Pistonpen past niet..

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.118
8.244
Assen
Goed, voor een jawa-in-opbouw had ik zuigers binnengekregen, maar de pistonpennen waren met geen mogelijkheid op hun plek te krijgen, ook niet met verwarmde zuigers (in de oven op 120 graden)
Uiteindelijk terug gestuurd en de verkoper heeft na lange tijd(...) me een ander setje zuigers/pennen opgestuurd.. van de 1 lukt het en de ander.. zit net zo vast als de vorige!!
Ik word knetter.. verkoper reageert niet meer/zegt dat het aan mij ligt(ik begin nu ook wel aan mezelf te twijfelen..)
Ik denk dat met een ruimer het te grof gebeurd.. heeft iemand een idee wat ik kan doen??
 
En ook deze bestaat er speciaal voor:

Of dhz:
P1000042.JPG


De hoon hierboven is onbruikbaar, te groot en te wiebelig. En daarboven "een hamer" , daarmee sla je de drijfstang krom, zo'n trekker hierboven is een expliciete oplossing om niet te hoeven te rammen met een hamer op je drijfstang.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk moeten ze gehoond worden, tenminste dat s de laatste bewerking om op maat te komen, maar als je niet zo'n speciale hoon hebt, dan zou ik met een ruimer het heel secuur doen, daarna iets(!) opruwen met wat schuurpapier korrel 120
Maar eerst meten, goed meetwerk is hier (absoluut!) vereist.
 
Condensvorming is misschien tegen te gaan door de pen goed vet te maken. Net als kogellagers in hun verpakking.

Idealiter moet het gat perfect haaks in de zuiger blijven en de boring recht en overal gelijke diameter. Lijkt me specialistisch werk, als het perfect moet zijn.

Wat ik eerder zou doen is de boel bij de specialist op laten meten, vragen of de passing goed is. Ligt het aan het het product, contact opnemen met de verkoper.
 
En dat meten lukt niet met een schuifmaat!

alles lezen en de context in gedachten houden ;-)

de juiste maat meten kan niet nee, maar een verschil valt wel op te merken. en als hij effectief een verschil merkt met de schuifmaat, zou ik zelfs niet meer beginnen met de scotch. als hij geen verschil merkt, is het miniem (minder dan 1/100) en kan je wel proberen het zo net iets ruimer te maken.


en in geen geval monteren door pen in vriezer of zuiger op te warmen. als de pen niet kan ronddraaien in de zuiger komt het niet goed zoals reeds gezegd is.
 
Laatst bewerkt:
En ook deze bestaat er speciaal voor:


Of dhz:


De hoon hierboven is onbruikbaar, te groot en te wiebelig. En daarboven "een hamer" , daarmee sla je de drijfstang krom, zo'n trekker hierboven is een expliciete oplossing om niet te hoeven te rammen met een hamer op je drijfstang.
Kijk even in het manual op pagina 11: http://www.jawamotorcycles.co.uk/350 manual.pdf
En ik zie niet eens hoe ze de zuiger ondersteunen. Het is een Jawa zullen we maar zeggen.

Wij hadden vroeger thuis een dikke stalen ring waar aan 1 kant schroefdraad in getapt was en de andere kant een ruim gat. Gewoon gemaakt van een buis van 10 cm of zo. Elke pistonpen kwam los en weer vast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk even in het manual op pagina 11: http://www.jawamotorcycles.co.uk/350 manual.pdf
En ik zie niet eens hoe ze de zuiger ondersteunen. Het is een Jawa zullen we maar zeggen.

Wij hadden vroeger thuis een dikke stalen ring waar aan 1 kant schroefdraad in getapt was en de andere kant een ruim gat. Gewoon gemaakt van een buis van 10 cm of zo. Elke pistonpen kwam los en weer vast.


Tegenwoordig word er denk ik iets anders gewerkt.

Als ik met een grote hamer in de werkplaats sta, dan beginnen er ook altijd een paar collega's gelijk te krijsen.
Soms werkt dat met beleid beter dan met zo n dinkytoy hamertje.
 
Lieve mensen, ik ben vandaag naar iemand geweest die zich bezig houd met 2 takt racerij..
'laat het spul maar eens zien' zei hij..
Met een 16mm verstelbare ruimer heeft hij- hij heeft 't vaker gedaan'de zuiger wat bijgewerkt.
Ik heb goed opgelet en volgende keer durf ik't wel zelf aan. :Y
De verhalen dat 't veel te grof zou zijn, lijken wat overdreven..
Er moest flink wat uit, maar nu kan je de pen er met 2 duimen in duwen.
Ik denk dat het nu perfect is..
Pfff hierdoor ca. 3 mnd vertraging opgelopen allemaal..
Ik denk dat ik dit project over de zomer heen til.

Verder zei deze man dat hij er erg aan twijfelde/niet geloofde dat deze zuigers van Tsjechische makelij zijn..
Ze zijn me wel als zodanig verkocht.
Ik zie zelf ook dat ze grof zijn afgewerkt.. maar goed, ik hoop wel dat ze vormvast zijn en verder goed presteren..
Ik heb ze vergeleken met de oude zuigers die er uit komen.. die zien er veel 'scherper'afgewerkt uit..

Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Pfff hierdoor ca. 3 mnd vertraging opgelopen allemaal..
Ik denk dat ik dit project over de zomer heen til.
!


lijkt me niet erg handig met een verstelbare ruimer, die dingen snijden aan alle kanten,
en je moet een prima geleiding hebben om het zuiver te krijgen..
loop even bij een revisie bedrijf binnen, en die kunnen zoiets honen, en heb je een goede hoon (machine),
die heeft vaste geleiding rondom, en maar op 1 plaats de hoon, die kun je prachtig uitlijnen,
en krijg je een mooie rechte passing met de juiste speling overal. .. hoe moeilijk kan het zijn...
 
lijkt me niet erg handig met een verstelbare ruimer, die dingen snijden aan alle kanten,
en je moet een prima geleiding hebben om het zuiver te krijgen..
loop even bij een revisie bedrijf binnen, en die kunnen zoiets honen, en heb je een goede hoon (machine),
die heeft vaste geleiding rondom, en maar op 1 plaats de hoon, die kun je prachtig uitlijnen,
en krijg je een mooie rechte passing met de juiste speling overal. .. hoe moeilijk kan het zijn...

... dat het dan wel héél dure piston's worden is inderdaad niet moeilijk...
 
lijkt me niet erg handig met een verstelbare ruimer, die dingen snijden aan alle kanten,
en je moet een prima geleiding hebben om het zuiver te krijgen..
loop even bij een revisie bedrijf binnen, en die kunnen zoiets honen, en heb je een goede hoon (machine),
die heeft vaste geleiding rondom, en maar op 1 plaats de hoon, die kun je prachtig uitlijnen,
en krijg je een mooie rechte passing met de juiste speling overal. .. hoe moeilijk kan het zijn...
Hoe rond wil je het hebben? Een ruimer is gemaakt om precisie passingen te ruimen. Daar krijg je echt ronde gaten mee, tenzij je een knoeier bent en niet weet wat je doet.
 
Zoals ik getypt heb, een 'erkend'revisiebedrijf stuurde me naar huis dat ik maar met een schuurpapiertje aan de slag moet..
Ook beetje mentaliteit van hier..
Maar alles gaat goed komen.. het spul is nu 'pas'.
ga het later in elkaar knutselen..
Had er graag 2 tientjes voor over gehad als alles op maat gehohnt kon worden.. in alle rijdbaar-omgeving afgebelde revisieboeren deden er niet aan.. :N
 
Lieve mensen, ik ben vandaag naar iemand geweest die zich bezig houd met 2 takt racerij..
'laat het spul maar eens zien' zei hij..
Met een 16mm verstelbare ruimer heeft hij- hij heeft 't vaker gedaan'de zuiger wat bijgewerkt.
Ik heb goed opgelet en volgende keer durf ik't wel zelf aan. :Y
De verhalen dat 't veel te grof zou zijn, lijken wat overdreven..
Er moest flink wat uit, maar nu kan je de pen er met 2 duimen in duwen.
Ik denk dat het nu perfect is..
Pfff hierdoor ca. 3 mnd vertraging opgelopen allemaal..
Ik denk dat ik dit project over de zomer heen til.

Verder zei deze man dat hij er erg aan twijfelde/niet geloofde dat deze zuigers van Tsjechische makelij zijn..
Ze zijn me wel als zodanig verkocht.
Ik zie zelf ook dat ze grof zijn afgewerkt.. maar goed, ik hoop wel dat ze vormvast zijn en verder goed presteren..
Ik heb ze vergeleken met de oude zuigers die er uit komen.. die zien er veel 'scherper'afgewerkt uit..

Iedereen bedankt voor het meedenken!


Maar wat is flink wat uit als ik vragen mag? Zijn dat de woorden van de ruimerspecialist of leek het jouw zelf veel, zo aan de krulletjes te zien?
 
Mooi dat het opgelost is Sammie, zoals eerder geschreven is een goede verstelbare ruimer hier prima voor te gebruiken als je weet wat je doet.

Goede revisie bedrijven waar je met klassieke motoren terecht kan worden steeds schaarser, daarom is het goed dat je hebt meegekeken.
 
En jawa stond nou ook niet bekend ze bouwen motoren volgens strakke schema,s en nauwkeurige toleranties.
Ik denk dat er hier een dronken arbeider heeft gestaan die piston pennen maakte ,maar de maten vergat.
Al vaker gehoord in een oldtimer club ,hele ladingen onderdelen van jawa,s pasten niet goed of waren verkeerd.
En ik zou zoals al gezegd naar een revisie bedrijf gaan ,of de verkoper nogmaals erop aanspreken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan