Oude motor, moderne accu?

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Vorige week heb ik een Yamaha XS360 gekocht om te restaureren. Helaas ontbrak hier naast de remklauw ook de accu. Nu ben ik op internet gaan zoeken naar wat voor accu ik nodig heb, maar kom telkens uit bij accu's met een zuurpack. Echter, ikzelf heb het niet zo op zuur accu's en zou graag een gel accu willen gebruiken.

Een vriend van mij wist te vertellen dat dat niet mogelijk was, omdat de techniek anders is. Op internet echter kwam ik dit tegen:

"Een gel accu werkt ongeveer hetzelfde als een loodzuur accu. Het verschil is echter dat er bij een gel accu geen water tussen de platen zit, maar een min of meer vaste substantie: gel. Gel accu's zijn afgesloten, je kunt ze niet bijvullen."

Kan ik dus gewoon een "onderhoudsvrije" gel accu gebruiken of ben ik gebonden aan een zuur accu? Zijn er mogelijk ook andere oplossingen waarmee je een oude motor compatibel kan maken met een ander type accu?

Bij voorbaat dank voor de reacties :)
 
Lekkage. Ik weet dat de kans tegenwoordig zeer klein is, maar ik voel me er toch prettiger bij om te weten dat niet al mijn restauratie werk een keer teniet wordt gedaan door een accu die tóch is gaan lekken...
 
Je heb toch ook onderhoud vrije zuur accu's? Die zijn gewoon helemaal dicht.
Misschien is dat wat? Zijn ook beter te betalen dan zo'n gel accu.

Je moet wel goed opmeten of je laadstroom niet te hoog is. Daar kan zo'n gel accu minder goed tegen dan zo'n ouderwetse zuur accu.
 
Laatst bewerkt:
Je heb toch ook onderhoud vrije zuur accu's? Die zijn gewoon helemaal dicht.
Misschien is dat wat? Zijn ook beter te betalen dan zo'n gel accu.

Je moet wel goed opmeten of je laadstroom niet te hoog is. Daar kan zo'n gel accu minder goed tegen dan zo'n ouderwetse zuur accu.

Als je op internet zoekt op XS360 en een merk accu kan het niet mis gaan en heb je zo het juiste type te pakken.
 
Omdat iedereen die ook maar enigszins professioneel aan motoren sleutelt je dit ook zal vertellen.

De accu in mijn V-max is een standaard Yuasa. Zit er nu sinds 2007 in en werkt nog even goed als toen hij nieuw was......

En daarom moet je dus niet alles geloven wat men je verteld(en lees vooral ook deel 2 van deze meerjaren test):
http://www.intruderalert.com/cafe/index.cfm?page=topic&topicID=157926

Motobatt dus prima, zoniet de beste en goedkoop. Maar een lifepo4 setje is misschien nog beter, alleen wel duurder natuurlijk.
 
Heb je ooit iets anders als Yuasu gehad?
Ik vind het helemaal geen fantastische dingen, elke twee jaar kan je weer een nieuwe kopen, zeker als je de motor niet dagelijks gebruikt.
Doe mij maar een goedkoop gel ding, veel handiger.
 
Hmm leuke discussie
In de afgelopen 30 jaar dat ik met de zelfde motor rond rij is de eerste Fiam accu de beste gebleken ging tien jaar mee .
Vervangen dooreen Yuasa (moest snel een nieuwe hebben ) was dan ook gelijk de slechtste vier jaar kapot en met moeite korting kunnen krijgen op een nieuwe maar nu voor een Varta gegaan die zijn zeker niet slecht met een acht jaar motorleven .
Zit nu de tweede Varta in maar die nu ook dood dus weer acht jaar .
Oja ruim 200.000 km verder dus rij best genoeg kilometers om de levensduur van een merk/accu te beoordelen op de zelfde motor ( Guzzi Mille GT) en type accu ( een natte 30amp exemplaar)
 
Terug
Bovenaan Onderaan