeggen jullie dat je in principe ALLÉÉN het apparaat nodig hebt voor leuke weggetjes te vinden én te rijden!
Kijk, dat er een navigatiesysteem komt staat als een paal boven water! Ik ben er al zo lang over bezig, dat moet maar eens afgelopen zijn....
Maar heb ik die andere kaart dan óók nodig....?
Nou, wie het weet mag het zeggen,
Ik zie het wel verschijnen.

gr. Boud

Gewoon basecamp installeren op je pc BaseCamp™ | Garmin | Netherlands en zelf je routes maken.
In samenwerking met google streetview.
 
Laatst bewerkt:
Als je een beetje online zoekt vind je het apparaat voor 280-290 euro nieuw. Op ebay(.de) staan ze (max een jaar gebruikt) voor 230 euro.

En of je die onroute nodig hebt? Op internet staan genoeg kant en klare motorroutes. Wellicht kun je die extra kaart ook uitstellen?

Dat zal zeker waar zijn dat ze in Duitsland een stuk goedkoper te vinden zijn maar is het niet zo dat die dingen regio gebonden zijn? Niet dat je ze niet zou kunnen gebruiken maar ik vermoed dat je problemen zou kunnen krijgen met updates enzo. En over garanties maar te zwijgen! Ja, de gewone garantie van Garmin
zelf maar die bedoel ik niet. De service die je krijgt als je hem hier haald, maar goed daar betaal je dan ook dik voor....

Dan het tweede wat je aangehaald.
Het gaat niet om kant en klare routes, het gaat voornamelijk om van A naar B te rijden over zo "motor vriendelijke" wegen waar dus veel bochten in zitten. Natuurlijk kan je met die kaart ook routes maken, en het schijnt dat die kaart je dan "helpt" door bepaalde suggesties te doen welke wegen mooi zijn en welke wegen niet. Tenminste zo heb ik het begrepen.
Het is natuurlijk wél zo dat ik de aankoop van die kaart zou kunnen uitstellen en dat ik hem pas aanschaf als ik weer daadwerkelijk ga rijden. Want het is dus niet zo dat de beurs in Utrecht het begin is van het nieuwe seizoen! Dat willen ze ons doen geloven maar vaak zat ligt er nog sneeuw en vriest het dat het kraakt! Nou, dan zie je mij dus NIET op een motor rond rijden.....!!!

gr. Boud
 
Ik heb jaren terug een Zumo 550 gekocht via E-bay. Kostte me toen geloof ik € 50,= minder dan bij Waypoint. Heb in de jaren erna kennis gemaakt met de vakbekwaamheid en service van Waypoint.

Inmiddels heb ik via hun een Cardo set gekocht, een vervangende 550, kaarten, SRC set van Schuberth en divers anders spul aangeschaft en met al die dingen prima en vakkundig geholpen.

Het zou misschien elders goedkoper kunnen zijn maar de lol van het goedkoper kopen ben je snel vergeten als je nergens met je vragen kunt binnenlopen. Voor mij is het een vanzelfsprekendheid geworden om via hun mijn navigatiespul aan te schaffen.

Ze hebben tegenwoordig trouwens door heel Nederland winkels zitten, voor mij dus ook al geen noodzaak om dit soort spul via Internet aan te schaffen.
 
Zit wat in. Al is op internet ook heel veel informatie te vinden, dus 75 euro extra betalen omdat je misschien ooit vragen hebt heb ik er niet voor over.

Via Routeyou.nl kun je trouwens ook motorvriendelijke routes maken. Gratis! ;)
 
Als je je Zumo koopt bij Waypoint krijg je allerlei bevestigingsmogelijkheden en voedingskabels erbij die je bij andere aanbieders los moet aanschaffen.

Verder is de service bij Waypoint klasse *O* die je niet bij de Mediamarkt of via internet krijgt.
 
Eerst een vraag: Waarom 340. Weet je zeker dat je binnen een beperkte regio gaat blijven?

Volgens mij wordt de Zumo geleverd incl bevestigingsmateriaal.
Bijgeleverd: stuur-klem-bevestiging voor motorstuur en zuignap-bevestiging voor in de auto.
De bevestiging op motor heeft directe stroom-aansluiting mbv pennetjes op achterzijde toestel. In de auto is extra handeling nodig om de stekker in achterzijde van toestel te steken.
Dat werkt minder handig!

Makkelijker dan bevestiging op stuur is om kogel op balhoofd-moer te monteren. (zoals boven beschreven door Disaster-Master) Kogel is niet duur en kan permanent op motor blijven zitten.
Wat ik ook heb gedaan is het doorknippen van de kabel, en daarna via een stekkerverbinding, om gehele aansluiting incl bevestiging te kunnen verwijderen. Tegen diefstal en tegen regen. Zie foto....

Foto=ACJQHCQR


Als je een nieuw toestel koopt en je bent er nog niet bekend mee kan je wellicht beter iets meer geld uitgeven voor ondersteuning en advies. Om alles zelf uit te vinden lukt na veel getob uiteindelijk wel. Voor mij was het zo dat ik toch verschillende keren problemen heb gehad, die ik zelf heb uit moeten vinden. Zeker in het begin heb ik de Zumo niet maximaal kunnen gebruiken, en daarom toen ook onderweg problemen gehad, door onwetendheid. Het is niet zo moeilijk maar je moet het allemaal net even weten. Als je iemand in de buurt hebt die je op gang helpt wordt het al anders.

De On-Route motorkaart kan soms heel handig zijn, maar is niet perse noodzakelijk.
De meeste routes krijg ik zelf via download internet of worden door mijn motorclub toegezonden. Ook maak ik routes zelf naar wens. Ik gebruik daarbij ook digitale ondersteuning van de 'groene' wegen van de Michelin-kaart. Wanneer ik wel veel profijt heb gehad van de On-Route-kaart was in het buitenland als je ter plaatse via mooie wegen naar een volgende stad wil. De route die je dan met de Zumo zelf maakt gaat dan niet via de normale wegenkaart (die je trouwens ook kan instellen op vermijden hoofdwegen ect) maar je pakt dan de mooie groene routes van de on-route-kaart. Ik ben er wel eens op heel verrassende plaatsen mee gekomen, op wegen die je normaal niet zo snel zou hebben gevonden. Conclusie On-route: Soms heel mooi maar niet nodig.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Okay, ik heb dus geen on-route kaart van 149 euro per se nodig. Daar was ik ondertussen ook al achter gekomen...
En dat het fijner is om zo'n apparaat te kopen van een persoon dan van het internet hoef je mij óók niet te vertellen.
Maar dan komt er een volgend probleem om de hoek kijken....
Nergens hier in de buurt zit een (motor)navigatie winkel! Ja, zoals ik hierboven ergens al als, een mediamarkt is ook hier in het zonnige zuiden wel te vinden maar, die kunnen (en willen) alleen maar verkopen. Echt veel verstand van die dingen hebben ze niet echt... Maar daar naast hebben ze wel een hele goede klantenservice, dat heb ik met andere apparaten aan de lijve ondervonden.

Dus....in mijn specifieke geval....wat is wijsheid?
Wachten tot de beurs en daar misschien via een aanbieding zo'n apparaat aanschaffen? Of naar een van de winkels van Waypoint gaan en bij hun zo'n ding aanschaffen?
Nou dat ik het zo typ denk ik dat ik maar voor de eerste keus ga om ff de beurs af te wachten en daar mijn slag slaan.... of zoiets in de trand...
Zuid Limburg is een prachtige streek maar op gebied van "kleine winkels" is het hier maar armoe troef! Of er zou hier ergens een winkel moeten wezen die ik nog niet gevonden heb, dat kan natuurlijk ook!

Nou, ik hoor het wel weer,
gr. Boud
 
Je noemt oa Waypoint. Zitten die ook niet in Vessem.
Verder zit je vlak bij Duitsland/ Aken is dat geen optie? Vielleicht auch noch billiger......

Trouwens, veel problemen zijn denk ik ook wel telefonisch oplosbaar.
Verder kan je met vragen terecht op Waypoint gps-forum Vaak volgt snel een bruikbaar antwoord.
Alleen als de Zumo echt vastloopt (dat lees je wel eens op het forum) is het handig om iemand met werkelijk kennis van zaken te kunnen aanspreken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan