[Onderhoud] normale prijs of te duur?

Frontysco

Die hard MF'er
18 sep 2006
683
6
Bemmel
Hoi MFers,

Vandaag mijn FZS600 uit 2000 weggebracht voor het volgende:

- Klepspeling controleren dan wel stellen
- Inlaatrubbers vervangen (imitatie)
- Bougies vervangen (schijnt standaard te zijn bij klep stellen?)
- Nokkenas ketting en spanner controleren

Vervolgens ben ik gebeld met de uitslag:

- Klepspeling in orde
- Nokkenas ketting en spanner zijn nog goed maar komen op den duur wel
- Inlaatrubbers zijn vervangen
- 1 of ander rubbertje van een carb is gescheurd (schijnen 2 o-ringen te zijn) waarvoor de carb gesplitst moet worden.

Hiervoor willen ze mij 540 euro in rekening brengen wat in mijn optiek vrij veel is.
Is dit een gangbare prijs en ben ik gewoon een Hollander of speelt er hier meer?
 
Weet wel dat de inlaatrubbers kostbaar zijn (ook imitatie zijn niet goedkoop) ;(

Voor die rubbers geldt dat ze vaak visueel kleine breukjes/scheurtjes hebben maar geheel NIET lek zijn. Dus vervangen op visuele waarneming is niet aan te bevelen.

Dat klopt. Die Fazers (en vast meer) staan er - op internet tenminste - om bekend vaak te scheuren. Als je de rubbers eraf neemt zijn ze aan de binnenkant nog 100% goed. Is heel hard en stug spul wat 9 van de 10 keer nog lekdicht is.


En omdat ik mijn Fazert al diverse malen gepoetst heb, weet ik dat de ruimte tussen carbs en luchtfilterhuis lekker klein is.
Dus dat is pielen om de zooi gedemonteerd en weer gemonteerd te krijgen (en volgens mij zal een monteur ook last hebben van het feit dat hij geen dunne Japanse vingertjes heeft :X ).

Dan doe je het niet goed.
Zadel eraf, tank eraf, brug met bobines etc eraf en naar voren (stuur) klappen en vastzetten, accu eruit, luchtbak losschroeven en naar achteren duwen (kan nu verder naar achter omdat accu eruit is), dan carbs losschroeven en eraf trekken, carbs recht omhoog brengen en dán de gaskabels eraf halen.
Als je op het deze manier doet heb je ruimte zat!

Heb dit een paar keer in korte tijd gedaan (dat is dan weer een minder goed teken :+ ), doe het nu in 20-25 min.
 
Ik heb voor een iets hoger bedrag nieuwe banden(bt023),nieuwe koppelingsplaten,nieuwe bougies,olie+filter,nieuwe achterwiellagers laten monteren.
Had geen zin om zelf te doen,banden sowieso lastig,en we moeten de garages ook door de crisis helpen.
Van tevoren besproken wat het ongeveer gaat kosten,via mail,en ze zijn netjes binnen de perken gebleven.Anders zouden ze bellen.
 
Ik rij zelf een FZS600 Fazer uit 2000. De tijd die ik als hobbyklusser maar ondertussen fazer kenner nodig zou hebben:

-klepspeling controleren -> 30-40min
-rubbers vervangen -> 30min
-bougies -> 15min

Nou ken ik ondertussen de motor volledig, dus dat iemand er wat langer over doet prima. Ik zou een uur of 2-3 verwachten van een garage.

En de scheurtjes in de rubbers, die zitten op elke fazer en zijn bijna altijd oppervlakkig.
 
Kleppen stellen is natuurlijk wel iets anders dan de speling controleren. Als ze hem een prijs opgeven voor speling meten, en er moet gesteld worden en er komt toch flink wat extra tijd bij (neem aan dat nokkenassen eruit moeten, ken het blok zelf niet). Gaat daar weer een topic voor geopend worden.
 
Nog even over dat syncen als de carbs van elkaar geweest zijn. Misschien is het voor die zaak zo logisch dat dat gebeurt dat ze het niet eens meer genoemd hebben.

Als je een nieuwe ketting laat monteren staat ketting spannen ook niet apart op je rekening...
 
Ik rij zelf een FZS600 Fazer uit 2000. De tijd die ik als hobbyklusser maar ondertussen fazer kenner nodig zou hebben:

-klepspeling controleren -> 30-40min
-rubbers vervangen -> 30min
-bougies -> 15min

Nou ken ik ondertussen de motor volledig, dus dat iemand er wat langer over doet prima. Ik zou een uur of 2-3 verwachten van een garage.

En de scheurtjes in de rubbers, die zitten op elke fazer en zijn bijna altijd oppervlakkig.
Jij bent dus twee keer zo snel als een ervaren monteur ? Tijd voor een andere baan :')
 
Ik zal het nomg maar eens aanhalen, veel onderhoud doe ik zelf. Maar de dingen zoals kleppen stellen kan ik niet wegens ruimte gebrek.

Uurloon is trouwens 70 euro.
Prijs is niet gedrukt dus waar die opmerking vandaan komt vraag ik mij af, kun jij nu al zien wat er met de fiets moet gebeuren?
Dat kost mij maar iets van 48 of 50 euro zo uit mijn hoofd :X
 
:^
Maar meestal zijn dat mensen die het wel begrijpen en het meestal zelf repareren.
Hoe minder verstand van de materie des te minder begrip voor de rekening.
Ik breng hem juist weg omdat ik er geen verstand van heb en tja daar hoort een prijs bij duur of niet.
liever dat het goed gebeurd en er voor betaalt moet worden dan zelf de boel vern%%^&ken.
en dat je hem als nog weg moet brengen met als gevolg dubbele en nog duurdere kosten.
 
Dat uurloon is zeker niet duur.
Maar als die goedkope monteur er 2x zo lang over doet is hij toch nog een stuk duurder dan een die 90 euro vraagt en het wel snel doet.

Ook waar. Dat uurloon zegt niet zo veel als de monteur bij elke klus wat extra tijd "nodig" heeft.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je vertrouwen moet kunnen hebben in de zaak die je motor onderhoudt. Dan steekt het niet op een tientje meer of minder.
Ik kom al jaren bij een niet-merkgebonden motorboer. Hij is niet spotgoedkoop, de prijs is een enkele keer zelfs even slikken (kleppenstellen bv....), maar ik weet zeker dat het goed gebeurt.
 
Ook waar. Dat uurloon zegt niet zo veel als de monteur bij elke klus wat extra tijd "nodig" heeft.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je vertrouwen moet kunnen hebben in de zaak die je motor onderhoudt. Dan steekt het niet op een tientje meer of minder.
Ik kom al jaren bij een niet-merkgebonden motorboer. Hij is niet spotgoedkoop, de prijs is een enkele keer zelfs even slikken (kleppenstellen bv....), maar ik weet zeker dat het goed gebeurt.
Waar ik kom is een eenmanszaak.
En staat hier in de omgeving (oldenzaal) goed bekent.
 
Laatst bewerkt:
Dan heeft hij misschien/waarschijnlijk de remzuigers niet eerst goed schoongemaakt en lopen straks je remmen aan waardoor je remschijven krom gaan en je nog een keer 500 mag aftikken.
Niet altijd, maar soms is goedkoop duurkoop.
Dat durf ik niet te zeggen ben er niet bij geweest.
Ik kom er wel vaker en tot nu toe nog altijd met tevredenheid.
 
Laatst bewerkt:
half uurtje 2 banden gewisseld plus remblokken voor.


Knap werk.
Ik neem persoonlijk uitgebreid de tijd voor onderhoud.
Elke boutje wat ik los draai maak ik schoon en een nieuw likkie kopervet.
Remklauwen ga ik helemaal voor zitten,ieder onderdeeltje wordt dan ook grondig schoon gemaakt.
Effe enkel nieuwe blokken erin douwen dat doe ik nooit.
Vind remmen geen grapje en neem daarom enkel genoegen met tip top.

Haast met onderhoud heb ik daarom ook nooit.
 
Mij lijkt de prijs welk reeel?
Tuurlijk kan het goedkoper...ga naar het zuiden of oosten van het land en je betaalt minder dan bij ons in het westen :P
Of zoek een garage op die er minder knap uitziet. Ook goedkoper meestal.
Maar dan nog..als je weet dat het goed gebeurt(is) dan heb je geen reden tot klagen toch?
Wat wil je dan? Dat ie al zwetend en haastig je brommer afmaakt zodat jij zo weinig mogelijk hoeft te betalen?
Jij doet ICT.....als jij bij mij bv windows 11 ( :P) installeert....en mn computer kan gewoon niet sneller...dan ga ik toch ook niet klagen dat jij de uren rekent dat je toch bij mij zit (en mn computer gewoon niet sneller kan). Of dat ik dan maar een ander zoek..die sneller typt dan jij? Soms staan er gewoon flatrate tijden voor. En daar moet je het mee doen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan